Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
maandag 2 december 2019 om 09:36
Ik ook.
En ik vind haar haar haar ook heel leuk staan.
(een zin met 3x haar achter elkaar en het klopt!
Later is nu
maandag 2 december 2019 om 09:37
Nee. Mijn huid reageert slecht op make up dus ik draag het alleen op feestjes oid.herfstappeltaart schreef: ↑02-12-2019 07:38Even een zijpaadje van de OP (mag wel even he TO?):
Maken jullie je allemaal op en elke ochtend? En hoe uitgebreid?
Ik wilde eerst een nieuw topic starten met deze vraag maar er is al een make-up-topic zie ik en en daar gaat het meer om allerlei soorten en merken.
Vroeger droeg ik dagelijks best veel makeup en spendeerde ik ook veel tijd aan mijn haar doen (bijna dagelijks krullen). Best een verademing om dat lekker te laten zitten. Zowel mijn huid als haar zijn er ook echt veel mooier op geworden. Een goede kapper, huidcreme, etc. doet ook heel veel.
maandag 2 december 2019 om 09:46
maandag 2 december 2019 om 09:48
Ik heb kort grijs haar en ben niet slank en mag nog zonder waarschuwing over straat.Tęssa44- schreef: ↑02-12-2019 08:48Zullen we een x koffie drinken, ken je ook een jongere grijze duif,![]()
Ik snap wel wat je zegt hoor, ik heb mijn haar nooit geverfd en was altijd de enige in mijn omgeving nu ik het einde van de veertig bereik kantelt het in mijn omgeving. Maar vrouwen waren of zijn echt wel grijs hoor, alleen zie je het niet. De vriendinnen van mijn leeftijd zijn eigenlijk allemaal grijs of grijs aan het worden, het is natuurlijk net als bij de mannen daar zie je het wel omdat de meeste niet verven. Ik weet zelfs dat ik minder grijs ben dan sommige vriendinnen, terwijl ik al begon in mijn tienerjaren. (En toen was ik dus nog niet in de overgang)
Als ik lelijk grijs geworden was had ik misschien ook wel geverfd ik heb het geluk dat mijn voorkant zwart blijft, waardoor ik nog steeds mijn donkere uiterlijk houd, mijn grijs is heel fris, dus niet geel. Ik heb hele dikke zwarte wenkbrauwen van mezelf en een frisse kleur op mijn gezicht. Ik herken niet wat je zegt over dat ik zestig geschat wordt, nog nooit. Ik heb er zelf wel eens een paar jaar opgegooid toen een groep vrouwen het aan me vroeg, (vond ik leuk om te zien wat de reacties zouden zijn) die geloofden me niet en gingen in discussie ik heb ze in de waan gelaten dat ik de 50 al gepasseerd was, ik vond de complimenten wel leuk.
Verder heeft leeftijd in mijn beleving meer met uitstraling te maken, haardracht, kleding en ook zeker je figuur, slanke mensen worden over het algemeen ook jonger geschat. Ik zal van achteren vast wel eens ouder geschat worden vanwege mijn grijze haren, tot ik me omdraai, want iedereen kan zien dat ik niet de huid heb van een 60 jarige.
Heb nog nooit gemerkt dan men walgend zijn/haar hoofd omdraait als ze me ontwaren.
maandag 2 december 2019 om 09:54
herfstappeltaart schreef: ↑02-12-2019 07:38Even een zijpaadje van de OP (mag wel even he TO?):
Maken jullie je allemaal op en elke ochtend? En hoe uitgebreid?
Ik wilde eerst een nieuw topic starten met deze vraag maar er is al een make-up-topic zie ik en en daar gaat het meer om allerlei soorten en merken.
Nou...
Ik verf wimpers en wenkbrauwen en heb een beetje couperose, dus op het eerste gezicht lijk ik sowieso al opgemaakt van mezelf. En het is wel goed voor je velletje om ook af en toe make-uploos door het leven te gaan. Op een dag als vandaag (ik ben vrij en kom net mijn bed uitgerold) vind ik tandenpoetsen en mijn vingers even door mijn haar wel voldoende.
Als ik de deur uitmoet op een vrije dag voeg ik wat lippenstift toe en klaar. Ik word in de winter zo bleek, met bijna witte lippen, dat artsen spontaan mijn ijzergehalte willen controleren. Beetje lippenstift doet wonderen). Ga ik ´s zomers naar het werk en is mijn huid al een tikje getint, gaat er wat eyeliner en mascara bij. In de winter gebruik ik wel vaak een cc cream.
Heb ik lekker veel tijd, of een bijeenkomst knutsel ik ook met oogschaduw.
Als ik er goed over nadenk en heel eerlijk ben, heb ik qua huid echt bijzonder weinig te klagen. Is een familie erfenisje hoor, beide oma´s (en hun moeders ook) hadden een gave huid tot op heel hoge leeftijd en mijn moeder en tantes ook. De enigen in onze familie die dat niet hebben zijn degenen die roken. En dan nog zie je dat pas na hun zestigste. We hebben ook allemaal een maatje meer (de niet-rokers) en een volle, dikke bos haar aan beide kanten van de familie. Na het lezen van de post van Dreamer realiseer ik me dat ik echt enorm gezegend ben!!!
Het enige dat echt nodig is vanwege een aantal kruintjes, is een goede kapster. En die heb ik sinds een paar jaar.
Ik kan dus met en zonder make-up over straat en voel me in beide gevallen prima. Maar ik vind make-up gewoon leuk speelgoed.
Kleine toevoeging: de kleuren die ik gebruik zijn wel veranderd. Toen ik eenmaal grijs was heb ik me eens laten adviseren qua lipstickkleur, want de tinten die ik eerst had, daar werd ik niet blij meer van.
ceylon wijzigde dit bericht op 02-12-2019 10:02
5.01% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 2 december 2019 om 09:58
Ik tut me wel elke dag op. Op mijn gezicht alleen een dagcreme, geen poeder of foundation. Verder een beetje oogschaduw, eyeliner, mascara en lippenstift. Daar ben ik nog geen 5 minuten mee bezig. Met mijn haar ben ik wel langer bezig. Ook zijn mijn nagels altijd gelakt zomer en winter en ook mijn teennagels.
maandag 2 december 2019 om 10:08
maandag 2 december 2019 om 10:13
maandag 2 december 2019 om 10:13
Klopt wel hoor, dat dat gezegd is. Vies, slonzig en onverzorgd.jongengrijs schreef: ↑02-12-2019 09:59Curly girl methode
Als ik me niet vergis werd het nog een keer gezegd, dat grijze uitgroei viezig zou zijn.
En ik maak me dus nooit op.
Later is nu
maandag 2 december 2019 om 10:14
Nee, 60 is de grens. Dan ben je ineens oud en seksloos.
Volgens mijn moeder (66) moet je daar toch eerder 80 voor zijn. Volgens mijn schoonmoeder (80) eerder 95.
Eén ding is zeker, de dag dat je je kist ingaat is de laatste dag dat je opgetut en opgemaakt bent.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.