Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Even te gestresst om te reageren.

Had vandaag een gesprek met mijn casemanager.

Liep niet goed. Was te ingewikkeld voor me.

Schiet nu in achterdocht naar de psychiatrie.

Valt me tegen. Ben zo angstig.
Ik heb barstende hoofdpijn en mijn nek is stijf. Wordt er zo gefrustreerd van. Kan me de laatste tijd ook met niets meer ontladen. Lastig is dat.
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeballetjes ik hoop voor je dat je wat hebt kunnen slapen.

Katana zelf vind ik dat laden ook erg moeilijk lukt me ook niet.
Iets opzoeken ter ontspanning kost me al te veel energie.
Terwijl dat juist het advies om meer te doen.

Ik weet niet of de hoofd en nekpijn door spanningen komt?
Bij mij schiet het al gauw in mijn schouders onderkant nek altijd die gespannenheid blèh .
Kokahu: aan de ene kant vind ik het heel naar om te lezen dat er een opname volgt, aan de andere kant is dat ook geruststellend. net zoals mia jou op de been houdt, heeft mijn kat mij ooit op de been gehouden in de periode dat mijn depressie ontstond. (ik was toen ca 21 jaar) Kan je in de kliniek contact met haar of haar verzorgers houden?

chocje: wat ontzettend sh*t om te lezen dat het minder gaat. Je was zo goed op weg. heb je een beetje kunnen slapen? ga je nog een gesprek hebben met je manager?

alle nieuwe depressanten ;) welkom. we kunnen rustig stellen dat de donkere dagen wat donkerder worden. ik zie en lees overal terugvallen.

ik ben geen uitzondering. sinds anderhalve week gaat het bar slecht. aanvankelijk hoopte ik dat het hormonaal was, maar het blijkt toch dat de gesprekken met de peut iets losmaken dat heel goed verborgen is geweest. om dat te verwerken moet ik kennelijk weer diep gaan.

ik zou willen zeggen: schouders er onder,[pot vitamine D en B erin en we gaan er weer voor maar met de kerst en de verplichte gezelligheid daaromtrent zie ik het, net als jullie, ook even niet meer zitten.

fade: knuffel.

en voor iedereen: sterkte!
-
shiverrr wijzigde dit bericht op 10-12-2019 21:41
0.00% gewijzigd
@shiver. Wat zwaar dat al die herinneringen er nu aan komen. Ik snap wel dat zoiets heel hard aan kan komen. Zeker als je zon steun hebt ervaren in moeilijke tijd.
Heel veel sterkte!
Ik ben hier op van de zenuwen. Het gesprek van gisteren is zo verkeerd gevallen. Gisteren werd ik echt achterdochtig.

En nu voel ik me nog erg angstig. Weet niet goed waarom.

Nu belt mijn casemanager over een paar minuten.

Alleen ik heb niet het gevoel dat het gesprek gaat helpen. Hoop het ergens wel. Maar weet niet hoe ik zo de hele week moet gaan draaien.

We zullen zien dus. Mijn handen trillen gewoon enorm.
shiverr: ik begrijp je maar al te goed. :hug: :hug:

chocje: heel veel sterkte de komende minuten :heart:
@Choco: Ah nee wat vervelend! Ik hoop dat het gesprek met je casemanager je wat rust brengt, want je was zo goed op weg!
Sterkte zometeen! :hug:
Nou het gesprek is zeker boven verwachting goed gegaan. Ik was in heb begin zo in paniek dat ik niet uit mijn woorden kwam. Ze is maar op vragen uit mijn mail ingegaan. En ze zei dat het heel goed was dat ik open was over mijn achterdocht.
Eigenlijk kan ik dat pas sinds mijn nieuwe psychiater. Daarvoor kon ik het niet uitleggen. Daar was ik ook te achterdochtig voor.
Dat werd dan weer verkeerd geïnterpreteerd.
De schade die de hulpverlening heeft veroorzaakt is enorm. Ik krijg het niet uit mijn hoofd. En dan kan ik dus heel raar reageren op hulpverlening. Terwijl wat allemaal gebeurt is, al zo lang geleden is (minstens 10 jaar).

Wel zijn er dingen sneller mis blijven gaan door mijn angst. En had niemand dus door waarom ik zo deed.

Wel heel lief dat mijn casemanager mij belde en aangaf morgen weer te bellen als het nodig was. En dat ik gewoon mocht mailen. Dat ze het heel goed vond dat ik dat deed.
Dit heb ik ook bij mijn psychiater geleerd. Sommige dingen kan ik niet uiten in een gesprek maar wel op papier. Ben al sinds mijn elfde een dagboek schrijver.
Mijn casemanager dacht dat we er wel uit zouden komen.
Vooral door gerustellende dingen die ze zei werd ik rustig. En dat ze daarbij de situatie samenvatte zodat ik het weer kon overzien.

En nu ben ik een beetje beduusd. Er is weer (meer) rust in mijn hoofd. Ik heb de hele dag angstig in bed gelegen. Ben er maar uit gegaan. En hoe nu verder?

Ik weet dat het belangrijk is dat ik nu even niet terug schiet in de achterdocht. Als dat de komende 24 uur niet gebeurt is de kust veilig.

Ik heb als eerste gewone daad met mijn huisgenoot gepraat. Die had het over douchen. Dat bracht mij op het idee dat dit voor mij ook een goed idee is. Ik loop ook al vijf dagen in dezelfde kleding.

Ook heb ik een vriendin gevraagd om te skypen.

En eigenlijk zie ik koken echt niet zitten. Dus ik wil eten bestellen. Dat is eigenlijk tegen het beleid. Maar voor een keer. En ik ga dan wel iets gezonders bestellen.

Ik zie tegen alles op. Vooral tegen douchen. Weet je als ik stop met typen ga ik direct. Ik ben gewoon nog een beetje verstijfd. Maar douchen is dan goed.

Wel super fijn dat ik weer het gevoel hebben te kunnen ademen. En dat het wel goed gaat komen als het een beetje mee zit.
De vriendin waar ik eerder over sprak, het contact met haar is verbroken. Ik heb voor het allereerst in mijn leven iemand op blok gezet. Zowel op wa als op fb en voor telefoontjes.
Eigenlijk geeft het mij wat rust. Als ik terugdenk heb ik ook erg weinig steun ervaren afgelopen jaar.
Ik ben via mijn vereniging echt bezig met voorzichtige nieuwe vriendschappen opbouwen en ga mijn aandacht daar op richten.

Maar ondanks dat gaat het redelijk ok met mij. Zeker als je weet dat zowel de sterfdag van mijn moeder als van mijn overleden man zijn sterfdag is deze week. Bovendien ook nog de verjaardag van mijn huidige echtgenoot.
Maar lekker de kerstspullen neergezet en gisteren zelfs voor mij alleen een relatief dure geurkaars aangezet iets wat ik moeilijk vind want vind mijzelf dat vaak niet waard.
Kerstcadeautjes ingepakt zover ze er al zijn en gisteren samen met mijn man naar een kerstshow intratuin en ikea geweest.
En ook erg trots omdat ik vrijwel niks gekocht heb maar wel genoten heb van wat ik zag.

Vandaag nog een gesprek gehad met begeleiding even samen met haar naar de apotheek gegaan om medicijnen op te halen.
Daar staat ook een bak waar je oude telefoons in kan mikken en had nog een lg liggen dus die gelijk weggedaan.

Komende week nog aardig wat afspraken staan maar vanaf 19 december heb ik het heerlijk rustig! Heb ook aangegeven dan even geen/minder begeleiding te willen en mijn man heeft ook zijn begeleiding even voor een paar weken stopgezet.
We kunnen gelukkig wel bellen indien nodig en ik wordt sowieso nog 2 maal gebeld door mijn begeleiding.
Begin januari hebben we een afspraak met begeleiding, fact en psychiater.

Vanmiddag appte een vriendin om samen even naar het dorp te gaan dus heb dat gedaan. Wilde toch al een wat groter waterbakje voor de katten hebben. Die kleine boven moet ik 2 keer per dag verversen nou dat vind ik iets te veel van het goede.

Al met al gaat het wel ok met mij gezien alle omstandigheden. Ik moet nog even volhouden met alle afspraken komende week maar heb echt zin in een paar weken minder verplichtingen en lekker (kerst)films gaan kijken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-12-2019 00:59
Reden: troll
99.25% gewijzigd
Chocoladeballetjes. wat fijn dat het gesprek goed ging. Vervelend hè die achterdocht ik ken het helaas.

En lekker gedoucht?

IBIopviva. Jeetje heftige week maar goede instelling.

Een ‘vriendin‘ de deur wijzen heb ik ook al eens gedaan 20 jaar geleden wat lichte dat op zeg. Ze wilde me veranderen in iemand die ik niet was echt zo tegen mijn gevoel.
2 jaar terug ook met een kennis gedaan wil ik ook niks meer van weten. Sommige mensen hebben een negatieve invloed op je gemoedstoestand die kan je maar beter uit je leven bannen.

Mijn medicatie gaat aardig werken de wenningsverschijnselen nemen gelukkig wel wat af.
@Choco: Hoe is het vandaag gegaan? Geen last meer gehad van je achterdocht? Maar wel fijn dat je het gevoel hebt dat het goed gaat komen en dat je veel sterker bent geworden!

@Ibi: Fijn dat je toch die periode van 'rust' krijgt! Ik hoop dat die je goed doet en lekker samen met je man leuke dingen kan gaan doen of juist lekker thuis kan aanrommelen samen.

@Grietje: Fijn dat je bijwerkingen wat minder zijn geworden! Hopelijk slaat de AD gauw aan.
Vandaag en gisteren beide keren een rustgevend tabletje moeten slikken. Het maakt het gewoon dragelijker allemaal en de paniek zakt. Maar ik weet ook dat ik dit niet blijvend kan doen. Dinsdag moet ik weer naar mijn psycholoog. Ik had gemaild of het eerder kon, maar dat was niet mogelijk. Er zit ook gewoon nog steeds zoveel verdriet en ik kan het gewoon niet loslaten zoals andere mensen het kunnen.

Nu ben ik bezig om een nintendo switch tweedehands te kopen, ik hoop dat het lukt en anders ga ik hem nieuw kopen. Dus dat is wel weer leuk, even wat afleiding. Gamen is wel fijn, verstand op 0 en even nergens meer aan denken.

Maandag ga ik 's avonds naar een vriendin toe en gaan we een hapje eten en naar de film. Ik zie er wel tegen op omdat het betekent dat ik zondag en maandag geen kalmerend tabletje mag slikken ivm autorijden.
Meiroosje, Mia is bij mijn ouders, dus als ze gewend is kan ze een keer mee op bezoek, kan haar als ik met verlof ga ook zien. Echt had niet verwacht dat ik dr zo zou missen, nu al.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Shiverrr helaas zijn dit antipsychotica, AD slik ik al dit is extra.
Over 6 weken weer naar de psychiater toe. Vandaag even telefonische contact gehad volgende week weer naar de psycholoog.
Aaaah kohaku even een knuffel op afstand
Goedenavond allemaal. Ik heb al een tijdje niet mee geschreven maar ik lees wel mee. Heel veel herkenbaarheid. Momenteel zit ik ook weer in een flinke depressie, werk halve dagen en heb net een ophoging van mijn medicijnen gehad. In mijn omgeving kan ik er niet echt over praten ( ik zit wel in therapie ) dus ik merk dat ik even behoefte heb om van me af te schrijven. Ook heb ik last van een angststoornis en PTSS. Het is extra moeilijk voor mij omdat mijn angst te maken heeft met mijn bovenbuurman en dat het dus juist in de thuissfeer zit. Ik heb continu last van paniek en heb ook kalmerende medicijnen van de psychiater gekregen. Al met al is het gewoon hartstikke klote om zo angstig door het leven te moeten gaan. Ik zou zo graag willen dat ik me weer enigszins goed voelde.
@grietje. Hoe werkt dat bij jou die achterdocht? Hoe ga jij ermee om?

@shirer. Dat klinkt niet zo goed. Ook dat je al opkijkt tegen een dag zonder kalmerende medicatie. Dat laat wel zien hoe gespannen/angstig je bent.

Toch wel matig dat je niet eerder een gesprek kon hebben met je psycholoog, want je voelt je echt niet goed.

Heel veel sterkte. En deze moeilijke data gaan echt weer voorbij.

@vlamtosti. Goed dat je weer wat schrijft! Klinkt als een lastig parket. Vooral ook angst in de thuissfeer is complex. Sterkte met alles!
Mijn achterdocht is grotendeels gezakt. Nog niet helemaal. Maar ik moet maandag ook nog wel een goed gesprek het met mijn casemanager. Maar ik heb wel weer genoeg rust om te functioneren.

Vandaag was een hele drukke dag. Ik heb impulsief een bank gekocht (kringloop). En nu moet die hier komen met behulp van mijn vader. En eigenlijk zat mijn planning al best vol. Daar raak ik een beetje gestresst van.

Maar morgen ga ik schrappen in mijn planning.

Nu eerst tot rust komen. Want het was qua energie een pittige dag.
Het was overigens een hele leuke dag. Veel plezier gehad. En leuke dingen gekocht.
Nu echt weer tot rust komen. Want al die achterdocht was ook super vermoeiend.
Mijn achterdocht komt als ik te veel stress mee maak.
Stress kan zijn een drukke periode die ik zelf niet in de hand kan hebben. Gebeurtenissen en veranderingen.
Mijn dagelijks leven heb ik erg aangepast de afgelopen 5 jaar.
Wanneer ik geen overzicht heb en het in mijn hoofd ook niet meer op een rij krijg gaan de gedachtes met me aan de haal.
Mijn werkgever vertrouw ik niet meer. We leven in een grote trumanshow (ik weet niet of je de film kent ) en ik zit te wachten dat de hemel open gaat en zegt het is 1 groot experiment. De gedachte dat mijn man vreemd gaat ect......
En krijg ik vluchtdrang (dit doe ik niet heb ook 2 kinderen waar ik nog voor zorg en dit houd me redelijk op de been)

Ik ga nu slapen welterusten allemaal
Ik dacht eindelijk weer af te zijn met mijn depressie, maar ik voel het weer opkomen. Denk dat de winterdepressie echt een ding is. Ben iig weer mijn vitamine d gaan slikken, maar ik voel me zo ontzettend onrustig en wil dit niet voelen en dacht dat dit niet zou terug komen. Kan toch niet dat ik ieder jaar weer een terugval krijg:(
Ik probeer er tegen te vechten maar eindig toch met die nare gevoelens van binnen en huilbuien zonder reden. Weer geen zin meer in het leven terwijl ik net mijn piek had waarbij ik juist zo’n zin had in het leven. Ik word gewoon moe van mezelf en heb geen zin in een nieuwe traject bij een psycholoog gezien de wachttijd zo lang is dat ik dan alweer van die klachten af ben. Ik houd mezelf sterk voor en niemand weet dit gezien mijn omgeving ook met dezelfde klachten rondloopt probeer ik ze te vermijden.
Mijn zus is weer aan t afglijden en zie haar weer overmatig drugs gebruiken. Ben haar helemaal zat gewoon en mezelf uiteraard.
Maar ik weet het niet, misschien moet ik toch maar wel hulp gaan zoeken. Iedere keer topics hier schrijven schiet ook niet op. Helpt voor even, maar wil er definitief van af zijn. Ergens denk ik alleen dat ik het ook wel op eigen kracht kan en dat wellicht allemaal tussen de oren zit ik weet het niet, maar zodra ik bij de psycholoog kwam had ik het gevoel wat ik hier doe en voel ik me weer goed. Het verschilt ook gewoon bij mij en weet niet zo goed wat ik dan ook moet zeggen. Ik voel me gewoon geestelijk goed. Alleen last van dipjes en angsten maar ik wil het niet te veel aandacht geven, want alles wat je aandacht geeft groeit geloof ik heilig in. Voor nu gaat het nog wel denk ik, ben alleen bang dat het weer bergafwaarts gaat. Maar misschien moet ik het niet denken want dan gaat het helemaal gebeuren. Is net als the secret, alleen vorig jaar dacht ik ook zo maar ging het ook echt van binnen zo slecht. Alsof je ziel gewoon schreeuwt en jankt van ongeluk niet te beschrijven.
@Kohaku: Vervelend dat je Mia zo mist! Hopelijk kan je haar snel weer zien, heb je wel iets om naar uit te kijken :hug:

@Vlamtosti: Dat lijkt me heel vervelend dat je angst te maken heeft met de bovenbuurman. Dat is wel echt iets wat je niet zelf kan beinvloeden. Lastig hoor. En je moet zeker van je afschrijven hier als dat oplucht!

@Choco: Ja ze zat vol en ze zou het laten weten als er iemand zou uitvallen. Al verwacht ik geen wonderen van een psycholoog. Maar even je verhaal tegen een neutraal iemand kunnen doen is wel zo prettig. Mijn ouders snappen het gewoon niet. En ik weet het is ook voor anderen lastig om te snappen mja ik zit er wel mee.
Dat ik maandag weg wil, is wel goede 'motivatie' om niks te gebruiken. Gelukkig kan ik op 1 vd lastige dagen dus aanstaande zaterdag nog wel wat slikken.

Fijn dat je iig een leuke dag hebt gehad! Hopelijk kan je weer wat dingen schrappen zodat je weer wat rust krijgt. Maar ik vind dat je wel over alles goed nadenkt!

@Grietje: Wel goed dat je AP krijgt als ik je bericht zo lees. Want heel de tijd achterdochtig zijn lijkt mij ook verschrikkelijk. Kom jij niet veel aan van AP?

@Meisjevandebuurt: Welkom! Werkt bijv. lichttherapie niet voor jou als je denkt dat het een winterdepressie is? Misschien kan je naar je huisarts toe voor wat meer informatie of evt een doorverwijzing? Ik denk wel dat je niet te hard moet zijn voor jezelf en denken dat het tussen je oren zit. Want grote kans dat dat helemaal het geval niet is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven