Amsterdam
woensdag 27 november 2019 om 13:13
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
Ik vond het toch best grappig.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
donderdag 28 november 2019 om 14:34
donderdag 28 november 2019 om 14:34
Dat bedoel ik inderdaad, vind ik zó raar.SallySpectra* schreef: ↑28-11-2019 14:32En ook schubbekutteveners die vinden dat er buiten Schubbekutterveen geen leven is. Wat is je punt?
donderdag 28 november 2019 om 14:37
Dat is inderdaad ook wat ik er uithaal. Maar daarnaast ook, dat andere manieren van leven/wonen niet bij hen passen. En het is niet dat ik daar aan twijfel hoor of denk dat mensen het niet kunnen weten, want sommige (of veel) mensen weten het waarschijnlijk uit ervaring omdat ze het aan den lijve hebben ondervonden. Misschien verbaas ik me in dit geval dan nog wel het meest over mijzelf...Chienandalou schreef: ↑28-11-2019 14:34Maar dat zie ik hier juist niemand zeggen. Hooguit dat deze stad is wat bij henzelf persoonlijk past.
donderdag 28 november 2019 om 14:38
Grappig. Ik zie dit dus echt niet. Ik zie Amsterdammers met plezier over hun stad praten. Dat 'je moet je wel een loser vinden' is vooral iets dat jij dan hoort, denk ik. Net zoals ik trouwens mensen met plezier hoor praten over weidse uitzichten, natuur in de buurt, hechte gemeenschappen, rust en ruimte, boomgaarden en moestuinen, rieten daken, trampolines en paardenweiden, of wat ze ook maar trekt in waar ze wonen. Heb je in Amsterdam allemaal niet.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 14:30Ik heb meer het idee dat de Amsterdammers het zelf zien als een minderwaardigheids-complex bij de niet-Amsterdammers ('het is hier zo geweldig, je moet je waarschijnlijk wel een beetje een loser voelen als je hier niet woont')
Maar ik weet niet of we hier uit gaan komen.![]()
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 28 november 2019 om 14:39
Ik probeer gewoon te bedenken waarom mensen zo denken. Ik heb nooit bedoeld dat ik niet snap dat mensen daar wonen, maar om het enorm ophemelen alsof er geen beter of ander leven zou kunnen zijn dan daar. Waar ik dat heb gehoord of gezien, op tv, denk ik meerder keren.SallySpectra* schreef: ↑28-11-2019 14:32En ook schubbekutteveners die vinden dat er buiten Schubbekutterveen geen leven is. Wat is je punt?
Ik denk dat dat wel meevalt, maar ik kan alleen over mezelf spreken. Persoonlijk zou ik nú nergens anders willen wonen, maar snap heel goed dat anderen het verschrikkelijk kunnen vinden.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 14:30Ik heb meer het idee dat de Amsterdammers het zelf zien als een minderwaardigheids-complex bij de niet-Amsterdammers ('het is hier zo geweldig, je moet je waarschijnlijk wel een beetje een loser voelen als je hier niet woont')
Maar ik weet niet of we hier uit gaan komen.![]()
En over tien jaar wil ik misschien ook wel wat anders.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 28 november 2019 om 14:40
Ik geloof dat in dit hele topic helemaal 1 iemand was (de TO) die moest afgeven op Amsterdam. Er zijn er een aantal die aangegeven hebben er niet te willen wonen, maar het wel prima snappen als anderen dat wél willen, waaronder ik.
Maar waar ik een beetje over viel waren de opmerkingen dat er in Amsterdam zóveel te doen is, en dat dat vást niet gebeurd buiten Amsterdam (nou ja, Rotterdam mag ook nog een beetje meedoen dan). En dát is pertinent niet waar. De frequentie mag lager liggen voor veel activiteiten in veel steden, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal maar een dooie boel is als je de ring oversteekt. Ook de kleinere steden zijn meegegaan in de vaart der volkeren. Niet alle restaurants zijn dicht op maandag, de kroegen al helemaal niet meer. Supermarkten zijn gewoon de hele week open van 's ochtends vroeg tot een uurtje of 10 's avonds, er is een bruisend cultureel leven en zit lang niet iedereen achter de geraniums introvert te zijn. Dáár ageerde ik tegen. NIet of Amsterdam wel of geen k*t-stad is (wat ik absoluut niet vind, ik heb er met veel plezier gewoond)
Maar waar ik een beetje over viel waren de opmerkingen dat er in Amsterdam zóveel te doen is, en dat dat vást niet gebeurd buiten Amsterdam (nou ja, Rotterdam mag ook nog een beetje meedoen dan). En dát is pertinent niet waar. De frequentie mag lager liggen voor veel activiteiten in veel steden, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal maar een dooie boel is als je de ring oversteekt. Ook de kleinere steden zijn meegegaan in de vaart der volkeren. Niet alle restaurants zijn dicht op maandag, de kroegen al helemaal niet meer. Supermarkten zijn gewoon de hele week open van 's ochtends vroeg tot een uurtje of 10 's avonds, er is een bruisend cultureel leven en zit lang niet iedereen achter de geraniums introvert te zijn. Dáár ageerde ik tegen. NIet of Amsterdam wel of geen k*t-stad is (wat ik absoluut niet vind, ik heb er met veel plezier gewoond)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
donderdag 28 november 2019 om 14:43
Misschien dat je dan de vraag beter wat breder had moeten formuleren. Waarom zijn mensen (vaak) enorm gehecht aan de plek waar ze wonen, of dat nou een grote stad is of een piepklein plattelandsgehucht en krijgt men het "heel erg benauwd" van het idee van wonen op een totaal andere plek? Dat vind ik namelijk wel echt enorm interessant.pipootje schreef: ↑28-11-2019 14:39Ik probeer gewoon te bedenken waarom mensen zo denken. Ik heb nooit bedoeld dat ik niet snap dat mensen daar wonen, maar om het enorm ophemelen alsof er geen beter of ander leven zou kunnen zijn dan daar. Waar ik dat heb gehoord of gezien, op tv, denk ik meerder keren.
donderdag 28 november 2019 om 14:46
NYC schreef: ↑28-11-2019 14:43Misschien dat je dan de vraag beter wat breder had moeten formuleren. Waarom zijn mensen (vaak) enorm gehecht aan de plek waar ze wonen, of dat nou een grote stad is of een piepklein plattelandsgehucht en krijgt men het "heel erg benauwd" van het idee van wonen op een totaal andere plek? Dat vind ik namelijk wel echt enorm interessant.
Huh? Nee, TO was in de Kalverstraat geweest en wilde meedelen dat ze die lelijk vond en dus niet snapt dat iedereen het over Amsterdam en de Kalverstraat heeft.
Such fun!1
donderdag 28 november 2019 om 14:48
Hasse88 schreef: ↑28-11-2019 14:40Ik geloof dat in dit hele topic helemaal 1 iemand was (de TO) die moest afgeven op Amsterdam. Er zijn er een aantal die aangegeven hebben er niet te willen wonen, maar het wel prima snappen als anderen dat wél willen, waaronder ik.
Jij stelt het wel heel zwart/wit. Ik heb in mijn volwassen leven lang in een kleinere stad gewoond en kom er nog vaak. Daar is dus echt op maandag weinig tot niets open. Dat zal inderdaad echt niet overal zijn en veel mensen vinden dat ook geen probleem en wonen daar meer dan prima. Grotere huizen, fijn met de auto de week-boodschappen doen etc. Het is alleen wel zo dat in de grotere steden het aanbod diverser is, evenementen vaker worden georganiseerd en ik op een dinsdag tot in de vroege uurtjes naar een technofeest kan. Niet dat ik dat doe, niet mijn vorm van plezier, maar het kán.
Het een is niet beter dan het ander, maar het is wel een verschil.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 28 november 2019 om 14:50
Omdat ze gehecht zijn aan hun leven? Ik vind Amsterdam al klein. Ik woon de helft van de tijd bij m'n vriend in London, heb lang in Berlijn gewoond. Ik heb het inderdaad nodig om wat reuring om me heen te hebben. Amsterdam is heel fijn omdat het zo compact is, alles kan lopend of op de fiets. Maar je hebt wel alle voorzieningen bij de hand.NYC schreef: ↑28-11-2019 14:43Misschien dat je dan de vraag beter wat breder had moeten formuleren. Waarom zijn mensen (vaak) enorm gehecht aan de plek waar ze wonen, of dat nou een grote stad is of een piepklein plattelandsgehucht en krijgt men het "heel erg benauwd" van het idee van wonen op een totaal andere plek? Dat vind ik namelijk wel echt enorm interessant.
Nogmaals, ik zou best in een kleinere stad in Nederland kunnen wonen. Nijmegen, Deventer, zelfs Zutphen, best leuk. Maar dan zou ik dus echt tegen het centrum aan of in het centrum willen wonen. In een vinex-wijk met alleen maar dezelfde huizen, geen voorzieningen in de buurt, niks te doen op straat, daar zou ik echt knettergek worden.
Waarom? Omdat alles wat ik nu leuk vind in het leven daar een stuk ingewikkelder is om aan te komen. Zo niet onmogelijk.
En ik kan me dat andersom ook voorstellen. Als je houdt van lange wandelingen in de natuur, van ruimte om je heen, van aanklooien in je tuin, van het hebben van een moestuin, van een overzichtelijke gemeenschap, van paardrijden en motorcross, dan moet je niet in Amsterdam gaan wonen. Dat is niet goed voor je, dan moet je voor alles wat je leuk vindt de stad uit.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 14:52
0.06% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 14:50
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑28-11-2019 08:25Bijzonder wel dat al die Amsterdammers hier zich zo afkeren van de Kalverstraat. Die straat is óók Amsterdam. Maar goed, dat vind ik sowieso irritant: mensen die alleen de 'verborgen' plekjes leuk vinden en dat wat iedereen leuk vindt, stom vinden. En zich dan lekker verheven gaan voelen boven de rest van het plebs. Want zij weten waar het écht leuk is..... en dat is vooral niet de Kalverstraat natuurlijk.
Er zit nota bene nog een mooie kerk in verborgen en als je goed zoekt vind je het Begijnenhof. Aan het einde heb je dan nog de Munttoren met om het hoekje een leuk zeemanswinkeltje.
Misschien toch maar wat vaker door die straat lopen, 020'ers.
Begijnhof.
donderdag 28 november 2019 om 14:52
Ja omdat dat door mensen gezien werd als heel bijzonder ( niet op dit forum dus he) vandaar dat ik het hier in de groep wilde gooien.
donderdag 28 november 2019 om 14:54
Daar heb je wel een beetje gelijk in. Dat krijg ik er ook nooit meer uit eigenlijk, maar dat komt door nare jeugd/puberteit.
Ik probeer het wel hoor. En ik snap dat mensen van de stad houden. Maar een aantal mensen (op tv) die dan denigrerend doen naar mensen die dat niet doen, stoort me wel op de een of andere manier.
donderdag 28 november 2019 om 14:59
De Kalverstraat is net als in iedere grote stad in Europa de ‘hoofd’ winkelstraat. Veel populaire merken hebben hier hun flagship store met nieuwe belevingen en grotere collecties. Dit trekt zéker mensen aan die dat in hun ‘eigen’ sportwinkel o.i.d. niet kunnen vinden. Dan is een Nike flagship natuurlijk een feestje.
Ik houd niet van winkelen en massaconsumptie, maar veel mensen wel.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 28 november 2019 om 15:02
Zou ik wellicht niet gehecht zijn? Ik kan mij heel goed voorstellen het een voor het ander te verruilen zonder een gemis te ervaren. En zonder ergens knettergek of ongelukkig te worden.handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 14:50Omdat ze gehecht zijn aan hun leven? Ik vind Amsterdam al klein. Ik woon de helft van de tijd bij m'n vriend in London, heb lang in Berlijn gewoond. Ik heb het inderdaad nodig om wat reuring om me heen te hebben. Amsterdam is heel fijn omdat het zo compact is, alles kan lopend of op de fiets. Maar je hebt wel alle voorzieningen bij de hand.
Nogmaals, ik zou best in een kleinere stad in Nederland kunnen wonen. Nijmegen, Deventer, zelfs Zutphen, best leuk. Maar dan zou ik dus echt tegen het centrum aan of in het centrum willen wonen. In een vinex-wijk met alleen maar dezelfde huizen, geen voorzieningen in de buurt, niks te doen op straat, daar zou ik echt knettergek worden.
Waarom? Omdat alles wat ik nu leuk vind in het leven daar een stuk ingewikkelder is om aan te komen. Zo niet onmogelijk.
En ik kan me dat andersom ook voorstellen. Als je houdt van lange wandelingen in de natuur, van ruimte om je heen, van aanklooien in je tuin, van het hebben van een moestuin, van een overzichtelijke gemeenschap, van paardrijden en motorcross, dan moet je niet in Amsterdam gaan wonen. Dat is niet goed voor je, dan moet je voor alles wat je leuk vindt de stad uit.
donderdag 28 november 2019 om 15:02
Ik zie in dit draadje alleen maar reacties van mensen die zeggen dat ze andere steden ook hartstikke leuk vinden hoor. Volgens mij zit dit vooral in je eigen hoofd.
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 28 november 2019 om 15:20
Ik, als moeder van een jonge peuter, doe dat dus idd niet. Kan wel lekker met een krantje op het terras gaan zitten na mijn werk (wie schreef dat?), maar wie haalt mijn peuter dan op, kookt er eten, stopt hem in bed?handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 12:04Ik eet wekelijks minstens 1 keer buiten de deur, 's zomers vaak 2, en haal ook minstens 1 keer per week af of laat bezorgen. Ik haal wekelijks boodschappen bij 'exotische' zaakjes die je in de meeste steden niet hebt. Ik ga inderdaad naar meer dan 50 'culturele' dingen per jaar, of dat nu een museum, festival, theater, muziekding of weet ik veel is. Zo gek veel kost dat toch allemaal niet?
Vergeet niet: de huizenprijzen in Amsterdam zijn jarenlang een van de laagste van Nederland geweest. Per m2 zijn de prijzen altijd heel hoog geweest, maar veel woningen in A'dam zijn tussen de 45 en 60 m2. Tot een paar jaar geleden was de 'gemiddelde' woning in Amsterdam een stuk goedkoper dan de 'gemiddelde' woning in de rest van NL. Nu is dat niet meer zo, maar de meeste Amsterdammers hebben hun woning niet in de laatste 5 jaar gekocht. Daarnaast is meer dan de helft van de stad sociale huur. Zo duur hoeft het dus niet te zijn om in Amsterdam te wonen, en als je je geld niet uitgeeft aan een groot huis en een grote tuin, dan is het ook logischer dat je dingen buiten de deur belangrijker vindt. Als je 20 mensen in je huis kunt onvangen, dan vier je feestjes thuis. Als er met moeite 6 in passen, dan vier je ze in 't cafe of in het park.
Exotische dingen eet de peuter toch niet (als in: hij eet best een milde curry en is gek op paneer, halloumi en andere meer exotische kazen, maar dat kun je ook gewoon prima bij de Appie krijgen tegenwoordig), dus naar de toko hoef ik momenteel ook niet met enorme regelmaat (behalve voor een bak matcha-ijs, want dat lukt de AH kennelijk nog steeds niet, dat opnemen in hun assortiment. Terwijl Haagen Dasz het gewoon heeft nota bene
Dus ik denk idd dat dit vooral een voordeel van de stad is als je geen kinderen hebt. Het lijkt me als single ook echt niks in een dorp, terwijl ik het er als gezin best uit te houden zou vinden.
En ik ben in Amsterdam opgegroeid maar zou in de stad nu nooit wat kunnen kopen, trouwens. Voor de ‘nieuwe’ generatie kopers is Amsterdam echt een gesloten markt, tenzij pa of moe inchipt.
Overigens zijn er mét kinderen ook veel leuke dingen in Amsterdam hoor. Als ik een flinke smak geld had ging ik diep in Oost wonen
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 28 november 2019 om 15:35
Heb trouwens ook een hele periode gehad dat ik überhaupt niet meer in de stad wilde wonen en droomde over een schattig huisje middenin het bos. Maar toen was ik gewoon een beetje wappie van de zwangerschaps- en borstvoedingshormonen geloof ik
Een beetje ertussenin lijkt me nu het meest prettig voor ons gezin
Een beetje ertussenin lijkt me nu het meest prettig voor ons gezin
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 28 november 2019 om 15:50
Jawel, want Waterland hoort ook bij Amsterdam. Jeweetwel, dat gebiedje waar verschillende fietsliefhebbers het al over hadden, en waar je na een kwartiertje kan zitten vanaf CS of vanaf Oost.handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 14:38Grappig. Ik zie dit dus echt niet. Ik zie Amsterdammers met plezier over hun stad praten. Dat 'je moet je wel een loser vinden' is vooral iets dat jij dan hoort, denk ik. Net zoals ik trouwens mensen met plezier hoor praten over weidse uitzichten, natuur in de buurt, hechte gemeenschappen, rust en ruimte, boomgaarden en moestuinen, rieten daken, trampolines en paardenweiden, of wat ze ook maar trekt in waar ze wonen. Heb je in Amsterdam allemaal niet.
donderdag 28 november 2019 om 15:54
Een kwestie van lezen. Ik zei: er is zoveel meer keus en vaker wat te doen.Hasse88 schreef: ↑28-11-2019 14:40Ik geloof dat in dit hele topic helemaal 1 iemand was (de TO) die moest afgeven op Amsterdam. Er zijn er een aantal die aangegeven hebben er niet te willen wonen, maar het wel prima snappen als anderen dat wél willen, waaronder ik.
Jij leest: op andere plekken is helemaal nul, niks, niente, nada te doen.
Echt een kwestie van interpretatie en lezen. En ja, ook een beetje minderwaardigheidscomplex denk ik.
donderdag 28 november 2019 om 15:56
Ik weet dat Amsterdam graag groot van zichzelf denkt, maar voorlopig is waterland nog een zelfstandige gemeente. Je bedoelt 'landelijk noord' (bij Ransdorp) denk ik. Dat is inderdaad mooi stukje. (Als je 1.5 miljoen+ kunt uitgeven aan een woning)patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 15:50Jawel, want Waterland hoort ook bij Amsterdam. Jeweetwel, dat gebiedje waar verschillende fietsliefhebbers het al over hadden, en waar je na een kwartiertje kan zitten vanaf CS of vanaf Oost.
donderdag 28 november 2019 om 16:04
Oh op plattegronden zag ik daar altijd vet in het midden "Waterland". Ja ik bedoel inderdaad alles tot en met Holysloot. Weiden met paarden, schattige huisjes, moestuinen, wijdse uitzichten, groen, trampolines, boerderijen, loslopende grote boerderijhonden.... oké alleen rieten daken misschien niet... allemaal geen gebrek aan in Amsterdam. Je hoeft er toch niet te wonen? Die mensen die in een Vinexwijk van Zutphen wonen omdat het zo lekker dichtbij de natuur is, wonen ook heus niet allemaal pal aan een paardenweide. Moeten misschien ook even 15 minuten fietsen voordat ze in het groen zijn, net als ik.handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 15:56Ik weet dat Amsterdam graag groot van zichzelf denkt, maar voorlopig is waterland nog een zelfstandige gemeente. Je bedoelt 'landelijk noord' (bij Ransdorp) denk ik. Dat is inderdaad mooi stukje. (Als je 1.5 miljoen+ kunt uitgeven aan een woning)
Vanuit Rotterdam was ik wel langer bezig voordat ik in landelijk gebied was.