Amsterdam

27-11-2019 13:13 323 berichten
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken :-) Ik vond het toch best grappig.
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 14:04
Ik ga vaak even naar de Kalverstraat als ik voor werk in Amsterdam ben, maar alleen voor de Uniqlo :proud:
Precies! Dat was voor mij de laatste keer ook de reden :proud:
hamerhaai schreef:
27-11-2019 14:01
Jij hoeft het toch niet speciaal te vinden? Andere mensen wonen liever aan zee, of zijn lyrisch over het Limburgse heuvellandschap, of de Veluwe, Jij vindt Amsterdam niets. Prima toch, of moeten we je gaan overtuigen dat het toch echt geweldig is in Amsterdam?

En ja, ook buiten Amsterdam is er meer dan genoeg cultuur, leuke winkeltjes en mooie panden.
Ja precies, maar waarom doen een aantal mensen dan alsof daar iets is wat elders niet is, dat vind ik vooral irritant.
pipootje schreef:
27-11-2019 14:10
Ja precies, maar waarom doen een aantal mensen dan alsof daar iets is wat elders niet is, dat vind ik vooral irritant.
Maar er is toch helemaal niemand die dat doet? Of in jouw persoonlijke omgeving wel?
NYC schreef:
27-11-2019 14:11
Maar er is toch helemaal niemand die dat doet? Of in jouw persoonlijke omgeving wel?
Hier op het forum is dat ook vaak genoeg aan de orde geweest hoor.
Wat overigens ook nog kan: misschien is het wel (enigszins) waar dat men het winkelaanbod ook ergens anders kan vinden, maar is men voornamelijk lyrisch over de hoeveelheid mede winkelende mensen in de Kalverstraat zelf en in de winkels.
Alle reacties Link kopieren
Elke stad of streek heeft zijn charme. Voor shoppen hoef je sowieso niet naar al die identieke winkelstraten. Sfeer, historie en fijne horeca zijn veel belangrijker. En dat heel veel Nederlandse steden en dorpen, vooral de oudere plaatsen.
De meeste Amsterdammers mijden het centrum als de pest.
Amsterdam is meer dan alleen maar de Kalverstraat. Het is een sfeervolle charmante stad.
pipootje schreef:
Waarom vind je dat irritant? Amsterdam is inderdaad uniek. Dat is iets wat je volgens mij overigens pas echt ervaart als je er woont. Rotterdam is overigens ook uniek. Londen ook. Parijs ook en Berlijn zeker.
De laatste keer dat ik in Amsterdam was, wilde ik héél hard weer wegrennen. Maar ja, toen liep ik van het centraal station naar een hotelletje achter het Rembrandtplein en ging naar een concert in Paradiso. Mídden in het toeristisch gebied, en toeristen lopen niet dóór.. :facepalm:

Jaren geleden heb ik er een paar jaar gewoond. In Oud-West en later in de Pijp. Daar genoot ik met volle teugen. Het centrum kwam ik toen bijna niet. Studeerde in Oost, werkte in de schoonmaak door de hele stad heen en stapte niet heel veel daar, dat deed ik toch vooral in mijn geboortestad. Oh wacht, ik ging wel graag naar de American Bookstore en W.H. Smith bedenk ik mij nu, en als we met het hele jaar 'de stad in gingen' dan eindigden we vaak bij de Schutter, dat is natuurlijk allemaal wel in het toeristisch gebied. Ik denk dat het toen nog niet zo druk was als nu.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
TsumTsum schreef:
27-11-2019 14:03
Ik vond Amsterdam ook niks want overal toeristen en ik vind het heel irritant om steeds na te moeten denken van: Kan ik Nederlands praten of moet het Engels zijn in winkels en restaurants etc. Maar mijn laatste trip Amsterdam was eigenlijk wel leuk lekker om 9 uur smorgens in alle rust door de stad wandelen en toen het echt druk begon te worden weer lekker op de trein stappen naar huis. Maar toen ben ik eigenlijk bijna niet in de kalverstraat geweest maar andere straatjes.

En de Kalverstraat is naar mijn idee niet meer wat het geweest is maar goed ik ben zo iemand die in een andere stad graag naar winkels gaat die je in mijn woonplaats niet hebt. Tja dan ben je er snel doorheen.
Wel als je naar de Kalverstraat eo gaat ja. Maar in de 9 straatjes en de Pijp zitten leuke, unieke winkeltjes, en in Oost heb je Het Faire Oosten, mijn favoriete winkel. Ik ga ook echt nooit naar de H&M enzo in Amsterdam. Als ik de ‘gewone’ winkels wil ga ik naar het winkelcentrum in Amstelveen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hasse88 schreef:
27-11-2019 14:33
De laatste keer dat ik in Amsterdam was, wilde ik héél hard weer wegrennen. Maar ja, toen liep ik van het centraal station naar een hotelletje achter het Rembrandtplein en ging naar een concert in Paradiso. Mídden in het toeristisch gebied, en toeristen lopen niet dóór.. :facepalm:

Jaren geleden heb ik er een paar jaar gewoond. In Oud-West en later in de Pijp. Daar genoot ik met volle teugen. Het centrum kwam ik toen bijna niet. Studeerde in Oost, werkte in de schoonmaak door de hele stad heen en stapte niet heel veel daar, dat deed ik toch vooral in mijn geboortestad. Oh wacht, ik ging wel graag naar de American Bookstore en W.H. Smith bedenk ik mij nu, en als we met het hele jaar 'de stad in gingen' dan eindigden we vaak bij de Schutter, dat is natuurlijk allemaal wel in het toeristisch gebied. Ik denk dat het toen nog niet zo druk was als nu.

Ik denk dat het noemen van straten, wijken en plekken alsof iedereen weet waar dat is, wel uniek is voor Amsterdam(mers).
pipootje schreef:
Nou, de Uniqlo is toch inderdaad verder nergens in Nederland, of heb ik iets gemist? ik dacht dat die alleen in Amsterdam zat.
Am Yisrael Chai!
nerdopviva schreef:
27-11-2019 14:44
Ik denk dat het noemen van straten, wijken en plekken alsof iedereen weet waar dat is, wel uniek is voor Amsterdam(mers).
Zo beter?

De laatste keer dat ik in Amsterdam de hoofdstad van Nederland was, wilde ik héél hard weer wegrennen. Maar ja, toen liep ik van het centraal station naar een hotelletje achter het Rembrandtplein een uitgaansplein dat vroeger een beetje louche was, maar waar nu voornamelijk toeristen en provincialen komen en ging naar een concert in Paradiso een bekende poptempel in een ooit gekraakte kerk. Mídden in het toeristisch gebied, en toeristen lopen niet dóór.. :facepalm:

Jaren geleden heb ik er een paar jaar gewoond. In Oud-West een wijk aan de westkant van het centrum en later in de Pijp een wijk aan de zuidkant van het centrum. Daar genoot ik met volle teugen. Het centrum kwam ik toen bijna niet. Studeerde in Oost een wijk aan de oostkant van het centrum, werkte in de schoonmaak door de hele stad heen en stapte niet heel veel daar, dat deed ik toch vooral in mijn geboortestad. Oh wacht, ik ging wel graag naar de American Bookstore een winkel waar ze engelstalige boeken verkopen en W.H. Smith een andere winkel waar ze Engelstalige boeken verkopen. bedenk ik mij nu, en als we met het hele jaar 'de stad in gingen' dan eindigden we vaak bij de Schutter een voormalig studentencafé dat inmiddels gesloten is, dat is natuurlijk allemaal wel in het toeristisch gebied. Ik denk dat het toen nog niet zo druk was als nu.
pipootje schreef:

Natuurlijk is Amsterdam speciaal. Er is geen andere Nederlandse stad die daarop lijkt, met die ellenlange grachtengordels en multi-culti aanbod.

Maar goed, ik zou nooit in Amsterdam willen wonen en al helemaal niet aan die gordels. Dan bestel ik de Uniqlo wel gewoon online of ga ik er in het buitenland heen (in Londen struikel je erover). Sowieso vind ik het een super duffe winkel. En Scheltema is ook niet iets heel bijzonders. Gewoon een grote boekwinkel, zoals we er (veel) meer hebben in Nederland. En de 9 straatjes zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.

Hoe dan ook. Kun je ondanks dat dát allemaal niet zo bijzonder is, niet ontkennen dat de stad zélf niet super charmant is. En vooruit, ik zou ook wel in het oosten bij Nam Kee willen kunnen bestellen....

Waar ik me eerder aan stoor, zijn die Amsterdammers die denken dat Amsterdam Nederland is en de rest er maar bij hangt. Die als hun adres gevraagd wordt, alleen straatnaam en huisnummer noemen blijkbaar denkend dat iedereen in Amsterdam woont.
fashionvictim schreef:
27-11-2019 14:50
Nou, de Uniqlo is toch inderdaad verder nergens in Nederland, of heb ik iets gemist? ik dacht dat die alleen in Amsterdam zat.
Nou, en hier vlakbij is het grootste filmdoek van Nederland.
Dus? er zijn zoveel unieke dingen in Nederland.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-11-2019 14:57
Natuurlijk is Amsterdam speciaal. Er is geen andere Nederlandse stad die daarop lijkt, met die ellenlange grachtengordels en multi-culti aanbod.

Maar goed, ik zou nooit in Amsterdam willen wonen en al helemaal niet aan die gordels. Dan bestel ik de Uniqlo wel gewoon online of ga ik er in het buitenland heen (in Londen struikel je erover). Sowieso vind ik het een super duffe winkel. En Scheltema is ook niet iets heel bijzonders. Gewoon een grote boekwinkel, zoals we er (veel) meer hebben in Nederland. En de 9 straatjes zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.

Hoe dan ook. Kun je ondanks dat dát allemaal niet zo bijzonder is, niet ontkennen dat de stad zélf niet super charmant is. En vooruit, ik zou ook wel in het oosten bij Nam Kee willen kunnen bestellen....

Waar ik me eerder aan stoor, zijn die Amsterdammers die denken dat Amsterdam Nederland is en de rest er maar bij hangt. Die als hun adres gevraagd wordt, alleen straatnaam en huisnummer noemen blijkbaar denkend dat iedereen in Amsterdam woont.
Dit, en ook mensen die denken dat nergens anders iets te beleven valt.
Het-groepje schreef:
27-11-2019 13:43
Voordeel is dan weer dat je als je er woont er zo in en uit bent, in de Kalverstraat.
Leve de nz lijn, je wipt eruit bij Rokin, hebt daar allerlei enorme flagshipstores.
Even wat authentiek Chinees halen op de zeedijk, koek halen bij van stapele, lunchen bij de drie greafjes en dan weer door.
Ik prijs me zeer gelukkig dat ik dat allemaal ' in de buurt' heb.
Als ik dan in zo'n stadskern kom met een mini Blokker, Kruidvat en een Terstal (dol op Terstal, daar niet van) lijkt me dat dan weer moeilijk, ik ben gewend aan veel keuze en grotere winkels.
Ook qua boodschappen, directe omgeving enorme supermarkten, maar ook een Poolse, enorme Chinese supermarkt, diverse toko's, vers aanbod, markten.
Een enorme rommelmarkt ook bijvoorbeeld.
Alleen al het culturele aanbod, leuk met de kinderen naar de Paradiso bijvoorbeeld.
Mijn kind heeft in Carré opgetreden, ander kind maakt nu kunstwerk voor light festival.
Ik heb op fietsen loopafstand leuke restaurants (als in meervoud) plus waar ik woon kun je zomers ook nog eens naast de deur zwemmen.
Ik vind het kortom leuk en edgy bedacht dat aMsTerDaM iS SaAI maar het klinkt een beetje als 'new York is echt niks want Times square is niks voor mij'. Ehhhh dan ga je daar dus niet naartoe?
Ik woon dichtbij een hele andere leuke stad in Nederland.
En die heeft ook alles wat jij nou opnoemt.
pipootje schreef:
27-11-2019 13:19
Nee we zijn op meer plekken geweest, en ik hoor mensen altijd over de Kalverstraat ja.
Dat zijn dan vast mensen die nooit in Amsterdam komen, of ze hebben het over monopoly :D
Ze hebben het over de PC Hooft misschien? Maar kalverstraat.. eh nee.
Afbeelding
Dit zijn leuke plekjes om te wandelen. En ja die plekken heb je in meer grote steden maar die zijn ook duur :)
Waarom die hetze tegen Amsterdam?
anoniem_389039 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 15:04
13.73% gewijzigd
aloha66 schreef:
27-11-2019 15:00
Dat zijn dan vast mensen die nooit in Amsterdam komen, of ze hebben het over monopoly :D
Ze hebben het over de PC Hooft misschien? Maar kalverstraat.. eh nee.
Afbeelding
http://amsterdaminside.nl/wp-content/up ... 70x408.jpg
Dit zijn leuke plekjes om te wandelen. En ja die plekken heb je in meer grote steden maar die zijn ook duur :)
Waarom die hetze tegen Amsterdam?
Pc hooft vond ik ook niet bijzonder, sorry.
pipootje schreef:
27-11-2019 13:19
Nee we zijn op meer plekken geweest, en ik hoor mensen altijd over de Kalverstraat ja.
Dat zal wel zijn omdat het een bekende straat bij Monopoly is, niet omdat de Kalverstraat zelf sfeer heeft ;-)
Amsterdam hééft nu eenmaal een heleboel unieke straatjes, gebouwen, winkels, musea en horecagelegenheden. Suggereren dat Amsterdam niets bijzonders heeft, is tamelijk mal. Dat hoeft niet te betekenen dat je het er prettig vindt natuurlijk.

Jouw woonplaats heeft vast ook iets wat je nergens anders vindt. Of misschien ook wel niet. Ik snap anders niet waarom je zo verongelijkt doet.
Huh? Wat raar om zo denigrerend over een stad te praten die je, schijnbaar, niet eens goed kent.
Tja wat vind ik zo fijn en uniek aan Amsterdam? Zeker niet de Kalverstraat.
Maar wel: met vrienden hangen in het Vondelpark op een zonnige weekenddag, in de winter de zon zien opkomen boven de Amstel als ik naar mijn werk fiets, of 's avonds in de verte de verlichte Magere Brug. Het uitgebreide aanbod aan eettentjes, waar ook niemand raar opkijkt als je veganistisch eet. Boodschappen halen op de Ten Katemarkt en de heerlijke mokumse humor. Jezelf kunnen zijn, ook als je toevallig niet keurig getrouwd met een koophuis en kinderen bent, en niemand die dat veroordeelt. Briljante musea om de hoek. Films kijken in Tuschinski, cabaret in de Kleine Komedie en toneel in de stadsschouwburg (of in een van de vele andere theaters). Het IDFA, het light festival, het ITs festival. Met het pontje naar noord en daar met mijn benen bungelend over de kade biertjes drinken en naar de stad aan de overkant kijken.
De stadsheid en tegelijkertijd de kleinschaligheid; dat ik middenin de stad zit en tóch in no time met mijn racefiets in de polders of de duinen zit.

Ik zou nergens anders willen wonen <3
nerdopviva schreef:
27-11-2019 14:44

Nou ja ik neem toch aan dat iedereen wel eens van De Pijp, Jordaan, Paradiso, Rembrandtplein gehoord heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven