Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Positivevibes schreef:
01-12-2019 21:37
Helemaal geen bewijs. Ik probeer dan ook niks te bewijzen.

Ik zeg alleen iets over hoe ik het zelf ervaar en dat ik rond 40 helemaal grijs niet zo herken. En ja dat baseer ik dus op mijn eigen omgeving.
En ik zeg dat dat komt omdat we inmiddels een vertekend beeld hebben van wanneer vrouwen grijs worden omdat vrouwenhaar massaal geverfd wordt.
herfstappeltaart schreef:
02-12-2019 07:38
Even een zijpaadje van de OP (mag wel even he TO?):

Maken jullie je allemaal op en elke ochtend? En hoe uitgebreid?
Ik wilde eerst een nieuw topic starten met deze vraag maar er is al een make-up-topic zie ik en en daar gaat het meer om allerlei soorten en merken.
Nee, nooit.
Dreamer schreef:
02-12-2019 10:11
Totdat je 60 bent, dan is het niet viezig en onverzorgd meer :rofl:

Jij snapt het :rofl:
Ceylon schreef:
02-12-2019 10:14
Nee, 60 is de grens. Dan ben je ineens oud en seksloos.

Volgens mijn moeder (66) moet je daar toch eerder 80 voor zijn. Volgens mijn schoonmoeder (80) eerder 95.
Eén ding is zeker, de dag dat je je kist ingaat is de laatste dag dat je opgetut en opgemaakt bent.

Ik zie mooie, verzorgde grijze vrouwen in 't bejaardenhuis. Die hebben echt sjans van de opaatjes hoor, dus het houdt echt nooit op.
Avena schreef:
02-12-2019 10:33
En ik zeg dat dat komt omdat we inmiddels een vertekend beeld hebben van wanneer vrouwen grijs worden omdat vrouwenhaar massaal geverfd wordt.
Nogmaals: in mijn close omgeving verft vrijwel niemand haar haar. En ook niemand was op haar 40e helemaal grijs. Ja dat weet ik allebei zeker.

Dus dat zal op straat of tv best zo zijn. Maar van wildvreemde vrouwen heb ik sowieso geen idee hoe oud ze zijn.
Ceylon schreef:
02-12-2019 09:54
Nou...

Ik verf wimpers en wenkbrauwen en heb een beetje couperose, dus op het eerste gezicht lijk ik sowieso al opgemaakt van mezelf. En het is wel goed voor je velletje om ook af en toe make-uploos door het leven te gaan. Op een dag als vandaag (ik ben vrij en kom net mijn bed uitgerold) vind ik tandenpoetsen en mijn vingers even door mijn haar wel voldoende.

Als ik de deur uitmoet op een vrije dag voeg ik wat lippenstift toe en klaar. Ik word in de winter zo bleek, met bijna witte lippen, dat artsen spontaan mijn ijzergehalte willen controleren. Beetje lippenstift doet wonderen). Ga ik ´s zomers naar het werk en is mijn huid al een tikje getint, gaat er wat eyeliner en mascara bij. In de winter gebruik ik wel vaak een cc cream.
Heb ik lekker veel tijd, of een bijeenkomst knutsel ik ook met oogschaduw.

Als ik er goed over nadenk en heel eerlijk ben, heb ik qua huid echt bijzonder weinig te klagen. Is een familie erfenisje hoor, beide oma´s (en hun moeders ook) hadden een gave huid tot op heel hoge leeftijd en mijn moeder en tantes ook. De enigen in onze familie die dat niet hebben zijn degenen die roken. En dan nog zie je dat pas na hun zestigste. We hebben ook allemaal een maatje meer (de niet-rokers) en een volle, dikke bos haar aan beide kanten van de familie. Na het lezen van de post van Dreamer realiseer ik me dat ik echt enorm gezegend ben!!!

Het enige dat echt nodig is vanwege een aantal kruintjes, is een goede kapster. En die heb ik sinds een paar jaar.
Ik kan dus met en zonder make-up over straat en voel me in beide gevallen prima. Maar ik vind make-up gewoon leuk speelgoed.

Kleine toevoeging: de kleuren die ik gebruik zijn wel veranderd. Toen ik eenmaal grijs was heb ik me eens laten adviseren qua lipstickkleur, want de tinten die ik eerst had, daar werd ik niet blij meer van.

Ik heb van mezelf vrij donkere wimpers en wenkbrauwen dus in combinatie met mijn bril gaat het nog best zonder make-up.

Lipstick zou ik best vaker willen gebruiken. Ik vind het bij anderen mooi staan maar ik kan maar niet de juiste kleur vinden. Ik heb al vele verschillende kleuren geprobeerd, maar het effect vond ik altijd of "Pipo de clown" of "net uit het graf herrezen".
Dus ik zoek nog even door :proud: :facepalm:
02-12-2019 12:19
Ik heb van mezelf vrij donkere wimpers en wenkbrauwen dus in combinatie met mijn bril gaat het nog best zonder make-up.

Lipstick zou ik best vaker willen gebruiken. Ik vind het bij anderen mooi staan maar ik kan maar niet de juiste kleur vinden. Ik heb al vele verschillende kleuren geprobeerd, maar het effect vond ik altijd of "Pipo de clown" of "net uit het graf herrezen".
Dus ik zoek nog even door :proud: :facepalm:
Hangt van je teint af. Heeft je huid een koele ondertoon of een warme? Ik vermoed koel i.v.m. de kledingkleuren die je eerder opnoemde.
Zoek dan een roze-rode lipstick. Vermijd knalrood en alles met een oranje ondertoon. Niet te licht. Parelmoer lichtroze en nude staan bijna niemand. Om te proberen: "Date night" van de Hema.
-Simone- schreef:
02-12-2019 10:42
Ik zie mooie, verzorgde grijze vrouwen in 't bejaardenhuis. Die hebben echt sjans van de opaatjes hoor, dus het houdt echt nooit op.
Sommige forumsters willen geen kale man of man met grijs haar, dus die opaatjes maken geen kans ;)
Laat je adviseren bij douglas of ici Paris.
amarna schreef:
02-12-2019 12:23
Hangt van je teint af. Heeft je huid een koele ondertoon of een warme? Ik vermoed koel i.v.m. de kledingkleuren die je eerder opnoemde.
Zoek dan een roze-rode lipstick. Vermijd knalrood en alles met een oranje ondertoon. Niet te licht. Parelmoer lichtroze en nude staan bijna niemand. Om te proberen: "Date night" van de Hema.

Ja eerlijk gezegd weet ik dat ook niet precies. Ik dacht altijd warm maar ben daar niet meer zeker van. De kleuren kleding die me het beste staan zijn lichtgrijs (antraciet staat helemaal niet), aubergine/roze-achtige tinten, spierwit maar ook creme staat goed.
Vooral geen grauwige kleuren of echte herfstkleuren. Dus waarschijnlijk is het toch koel.

Ik ga je tip proberen. Dank. Op naar de Hema.
amarna schreef:
02-12-2019 12:23
Veel merken hebben een ´rosewood´ versie. Die tint staat bijna altijd goed, omdat het aansluit op de natuurlijke kleur, maar dan net een tint dieper. Ik heb van maybelline 2 verschillende, eentje voor de zomer (wat donkerder) en eentje voor de winter. Rosewood kun je zonder te kijken opdoen, kan bijna niet fout gaan.
Naast de firefly van maxfactor, die me aangeraden werd door zo´n make-up meisje. Bij de DM (Duitse drogist) hebben ze regelmatig make-up advies en ze halen altijd daar iets uit het rek. Deze is voor DM begrippen vrij prijzig maar altijd nog ongeveer de helft goedkoper dan in Nederland, hij ligt hier rond een tientje.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
02-12-2019 12:35
Veel merken hebben een ´rosewood´ versie. Die tint staat bijna altijd goed, omdat het aansluit op de natuurlijke kleur, maar dan net een tint dieper. Ik heb van maybelline 2 verschillende, eentje voor de zomer (wat donkerder) en eentje voor de winter. Rosewood kun je zonder te kijken opdoen, kan bijna niet fout gaan.
Naast de firefly van maxfactor, die me aangeraden werd door zo´n make-up meisje. Bij de DM (Duitse drogist) hebben ze regelmatig make-up advies en ze halen altijd daar iets uit het rek. Deze is voor DM begrippen vrij prijzig maar altijd nog ongeveer de helft goedkoper dan in Nederland, hij ligt hier rond een tientje.

Ha weer een tip om naar te kijken. Rosewood. Ik ga het onthouden.
amarna schreef:
02-12-2019 12:25
Sommige forumsters willen geen kale man of man met grijs haar, dus die opaatjes maken geen kans ;)
Ach, die opaatjes hebben het voor het uitkiezen, dus dan sjansen ze wel met iemand die hun grijze of kale kop niet erg vind :biggrin:
02-12-2019 12:31
Ja eerlijk gezegd weet ik dat ook niet precies. Ik dacht altijd warm maar ben daar niet meer zeker van. De kleuren kleding die me het beste staan zijn lichtgrijs (antraciet staat helemaal niet), aubergine/roze-achtige tinten, spierwit maar ook creme staat goed.
Vooral geen grauwige kleuren of echte herfstkleuren. Dus waarschijnlijk is het toch koel.

Ik ga je tip proberen. Dank. Op naar de Hema.
Wat voor kleur ogen heb je? En wat is je oorspronkelijk haarkleur? Is je huid rozig of uitgesproken ivoor/beige? Heb je duidelijke wenkbrauwen? Schijnen de aders aan de binnenkant van je polsen blauw/paars of groenig door? Daarmee wordt gekeken of je een koel of warm huidtye hebt.
Google eens op seizoenstypetest. Daar kun je veel op vinden.
Ik ben met een lichte, iets rozige huid, grijze ogen en van oorsprong lichtbruin haar zonder een zweem van rood, duidelijk een koel kleurtype.
Een vriendin van me is kleuradviseuse en heeft me getest als diepe winter.
02-12-2019 12:38
Ha weer een tip om naar te kijken. Rosewood. Ik ga het onthouden.
Of tinten met "berry" in de naam.
amarna schreef:
02-12-2019 12:42
Wat voor kleur ogen heb je? En wat is je oorspronkelijk haarkleur? Is je huid rozig of uitgesproken ivoor/beige? Heb je duidelijke wenkbrauwen? Schijnen de aders aan de binnenkant van je polsen blauw/paars of groenig door? Daarmee wordt gekeken of je een koel of warm huidtye hebt.
Google eens op seizoenstypetest. Daar kun je veel op vinden.
Ik ben met een lichte, iets rozige huid, grijze ogen en van oorsprong lichtbruin haar zonder een zweem van rood, duidelijk een koel kleurtype.
Een vriendin van me is kleuradviseuse en heeft me getest als diepe winter.

Mijn ogen zijn bruin (beetje hazelnootkleur), mijn haar was vroeger ook bruin., maar of dat een koel of warmbruin was weet ik niet meer.Mijn huid is meer beige dan roze. (Naast mijn man zeker. Zijn huid is heel anders, hij had vroeger een rossige ondertoon in zijn haar).

De aderen aan de binnenkant polsen zijn meer blauw/grijs :confused:
Wat een lastige vragen, ik wordt er kleurenblind van ;-)

Toen ik nog bruin droeg stonden warme bruinen met een gele ondertoon met veel beter als koele bruinen.

Maar sinds ik grijs ben staat alles op losse schroeven lijkt het.
Daarom kies ik nu snel voor het voor mij altijd goede lichtgrijs (echt licht, zilverachtig).

Mwah, ik zal eens gaan googlen

Mijn haar nu heeft een beetje de kleur grijs net als George Cloony. Je kunt zien dat het niet blond was zogezegd.
amarna schreef:
02-12-2019 12:43
Of tinten met "berry" in de naam.

Die heb ik gehad. Vind ik prachtige kleuren maar ik denk dat ik een te donkere variant had.
Tęssa44- schreef:
02-12-2019 09:07
Maar dan krijg je dus die landingsbaan, het haar wat nu gekleurd is daar wil je toch vanaf, ik zou écht wel voor ontkleuren gaan, en je haar verven in een kleur die dichtbij grijs ligt, die kapper die genoemd is in dit topic tovert zo de haren om naar hun grijze kleur, kijk er eens naar. Echt prachtig. Niet nodig dus om zo lang met twee kleuren haar rond te lopen. Knip er steeds een stukje af als de onderkant niet mooi meer is. Je bent minimaal een jaar bezig om je huidige uitgroei bij je oren te krijgen, dat los je niet meer op met een hoedje of een sjaaltje. Dan loop je dus lang met kleur verschil rond, daar zou ik dan echt te ijdel voor zijn.
Maar ik wil juist af van dat verven. En ontkleuren is ook niet zonder risico's.
02-12-2019 12:54
Mijn ogen zijn bruin (beetje hazelnootkleur), mijn haar was vroeger ook bruin., maar of dat een koel of warmbruin was weet ik niet meer.Mijn huid is meer beige dan roze. (Naast mijn man zeker. Zijn huid is heel anders, hij had vroeger een rossige ondertoon in zijn haar).

De aderen aan de binnenkant polsen zijn meer blauw/grijs :confused:
Wat een lastige vragen, ik wordt er kleurenblind van ;-)

Toen ik nog bruin droeg stonden warme bruinen met een gele ondertoon met veel beter als koele bruinen.

Maar sinds ik grijs ben staat alles op losse schroeven lijkt het.
Daarom kies ik nu snel voor het voor mij altijd goede lichtgrijs (echt licht, zilverachtig).

Mwah, ik zal eens gaan googlen

Mijn haar nu heeft een beetje de kleur grijs net als George Cloony. Je kunt zien dat het niet blond was zogezegd.
Clooney is een wintertype.

Grijs worden heeft geen invloed op je kleurtype. Hooguit kun je wat meer uitgesproken kleuren dragen.

Ik ben een uitgesproken koel kleurtype en mij staan bruin, ecru/beige en oranje nooit. Ook de meeste geeltinten niet. Alleen citroengeel.
Mijn beste kleuren zijn alle tinten blauw, de meeste tinten groen (minus olijf), rood (mits niet te oranje), magenta, bordeaux, turquoise, lavendel, zwart, helder wit, zilvergrijs.
amarna schreef:
02-12-2019 13:02
Clooney is een wintertype.

Grijs worden heeft geen invloed op je kleurtype. Hooguit kun je wat meer uitgesproken kleuren dragen.

Ik ben een uitgesproken koel kleurtype en mij staan bruin, ecru/beige en oranje nooit. Ook de meeste geeltinten niet. Alleen citroengeel.
Mijn beste kleuren zijn alle tinten blauw, de meeste tinten groen (minus olijf), rood (mits niet te oranje), magenta, bordeaux, turquoise, lavendel, zwart, helder wit, grijs (mits niet te geel/bruin).

Zo'n uitgesproken koel type als jij ben ik dan niet. Bordeauxrood maakt mijn gezicht ziekelijk, is echt te koel. De meeste blauwen staan ook niet, alleen turquoise (petrol dan weer niet), zwart en helder wit staan wel. De meeste gelen staan ook behalve oker. Dat is te grauwig.

Misschien ben ik een tussenin geval. :proud:
02-12-2019 13:08
Zo'n uitgesproken koel type als jij ben ik dan niet. Bordeauxrood maakt mijn gezicht ziekelijk, is echt te koel. De meeste blauwen staan ook niet, alleen turquoise (petrol dan weer niet), zwart en helder wit staan wel. De meeste gelen staan ook behalve oker. Dat is te grauwig.

Misschien ben ik een tussenin geval. :proud:
Er zijn tussentypes. Combi zomer (koel) en herfst (warm).
jongengrijs schreef:
02-12-2019 12:59

Ontkleuren zou ik echt niet doen. Is heel slecht voor je haar.
Heb je lang haar? Dan is het wel een heel langdurig proces. Voor korter haar in laagjes ongeveer een jaar. Maar in een laagjeskapsel valt het wel minder op.
Ik heb mijn haarkleur eerst in stapjes laten veranderen van bruin naar heel lichtbruin./donkerblond. Toen heeft in de zomer de zon zijn werk gedaan (dus het haar gebleekt) en toen ben ik cold turkey voor uitgroei gegaan. Een keertje extra naar de kapper om het zo snel mogelijk uit te laten knippen.
Ik weet niet of het je staat anders zou je ook tijdelijk voor korter dan je gewend bent kunnen gaan. Dan is het er sneller uitgeknipt.
Samenvatting van de laatste 20 pagina's, iemand?
Attraverso schreef:
02-12-2019 13:15
Samenvatting van de laatste 20 pagina's, iemand?

Grijs maakt oud.
En dan de bestrijding van deze stelling. :proud:
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 13:18
14.63% gewijzigd
jongengrijs schreef:
02-12-2019 12:59
Als je niet wilt ontkleuren en je hebt nu een donkere kleur zul je zeker een jaar met twee keuren lopen, als jij dat geen probleem vindt, prima.

Ik zou het doen zoals ik eerder schreef, met dus een beetje bijknippen iedere maand of in jouw geval wat langere tussenpozen omdat je krullen hebt, ik zou te ijdel zijn om langdurig met twee kleuren haar te lopen. Ik zou er een kapper tegenaan gooien en de kosten daarvoor zouden mij dan weer niet uitmaken want na dat jaar of anderhalf jaar hoef je nooit meer te verven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven