Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
maandag 2 december 2019 om 13:20
Herfst, van die rosewoodachtige tinten inderdaad... die staan iedereen. Berry-achtige kleuren vind ik zelf al snel vrij donker voor als je 'wat ouder' bent. Ik doe nog wel eens een soort berry-achtige balm op maar niet meer een volledige laag lippenstift in die kleur.
Ik heb zelf MAC Mehr (kun je ook in mini's krijgen) en Charlotte Tilbury Pillow Talk (wel aardig aan de prijs). 'My lips but better' kleuren zijn het die iedereen eigenlijk wel staan.
Ik heb zelf MAC Mehr (kun je ook in mini's krijgen) en Charlotte Tilbury Pillow Talk (wel aardig aan de prijs). 'My lips but better' kleuren zijn het die iedereen eigenlijk wel staan.
maandag 2 december 2019 om 13:21
Lady_Day schreef: ↑02-12-2019 13:20Herfst, van die rosewoodachtige tinten inderdaad... die staan iedereen. Berry-achtige kleuren vind ik zelf al snel vrij donker voor als je 'wat ouder' bent. Ik doe nog wel eens een soort berry-achtige balm op maar niet meer een volledige laag lippenstift in die kleur.
Dankje. Die mini's lijken me ook wel wat. Dan kan ik eens proberen.
maandag 2 december 2019 om 13:43
Inderdaad, ik wist niet wat ik las. Hoe kan je nu iemands natuurlijke haarkleur onverzorgd noemen ? Haar verven basic haarverzorging, hoe kom je er op ???
Ik ben 55 en al jaren grijs. Eigenlijk eerder wit. Ik heb van beide ouders een pigmentprobleem meegekregen, van de ene ouder pigmentloze plekken op mijn hoofd en van de andere zeer jong grijs worden. In de pubertijd kreeg ik dikke, zuiver witte lokken doorheen mijn donkere haar, en ben daarom mijn haar gaan verven. De witte stukjes uitgroei hier en daar kon ik toen nog makkelijk bijwerken met mascara. Tien jaar later begon de rest van mijn haar snel te vergrijzen en toen werd uitgroei verbergen stukken lastiger. Mijn haar groeit heel wat sneller dan gemiddeld, zo’n 2 cm per maand. Als ik naar de kapper geweest was, zag je na enkele dagen al heel duidelijk een witte lijn doorkomen en dat vind ik heel wat lelijker dan grijs haar. Zo’n 20 jaar geleden had ik er opeens genoeg van, zoveel gedoe en kosten om er enkele dagen ‘verzorgd ‘ bij te lopen, en ben gestopt met verven. En ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Wat anderen er van denken, of hoe oud ze mij schatten, ik kan er niet wakker van liggen, ik ben niet meer die onzeker puber en heb geen bevestiging meer nodig van anderen. Ik lees hier dan ‘ zo zonde om er ouder uit te zien’. Voor wie dan ?? En waarom zou ik sexy gevonden moeten worden door anderen dan mijn man ?
Ik ben overigens nog nooit oma genoemd, en ik draag dan ook nog eens een bril en op werkdagen heb ik mijn haar ik een knotje, en geen make up op.
maandag 2 december 2019 om 13:47
Ik heb mijn haar, van mezelf ben ik koel lichtbruin, al jaren in laagjes van een cm of 12. Losvallend, zonder scheiding.
Toen ik besloten had om het grijs te laten uit te laten groeien, heb ik er bij de kapper lichte plukjes in div. kleuren blond (waaronder bijna wit) laten verven.
Met een maand of 10 was het helemaal uitgegroeid, zonder dat het opgevallen was.
Ik bleek grijzer dan ik verwacht had. Inmiddels bijna geheel wit. Zit in de familie.
Toen ik besloten had om het grijs te laten uit te laten groeien, heb ik er bij de kapper lichte plukjes in div. kleuren blond (waaronder bijna wit) laten verven.
Met een maand of 10 was het helemaal uitgegroeid, zonder dat het opgevallen was.
Ik bleek grijzer dan ik verwacht had. Inmiddels bijna geheel wit. Zit in de familie.
maandag 2 december 2019 om 14:13
Ik blijf het raar vinden dat voor vrouwen en mannen qua ouder worden andere criteria gelden. Mannen met grijs haar worden "silver fox" genoemd. Van vrouwen wordt gezegd: "dat ze niks aan die ouwe kop doet!"
Oudere presentatoren mogen blijven, maar Selma van Dijk wordt naar huis gestuurd.
Het is vaker genoemd, ook in dit topic, maar ik zit terug te lezen en maak me er weer kwaad om
Oudere presentatoren mogen blijven, maar Selma van Dijk wordt naar huis gestuurd.
Het is vaker genoemd, ook in dit topic, maar ik zit terug te lezen en maak me er weer kwaad om
maandag 2 december 2019 om 14:14
Ha, ja ik heb lang haar dus het gaat inderdaad lang duren. Ik had al wel bedacht dat ik het op een gegeven moment korter zou gaan knippen, dat zou ik niet erg vinden en mijn haar groeit snel. Ik zou het op een gegeven moment inderdaad lichter kunnen later kleuren, maar dat ga ik pas doen als de uitgroei erg zichtbaar wordt. Voorlopig is me nog niet helemaal duidelijk hoe grijs ik nou eigenlijk echt ben. Ik heb een maand niet geverfd en ik kan de uitgroei nog heel makkelijk verdoezelen door het los te dragen en die uitgroeispray te gebruiken. En de kleur die nu tevoorschijn lijkt te komen vind ik gelukkig mooi. Maar het zal pas over een paar maanden duidelijk worden hoe grijs ik nou echt ben.herfstappeltaart schreef: ↑02-12-2019 13:13Ontkleuren zou ik echt niet doen. Is heel slecht voor je haar.
Heb je lang haar? Dan is het wel een heel langdurig proces. Voor korter haar in laagjes ongeveer een jaar. Maar in een laagjeskapsel valt het wel minder op.
Ik heb mijn haarkleur eerst in stapjes laten veranderen van bruin naar heel lichtbruin./donkerblond. Toen heeft in de zomer de zon zijn werk gedaan (dus het haar gebleekt) en toen ben ik cold turkey voor uitgroei gegaan. Een keertje extra naar de kapper om het zo snel mogelijk uit te laten knippen.
Ik weet niet of het je staat anders zou je ook tijdelijk voor korter dan je gewend bent kunnen gaan. Dan is het er sneller uitgeknipt.
Qua lippenstift vind ik Essence en Catrice fijne merken. Daar zit altijd wel iets bij, kwaliteit is erg goed en ze zijn niet duur. Ze hebben ook veel neutrale kleuren die iedereen wel staan. Ik vind ook de kleur Erotique (640) van L'oreal erg mooi, google er maar eens op. Mac is natuurlijk ook altijd goed, maar wel wat prijziger. Ow, I love lipstick! Ik heb iedere dag wel een ander kleurtje
jongengrijs wijzigde dit bericht op 02-12-2019 14:17
0.11% gewijzigd
maandag 2 december 2019 om 14:16
Ik blijf het vooral raar vinden dat zoveel vrouwen dat ook vinden. En dat veel vrouwen als de dood zijn om grijs te worden, want dan is hun (seks)leven voorbij. Om te gieren gewoon.amarna schreef: ↑02-12-2019 14:13Ik blijf het raar vinden dat voor vrouwen en mannen qua ouder worden andere criteria gelden. Mannen met grijs haar worden "silver fox" genoemd. Van vrouwen wordt gezegd: "dat ze niks aan die ouwe kop doet!"
Het is vaker genoemd, ook in dit topic, maar ik zit terug te lezen en maak me er weer kwaad om![]()
maandag 2 december 2019 om 14:24
Nou dames bedankt voor de tips allemaal.
Ik heb net bij Wehkamp Rosewood lipstick besteld van Maybelline colorsensational.
Was nog Black Friday korting ook.
Meteen maar mijn favoriete geurtje erbij besteld (ook BF-korting) dus geen verzendkosten.
Ben benieuwd.
Edit: ik ben zo geschrokken van mijn grijze, onverzorgde opoe-look dat ik snel in de lippenstift en de geurtjes duik
Ik heb net bij Wehkamp Rosewood lipstick besteld van Maybelline colorsensational.
Was nog Black Friday korting ook.
Meteen maar mijn favoriete geurtje erbij besteld (ook BF-korting) dus geen verzendkosten.
Ben benieuwd.
Edit: ik ben zo geschrokken van mijn grijze, onverzorgde opoe-look dat ik snel in de lippenstift en de geurtjes duik
maandag 2 december 2019 om 14:33
Maar ook daar zie je verandering in komen. Er zijn steeds meer mannen die ook hun haren gaan verven en ik denk dat dit aantal in de loop der jaren alleen maar groter gaat worden. Het wordt ook niet meer als raar gezien voor een man wat vroeger wel was.amarna schreef: ↑02-12-2019 14:13Ik blijf het raar vinden dat voor vrouwen en mannen qua ouder worden andere criteria gelden. Mannen met grijs haar worden "silver fox" genoemd. Van vrouwen wordt gezegd: "dat ze niks aan die ouwe kop doet!"
Het is vaker genoemd, ook in dit topic, maar ik zit terug te lezen en maak me er weer kwaad om![]()
maandag 2 december 2019 om 14:34
Blondie456 schreef: ↑02-12-2019 14:33Maar ook daar zie je verandering in komen. Er zijn steeds meer mannen die ook hun haren gaan verven en ik denk dat dit aantal in de loop der jaren alleen maar groter gaat worden. Het wordt ook niet meer als raar gezien voor een man wat vroeger wel was.
Ik vind het nog steeds raar staan. Ik zie het direct als een man haarverf draagt.
En ik hou niet van over-ijdele mannen.
maandag 2 december 2019 om 14:36
Ja zeg! hahahahah het was rosewood dus ik dacht dat is goed. Nou toevallig heb ik ook de Midnight Plum van hetzelfde merk in huis dus als het niks is sla ik wel aan 't mengen.
Die was nl te donker. Daar kreeg ik van die strenge boze lippen van.
maandag 2 december 2019 om 14:41
Als het goed gedaan is bij een goede kapper dan zal het je waarschijnlijk niet eens opvallen. Wie weet hoe veel mannen je al bent tegen gekomen met een kleurtje in hun haar. Ook juist bij de vrouwen die zelf hun haren kleuren zie je vaak dat het geverfd is , ook omdat ze vaak te donker verven.herfstappeltaart schreef: ↑02-12-2019 14:34Ik vind het nog steeds raar staan. Ik zie het direct als een man haarverf draagt.
En ik hou niet van over-ijdele mannen.
maandag 2 december 2019 om 14:43
Blondie456 schreef: ↑02-12-2019 14:41Als het goed gedaan is bij een goede kapper dan zal het je waarschijnlijk niet eens opvallen. Wie weet hoe veel mannen je al bent tegen gekomen met een kleurtje in hun haar. Ook juist bij de vrouwen die zelf hun haren kleuren zie je vaak dat het geverfd is , ook omdat ze vaak te donker verven.
Jan de Hoop. Ik denk dat hij zelfs een professionele t.v. kapper tot zijn beschikking heeft. Robbert ten Brink ook. Geen gezicht.
maandag 2 december 2019 om 14:54
Dit is de kleur waar ik meer op doelde:
Clarins Rosewood:

En dit is ook een hele mooie (ook net voor mijn moeder gekocht.. grijs haar, achter in de 60) - van Delilah. Heb em zelf ook:

Ik droeg nooit vaak lipstick want ik voelde me al snel een clown maar sinds ik dit soort tinten heb ontdekt eigenlijk elke dag. Het maakt een groot verschil (vind ik).
Clarins Rosewood:

En dit is ook een hele mooie (ook net voor mijn moeder gekocht.. grijs haar, achter in de 60) - van Delilah. Heb em zelf ook:

Ik droeg nooit vaak lipstick want ik voelde me al snel een clown maar sinds ik dit soort tinten heb ontdekt eigenlijk elke dag. Het maakt een groot verschil (vind ik).
maandag 2 december 2019 om 14:56
Lady_Day schreef: ↑02-12-2019 14:54Dit is de kleur waar ik meer op doelde:
Clarins Rosewood:
Welk kleurnummer is die onderste Ladyday?
maandag 2 december 2019 om 15:10
Waarom een taboe? Ik vind het gewoon lelijk. Net als slecht geverfd haar. En met mij veel leeftijdgenoten. Maar ik geef toe, als ik het geld niet had om mijn haar professioneel te laten bijwerken iedere 4 weken (en dat vervelend zou vinden wat nu zeker niet zo is. Vind 't wel gezellig)) dan zou ik grijs boven slecht geverfd haar verkiezen.
maandag 2 december 2019 om 15:13
Lacuba schreef: ↑02-12-2019 15:10Waarom een taboe? Ik vind het gewoon lelijk. Net als slecht geverfd haar. En met mij veel leeftijdgenoten. Maar ik geef toe, als ik het geld niet had om mijn haar professioneel te laten bijwerken iedere 4 weken (en dat vervelend zou vinden wat nu zeker niet zo is. Vind 't wel gezellig)) dan zou ik grijs boven slecht geverfd haar verkiezen.
Maar het ene grijs is het andere niet. Dus hoe kun je het nu bij voorbaat lelijk vinden?
Er zijn ook blond-tinten die ik echt lelijk vind. Vooral in combinatie met foute gouden kettingen
maandag 2 december 2019 om 15:21
Herfst, de kleur is 'hush'. Ik had em op Zalando besteld maar daar is ie uitverkocht nu. Wel verkrijgbaar op Lookfantastic:
https://www.lookfantastic.nl/delilah-co ... n=11514969
Dit is echt een hele mooie lippenstift. Hele luxe, metalen huls en voelt heel prettig op de lippen. Geen aandelen of zo hoor maar ik ben dol op dit merk.
Dit is echt een hele mooie lippenstift. Hele luxe, metalen huls en voelt heel prettig op de lippen. Geen aandelen of zo hoor maar ik ben dol op dit merk.
maandag 2 december 2019 om 15:25
Dankjewel!Lady_Day schreef: ↑02-12-2019 15:21Herfst, de kleur is 'hush'. Ik had em op Zalando besteld maar daar is ie uitverkocht nu. Wel verkrijgbaar op Lookfantastic:
Ik ga alles opschrijven en het een en ander uitproberen. Net nog even die plum geprobeerd en de kleur staat me wel heel goed, maar hij is te donker. Het paarsige staat wel goed bij mijn huid en (groot voordeel) mijn tanden worden er witter van.