Stagevergoeding
zaterdag 7 december 2019 om 17:52
Kom op nou PJK, zo dom ben je nou ook weer niet. Als er even geen stagiaires zijn is er vast voor die tien uur wel een klusje te vinden, voor de begeleiders.pejeka schreef: ↑07-12-2019 17:42In een commercieel bedrijf werkt dat natuurlijk niet. Je kan niet simpelweg tegen medewerkers zeggen dat ze gedurende een aantal maanden 10 uur per week hun werk moeten laten vallen terwijl er niemand is die het opvangt, of medewerkers dusdanig ruim inroosteren dat ze weliswaar genoeg armslag hebben om een stagiair te begeleiden, maar in periodes dat er even geen stagiairs zijn, dan maar 10 uur moeten gaan zitten niksen. In de meeste bedrijven is het gewoon zo dat die begeleiding op de schouders van medewerkers komt die gewoon een dagtaak hebben en daarnaast die stagiair naast zich hebben.
zaterdag 7 december 2019 om 17:53
MBO-stagiairs zijn er niet het hele jaar rond. Sowieso niet in de schoolvakanties, en die hebben ofwel een tienweekse stage in het najaar, ofwel een langere stage die gedeeltelijk najaar en voorjaar dekt.-Darkside- schreef: ↑07-12-2019 17:49Dat zeg ik, stom bedrijf.
Leeingen en stagiaires zijn er het hele jaar rond, dus de praktijkbegeleider heeft altijd wel iemand onder de hoede.
En als dat eens niet zo is dan kun je de beschikbare uren gewoon voor andere werkzaamheden inzetten. Of opsparen voor als er een nieuwe leerling komt. Ik moet gewoon zoveel uur per jaar maken. Maakt dus niet uit of ik de ene maand minder werk, dat haal ik wel weer in. En alles wat ik teveel werk neem ik als vakantie op of ik laat het uitbetalen. Ideaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 7 december 2019 om 17:55
Goh, bij ons wel.
Maar fijn om te weten dat het blijkbaar niet anders kan dan hoe het op jouw werk gaat.
Fijne dag verder, ik doe niet mee aan de PJK-show.
zaterdag 7 december 2019 om 18:03
Dit is een stage, geen bbl
zaterdag 7 december 2019 om 18:05
Dat logt toch compleet aan de opleiding? Op mbo liet ik 3 dagen pw stage, 10 maanden lang. Ik begon in de zomervakantie
zaterdag 7 december 2019 om 18:09
MBO-ers hebben gewoon vaste stageperiodes in jaar 3 en 4. Sorry dat je dat niet wist. En die vallen niet in vakanties en niet het hele jaar door.-Darkside- schreef: ↑07-12-2019 17:55Goh, bij ons wel.
Maar fijn om te weten dat het blijkbaar niet anders kan dan hoe het op jouw werk gaat.
Fijne dag verder, ik doe niet mee aan de PJK-show.
zaterdag 7 december 2019 om 18:11
Nou, en als je dat dus weet zorg je dat je vaste begeleiders buiten die periodes wat anders te doen krijgen. Gotsamme zeg.
zaterdag 7 december 2019 om 21:44
Onzin. Dat hoort bij je werk. Al sinds mensenheugenis is het de taak van ervaren mensen om minder ervaren mensen op te leiden en te begeleiden. Zou jij toch moeten weten met je hang naar vroeger.
zaterdag 7 december 2019 om 22:32
investeren in stagiaires is kijken naar de toekomst.
Ik ga in januari een cursus doen voor het begeleiden van stagiaires. Heb het een flink aantal jaren terug ook wel gedaan, maar er veranderd zoveel. Wij hebben stagiaires, die daarna doorstromen in het bedrijf of eerst vakantiekracht worden. Dat is hartstikke makkelijk, zijn in gewerkt en dan ook nog vaak als vaste kracht aan de slag gaan.
Oh en bij ons ook een stage-vergoeding (GGZ)
Ik ga in januari een cursus doen voor het begeleiden van stagiaires. Heb het een flink aantal jaren terug ook wel gedaan, maar er veranderd zoveel. Wij hebben stagiaires, die daarna doorstromen in het bedrijf of eerst vakantiekracht worden. Dat is hartstikke makkelijk, zijn in gewerkt en dan ook nog vaak als vaste kracht aan de slag gaan.
zondag 8 december 2019 om 01:29
Bij ons in CAO (jeugdzorg) is geloof ik vastgelegd: €40 per dag in de week, per maand. Dus loop jij vier dagen per week stage (is het maximale) dan krijg je elke maand €160. Een schijntje voor wat we van stagiaires verwachten. Stagiaires mogen dan wel niet alleen staan, maar worden de tweede helft van hun stage wel als tweede kracht neergezet waardoor er dus soieso 4 diensten per week worden uitgespaard.
Ik heb trouwens in bijna al mijn studiejaren, zowel op het MBO als HBO, het hele jaar stage gelopen. Met uitzondering van het eerste jaar, dan begonnen we pas na 3 maanden (maar wel tot einde schooljaar) en het derde jaar HBO i.v.m. de minor. Daarna vaak wel aansluitend een gekoppelde stage van anderhalf jaar, vier dagen per week.
Ik heb trouwens in bijna al mijn studiejaren, zowel op het MBO als HBO, het hele jaar stage gelopen. Met uitzondering van het eerste jaar, dan begonnen we pas na 3 maanden (maar wel tot einde schooljaar) en het derde jaar HBO i.v.m. de minor. Daarna vaak wel aansluitend een gekoppelde stage van anderhalf jaar, vier dagen per week.
zondag 8 december 2019 om 05:14
Dat is dan geen pabo en daar hadden we het over.Student2020 schreef: ↑07-12-2019 23:14Dat is niet helemaal correct. 3e jaars stage kan ook eventueel maar is vaak zo op mbo scholen en niet op primair / voortgezet onderwijs.
zondag 8 december 2019 om 10:47
Omdat het gewoon tot het takenpakket hoort. Zeur toch niet altijd zo.pejeka schreef: ↑07-12-2019 16:26Van mij mag een stagiair best een kleine vergoeding hebben. Maar het is toch raar dat mensen die náást hun normale werk, vaak extra tijd steken in het opleiden van een stagiair, daar niks voor krijgen? Terwijl het vaak wél extra inspanning inhoudt van die werknemers. Dus waarom die ook niet een 200 extra per maand betalen ofzo?
zondag 8 december 2019 om 10:52
Dus die mensen hebben op het moment dat ze aangenomen werden, al te horen gekregen dat het begeleiden van stagiairs onderdeel was van hun takenpakket? Ik denk zomaar dat dat in de meeste bedrijven niet zo is. Die stagiairs gaan meelopen op een bepaalde afdeling en de medewerkers van die afdeling moeten hen gewoon begeleiden náást hun eigenlijke werk. In mijn bedrijf doet zeker de medewerkster van de boekhouding dat met liefde, maar het kost haar wel extra tijd. Waarom zou zo iemand dan géén extra vergoeding mogen krijgen (door de staat verschaft desnoods, als dankjewel voor het opleiden van mensen), en krijgt een stagiair, die zeker de eerste weken nog niks zelfstandig kan, wél geld voor het feit dat die feitelijk gewoon in een leerproces zit, net zoals op school. Op school krijgt die leerling toch ook geen geld?
zondag 8 december 2019 om 12:12
Zoals al tien keer gezegd is, de meeste krijgen gewoon uren om stagiaires te begeleiden. Dus geld. Dus gewoon deel van hun werk.
En op school krijg je geen geld nee, maar op school werk je ook niet. En kan je daarnaast vaak werken, ik heb iig geen 4x8 uur les. Naast 4 dagen stage is dat lastiger want is voor mij stuk vermoeiender dan les.
En op school krijg je geen geld nee, maar op school werk je ook niet. En kan je daarnaast vaak werken, ik heb iig geen 4x8 uur les. Naast 4 dagen stage is dat lastiger want is voor mij stuk vermoeiender dan les.
zondag 8 december 2019 om 12:17
Ik weet niet hoe dat bij andere bedrijven is, maar bij een aantal bedrijven waar ik gewerkt heb ben je ong 80% kwijt met je eigen werk, overige 20% is dan voor werk van anderen overnemen tijdens vakanties/ nieuwe mensen begeleiden/projecten/ extra taken naast je werk
En nee, dat je een stagiair moet begeleiden wordt niet verteld tijdens je sollicitatiegesprek. Evenmin dat er van je verwacht wordt dat je weleens koffie gaat halen voor iedereen of weleens wat moet gaan printen.
Komaan zeg
En nee, dat je een stagiair moet begeleiden wordt niet verteld tijdens je sollicitatiegesprek. Evenmin dat er van je verwacht wordt dat je weleens koffie gaat halen voor iedereen of weleens wat moet gaan printen.
Komaan zeg
zondag 8 december 2019 om 12:18
pejeka schreef: ↑08-12-2019 10:52Dus die mensen hebben op het moment dat ze aangenomen werden, al te horen gekregen dat het begeleiden van stagiairs onderdeel was van hun takenpakket? Ik denk zomaar dat dat in de meeste bedrijven niet zo is. Die stagiairs gaan meelopen op een bepaalde afdeling en de medewerkers van die afdeling moeten hen gewoon begeleiden náást hun eigenlijke werk. In mijn bedrijf doet zeker de medewerkster van de boekhouding dat met liefde, maar het kost haar wel extra tijd. Waarom zou zo iemand dan géén extra vergoeding mogen krijgen (door de staat verschaft desnoods, als dankjewel voor het opleiden van mensen), en krijgt een stagiair, die zeker de eerste weken nog niks zelfstandig kan, wél geld voor het feit dat die feitelijk gewoon in een leerproces zit, net zoals op school. Op school krijgt die leerling toch ook geen geld?
Volgens mij wordt dat bij ons inderdaad gedaan. Maar dan nog: de werkzaamheden worden nooit tot in detail besproken en werkgevers kunnen altijd vragen andere werkzaamheden op te pakken (dat staat vaak in de arbeidsovereenkomst).
zondag 8 december 2019 om 13:07
Dat bedoel ik dus! Door het begeleiden tijdens de stage zijn ze al een stuk gekwalificeerder voor het werk dat ze uiteindelijk moeten uitvoeren. Zonder de stage-ervaring inclusief de begeleiding daarbij, moet je deze jonge krachten sowieso intensief(er) begeleiden als ze net aantreden binnen de organisatie zelf.friezinnetje2014 schreef: ↑07-12-2019 22:32investeren in stagiaires is kijken naar de toekomst.
zondag 8 december 2019 om 13:34
Dat is niet altijd en overal zo.
BOL, ja, maar dat varieert ook per school en per opleiding. Bbl is jaarrond meestal.
Je ziet steeds meer hybride vormen, meer in bedrijf les ook krijgen etc.
zondag 8 december 2019 om 13:40
Ik heb een afgrijselijke hekel aan van die mensen die gaan mekkeren dat iets niet in hun taakomschrijving staat. Stel je voor dat je je flexibel op zou stellen zeg. Daartoe zijn we niet op aarde.
Kunnen we die allemaal in hetzelfde kantoor proppen en dan met de rest van de mensen gewoon ons werk doen?
Kunnen we die allemaal in hetzelfde kantoor proppen en dan met de rest van de mensen gewoon ons werk doen?
zondag 8 december 2019 om 15:21
Mbo opleidingen mogen de stages zelf indelen, dus als ze dat in leerjaar 1 al willen doen kan dat gewoon. Nergens staat dat het perse in leerjaar 3 en 4 moet en ook is nergens wettelijk vastgelegd dat de stages niet doorlopen in schoolvakanties. Dat is de keuze van de opleiding!
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.