Amsterdam
woensdag 27 november 2019 om 13:13
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
Ik vond het toch best grappig.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
donderdag 28 november 2019 om 16:09
Oh zo, ja. Ik woon aan de westkant van Amsterdam, maar ook daar ben je vrij snel de stad uit: lutkemeerpolder, tuinen van west, met een kwartiertje fietsen ofzo. Maar ik dacht inderdaad meer aan mensen die daar dan ook willen wonen, die een eigen paardenweide willen hebben, zoals ik een cafe op de hoek wil. Want anders gaat inderdaad hetzelfde argument op als andersom: Als je vanuit je vinex-wijk in een kwartier in het centrum van je stad bent, waarom zou je dan voorzieningen op de hoek willen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 28 november 2019 om 16:15
handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 15:56Ik weet dat Amsterdam graag groot van zichzelf denkt, maar voorlopig is waterland nog een zelfstandige gemeente. Je bedoelt 'landelijk noord' (bij Ransdorp) denk ik. Dat is inderdaad mooi stukje. (Als je 1.5 miljoen+ kunt uitgeven aan een woning)
Ja ik heb daar ooit een prachtige fietstocht gemaakt langs al die dorpjes, vanaf het nmCentraal Station.
Verder vind ik Amsterdam geweldig. Er is zoveel te zien en te doen en de sfeer vind ik top.
Ik kom niet uit de omgeving van Amsterdam, dus ik moet wel de toerist uithangen op zo'n gekleurde fiets.
Of wandelen door bijvoorbeeld de Jordaan. Ook erg leuk.
De Kalverstraat vind ik niet echt een hoogtepunt. En ik ken ook niemand die dat wél vindt.
En ondanks dat ik Amsterdam zo leuk vind zijn er natuurlijk ook tig andere mooie steden in Nederland en die ook absoluut het bezoeken waard zijn. Maar Amsterdam vind ik toch echt wel uniek.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
donderdag 28 november 2019 om 16:22
Ik woon heerlijk in Amsterdam en ik ervaar eigenlijk niet zoveel nadelen (ja de huizenprijzen en de erfpacht, maar ik ben een van de 'gelukkigen' die in de crisis in een opkomende wijk gekocht heeft waardoor ik nu een huis(je) met tuin heb 15 fietsminuten van hartje centrum af).
Wat ik prettig aan de stad vind is dat voor elke levensfase er meer dan genoeg te doen is. Als student heb ik mij prima vermaakt in de stad, als werkende single was er genoeg te doen en nu als gezin met een dreumes vermaak ik mij er ook prima. Ik vind het heerlijk dat er verschillende markten zijn waar ik (goedkoop) mijn boodschappen kan doen, dat ik ruim de keuze heb uit (kindvriendelijke) eetcafe's, dat er in de zomer verschillende gratis pierebadjes zijn middenin de stad, met een sloepje het water op, de verschillende (gratis) concerten in de stadsparken en het Vondelpark openluchttheater, de maandelijkse IJ-hallen, etc. En dat allemaal op fiets- of loopafstand. Ik vind het ook nog steeds heerlijk een feestje of concert mee te pakken, het is alleen iets meer geregel nu
Dit betekent niet dat ik andere steden niets vind, ik zou er alleen niet willen wonen (vooruit voor Maastricht maak ik graag een uitzondering). Een dorp zou niet bij mij passen. Dit betekent ook niet dat ik elke avond de deur uitga en nooit thuis ben. Ik vind het vaak heerlijk een dagje thuis te rommelen en ik vind het ook fijn dat als ik de deur uitga er altijd meer dan genoeg te doen is.
Wat ik prettig aan de stad vind is dat voor elke levensfase er meer dan genoeg te doen is. Als student heb ik mij prima vermaakt in de stad, als werkende single was er genoeg te doen en nu als gezin met een dreumes vermaak ik mij er ook prima. Ik vind het heerlijk dat er verschillende markten zijn waar ik (goedkoop) mijn boodschappen kan doen, dat ik ruim de keuze heb uit (kindvriendelijke) eetcafe's, dat er in de zomer verschillende gratis pierebadjes zijn middenin de stad, met een sloepje het water op, de verschillende (gratis) concerten in de stadsparken en het Vondelpark openluchttheater, de maandelijkse IJ-hallen, etc. En dat allemaal op fiets- of loopafstand. Ik vind het ook nog steeds heerlijk een feestje of concert mee te pakken, het is alleen iets meer geregel nu
Dit betekent niet dat ik andere steden niets vind, ik zou er alleen niet willen wonen (vooruit voor Maastricht maak ik graag een uitzondering). Een dorp zou niet bij mij passen. Dit betekent ook niet dat ik elke avond de deur uitga en nooit thuis ben. Ik vind het vaak heerlijk een dagje thuis te rommelen en ik vind het ook fijn dat als ik de deur uitga er altijd meer dan genoeg te doen is.
donderdag 28 november 2019 om 16:27
Ik vraag me echt oprecht af of er mensen zijn die dat niet hebben. Hoe zie je dat voor je? Je koopt een huis alleen voor huis zelf en tuin, en dan blijkt er op loopafstand een kleuterschool, een kartbaan en een oplaadpunt voor electrische auto's te zitten, en dan denk je, zo, tijd voor een kind, een electrische auto, en voortaan is karten mijn nieuwe hobby?
Waarom denk je dat bepaalde plekken uberhaupt populairder zijn dan anderen? Dat is echt niet alleen 'reisafstand naar werk' en 'kwaliteit woning', soms kun je een kilometer verderop voor dezelfde woning 2 keer zoveel betalen, alleen maar omdat hij in de juiste wijk ligt.
donderdag 28 november 2019 om 17:08
Ok, ik overdrijf. Maar wel iets van 10 jaar.spinnetje_ schreef: ↑28-11-2019 16:51Ik kom uit Amsterdam, woon er nu bijna vier jaar niet meer, maar ben zeker 15 jaar niet meer in de Kalverstraat geweest. Dat vindt niemand wat aan hoor.
Hakuna Matata
donderdag 28 november 2019 om 18:17
Skate nog steeds door Amsterdam.
donderdag 28 november 2019 om 21:11
Haha, ja zoiets. En als je dan na een paar jaar verhuist en er geen kartbaan in de buurt te zijn dat je dan denkt: karten, vond ik dat ooit zo leuk?handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 16:27Ik vraag me echt oprecht af of er mensen zijn die dat niet hebben. Hoe zie je dat voor je? Je koopt een huis alleen voor huis zelf en tuin, en dan blijkt er op loopafstand een kleuterschool, een kartbaan en een oplaadpunt voor electrische auto's te zitten, en dan denk je, zo, tijd voor een kind, een electrische auto, en voortaan is karten mijn nieuwe hobby?
Nee, ik steek de draak er een beetje mee. Maar wat ik wel meen is dat ik (binnen Nederland dan) geen plek kan bedenken waarvan ik denk, nou ik zou plaats X echt nooit willen opgeven voor plaats Y want dan word ik echt gek...
Maar misschien let ik op andere dingen, dat kan hoor. Huis zelf en de indeling vh huis, de tuin.
Dus vandaar dat mijn (aanvankelijke) vraag dus was - of het graag willen wonen in de stad misschien te maken heeft met de activiteiten/mogelijkheden die er zijn.
Omdat het voor mij (volgens mij) dus omgekeerd werkt (activiteiten zoeken bij waar ik woon).
donderdag 28 november 2019 om 21:23
Voor mij ook heel erg de sfeer. Ik zie steden bijna als levende organismen, mede bepaald door de mensen die er wonen en rondlopen. Bij sommige steden krijg ik kriebels, van sommige houd ik echt. Als ik na een vakantie terug in Amsterdam aankom, voel ik echt vlinders in mijn buik en komt er vanzelf een grote glimlach op mijn gezicht. Ook Berlijn en Rotterdam zijn steden die mij echt iets doen. Bij Rotterdam heeft die liefde wel langer moeten groeien. Was begin jaren '90 ook best een enge rotstad op veel plekken. Het begon met haat/liefde. Maar de stad is zo sterk veranderd, nu voel ik vooral liefde voor Rotterdam.
Bij andere steden voel ik niks bijzonders / neutraal (Utrecht), of juist een soort afkeer (bijvoorbeeld Brussel vind ik een nare stad). En een stad verandert in de loop van z'n leven, net zoals een mens. Toch blijf je ervan houden, of misschien groei je uit elkaar doordat je allebei verandert, ook net als bij mensen. Dat zie je bijvoorbeeld bij mensen die eerst Amsterdam geweldig vonden maar nu niet meer; die zijn elkaar ontgroeid.
En net zoals bij mensen, kan het natuurlijk wel wat tijd kosten voordat je meer ziet dan alleen maar het oppervlakkige buitenkantje. En voordat je je gevoel echt ergens op 'baseert', niet alleen een eerste, slecht gefundeerde indruk, maar diepere kennismaking met meer facetten van stad / persoon. Zo begin ik langzaamaan Den Haag wat meer te waarderen (ondanks de homofoben), omdat ik nu soms in andere delen kom dan waar ik vroeger vaak kwam.
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 28 november 2019 om 21:34
Waarom mag TO Amsterdam niet leuk vinden?MeredithGrey schreef: ↑28-11-2019 08:08Eens.. En er is nog een groter voordeel. Gezien het volgens TO toch allemaal zo vreselijk is en ze het overal kan vinden... Gewoon niet naar Amsterdam gaan, maar lekker wegblijven. Er is niemand die je dwingt om te gaan...
donderdag 28 november 2019 om 21:38
Mooi geschreven, patsy--stone. Misschien komt het dan bij omdat het gevoel dat ik bij steden/plaatsen heb meestal neutraal is. Ik heb in vier gemeenten gewoond, een groot dorp, een kleine stad, een studentenstad, een klein dorp. Ik vind ze allemaal neutraal qua sfeer, ik ken niet het gevoel van jubelstemming/kriebels van blijdschap voor je eigen plaats, maar ook geen ellendige afkeer van "ik moet weg hier"
Denk dat je dat misschien ervaren moet hebben om de liefde voor een stad (of andere woonplek) te begrijpen?
Ik vind het overigens heerlijk om naar andere plekken te gaan (zowel steden als natuur) en ben dan eigenijk altijd aan het genieten van het moment. Nooit het gevoel "blij dat ik hier niet pertinent woon" maar bij thuiskomst dus ook nooit het gevoel "heerlijk om weer in mijn eigen woonplaats te zijn".
Denk dat je dat misschien ervaren moet hebben om de liefde voor een stad (of andere woonplek) te begrijpen?
Ik vind het overigens heerlijk om naar andere plekken te gaan (zowel steden als natuur) en ben dan eigenijk altijd aan het genieten van het moment. Nooit het gevoel "blij dat ik hier niet pertinent woon" maar bij thuiskomst dus ook nooit het gevoel "heerlijk om weer in mijn eigen woonplaats te zijn".
donderdag 28 november 2019 om 21:49
Is jaren geleden ontstaan toen mijn vrouw en ik onze vakantie aan het boeken waren en we éigenlijk naar NYC zouden gaan maar we wegens (onder andere) vermoeidheid van haar toch ergens anders belandden.patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 21:42En NYC, wat voel je dan bij New York City? Toch wel iets meer dan neutraal, als je dat als nick kiest met plaatje en al?
Nee, mijn gevoel voor NYC is zeker niet neutraal en staat nog steeds heel erg hoog op mijn wishlist... nog steeds niet geweest, schandalig eigenlijk met deze nick... maar ik zou óók echt enorm graag naar Oregon of Wyoming gaan. Of de nationale parken van Canada. Machtig!
donderdag 28 november 2019 om 21:53
Ik snap een beetje wat je zegt, denk ik. Ik ben (soms noodgedwongen) vaak verhuisd en heb van iedere nieuwe plek mijn thuis gemaakt. Maar hoe fijn ik het ook vond, bij vertrek was het voor mij ook klaar en het nieuwe weer spannend en fijn. Dus voor mij is nú ( wel al weer bijna 10 jaar) Amsterdam de beste plaats om te zijn, maar dat kan over een paar jaar en in andere omstandigheden zomaar ineens een plaatsje in Andalucia zijn, Rome, Bogota of mijn oude plekje in brabant.NYC schreef: ↑28-11-2019 21:38Mooi geschreven, patsy--stone. Misschien komt het dan bij omdat het gevoel dat ik bij steden/plaatsen heb meestal neutraal is. Ik heb in vier gemeenten gewoond, een groot dorp, een kleine stad, een studentenstad, een klein dorp. Ik vind ze allemaal neutraal qua sfeer, ik ken niet het gevoel van jubelstemming/kriebels van blijdschap voor je eigen plaats, maar ook geen ellendige afkeer van "ik moet weg hier"
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 28 november 2019 om 22:05
Misschien leef je inderdaad meer in je huis, en ben ik meer gewend om 'buiten' te leven. Ik denk dat ik op best veel plekken zou kunnen leven, alle steden van een beetje formaat in elk geval wel. Maar zoals ik al zei, dan zou ik waarschijnlijk wel in/naast het centrum wonen. Of dat dan in een klein aftands appartementje is maakt me niet zo heel veel uit (maar dan wel een bovenwoning boven een winkel, niet zo'n saaie flat).NYC schreef: ↑28-11-2019 21:11Haha, ja zoiets. En als je dan na een paar jaar verhuist en er geen kartbaan in de buurt te zijn dat je dan denkt: karten, vond ik dat ooit zo leuk?
Nee, ik steek de draak er een beetje mee. Maar wat ik wel meen is dat ik (binnen Nederland dan) geen plek kan bedenken waarvan ik denk, nou ik zou plaats X echt nooit willen opgeven voor plaats Y want dan word ik echt gek...
Maar misschien let ik op andere dingen, dat kan hoor. Huis zelf en de indeling vh huis, de tuin.
Dus vandaar dat mijn (aanvankelijke) vraag dus was - of het graag willen wonen in de stad misschien te maken heeft met de activiteiten/mogelijkheden die er zijn.
Omdat het voor mij (volgens mij) dus omgekeerd werkt (activiteiten zoeken bij waar ik woon).
Maar mijn huis is in eerste instantie de plek waar ik slaap, en in tweede de plek waar m'n keuken is. Geef mij een eettafel, een goed fornuis en een bed, en voor de rest hecht ik veel meer waarde aan m'n buren en buurt dan aan m'n huis (al woon ik fantastisch nu).
En ja, wat je doet wordt natuurlijk bepaald door waar je woont, ik stak er ook de draak mee. Maar dan moet er voor mij dus wel iets te doen zijn, een vinex-wijk (of amerikaanse urban-sprawl) betekent vooral dat er niks te doen is, in mijn beleving. Misschien dat je ook daar wel de leuke kanten van ontdekt, en zeker als je kinderen hebt kan ik me voorstellen dat een groot deel van je leven ook daarom draait? En met kinderen heb je ook eerder een auto, dus is auto gebruiken logischer, en moet je er vroeg uit, dus is het spontaan laat maken minder een optie, enzovoorts? Ik denk dat het misschien niet zozeer de omgeving, maar misschien het soort leven (of mijn vooroordeel over het soort leven) is waar ik moeite mee heb?
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 22:07
7.63% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 22:06
Chienandalou, ja precies. Nou zal ik het in mijn geval niet noodgedwongen willen noemen, de reden van verhuizen (studie, werk, partner) maar ik heb zelf nooit goed begrepen waarom mensen bijv een studie lieten schieten "omdat ze die niet makkelijk vanuit hun geboortedorp konden doen". En dan heb ik het over de tijd dat studenten makkelijk kamers konden vinden. Ik gi g graag van het dorp naar mijn stad.
En ook partner gaf aan het prettiger te vinden dat ik naar haar kwam dan zij naar mij toen we wilden samenwonen en ik denk ook dat ze dat moeilijker had gevonden dus nam ik die stap. Maar wel eerlijk, als mijn leven niet in het teken van de kinderen had gestaan dan had ik het misschien wél een rotstap gevonden. En ik vind ook dat we tzt moeten kijken of het dorp nog wel voor de kinderen de beste keuze is.
En ook partner gaf aan het prettiger te vinden dat ik naar haar kwam dan zij naar mij toen we wilden samenwonen en ik denk ook dat ze dat moeilijker had gevonden dus nam ik die stap. Maar wel eerlijk, als mijn leven niet in het teken van de kinderen had gestaan dan had ik het misschien wél een rotstap gevonden. En ik vind ook dat we tzt moeten kijken of het dorp nog wel voor de kinderen de beste keuze is.
donderdag 28 november 2019 om 22:07
Wie zegt dat dat niet mag?
Mensen zeggen alleen dat het wel apart is dat TO zegt dat iedereen zo lyrisch zou zijn over de Kalverstraat. Wie dan?
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 28 november 2019 om 22:16
Ja, denk dat het dat in veel gevallen misschien is.handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 22:05Ik denk dat het misschien niet zozeer de omgeving, maar misschien het soort leven (of mijn vooroordeel over het soort leven) is waar ik moeite mee heb?
donderdag 28 november 2019 om 22:17
donderdag 28 november 2019 om 22:24
Oh ik vind zeker wel dat de ene stad een leukere vibe heeft dan de andere. Zo vind ik de vibe in Alkmaar niet zo. Charmante stad, op papier heeft het alles, maar ik voel het niet. Dat idee.
Maar als ik echt overal ter wereld zou mogen wonen... en geld en taal enzo zou niks uitmaken? Hm.. dan Budapest of Seoul denk ik. Dat zijn pas steden
Of Tokyo, ben jaloers op Beleza
Stockholm zou ik ook wel kunnen wonen.
Ik zou vriendelijk bedanken voor Lelystad. Dat vind ik echt de treurigste plek op aarde. Of LA. Verschrikkelijk. Oh Paramaribo, daar had ik ook echt niks mee. Toch jammer want zo lekker gegeten
en Bangkok sprak me ook niet aan. Doe mij maar Chiang Mai, dat was een leuke stad.
Parijs en Antwerpen zou ik ook zo gaan wonen.
En Deventer dus. Deventer is
ik ben er een klein beetje verliefd op.
Maar als ik echt overal ter wereld zou mogen wonen... en geld en taal enzo zou niks uitmaken? Hm.. dan Budapest of Seoul denk ik. Dat zijn pas steden
Of Tokyo, ben jaloers op Beleza
Ik zou vriendelijk bedanken voor Lelystad. Dat vind ik echt de treurigste plek op aarde. Of LA. Verschrikkelijk. Oh Paramaribo, daar had ik ook echt niks mee. Toch jammer want zo lekker gegeten
Parijs en Antwerpen zou ik ook zo gaan wonen.
En Deventer dus. Deventer is
lux- wijzigde dit bericht op 28-11-2019 22:29
21.34% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 28 november 2019 om 22:27
Wat bedoel je? Jouw mening of die van mij?handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 22:17Dat ja. Precies.
Ik ben duidelijk op zoek naar m'n eigen mening. Die heb jij ook niet ergens liggen zeker?