Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Avena schreef:
10-12-2019 10:47
Daar verschillen we dan van mening over. De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen.

En dát wordt mijn motto.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
10-12-2019 11:35
En dát wordt mijn motto.
:cheer:

Het punt is alleen dat er geen eenduidigheid is over het begrip "antiek" :-D
Zijn het de oranje kopjes uit de jaren 60 of de zilveren art-deco theepot uit de jaren 20 van de vorige eeuw?
Twintig jaar geleden zou ik beiden in de vuilnisbak hebben gemikt. Nu ga ik voor de theepot.
En dat was ook het punt van mijn post; niet alleen smaken verschillen, je eigen smaak kan ook veranderen naarmate je ouder wordt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
10-12-2019 11:35
En dát wordt mijn motto.
:proud:
amarna schreef:
10-12-2019 11:42
:cheer:

Het punt is alleen dat er geen eenduidigheid is over het begrip "antiek" :-D
Zijn het de oranje kopjes uit de jaren 60 of de zilveren art-deco theepot uit de jaren 20 van de vorige eeuw?

Pas als iets 100 jaar oud is spreekt men van ' antiek '
Superhuisvrouw schreef:
10-12-2019 13:01
Je mist het punt, geloof ik. Waarom is 'jong' en 'nieuw' altijd beter? Waarom moet ouder worden verdoezeld worden? Er was ooit een tijd dat mensen opkeken tegen oude mensen met al hun levenservaring. Dat rimpels en grijs haar statussymbolen waren.
Avena schreef:
10-12-2019 13:06
Je mist het punt, geloof ik. Waarom is 'jong' en 'nieuw' altijd beter? Waarom moet ouder worden verdoezeld worden? Er was ooit een tijd dat mensen opkeken tegen oude mensen met al hun levenservaring. Dat rimpels en grijs haar statussymbolen waren.

Ik denk dat jij me niet begrijpt, ik zeg helemaal niet dat je je leeftijd moet verdoezelen.
Vroeger waren de mensen met 65 al oud gingen ze toen al naar een bejaardentehuis.
Nu wonen de mensen als ze 90 zijn nog wel op zichzelf.
Het gaat erom wanneer stop je met verven en wanneer ga je de grijze fase in ,als je 40 bent of 70.
En laat je de natuur lekker zijn gang gaan , zodat de uitgroei steeds breder wordt .
Superhuisvrouw schreef:
10-12-2019 13:35
Ik denk dat jij me niet begrijpt, ik zeg helemaal niet dat je je leeftijd moet verdoezelen.
Vroeger waren de mensen met 65 al oud gingen ze toen al naar een bejaardentehuis.
Het gaat erom wanneer stop je met verven en wanneer ga je de grijze fase in ,als je 40 bent of 70.
En laat je de natuur lekker zijn gang gaan , zodat de uitgroei steeds breder wordt .
Wanneer je dat zelf wilt, lijkt me.
Superhuisvrouw schreef:
10-12-2019 13:35
Als je de natuur niet lekker zijn gang laat gaan, dan ben je dus iets aan het verdoezelen. Van mij mag dat, maar dat is wel wat het is. En ik associeer grijs haar dus niet met 70 zijn of het bejaardentehuis, maar met iets dat gewoon bij ouder worden hoort. Net zoals je ook lang voor je 70e rimpels krijgt.
Superhuisvrouw schreef:
10-12-2019 13:01
Nee hoor, dat is niet waar.
Maar daar gaat het niet om. Ik vond de vergelijking met "oranje kopjes" en "zilver" wel grappig om te noemen.
Misschien verandert de visie op grijs haar nog wel, nu jongere mensen hun haar grijs verven. Ik bedacht me vandaag dat zo'n 30 jaar terug kale mannen altijd 'oud' waren. Tegenwoordig scheren jonge mannen hun hoofd kaal en staat dat dus helemaal niet meer symbool voor oud. (ik weet nog dat m'n oma in het begin van die scherende jongeren standaard bij een kale jongen zei "agot, die jongen is vast ziek" maar toen waren het nog vooral hooligans, dat is ook al niet meer zo)

Dus, nu de jongere generatie grijs verft, verandert die visie vast ook :-]
En anders maar niet.
Alleen dat geneuzel dat grijs hetzelfde is als slonzig en onverzorgd, dat mag wel veranderen van mij. Zo onnozel. Als ik Ceylon lees, wat zij allemaal doet aan haar uiterlijk en dan zou ze onverzorgd zijn, omdat ze grijs haar heeft. Hoe raar is dat dan? :nope:
Later is nu
Ik denk dat we er eerder aan zouden wennen wanneer "oudere" vrouwen minder zouden verven. Ik had vandaag even een bad hairday (kapper heeft niet helemaal gedaan wat ik wilde :S) en toen zag ik dat grijs worden even helemaal niet meer zitten. Bij jonge mensen is het een keus, bij mij niet (al vinden sommigen hier van wel, maar voor mezelf is er geen alternatief meer). Dus dat ik over een tijdje met grijs haar rondloop en daar geheid opmerkingen over ga krijgen, dat vind ik op dagen als deze dus best spannend. Aangezien ik uiteindelijk liever mijn eigen haarkleur had gehouden en gewoon lekker jong was gebleven.

Ik vind het best confronterend.

Mijn haar zat trouwens zo slecht vandaag en ik ben er allesbehalve happy mee. Door het verven zitten er verschillende tinten in (uitgroei is donkerder dan de rest) en daar piept dat grijs nu ook nog eens doorheen. Ik vind het helemaal niet mooi. Ik zie mezelf ook ooit nog wel eens de schaar erin zetten. Niet vandaag of morgen, maar misschien komend voorjaar of komende zomer.
Dreamer schreef:
10-12-2019 10:35
Sorry, ik kwam weer even kijken en vond Betty's post zo mooi. Die van Turquasi ook, trouwens. :)

Misschien twee nieuwe topics openen? Eentje voor de discussie en eentje voor de praktische tips en dan die van de discussie uit je lijst verwijderen :rofl:

Succes! :thumbsup:
Naja, aangezien mijn haar niet zo snel groeit en ik voorlopig nog niet grijs ben en dus niet iedere dag een update kan geven is het misschien maar beter dat hier gediscussieerd wordt :)
Ik vind alleen die paar forumsters die nu al pagina's lang in iedere post moeten roepen dat grijs o zo lelijk is nogal kinderachtig, maar verder vind ik de discussie best interessant.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 10-12-2019 19:08
1.40% gewijzigd
In mijn omgeving zijn het vooral de vrouwen van 70 die grijs zijn. Dat ben ik nog lang niet en ik voel er ook nog niet voor om nu al grijs rond te lopen. Dat is het verschil met die jonge meiden die het dan grijs laten verven . Dat koppie eronder blijft jong,grijs met een knipoog. Maar ook bij die jonge meiden vind ik het altijd niet mooi
staan.
Superhuisvrouw schreef:
10-12-2019 19:08
In mijn omgeving zijn het vooral de vrouwen van 70 die grijs zijn. Dat ben ik nog lang niet en ik voel er ook nog niet voor om nu al grijs rond te lopen. Dat is het verschil met die jonge meiden die het dan grijs laten verven . Dat koppie eronder blijft jong,grijs met een knipoog. Maar ook bij die jonge meiden vind ik het altijd niet mooi
staan.
Is toch prima, niemand dwingt je daartoe geloof ik?
TO, wat maakt dat je je met grijs oud voelt? En ook benoemd dat je graag "jong" was gebleven?

Dat is echt een mindset hoor. Ik ben geen dag ouder met grijs haar en voel me nog hartstikke jong met m'n 37. Al dat geneuzel dat grijs oud maakt, ben ik het persoonlijk totaal niet mee eens, want ik ben zelf een levend voorbeeld.

Kijk naar je eigen persoonlijkheid, een haarkleur doet daar echt helemaal niks aan af. En ook je hoofd veranderd niet en wordt niet ineens een stuk ouder als je grijs bent. Het veranderd ten positieve waarschijnlijk. Mijn gezicht is nog zachter en liever geworden van het grijs. Dus kop op hoor!!! Het is echt niet zo'n big deal.
Gewoon lekker verven en bijhouden, zo’n groot verschil in hoe oud je lijkt!
Ik heb mazzel met een paar verdwaalde grijze haartjes die ik kan uittrekken. (46 jr)
Mocht het te erg worden ga ik verven!
Dat zit ook vooral tussen mijn oren. Ik voel me jong, ik sport veel, ben slank, hou ontzettend veel van kleding, winkelen en make-up. Dus wat die grijze haren daaraan gaan veranderen weet ik zelf ook niet zo goed. Het is misschien meer de "metamorfose" die ik ga doormaken waar ik niet helemaal vrijwillig voor heb gekozen. Dat ik er anders uit ga zien en daar mijn hele leven al moeite mee heb gehad, met van die (grote) veranderingen in mijn uiterlijk.

Ja, ben er toch onzeker over. Terwijl ik grijs haar bij vrijwel iedereen oprecht mooi vind staan. Dan denk ik: wat zit je nou te zeuren, je ziet er hartstikke goed uit!
Qiyara schreef:
10-12-2019 19:11
TO, wat maakt dat je je met grijs oud voelt? En ook benoemd dat je graag "jong" was gebleven?

Dat is echt een mindset hoor. Ik ben geen dag ouder met grijs haar en voel me nog hartstikke jong met m'n 37. Al dat geneuzel dat grijs oud maakt, ben ik het persoonlijk totaal niet mee eens, want ik ben zelf een levend voorbeeld.

Kijk naar je eigen persoonlijkheid, een haarkleur doet daar echt helemaal niks aan af. En ook je hoofd veranderd niet en wordt niet ineens een stuk ouder als je grijs bent. Het veranderd ten positieve waarschijnlijk. Mijn gezicht is nog zachter en liever geworden van het grijs. Dus kop op hoor!!! Het is echt niet zo'n big deal.

Mijn gezicht is ook echt zachter geworden van het grijs. Het zilvergrijs op mijn voorhoofd en bij mijn oren/slapen maakt mijn gezicht veel zachter dan het bruin wat ik had. En niet ouder. Echt niet.
Dit alles lezend ben ik blij dat ik al eerder terug geggaan ben naar mijn eigen haarkleur. Het grijze komt er nu natuurlijk door, maar zonder landingsbaan.
jongengrijs schreef:
10-12-2019 19:18
Dat zit ook vooral tussen mijn oren. Ik voel me jong, ik sport veel, ben slank, hou ontzettend veel van kleding, winkelen en make-up. Dus wat die grijze haren daaraan gaan veranderen weet ik zelf ook niet zo goed. Het is misschien meer de "metamorfose" die ik ga doormaken waar ik niet helemaal vrijwillig voor heb gekozen. Dat ik er anders uit ga zien en daar mijn hele leven al moeite mee heb gehad, met van die (grote) veranderingen in mijn uiterlijk.

Ja, ben er toch onzeker over. Terwijl ik grijs haar bij vrijwel iedereen oprecht mooi vind staan. Dan denk ik: wat zit je nou te zeuren, je ziet er hartstikke goed uit!
Voor mij ook geen vrijwillige keuze, het grijs worden. Merk wel dat ik er alleen een stuk minder moeite mee had. Vind het rot voor je dat het je zoveel doet. Misschien even loslaten? Een topic als deze en alle research op internet dragen niet helemaal bij aan een zelfverzekerd gevoel gok ik zo. Mensen kunnen keihard zijn, zeker vanachter een schermpje.
En verandering is niet altijd makkelijk, ik snap je! Ook dat je even baalt. Over een dag of wat sta je er vast alweer sterker in :yes:
Hou je einddoel voor ogen, de eerste stappen zijn gezet en daar mag je alvast trots op zijn dat je jezelf gezond haar gunt en een natuurlijk proces wat bij je past.
Ow dank je wel voor je lieve woorden Qiyara! Het komt wel goed hoor, ik sta nog steeds achter mijn beslissing. Denk dat het ook komt door mijn slechte haardag en het even niet weten wat ik met mijn haar en de verschillende tinten aan moet. Ik raak vooral geïnspireerd door de facebookgroepen waar ik lid van ben geworden. En ook/zelfs door dit topic, want jullie zijn allemaal zo positief over jullie grijze haren!
Dreamer schreef:
10-12-2019 16:29
Misschien verandert de visie op grijs haar nog wel, nu jongere mensen hun haar grijs verven. Ik bedacht me vandaag dat zo'n 30 jaar terug kale mannen altijd 'oud' waren. Tegenwoordig scheren jonge mannen hun hoofd kaal en staat dat dus helemaal niet meer symbool voor oud.
Ja, dat is waar! De mannen die hun laatste slierten haar à la Bob de Rooy vanaf de zijkant over hun hoofd kammen zijn inderdaad bijna uitgestorven. Idem geldt voor de toupetjes. Alleen Trump heeft er nog eentje. Maar ja, die verft ook zijn haar nog steeds oranje...

Smaak is sowieso natuurlijk een gecultiveerd iets. Iedereen die zegt 'ik voel me niet prettig bij grijs haar' heeft in feite last van het juk van de norm. Want als die norm grijs zou zijn, voelden die mensen zich prima bij grijs haar.
Gelukkig! :cheer:
Superhuisvrouw schreef:
10-12-2019 19:08
staan.
Wat is jouw motivatie eigenlijk om hier mee te schrijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven