Zakgeld 15 jaar
woensdag 20 november 2019 om 10:27
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
zondag 24 november 2019 om 22:32
Klopt. En dat is ook heel gezond lijkt me. Zonder de drang naar meer en nieuw hadden we geen medicijnen en geen computers en heel veel dingen niet.
Maar voor pubers is niet opvallen en meedoen van levensbelang.
maandag 25 november 2019 om 07:53
Dat is precies wat ik bedoel. En vandaar dat ik het dus ook niet verkeerd vind als je je kind ook in de gelegenheid stelt daar enigszins deel vanuit te kunnen maken.
Een deel of zelfs grotendeels zelf laten financieren vind ik overigens ook niet verkeerd hoor... Maar ik vind het niet per definitie fout of onverstandig daarin royaal te zijn.
maandag 25 november 2019 om 10:07
Dochter is doordeweeks thuis van school om 16h, dan huiswerk (staat 1,5 tot 2h per dag voor). Eten en het is zo 9h. 1 avond in de week naar hobby en 1 avond in de week sporten.
Dan vind ik het niet zo gek dat ze die andere avonden gewoon wat wil lummelen. Lijkt me ook gezond, gezien je je hele leven nog hard moet werken en burnouts nu blijkbaar al bij studenten een probleem worden.
Dus in schoolweken zal ik haar nooit verplichten tot een bijbaan. Ik zou het zelfs niet verstandig vinden. In de zomervakantie werken, lijkt me wel nuttig. Niet zozeer voor het geld, maar wel voor de ervaring en de verantwoordelijkheid.
Dan vind ik het niet zo gek dat ze die andere avonden gewoon wat wil lummelen. Lijkt me ook gezond, gezien je je hele leven nog hard moet werken en burnouts nu blijkbaar al bij studenten een probleem worden.
Dus in schoolweken zal ik haar nooit verplichten tot een bijbaan. Ik zou het zelfs niet verstandig vinden. In de zomervakantie werken, lijkt me wel nuttig. Niet zozeer voor het geld, maar wel voor de ervaring en de verantwoordelijkheid.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
maandag 25 november 2019 om 15:11
belgali schreef: ↑25-11-2019 10:07Dochter is doordeweeks thuis van school om 16h, dan huiswerk (staat 1,5 tot 2h per dag voor). Eten en het is zo 9h. 1 avond in de week naar hobby en 1 avond in de week sporten.
Niet speciaal aan jou gericht maar in het algemeen waarbij ik jouw post even als voorbeeld neem.
Dit soort opsommingen zie ik de voor- en tegenstanders van bijbaantjes voor pubers regelmatig maken. Voorstanders komen dan tot de conclusie dat het prima kan. Tegenstanders trekken de conclusie dat het niet kan. Met dezelfde tijden en uren.
Mijn kinderen hadden een rooster dat tot 15:15 kon duren en dan waren ze om 15:30 thuis. Maar zeker in de bovenbouw, zaten ze echt geen vijf dagen tot zo laat op school. Die twee uur huiswerk per dag waren ook zelden echt elke dag stipt twee uur. Soms drie uur, soms één uur en soms konden ze ook prima iets naar het weekend schuiven. Plannen werd het toverwoord.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat alle pubers aan het werk moeten. Maar om te laten zien hoe voor-en tegenstanders naar zichzelf toe rekenen.
maandag 25 november 2019 om 15:16
Oh ja, ik vind het inderdaad ook wel uitmaken of je een kwartier moet fietsen vanuit school of een uur. Kans zit er dik in dat we over tien jaar in de plaats wonen waar hun middelbare school staat (tevens meer mogelijkheden voor bijbanen) en dat kan ook van invloed zijn op hoe ik over bijbaantjes denk.
maandag 25 november 2019 om 15:23
NYC schreef: ↑25-11-2019 15:16Oh ja, ik vind het inderdaad ook wel uitmaken of je een kwartier moet fietsen vanuit school of een uur. Kans zit er dik in dat we over tien jaar in de plaats wonen waar hun middelbare school staat (tevens meer mogelijkheden voor bijbanen) en dat kan ook van invloed zijn op hoe ik over bijbaantjes denk.
Niet zozeer met het oog op bijbanen maar meer met het oog op hun belasting hebben wij bewust gekozen voor onderwijs heel dicht bij. Nou hadden we die keus ook, dus dat maakte het makkelijker. Een uur fietsen zou hier ook gekund hebben, maar vonden wij zonde van de inspanning. Liever nog extra sport in teamverband dan fietsen.
maandag 25 november 2019 om 15:27
Onderwijs kan ik niet dichterbij halen, wonen dichterbij het (middelbare) onderwijs wel. Verwacht ik eerlijk gezegd ook wel te doen.Andersom schreef: ↑25-11-2019 15:23Niet zozeer met het oog op bijbanen maar meer met het oog op hun belasting hebben wij bewust gekozen voor onderwijs heel dicht bij. Nou hadden we die keus ook, dus dat maakte het makkelijker. Een uur fietsen zou hier ook gekund hebben, maar vonden wij zonde van de inspanning. Liever nog extra sport in teamverband dan fietsen.
maandag 25 november 2019 om 16:41
Mijn kinderen (vijf en zes gymnasium) hebben iedere dag tot 15 of 16.00 school. Daarnaast huiswerk, een sport, een instrument en een sociaal leven.
Ik zou het absurd vinden om een baantje daarnaast vanzelfsprekend te vinden. Werken kan en moet straks hun hele leven nog, in deze fase zijn er gewoon andere prioriteiten.
Mag wel, maar t hoeft niet.
Ze zijn vast niet de enigen.
Ik zou het absurd vinden om een baantje daarnaast vanzelfsprekend te vinden. Werken kan en moet straks hun hele leven nog, in deze fase zijn er gewoon andere prioriteiten.
maandag 25 november 2019 om 17:28
Ja dit zeker, wij wonen in centrum van een kleine stad, school en ah is 5 min fietsenNYC schreef: ↑25-11-2019 15:16Oh ja, ik vind het inderdaad ook wel uitmaken of je een kwartier moet fietsen vanuit school of een uur. Kans zit er dik in dat we over tien jaar in de plaats wonen waar hun middelbare school staat (tevens meer mogelijkheden voor bijbanen) en dat kan ook van invloed zijn op hoe ik over bijbaantjes denk.
maandag 25 november 2019 om 17:38
Ik zou de keuze bij mijn kind laten. Als ze meer geld willen dan zullen ze moeten gaan werken. Hebben ze het er niet voor over dan gaan ze niet werken. Maar dan hebben ze dus minder geld.permis schreef: ↑25-11-2019 16:41Mijn kinderen (vijf en zes gymnasium) hebben iedere dag tot 15 of 16.00 school. Daarnaast huiswerk, een sport, een instrument en een sociaal leven.