Zakgeld 15 jaar

20-11-2019 10:27 238 berichten
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
25 per maand
Alle reacties Link kopieren
40 euro per maand.
Aanvulling: ze hadden dan ook al een bijbaantje.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 20-11-2019 10:30
57.65% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Hoge bedragen, maar wat moeten ze daar dan van doen?
MinkeDeWit schreef:
20-11-2019 10:29
Hoge bedragen, maar wat moeten ze daar dan van doen?
Uitjes, telefoon, kadootjes voor vrienden, make-up.
Avondje bioscoop met 1x drinken is al 13 euro.
ik geef mn bek ook maar een douw
Hij moet niets.
Maar alles wat buiten de niet standaard dingen valt. Abo mobiel betaalt zijn vader, ov betaalt hij zelf.
25 euro per maand. Ik betaalde de kleding, telefoon en kapper. Van de 25 euro moest kind cadeautjes kopen en verder naar eigen inzicht en behoefte besteden.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Ik geef aan zakgeld per maand het aantal jaren in leeftijd in euro's (mijn oudste is 16 en jongste 14). Daarnaast betaal ik hun telefoonabonnement en meestal ook dingen als een keer zwemmen of naar de bioscoop, of de inhoud van een envelop voor een feestje. Ook kleding betaal ik. Ze krijgen verder nog een tientje per maand van de ene oma en hebben een spaarpot bij opa en andere oma, waar die regelmatig wat in doen.
Mijn kinderen doen eigenlijk niet zo heel veel buiten de deur. Ze geven hun eigen geld vooral uit aan computerbenodigdheden. Van werken is hier nog niet structureel sprake.

Ik zet het zakgeld soms in als pressiemiddel. Mijn zoons laten nogal eens onderbroeken slingeren en daar verbeterde maar niets in. Nu heb ik ingesteld dat er een euro van het zakgeld af gaat, voor elke onderbroek die ik vind.
yella78 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 10:36
16.11% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn 13-jarige krijgt €20 per maand en daarnaast krijgt ze €10 per week lunchgeld (ze neemt snacks mee, maar af een toe soep of een wrap in de kantine is ook lekker en de kantine is niet goedkoop).

Die €20 geeft ze met gemak uit. Na school naar Starbucks ofzo en dat zijn dure warme-choco's natuurlijk.

Het is puur eigen-uitgeefgeld. Cadeautjes en kleding betalen we voor ze.
ainne wijzigde dit bericht op 20-11-2019 10:39
0.39% gewijzigd
Hier 22.50, daarvan moeten cadeautjes voor alle gezinsleden worden gekocht en verder alles wat ze willen maar niet bij mij in het standaard assortiment zit.

Uitjes, make-up, electronische 'gadgets', games, broodje in de pauze, hobby spullen. Aanvulling kleedgeld als ze kiezen voor de bizar dure merkspijkerbroek ipv de gewone spijkerbroek of toch een 8e paar schoenen willen hebben.
20 euro per maand.

Wat betaalt hij ervan:

Eten-drinken op school en in de supermarkt/macD/Starbucks etc
Bios
Cadeau feestje vrienden/innen
PlayStation extra's
Pretpark

50 euro kleedgeld excl schoenen en jas.

Telefoon betalen wij.
12 euro, da's 2,70 per week, dat is inderdaad heel erg karig.
Daar zou ik 25 euro van maken.
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
15 jaar €20 – €22
Ik vind dit wel heel karig (maar je moet het ook wel kunnen missen dus daar kan ik niet over oordelen)

Zakgeld
Bij ons dochter (12) 5 euro per week
zoon (15) 10 euro per week (en hij loopt 2 folderwijken daar harkt i nog eens 15-20 per week mee binnen in 3 uurtjes)

Telefoon is 10tje per maand met genoeg mb (voor buiten de wifi) en onbeperkt bellen etc) en kadootjes e.d. betalen wij van familie,
van hun vrienden verjaardagen doen ze zelf maar :)

Meeste van zoon zijn geld gaat en spaart i voor grotere aankopen (computer spelletjes etc en hij wil heel graag volgens jaar z.s.m. aan zijn rijbewijs beginnen dus daar is i ook flink voor aan het sparen (kan nooit kwaat :) )
ikke606 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 10:47
32.10% gewijzigd
Mijn 14 en 16 jarige krijgen allebei evenveel: 24 euro per maand.

Hier moeten ze alles van doen, muv cadeautjes voor vrienden/vriendinnen en abonnementen.
puck-en-hans schreef:
20-11-2019 10:32
25 euro per maand. Ik betaalde de kleding, telefoon en kapper. Van de 25 euro moest kind cadeautjes kopen en verder naar eigen inzicht en behoefte besteden.
Hier precies zo.
15 jaar - krijgt € 20 per maand - voor uitstapjes e.d.; eigenlijk puur voor de leuk dus - alle vaste kosten worden door ons betaald (kleding/kapper/telefoon/vervoer).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Iets van tussen de 5 en 7,50 per week.
Mijn dochter van 15 krijgt 20 euro per maand zakgeld en 80 kleedgeld, in totaal 100 euro dus, en ik betaal nog 12 euro voor haar telefoonabonnement.
Ze koopt vrijwel nooit iets en spreekt met vriendinnen bijna altijd thuis af, dus aan eten en drinken geeft ze al helemaal bijna nooit iets uit. Naar school neemt ze alles altijd mee van thuis. Make-up en dat soort dingen gebruikt ze niet en daar hoeft ze dus ook niets aan uit te geven. Cadeautjes voor vriendinnen koopt ze wel uiteraard. Haar kleedgeld gaat ook nooit op, ze koopt geen goedkope dingen maar wel weinig. En ze jat altijd mijn kleren en schoenen :mrgreen:

Ze werkt er niet bij, aangezien ze al van 8:00 tot 18:00 uur van huis is voor school.
Madeliefjees schreef:
20-11-2019 10:31
Uitjes, telefoon, kadootjes voor vrienden, make-up.
Avondje bioscoop met 1x drinken is al 13 euro.
Dan nemen ze drinken mee. Dat doe je als je weinig geld hebt. Of je kijkt bij iemand thuis een film. Een avondje uit is geen recht, het is een luxe.

Laat die 15-jarige maar gaan vakkenvullen voor haar geld. En dan 25 euro zakgeld per maand. Want 12 euro is bizar karig.
5 euro basis met de mogelijkheid tot 5 euro extra bij te verdienen door je moeder geld uit te sparen met bandenplakken, auto wassen, boodschappen doen, koken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
MarvelousMrsMaisel schreef:
20-11-2019 11:09
Dan nemen ze drinken mee. Dat doe je als je weinig geld hebt. Of je kijkt bij iemand thuis een film. Een avondje uit is geen recht, het is een luxe.

Laat die 15-jarige maar gaan vakkenvullen voor haar geld. En dan 25 euro zakgeld per maand. Want 12 euro is bizar karig.
Ze moet nog 15 worden, maar de plannen voor het vakken vullen zijn er. Ik heb met haar afgesproken dat we een begroting gaan maken van hoeveel ze denkt nodig te hebben en wat ik reëel vind. Haar oudere zus heeft pas sinds haar 18e een bijbaan gehad, dus ik vind wel dat ze het in principe zonder eigen verdiensten zou moeten kunnen redden. Kleding, telefoon, OV, kapper en cosmetica worden door haar ouders betaald. Make-up gebruikt ze niet. De discussie kan nog ontstaan over dingen als ‘heeft een mens zes paar paardrijsokken nodig’ en of een 15-jarige elke week met vriendinnen moet ontbijten/lunchen bij Mac :-)
14 jaar en vanaf hun 12e dus brugklas krijgen ze10 euro per week.
Ze gaan graag naar de film, stad , zwembad of naar het centrum dat betalen ze allemaal zelf.
Ook moeten ze hiervan een klein kadootje kopen als 1 van ons jarig is.
ainne schreef:
20-11-2019 10:36
Mijn 13-jarige krijgt €20 per maand en daarnaast krijgt ze €10 per week lunchgeld (ze neemt snacks mee, maar af een toe soep of een wrap in de kantine is ook lekker en de kantine is niet goedkoop).

Die €20 geeft ze met gemak uit. Na school naar Starbucks ofzo en dat zijn dure warme-choco's natuurlijk.

Het is puur eigen-uitgeefgeld. Cadeautjes en kleding betalen we voor ze.
Wauw, 10 euro lunchgeld elke week vind ik erg veel. Ik heb genoeg te besteden, maar 45 euro per maand uitgeven voor lunch op mijn werk zou ik zelf nog niet eens doen.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 20-11-2019 11:42
0.81% gewijzigd
onze 15 jarige krijgt: zak&kleedgeld: 75 euro en ze krijgt 20 euro van oma elke maand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven