Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
fashionvictim schreef:
01-12-2019 18:40
Lijkt me serieus enorm kut om zo jong al grijs te zijn. Maar, daar staat tegenover dat ik die onderste haarkleur oprecht mooi vind, dus goed opgelost. Een voordeel: als je echt nog heel jong bent dan staat grijs wel hip. Ik heb zelf toen ik begin 20 was ook wel eens mijn haar zilverwit geverfd, maar goed, toen had ik ook roze en blauw en platina en brandweerrood en noem het maar op, dan staat alles leuk als je piepjong bent.

In jouw geval lijkt het me dat in combinatie met de mooie blondtinten je nog wel weg komt met die witte voorste lokken.

Ik las trouwens al eerder over kleur stapelen bij anderen maar daar heb ik zelf geen last van, maar ik maak mijn haar natuurlijk sowieso nooit donkerder, alleen lichter. Had ik niet bij stil gestaan dat dat ook weer zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft, haar donkerder maken.
Ach, als je 16 bent associeer je die ene witte spriet echt niet met oud worden. En nu kies ik er voor juist nu ik nog geen echt oude kop heb langzaam richting mijn eigen haarkleur te gaan. Want op je 50e echt met zo'n scheiding die terugflitst 2 jaar met dat uitgegroei te zitten en dan inderdaad van 'het een op het andere moment' oma te zijn.. lijkt me erger.
MinkeDeWit schreef:
01-12-2019 19:04
Ik vind dat juist hartstikke leuk. Op die leeftijd kan dat ook nog, op je 30e met een volwassen baan niet meer (tenzij je achter de bar staat of zo).
Dus voor mij kan het wel want ik sta achter de bar. Nou, doe maar niet hoor en ook geen grijs. Ik hou het wel bij mijn blonde lokken voor zo lang ik ze nog heb en daarna zullen het geverfde blonde lokken zijn.
Blondie456 schreef:
01-12-2019 19:05
Een pottenkapsel
Wat een ongepaste en onvolwassen opmerking dit.
Timetraveler schreef:
01-12-2019 19:09
Wat een ongepaste en onvolwassen opmerking dit.

Eens.
gaan we weer met die homofobie?
Blondie456 schreef:
01-12-2019 19:07
Dus voor mij kan het wel want ik sta achter de bar. Nou, doe maar niet hoor en ook geen grijs. Ik hou het wel bij mijn blonde lokken voor zo lang ik ze nog heb en daarna zullen het geverfde blonde lokken zijn.
Vooropgesteld mag je je haar natuurlijk dragen zoals je wilt, maar fel blauw of roze vind ik wel wat aparter bij vrouwen van jouw leeftijd. Bij studenten is het juist bijna mainstream. We hebben ons er wel eens in verdiept, maar het is nogal funest voor je haar. Je moet het compleet ontkleuren, dan die felle kleur erin, die je ook nog eens maandelijks moet bijwerken omdat het snel vervaagt.
Blondie456 schreef:
01-12-2019 18:47
Blauw, roze en platina haren vind ik nou ook niet echt dat je dan smaak hebt. Dan zou ik echt voor 100% liever grijs zijn.
En zwart met brandweerrood, paars, groene lokken, goudkoperblond, hennarood.. leuk juist. Met 100% grijs ook leuk, kun je er af en toe eens een pasteltintje overheen zetten. Houdt een weekje ofzo, kun je weer wat anders doen. :D
MinkeDeWit schreef:
01-12-2019 19:13
Vooropgesteld mag je je haar natuurlijk dragen zoals je wilt, maar fel blauw of roze vind ik wel wat aparter bij vrouwen van jouw leeftijd. Bij studenten is het juist bijna mainstream. We hebben ons er wel eens in verdiept, maar het is nogal funest voor je haar. Je moet het compleet ontkleuren, dan die felle kleur erin, die je ook nog eens maandelijks moet bijwerken omdat het snel vervaagt.
Haha, je hoeft mij niet uit te leggen hoe het moet want ik ben zelf kapster geweest.
Blondie456 schreef:
01-12-2019 19:03
Ik ben van 1965 en behalve 1 keer een coupe soleil heb ik nog nooit mijn haar gekleurd. Ik vond toen mijn uiterlijk al belangrijk dus heb ook nooit de behoefte gehad om voor schut te gaan lopen met groen of oranje haar. Mijn vriendinnen deden dat ook niet.
Oh dat groen en oranje was de bedoeling niet hoor. Maar het ging ook wel eens mis.

Was hardstikke hip toen en bovendien namen we onszelf niet zo serieus en konden we ook om de mislukkingen lachen. En deed je daarna weer iets anders. Heerlijk toch? Mooie tijd was het! Maar ik ben duidelijk een stuk jonger dan jij dus bij ons waren heel andere dingen hip dan bij jou.
Positivevibes schreef:
01-12-2019 19:22
Oh dat groen en oranje was de bedoeling niet hoor. Maar het ging ook wel eens mis.

Was hardstikke hip toen en bovendien namen we onszelf niet zo serieus en konden we ook om de mislukkingen lachen. En deed je daarna weer iets anders. Heerlijk toch? Mooie tijd was het! Maar ik ben duidelijk een stuk jonger dan jij dus bij ons waren heel andere dingen hip dan bij jou.
Ik scheel 5 jaar met Blondie(+nrs) en wij verfden ons haar ook alle kleuren. Denk niet dat het met leeftijd te maken heeft, meer met levensinstelling: mainstream versus experimenteel.
Positivevibes schreef:
01-12-2019 19:22

Toen ik het eenmaal getypt had toen had ik pas door dat het de bedoeling niet was om met bv groen haar rond te lopen. Mensen denken te makkelijk over haren verven. Het is niet als er op de verpakking staat bv donker blond dat je dan ook die kleur krijgt. Het is heel wat anders dan een muur verven. Haren verven is pure scheikunde en permanenten ook.
Geengroenblaadje schreef:
01-12-2019 19:24
Ik scheel 5 jaar met Blondie(+nrs) en wij verfden ons haar ook alle kleuren. Denk niet dat het met leeftijd te maken heeft, meer met levensinstelling: mainstream versus experimenteel.
Mijn zoon is nu 27 en heeft een grote vriendenkring maar ik heb hier ook nooit meiden gezien met bv roze haar.
Blondie456 schreef:
01-12-2019 19:28
Mijn zoon is nu 27 en heeft een grote vriendenkring maar ik heb hier ook nooit meiden gezien met bv roze haar.
Nou, dan zal het wel niet bestaan.
Avena schreef:
01-12-2019 19:51
Nou, dan zal het wel niet bestaan.
Dat heb ik niet gezegd.
Blondie456 schreef:
01-12-2019 19:28
Daar zijn ze nu ook wel een jaar of 10 overheen denk ik. Maar ik vind het vrij normaal hoor en in subtiele variant ook voor oudere leeftijd leuk. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RegretteRien schreef:
01-12-2019 19:07
Ach, als je 16 bent associeer je die ene witte spriet echt niet met oud worden. En nu kies ik er voor juist nu ik nog geen echt oude kop heb langzaam richting mijn eigen haarkleur te gaan. Want op je 50e echt met zo'n scheiding die terugflitst 2 jaar met dat uitgegroei te zitten en dan inderdaad van 'het een op het andere moment' oma te zijn.. lijkt me erger.
Dat je eruit gaat zien als een oma is hier al meerdere keren gezegd. Ik ben lid van verschillende facebookgroepen en of grijs ouder maakt heeft vaak ook te maken met kleding, make-up, coupe etc.. Hm, ik val in herhaling. Ik vind grijs haar bij jonge vrouwen mooi, maar ik heb dan ook veel foto's van jong grijze vrouwen bekeken de afgelopen weken. Ik vind grijs, of wit haar, bij negroide vrouwen wél oud maken. Dan kan ik me goed voorstellen dat kinderen je oma gaan noemen. Blanke vrouwen kunnen grijs haar op relatief jonge leeftijd (want hee, wat is jong) beter hebben vind ik.

Zoveel verhalen gelezen van vrouwen die, nadat ze grijs werden, juist meer aandacht kregen van mannen en zichzelf veel aantrekkelijker vonden en meer zelfvertrouwen hadden dan toen ze hun haar nog verfden.

Ik blijf erbij dat grijs geassocieerd wordt met oud omdat we massaal blijven verven. Zouden we grijs vaker om ons heen zien bij vrouwen onder de 50, dan zouden we daar ook aan wennen en het niet meer gek vinden. Maar ik denk, zeker nu ik dit topic lees, dat verven voorlopig de norm blijft.
jongengrijs schreef:
01-12-2019 20:04
Dat je eruit gaat zien als een oma is hier al meerdere keren gezegd. Ik ben lid van verschillende facebookgroepen en of grijs ouder maakt heeft vaak ook te maken met kleding, make-up, coupe etc.. Hm, ik val in herhaling. Ik vind grijs haar bij jonge vrouwen mooi, maar ik heb dan ook veel foto's van jong grijze vrouwen bekeken de afgelopen weken. Ik vind grijs, of wit haar, bij negroide vrouwen wél oud maken. Dan kan ik me goed voorstellen dat kinderen je oma gaan noemen. Blanke vrouwen kunnen grijs haar op relatief jonge leeftijd (want hee, wat is jong) beter hebben vind ik.

Zoveel verhalen gelezen van vrouwen die, nadat ze grijs werden, juist meer aandacht kregen van mannen en zichzelf veel aantrekkelijker vonden en meer zelfvertrouwen hadden dan toen ze hun haar nog verfden.

Ik blijf erbij dat grijs geassocieerd wordt met oud omdat we massaal blijven verven. Zouden we grijs vaker om ons heen zien bij vrouwen onder de 50, dan zouden we daar ook aan wennen en het niet meer gek vinden. Maar ik vrees, zeker nu ik dit topic lees, dat verven voorlopig de norm blijft.
Ik bedoel niet dat de kleur je 'oma' maakt, ik bedoel als je van compleet in de verf 'cold turkey' het uit laat groeien. Zowel de streep terwijl het uitgroeit als de relatief korte overgang maakt dat je 'opeens' oud bent. Door eerder te beginnen en langer te mixen hoop ik dat shockeffect te vermijden.
Afbeelding
Ja, die overgangsperiode is lastig inderdaad. Ik ga dat denk ik oplossen met hoedjes, sjaaltjes, etc. etc.. ik zag vandaag ook een video van een vrouw die gewoon 2 jaar een pruik heeft gedragen. Ook een idee. Wel warm in de zomer....
jongengrijs schreef:
01-12-2019 20:04
Ik blijf erbij dat grijs geassocieerd wordt met oud omdat we massaal blijven verven. Zouden we grijs vaker om ons heen zien bij vrouwen onder de 50, dan zouden we daar ook aan wennen en het niet meer gek vinden. Maar ik denk, zeker nu ik dit topic lees, dat verven voorlopig de norm blijft.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Heel typisch dat er zoveel mensen zijn die niet eens schijnen te weten dat grijs worden rond je 40e (voor blanke vrouwen) doodnormaal is.
Blondie456 schreef:
01-12-2019 19:05
Een pottenkapsel
Was jij ook zo aardig naar je klanten toe toen je 30 jaar geleden kapster was?

Ontopic: of grijs haar oud maakt ligt er maar helemaal aan vind ik. Als je het mooi verzorgt en de rest van je uiterlijk ook, dan kan het hartstikke mooi zijn.
Ik heb jaren mijn haar geverfd en sinds een jaar of 5 doe ik dat niet meer. Ik ben nu 35 en krijg hier en daar wat witte haren. Ik ben roodharig en word dus wit i.p.v. grijs. Ik vind dat een mooie kleur voor als je ouder bent.
jongengrijs schreef:
01-12-2019 20:12
Ja, die overgangsperiode is lastig inderdaad. Ik ga dat denk ik oplossen met hoedjes, sjaaltjes, etc. etc.. ik zag vandaag ook een video van een vrouw die gewoon 2 jaar een pruik heeft gedragen. Ook een idee. Wel warm in de zomer....
Die periode kan lang duren. Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou naar de kapper gaan en je hele haar grijs verven. Dan valt die overgang niet zo op.
Avena schreef:
01-12-2019 20:12
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Heel typisch dat er zoveel mensen zijn die niet eens schijnen te weten dat grijs worden rond je 40e (voor blanke vrouwen) doodnormaal is.
Maar dat is in mijn omgeving echt niet doodnormaal hoor.

Al mijn vriendinnen zijn rond de 40 en daarvan hebben er 2 een zichtbare grijze pluk. Mijn moeder en tantes werden rond de 50 pas echt zichtbaar grijzer. En zijn nu als 60ers en 70ers ook nog niet helemaal wit. Mijn vader trouwens ook niet.

En dit zijn allemaal mensen die hun haar niet verven.

Toevoeging: daarmee wil ik niet zeggen dat wél grijs zijn op je 40e abnormaal is. Maar het is wmb vroeg en niet bepaald de norm.
positivevibes wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:21
9.90% gewijzigd
Blondie456 schreef:
01-12-2019 16:24
Er zijn zat mensen die een hekel hebben aan hun sproeten en ze weg laten laseren of aan de slag gaan met citroensap wat schijnbaar echt werkt.
Snap ik helemaal niks van.
Ik ben gek op mijn sproeten.
minnimouse schreef:
01-12-2019 20:16
Die periode kan lang duren. Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou naar de kapper gaan en je hele haar grijs verven. Dan valt die overgang niet zo op.
Dan moet je eerst ontkleuren en dat is niet zonder risico's. Ik heb al besloten dat ik dat in ieder geval niet wil. Zit wel aan low/highlights te denken. Maar de eerste paar maanden kom ik wel door met behulp van touch-up spray. Daarna kan ik aan de sjaaltjes en hoedjes. Dan is het zomer en laat ik er een stukje afknippen, misschien zelfs wel veel korter dan ik het nu heb (ik heb nu lang haar). Na de zomer heb ik een andere baan en woon ik in een andere stad, dat lijkt me een mooi moment voor mijn "metamorfose".

Trouwens, alles in 1 keer grijs laten verven zou ik best spannend vinden. Dan kan je niet meer aan het idee wennen ofzo. Nu kan ik er langzaam naartoe groeien.
minnimouse schreef:
01-12-2019 20:16

En toch is dat geverfde grijs totaal niet natuurlijk.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven