Lenen van auto partner - werkgerelateerd
zondag 1 december 2019 om 14:41
Hi!
Sorry bij voorbaat als hierover al een topic over bestaat, die kon ik helaas niet vinden.
De situatie is als volgt:
Afgelopen november is mijn auto afgeschreven naar de sloop. Voor mijn werk is het verplicht om tijdig door te geven of je met kerst of met oud en nieuw wilt werken. Dit jaar heb ik aangegeven dat ik graag een vroege dienst zou willen draaien met kerst, zodat ik kerstavonden met vrienden en familie kon vieren.
Dit was nog in de situatie gezegd dat ik er vol vertrouwen van was dat mijn auto door de APK heen kwam.
Nu ik weer verplicht ben om met OV te gaan, kom ik er achter dat de trein met de feestdagen niet op de reguliere tijd vertrekt en ik 1.5 uur te laat zal zijn.
Voorheen toen mijn partner zijn auto nog niet had mocht hij altijd in mijn auto rijden en gebruiken wanneer nodig is. Nu is het zo dat ik zijn auto wilde lenen om op werk te komen, maar hij steevast nee zeg. Als ik vraag of hij mij niet vertrouwt met zijn auto krijg ik daarop als reactie dat dat niet zo is.
Hij zegt dat het de probleem van de werkgever nu is, omdat de situatie veranderd is. Dit vind ik van niet; er is geen sprake van overmacht en zelf heb ik voldoende tijd om voor een oplossing te zoeken.
Ik ben trouwens de enige die de vroege dienst opent, waardoor ik niet te laat kan komen. En de afstand is te groot voor een fiets of scooter.
Ik begrijp dat mijn vriend zich goed recht staat om zijn auto niet hoeven uit te lenen, maar ik vind dat hij vrij koppig doet om mij eenmalig niet uit de brand te helpen.
Iemand die hier ervaring en/of tips mee heeft of stel ik mij op dit gebied gewoon aan?
Graag eerlijke reacties
Groetjes,
Muisje
Sorry bij voorbaat als hierover al een topic over bestaat, die kon ik helaas niet vinden.
De situatie is als volgt:
Afgelopen november is mijn auto afgeschreven naar de sloop. Voor mijn werk is het verplicht om tijdig door te geven of je met kerst of met oud en nieuw wilt werken. Dit jaar heb ik aangegeven dat ik graag een vroege dienst zou willen draaien met kerst, zodat ik kerstavonden met vrienden en familie kon vieren.
Dit was nog in de situatie gezegd dat ik er vol vertrouwen van was dat mijn auto door de APK heen kwam.
Nu ik weer verplicht ben om met OV te gaan, kom ik er achter dat de trein met de feestdagen niet op de reguliere tijd vertrekt en ik 1.5 uur te laat zal zijn.
Voorheen toen mijn partner zijn auto nog niet had mocht hij altijd in mijn auto rijden en gebruiken wanneer nodig is. Nu is het zo dat ik zijn auto wilde lenen om op werk te komen, maar hij steevast nee zeg. Als ik vraag of hij mij niet vertrouwt met zijn auto krijg ik daarop als reactie dat dat niet zo is.
Hij zegt dat het de probleem van de werkgever nu is, omdat de situatie veranderd is. Dit vind ik van niet; er is geen sprake van overmacht en zelf heb ik voldoende tijd om voor een oplossing te zoeken.
Ik ben trouwens de enige die de vroege dienst opent, waardoor ik niet te laat kan komen. En de afstand is te groot voor een fiets of scooter.
Ik begrijp dat mijn vriend zich goed recht staat om zijn auto niet hoeven uit te lenen, maar ik vind dat hij vrij koppig doet om mij eenmalig niet uit de brand te helpen.
Iemand die hier ervaring en/of tips mee heeft of stel ik mij op dit gebied gewoon aan?
Graag eerlijke reacties
Groetjes,
Muisje
dinsdag 3 december 2019 om 10:30
Dit!!stokbootje schreef: ↑02-12-2019 12:55Klopt het dat je kerstavond bij zijn familie zou zijn? Zo ja, dan zou ik even een berichtje in de familie-app gooien dat je er helaas waarschijnlijk toch niet bij kunt zijn, omdat je je dienst moet ruilen aangezien je 's ochtends niet op je werk kunt komen omdat je geen auto hebt. Kijken hoe snel iemand of zijn eigen auto aanbiedt, of vraagt waarom je die van je vriend niet kunt gebruiken.
Zou ik echt wel doen.
dinsdag 3 december 2019 om 11:00
Ik zou voor die werkdag zelf een andere oplossing zoeken om op het werk te komen: bij anderen gaan logeren die dichter bij het werk wonen + fiets lenen (familie, vrienden, collega), of een hotel/pensioen boeken.
Of de avond ervoor al die kant op gaan met het Openbaar Vervoer en dan op het werk blijven (als dat daar kan).
Auto lenen van iemand anders kan ook nog (familie, vriendin).
Of (een deel van de reis) een gewone taxi nemen?
Eigenlijk dus de vraag: wat zou je gedaan hebben als je alleen zou wonen?
Of de avond ervoor al die kant op gaan met het Openbaar Vervoer en dan op het werk blijven (als dat daar kan).
Auto lenen van iemand anders kan ook nog (familie, vriendin).
Of (een deel van de reis) een gewone taxi nemen?
Eigenlijk dus de vraag: wat zou je gedaan hebben als je alleen zou wonen?
dinsdag 3 december 2019 om 13:38
Maar ze woont niet alleen dus die vraag hoeft ze zich niet te stellen.
Er is een auto beschikbaar maar die mag ze niet hebben. Er is evt een chauffeur maar die wil niet.
Partner heeft altijd de auto van haar mogen gebruiken maar omgekeerd mag het dus die ene keer niet.
Waar kun je op kerstavond bij collega's/ vrienden logeren die hebben zelf waarschijnlijk plannen.
Hotels enz. zijn vaak bezet kerstavond of extra duur.
Als het al mag om 's avonds op je werk te blijven slapen dan ben je dus kerstavond alleen in een (leeg ?) bedrijf omdat je van vriend niet de auto mag lenen.
In een relatie mag je toch wel iets voor elkaar over hebben of niet?
Er is een auto beschikbaar maar die mag ze niet hebben. Er is evt een chauffeur maar die wil niet.
Partner heeft altijd de auto van haar mogen gebruiken maar omgekeerd mag het dus die ene keer niet.
Waar kun je op kerstavond bij collega's/ vrienden logeren die hebben zelf waarschijnlijk plannen.
Hotels enz. zijn vaak bezet kerstavond of extra duur.
Als het al mag om 's avonds op je werk te blijven slapen dan ben je dus kerstavond alleen in een (leeg ?) bedrijf omdat je van vriend niet de auto mag lenen.
In een relatie mag je toch wel iets voor elkaar over hebben of niet?
dinsdag 3 december 2019 om 14:14
Eens.
Ik zou het zelf alleen los koppelen: auto weg en dus een probleem hebben met vervoer naar werk zie ik vooral als een praktisch probleem wat op zich los staat van die partner. Ik zie dat ook niet als 'werk gerelateerd'.
Blijft over: een partner die niet bereid is zijn vriendin die zonder auto zit een lift te geven. Of die zelfs eerder afgesproken heeft dit wél te doen, maar daarna zelf doodleuk nog een andere gezellige afspraak maakt met zijn vrienden waardoor hij denkt de volgende dag niet zoveel zin te hebben om vroeg op te staan vanwege deze lift....die niet gevraagd werd vanwege een rondje winkelen met een vriendin, maar gewoon om op je werk te komen op een dag dat OV afwijkende tijden heeft.
Het eerste, praktische, probleem is relatief eenvoudig op te lossen. Het tweede minder makkelijk. Ik denk dat TO daarom niet meer heeft gereageerd....
Ik zou het zelf alleen los koppelen: auto weg en dus een probleem hebben met vervoer naar werk zie ik vooral als een praktisch probleem wat op zich los staat van die partner. Ik zie dat ook niet als 'werk gerelateerd'.
Blijft over: een partner die niet bereid is zijn vriendin die zonder auto zit een lift te geven. Of die zelfs eerder afgesproken heeft dit wél te doen, maar daarna zelf doodleuk nog een andere gezellige afspraak maakt met zijn vrienden waardoor hij denkt de volgende dag niet zoveel zin te hebben om vroeg op te staan vanwege deze lift....die niet gevraagd werd vanwege een rondje winkelen met een vriendin, maar gewoon om op je werk te komen op een dag dat OV afwijkende tijden heeft.
Het eerste, praktische, probleem is relatief eenvoudig op te lossen. Het tweede minder makkelijk. Ik denk dat TO daarom niet meer heeft gereageerd....
dinsdag 3 december 2019 om 15:46
Maar dan wordt het écht een probleem als er onderweg iets gebeurd.
Een collega leende ooit zijn auto uit aan iemand die zei met spoed een auto nodig te hebben.
Zal je altijd zien: aanrijding.
En vervolgens zei zij dat het Eigen Risico toch echt voor die collega was, evenals de hogere verzekeringskosten vanwege de bonus/malus.
Want, zo zei zij "het is jóuw auto, en anders had je hem niet moeten uitlenen...." ?!
Eigenlijk is het dus alleen maar slim om een auto te lenen wanneer je voldoende middelen hebt de eigenaar (financieel) te compenseren in het geval van onverhoopte schade.
De auto zomaar meenemen, lijkt mij -hoe dan ook- een recept voor ellende.
dinsdag 3 december 2019 om 15:51
Ik leen weleens de auto van mijn man en mijn zoon leent die van mij weleens. Voor zover ik weet ben je dan gewoon verzekerd, misschien is het anders als je niet op hetzelfde adres woont?Gebruna schreef: ↑03-12-2019 15:46Maar dan wordt het écht een probleem als er onderweg iets gebeurd.
Een collega leende ooit zijn auto uit aan iemand die zei met spoed een auto nodig te hebben.
Zal je altijd zien: aanrijding.
En vervolgens zei zij dat het Eigen Risico toch echt voor die collega was, evenals de hogere verzekeringskosten vanwege de bonus/malus.
Want, zo zei zij "het is jóuw auto, en anders had je hem niet moeten uitlenen...." ?!
Eigenlijk is het dus alleen maar slim om een auto te lenen wanneer je voldoende middelen hebt de eigenaar (financieel) te compenseren in het geval van onverhoopte schade.
De auto zomaar meenemen, lijkt mij -hoe dan ook- een recept voor ellende.
Creativity is intelligence having fun
dinsdag 3 december 2019 om 16:12
Klopt dat het vooral probleem van TO is, ze zal toch aan de auto moeten. Zijn ook andere feestdagen waarop minder OV is en TO ook wel eens zal moeten werken. Voor de korte termijn zou taxi oplossing kunnen zijn. Greenwheels oid vind ik best duur, behalve abo ook nog behoorlijke kosten per km. Geen idee wat huurbedrijf zou kosten.COtweepuntnul schreef: ↑02-12-2019 10:54Technisch gezien is dit niet het probleem van de vriend in kwestie.
dinsdag 3 december 2019 om 16:21
De eigenaar van de auto verliest no claim en als er sprake is van een eigen risico, betaalt die ook.
Degene die de auto leent, kan doorgaans geen beroep doen op zijn eigen verzekering, dus als je je auto uitleent loop je een risico en moet je maar hopen dat de lener jou je schade vergoedt. Dus als TO een brokkenpiloot is die niet kijkt op n deukje of krasje meer, snap ik dat vriend zijn auto niet aan haar uitleent. Dat ie eerst belooft om haar te brengen en die belofte intrekt is wel een naaistreek. Daar mag TO terecht heel pissig om zijn.
dinsdag 3 december 2019 om 16:21
Ik zou er toch wel even goed over nadenken hoe je nu verder met hem wilt. Het gaat niet eens om de auto. Het gaat erom dat hij je niet wilt helpen, hij wilt zijn auto niet uitlenen maar vooral wilt hij je niet naar je werk brengen. Ik vind dit heel veelzeggend want wat zegt dat nu over hem? Ik mag denk ik in mijn handjes knijpen maar een relatie is toch ook wel elkaar samen helpen, er voor elkaar zijn. Of dat nu om een lenen van een auto is of dat het om een andere gunst is. Vind het oprecht bizar en dat is nog zacht uitgedrukt maar ik had het wel geweten....
dinsdag 3 december 2019 om 18:58
Neem toch aan dat je wel op je eigen partner kan betrouwbaar mbt het opdraaien voor eigen risico.forumfossiel schreef: ↑03-12-2019 16:21De eigenaar van de auto verliest no claim en als er sprake is van een eigen risico, betaalt die ook.
Degene die de auto leent, kan doorgaans geen beroep doen op zijn eigen verzekering, dus als je je auto uitleent loop je een risico en moet je maar hopen dat de lener jou je schade vergoedt. Dus als TO een brokkenpiloot is die niet kijkt op n deukje of krasje meer, snap ik dat vriend zijn auto niet aan haar uitleent. Dat ie eerst belooft om haar te brengen en die belofte intrekt is wel een naaistreek. Daar mag TO terecht heel pissig om zijn.
dinsdag 3 december 2019 om 19:11
Dat hebben ze toch niet eens besproken? Als je je auto al niet eens uitleent aan je eigen partner?forumfossiel schreef: ↑03-12-2019 19:09Dan moet die dat geld wel hebben. TO geeft aan dat ze zelf een auto van max 1000 euro koopt. Dan heeft ze vast niet zomaar het bedrag op de plank liggen dat reparatie van een flinke deuk kost. En dan zou ik mijn auto ook niet snel uitlenen.
woensdag 4 december 2019 om 08:48
Maar dan moet je ook nooit meer zeuren om de auto te lenen van haar.forumfossiel schreef: ↑03-12-2019 19:23Als mijn partner zou rijden alsof ie Max verstappen is, en geen cent heeft om schade aan mijn auto te vergoeden, zou ik die niet uitlenen. Dan zou ik partner wel even wegbrengen, dat wel.
Hou je lekker alles gesplitst!
*leuke relatie wordt dat
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 4 december 2019 om 10:00
Grote dure dingen waarvan ik weet dat iemand er aan gehecht is, zou ik ook niet van iemand willen lenen, want stel....
Als iemand mijn Hema theepot leent en stuk laat vallen, zeg ik “ ach joh, kan gebeuren. Als die theepot een duur erfstuk van iemands overgrootmoeder is, blijf ik er zelf liever af en begrijp ik ook pima dat iemand die niet uitleent. Vriendlief hecht kennelijk veel waarde aan de staat van zijn auto en keent die liever niet uit. Ik vind dat ie op zich dat recht heeft en dat da m niet perse een lul maakt.
Dat ie eerst belooft om TO te brengen en dan toch liever gaat feesten, dat maakt m een lul.
Als iemand mijn Hema theepot leent en stuk laat vallen, zeg ik “ ach joh, kan gebeuren. Als die theepot een duur erfstuk van iemands overgrootmoeder is, blijf ik er zelf liever af en begrijp ik ook pima dat iemand die niet uitleent. Vriendlief hecht kennelijk veel waarde aan de staat van zijn auto en keent die liever niet uit. Ik vind dat ie op zich dat recht heeft en dat da m niet perse een lul maakt.
Dat ie eerst belooft om TO te brengen en dan toch liever gaat feesten, dat maakt m een lul.
woensdag 4 december 2019 om 13:04
Was uiteraard sarcastisch bedoeld.appelientjex schreef: ↑04-12-2019 08:59Heerlijk, alles apart doen. Niks uitlenen aan elkaar, want ja, stél...
de wereld wacht om ontdekt te worden