Amsterdam

27-11-2019 13:13 323 berichten
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken :-) Ik vond het toch best grappig.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
27-11-2019 16:21
Klopt. Maar Nijmegen is ook echt leuk! Eigenlijk zijn alle oude nederlandse steden wel leuk: leiden en delft, utrecht en amersfoort, nijmegen en arnhem, zutphen en deventer, ik zou er allemaal wel kunnen wonen. Alles beter dan in zo'n vinex-wijk, of zo'n polderstad.

Amsterdam heeft vooral als voordeel dat er echt heel veel variatie in aanbod is, en dat de dichtheid heel hoog is, zodat er ook buiten het centurm nog heel veel te beleven is. Maar je moet geen enkele stad gaan beoordelen op z'n drukste winkelstraat.
Uitspraken over Vinex-wijken vind ik ook altijd zo denigrerend. Alles heeft zijn voor en nadelen. En er zijn ook leuke Vinex-wijken die in de omgeving liggen van een mooi oud centrum ( Zutphen etc).
Voor iedereen een groene tuin
Als je de Kalverstraat niks vindt heb je niet genoeg omhoog gekeken: prachtige architectuur.

Maar je hóéft t natuurlijk niet fantastisch te vinden.
Ik ben er geboren en getogen maar hoef er niet per se terug. Ik ben alleen wel een stadsmens dus ik heb reuring nodig en een stadscentrum op fietsafstand met winkels en cultuur. want de dorpskern zoals het groepje die treffend beschreef, met een aantal winkels, daar word ik dan weer erg treurig van. Duidelijk niks voor mij. Maar dat zegt niet dat ik dat stadsgevoel nergens anders kan krijgen nee.
pipootje schreef:
27-11-2019 13:19
Nee we zijn op meer plekken geweest, en ik hoor mensen altijd over de Kalverstraat ja.
Als je zegt dat je in Bangkok/Thailand bent geweest, beginnen mensen ook over Khao San Road.
Terwijl de Thai zelf beginnen te zuchten als ze geïdentificeerd worden met Khao San Road.
GroenTuintje schreef:
27-11-2019 17:35
Uitspraken over Vinex-wijken vind ik ook altijd zo denigrerend. Alles heeft zijn voor en nadelen. En er zijn ook leuke Vinex-wijken die in de omgeving liggen van een mooi oud centrum ( Zutphen etc).
Ik heb een eental vinex-wijken gezien, en vond er echt geen een leuk. Voor mij is een leuke wijk een wijk waar je meerdere soorten winkeltjes en eettentjes hebt, waar het levendig is op straat, waar je wat variatie in woningtypen en soort bewoners hebt. Vrijwel alle steden hebben zulke wijken, meestal tegen het centrum aan. Hoe verder je van het centrum afkomt, hoe minder er te doen is, hoe meer het 'slaapwijken' zijn: Woningen, tuinen, parkeerplaatsen, een speeltuin hier en daar, en op een centrale plek een winkelcentrumpje met een albert heijn of jumbo, een etos en blokker, en een huisartsenpost.

Dat is wat ik bedoel met (en ken van) 'vinex', en dat is van een dermate grote treurigheid dat ik er nooit zou willen wonen. Als er ook leuke vinex-wijken zijn, dan bedoel ik die uiteraard niet.

edit: Ik heb even gekeken, maar de enige vinex-wijk in zutphen is volgens wikipedia 'leesten'. En Als ik google streetview loslaat op leesten, is dat precies het soort treurigheid dat ik bedoelde. Terwijl wat ik bedoel met 'leuke wijk' in Zutphen meer bijvoorbeeld 'nieuwstad' is, of aan de andere kant bij 'marspoortstraat' en 'oude wed'. Vlak bij centrum, niet echt winkelstraten, maar wel leuk gevarieerd, wat ouder, en veel te doen (op het oog, even snel op basis van streetview, vergeef me als ik er helemaal naast zit)
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 17:54
20.22% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Amsterdam is een heerlijke stad om te wonen. Er zijn genoeg wijken waar amper toeristen komen, waar het groen is maar je bent altijd zo op de bruisende plekken. Ik woon zelf in Buitenveldert, lekker dichtbij het Amsterdamse Bos. Als ik langs de Japanse en Joodse winkeltjes en restaurants loop kom ik echt thuis!

Amsterdam moet je doorheen dwalen, liefst te voet. In het donker langs de grachten slenteren en die prachtige grachtenpandkamers binnenkijken, want de gordijnen staan vrijwel overal open. Ergens rond de Zeedijk in een café aan een tafeltje bij het raam de hele wereld voorbij zien schuifelen. Een middagje tweedehands boekjes scharrelen op het Spui of in de Oudemanhuispoort. Lekker met vrienden hangen op een leuk terrasje bij die brouwerij met die heerlijke biertjes. Op zoek naar dat éne geweldige cadeautje in al die leuke winkeltjes buiten de Kalverstraat. Lekker een ritje met de tram over de Koninginneweg. Exotische geuren opsnuiven in de Shopperhal. Elk weekend weer naar een ander museum. Een verscheidenheid aan mensen op straat uit alle hoeken van de wereld, jong en oud.

Zoveel te zien, zoveel te doen, zoveel te beleven. Ja, het is duur om te wonen, en wij hebben geluk gehad omdat we jaren geleden een woning gekocht hebben toen het nog betaalbaar was. Maar mij krijgen ze hier voorlopig niet weg :D

En ja, de Kalverstraat, die hebben we juist speciaal aangelegd voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is ;)
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-11-2019 14:57
Waar ik me eerder aan stoor, zijn die Amsterdammers die denken dat Amsterdam Nederland is en de rest er maar bij hangt. Die als hun adres gevraagd wordt, alleen straatnaam en huisnummer noemen blijkbaar denkend dat iedereen in Amsterdam woont.
En dat de wereld ophoudt bij Aalsmeer.

Weet je waar ik me aan stoor?
Dat (veel) Amsterdammers vinden dat iedereen naar Amsterdam moet komen.
En ze zelf zelden naar Groningen/ Den Bosch / Zwolle gaan,
want 'te ver'.

Irritatiefactor 2 is dat Brabant, Gelderland 'de provincie' genoemd worden.
Noord-Holland is ook een provincie, mensen.
GroenTuintje schreef:
27-11-2019 17:35
Er is niet zo heel veel mis met vinexwijken.
En als je lang genoeg wacht is het vanzelf geen vinexwijk meer maar oud. Net als Amsterdam.
Odense2 schreef:
27-11-2019 17:52
En voorbij Amersfoort.
Alleen voor provincialen bestaat Amsterdam uit de Kalverstraat.
Mijn halve familie komt uit Amsterdam en ik kom er ook altijd graag. Ik vind het echt een avontuur om met de kinderen langs de grachten te dwalen. Om alles te zien en in ons op te nemen. Maar ik ben dan ook weer blij als ik 's avonds weer weg ben want het is wel druk. Ik kom zelf uit 010 en de laatste tijd is Rotterdam ook zeker in opkomst. De grauwe jaren 80 en 90 heeft de stad gelukkig ver achter zich gelaten.

Zelf woon ik nu in de buurt van Maastricht en dat vind ik ook een heerlijke stad om heen te gaan. Een prachtige centrum, 2000 jaar geschiedenis, Romeinse overblijfselen (zoals ook trouwens in Heerlen, een stad die zich ook opnieuw aan het uitvinden is!) en een geweldige atmosfeer. Van Maastricht word ik ook blij.

Ik vind het altijd leuk om een stad te bezoeken in Nederland. Ik zou graag eens naar Leeuwarden, Deventer, Middelburg en Den Bosch gaan. Allemaal steden waar ik nog nooit geweest ben.
Odense2 schreef:
27-11-2019 17:52

Weet je waar ik me aan stoor?
Dat (veel) Amsterdammers vinden dat iedereen naar Amsterdam moet komen.
En ze zelf zelden naar Groningen/ Den Bosch / Zwolle gaan,
want 'te ver'.

Irritatiefactor 2 is dat Brabant, Gelderland 'de provincie' genoemd worden.
Noord-Holland is ook een provincie, mensen.
Vooral omdat er in Brabant meer dan 3x zoveel mensen wonen als in Amsterdam.
(En in Gelderland 2,5x)
COtweepuntnul schreef:
27-11-2019 17:53
En als je lang genoeg wacht is het vanzelf geen vinexwijk meer maar oud. Net als Amsterdam.
Dat klopt :biggrin:
handigmetgeld schreef:
27-11-2019 17:45
Ik heb een eental vinex-wijken gezien, en vond er echt geen een leuk. Voor mij is een leuke wijk een wijk waar je meerdere soorten winkeltjes en eettentjes hebt, waar het levendig is op straat, waar je wat variatie in woningtypen en soort bewoners hebt. Vrijwel alle steden hebben zulke wijken, meestal tegen het centrum aan. Hoe verder je van het centrum afkomt, hoe minder er te doen is, hoe meer het 'slaapwijken' zijn: Woningen, tuinen, parkeerplaatsen, een speeltuin hier en daar, en op een centrale plek een winkelcentrumpje met een albert heijn of jumbo, een etos en blokker, en een huisartsenpost.

Dat is wat ik bedoel met (en ken van) 'vinex', en dat is van een dermate grote treurigheid dat ik er nooit zou willen wonen. Als er ook leuke vinex-wijken zijn, dan bedoel ik die uiteraard niet.

edit: Ik heb even gekeken, maar de enige vinex-wijk in zutphen is volgens wikipedia 'leesten'. En Als ik google streetview loslaat op leesten, is dat precies het soort treurigheid dat ik bedoelde. Terwijl wat ik bedoel met 'leuke wijk' in Zutphen meer bijvoorbeeld 'nieuwstad' is, of aan de andere kant bij 'marspoortstraat' en 'oude wed'. Vlak bij centrum, niet echt winkelstraten, maar wel leuk gevarieerd, wat ouder, en veel te doen (op het oog, even snel op basis van streetview, vergeef me als ik er helemaal naast zit)
Ik ken daar mensen wonen, en die wonen er echt niet verkeerd. Veel groen en ruimte. En als je de drukte van de stad wil ervaren dan ben je zo in de stad. En ik ken meer leuke Vinex-wijken maar ga ze niet noemen wegens herkenbaarheid :). Maar ik hou van de rust en ruimte, en ik zoek wel de drukte op als ik daar zin in heb ;-D
COtweepuntnul schreef:
27-11-2019 17:53
Het gaat er toch niet om hoe oud iets iets? Er zijn heel veel 'oude' wijken die vreselijk eentonig en saai zijn. En er zijn nieuwere wijken die afwisselend en levendig zijn, waar niet alle 'leven' op straat centraal in een winkelcentrum zit en er verder niks te doen is. Wat ik tegen heb op 'vinex' is die eenheidsworst (en nogmaals, als er wel leuke vinex-wijken zijn, vergeef me, ik ken ze niet allemaal). Niet de leeftijd, een nieuwbouwwijk kan best leuk zijn, en uiteraard zijn er ook gewoon nieuwe woningen nodig. Oude woningen helpen wel een beetje met sfeer maken, maar er zijn ook wijken die vooral 'oude rommel' zijn. LIever een goede nieuwe wijk dan een slechte oude.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
27-11-2019 18:03
Het gaat er toch niet om hoe oud iets iets? Er zijn heel veel 'oude' wijken die vreselijk eentonig en saai zijn. En er zijn nieuwere wijken die afwisselend en levendig zijn, waar niet alle 'leven' op straat centraal in een winkelcentrum zit en er verder niks te doen is. Wat ik tegen heb op 'vinex' is die eenheidsworst (en nogmaals, als er wel leuke vinex-wijken zijn, vergeef me, ik ken ze niet allemaal). Niet de leeftijd, een nieuwbouwwijk kan best leuk zijn, en uiteraard zijn er ook gewoon nieuwe woningen nodig. Oude woningen helpen wel een beetje met sfeer maken, maar er zijn ook wijken die vooral 'oude rommel' zijn. LIever een goede nieuwe wijk dan een slechte oude.
Ik heb zelf een aversie tegen grote ‘bloemkoolwijken’ uit de jaren 70/80, omdat ik daar altijd verdwaal :facepalm: .

Dagje amsterdam is hartstikke leuk hoor ( wel op de niet-toeristische plekken), maar ben altijd blij als ik weer thuis ben :biggrin:
Lecourgette schreef:
27-11-2019 17:54
Alleen voor provincialen bestaat Amsterdam uit de Kalverstraat.
Iedereen is een provinciaal.
COtweepuntnul schreef:
27-11-2019 18:11
Iedereen is een provinciaal.

Je weet best wat er bedoeld wordt toch? Zelfs de Van Dale heeft het opgenomen:

met eigenschappen van het platteland zoals stedelingen dat zien: achterlijk, bekrompen, saai enz.
Amsterdam scoort altijd wel hoog als ik op youtube lijsten bekijk van steden die je als toerist moet bezoeken en ik snap ook wel want Amsterdam heeft wel iets unieks.
Het lijkt me soms wel handig om in Amsterdam te wonen want er is altijd wel iets leuks te doen of iets leuks te doen in de buurt. Ik heb toch het idee dat je daar iets anders leeft zeg maar. Meer buiten enzo. Je bent overal zo met de bus/metro/tram/fiets. Heb je om half 12 nog trek in een lekker broodje kun je dat nog zo halen terwijl hier dan echt dicht is.
Maar ik zou er echt niet willen wonen, te druk en dat er altijd wel iets te doen is gaat waarschijnlijk ook wel een keer vervelen enzo.

Kan het mis hebben hoor want ik ken niemand die er woont of gewoond heeft.
En ik heb ook niet veel met Vinex wijken. Hier in de stad heb je er een dat zowat een dorp opzich is. Je hebt er mooie plekjes bij de bossen maar alles lijkt op elkaar. Je hebt er ook een winkelcentrum en een paar andere pleintjes met wat winkels. Veel mensen gaan er heen als de kinderen klein zijn voor de rust en zodat de kinderen lekker op straat kunnen spelen zonder al te veel verkeer. Maar zodra kinderen ouder worden en zijn uitgevlogen willen de meesten toch weer wat meer centraler wonen. Je hebt er bijna geen terrasjes en barretjes waar je lekker wat kunt drinken, er in geen uitgaansgelegenheid voor jongeren naast het buurthuis. Je staat iedere morgen in de file om naar je werk te gaan (en als je naar huis gaat). Nee ik zal er niet dood gevonden willen worden maar je kan er prachtig wonen. Iedere keer als ik ergens in die wijk moet zijn dan verdwaal ik vaak omdat alles op elkaar lijkt enzo.
TsumTsum schreef:
27-11-2019 18:31
En ik heb ook niet veel met Vinex wijken. Hier in de stad heb je er een dat zowat een dorp opzich is. Je hebt er mooie plekjes bij de bossen maar alles lijkt op elkaar. Je hebt er ook een winkelcentrum en een paar andere pleintjes met wat winkels. Veel mensen gaan er heen als de kinderen klein zijn voor de rust en zodat de kinderen lekker op straat kunnen spelen zonder al te veel verkeer. Maar zodra kinderen ouder worden en zijn uitgevlogen willen de meesten toch weer wat meer centraler wonen. Je hebt er bijna geen terrasjes en barretjes waar je lekker wat kunt drinken, er in geen uitgaansgelegenheid voor jongeren naast het buurthuis. Je staat iedere morgen in de file om naar je werk te gaan (en als je naar huis gaat). Nee ik zal er niet dood gevonden willen worden maar je kan er prachtig wonen. Iedere keer als ik ergens in die wijk moet zijn dan verdwaal ik vaak omdat alles op elkaar lijkt enzo.
Leuk artikel over vooroordelen Vinex-wijken:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7249c43/
Het-groepje schreef:
27-11-2019 15:53
Is er ergens anders nog een Paradiso of een light festival, of een carre? Vast anders leuks maar niet een gebouw met die specifieke geschiedenis.
Nee, maar wij hebben wel een Vera, een Eurosonic/Noorderslagfestival en de stadsschouwburg. Elke stad heeft zijn eigen dingen, ook met zijn eigen geschiedenis.

Overigens kom ik graag in Amsterdam, heb er ook een aantal jaren gewoond. Ik vind het heerlijk om door de stad te zwerven, op het pondje naar Noord te staan of gewoon te fietsen.. Dat laatste is dan wel weer een stuk prettiger dan hoe het hier gaat.
Seriously?
Maaaaaaaar wij hebben........... Ajax!!! :cheer2:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
27-11-2019 18:59
Maaaaaaaar wij hebben........... Ajax!!! :cheer2:
Dat mag wat mij betreft dan weer gewoon achter Amersfoort blijven :P
Seriously?
Star² schreef:
27-11-2019 18:13
Je weet best wat er bedoeld wordt toch? Zelfs de Van Dale heeft het opgenomen:

met eigenschappen van het platteland zoals stedelingen dat zien: achterlijk, bekrompen, saai enz.
Natuurlijk weet ik dat. Maar toch is wat ik zeg ook waar.
In eindhoven is trouwens ook zo'n light festival.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven