Baby 9 maanden nogsteeds s’nachts wakker

12-12-2019 08:05 56 berichten
Dag moeders,

Mijn zoon van 9 maanden wordt nog steeds (meerdere keren) s’nachts huilend wakker. Hij heeft een goed ritme en gaat om 19:00 uur slapen. Soms wordt hij 1 x wakker rond 04:00 uur, maar soms ook om 1:00 uur, 04.00 uur en 05.00 uur. Wij lopen na een minuutje dan naar zijn kamer, geven hem zijn speentje en dan slaapt hij weer rustig verder. Er is niet zo veel aan de hand, dus ik zit nu op het moment dat ik denk: moet ik hem laten huilen? In de hoop dat hij het afleert? Hij heeft nu duidelijk geleerd dat als hij huilt hij zijn speentje krijgt. Niet dat hij zichzelf kan troosten.

Hebben jullie ervaringen met laten huilen van je baby s’nachts? Werkte het? Hoe deden jullie dat? Ik ben best wel moe... en toe aan een nacht ongebroken slaap.
Alle reacties Link kopieren
Kan hij zelf zijn speentje niet pakken?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ohjee, een huilen/niet-huilen-discussie
zet je schrap...

Nee, ik deed dat niet. Ik heb altijd getroost, en beeb bij me genomen, als beeb me nodig had
Een baby kan zichzelf nog niet troosten.
Ik gaf het speentje dan inderdaad ook vaak. Heb haar volgens mij niet laten huilen. Is vanzelf goedgekomen.
Ik zet mij schrap ;-)..

Hij kan zelf zijn speentje niet pakken nee. Of nouja, dit doet hij blijkbaar niet.

Wanneer kwam het bij jou goed justagirly?
Ik heb hem ook niet laten huilen. Heeft anderhalf jaar geduurd voordat hij doorsliep. Ik vond het uiteindelijk minder moeite kosten dat één van ons er een paar keer uit moest om hem te troosten/drinken te geven, dan dat iedereen wakker ligt van het gehuil. Wij wisselden de "nachtdiensten" wel een beetje af, zodat we allebei af en toe een nacht konden doorslapen.
Ik zou kiezen voor de weg die jullie (inclusief je zoon) het minste energie kost. Succes, het is echt ff afzien. Maar op een dag slaapt hij opeens wel door en dan ben je zo vergeten hoe het ook alweer was!
Dat is normaal hoor op die leeftijd. Sommige kinderen slapen door. Sommige niet.

Heeft ie geen honger? Pijn?

Ik heb ze ook nooit laten huilen. Vond ik geen goede aanpak. Ik wilde ze leren dat we er voor ze zijn, niet dat ze het zelf maar moeten uitzoeken oid. Zo'n baby kan nog niet praten.

En achteraf bleek één van onze kinderen iets medisch te hebben dus die was steeds wakker van de pijn.
Ik denk ook na een jaar en een paar maanden, weet het niet meer precies.
Het is al 6 jaar geleden. ;-)
Daarna altijd een top slaper geweest en nog steeds. :cheer2:
Zet je dus schrap want ik heb mijn baby's nooit laten huilen en zeker niet in de nachten dat zou ik niet over mijn hart kunnen krijgen. En dan nu het antwoord waar je niet op zit te wachten, de eerste keer dat ik doorsliep van 24.00 tot 6 waren ze 3 jaar en 8 maanden, een tweeling dus. En misschien was daarvan de oorzaak wel dat ik ze niet liet huilen, wie zal het zeggen. Maar als ik het over mocht doen zou ik precies hetzelfse doen.
Wat soms hielp was heel zachtjes een luister cd met met liedjes en later jip en janneke. En voor de rest ondergaan.
Misschien meerdere speentjes in bed met van die speendoekjes eraan.
Ook gedaan en werd minder vaak wakker.

Heb mijn baby's ook nooit laten huilen hoor.
Hele rare vraag, maar laat je hem overdag wel eens zelf zijn speen pakken? Ik zie sommige ouders speen altijd direct zeg in de mond van een kind doen, en dan hebben ze soms niet door dat ze dat zelf ook gewoon kunnen.
Het klinkt namelijk alsof zoon niet per se wakker is en echt troost nodig heeft, maar gewoon zijn speen wil. Ik heb een speen met een knuffeltje er aan vast, dat scheelde enorm in het aantal keren dat hij uit bed viel. En vaak ligt er ergens in bed nog wel een speen (dochter is draaikont). Als je in het halfdonker op zoek moet, zal dat natuurlijk niet helpen.
Kwam bij ons ook goed, hele leuke verstandige pubers geworden.
Die nu vooral nachtbraken in de kroeg. Maar wel mama bellen als er iets is
Mijn dochter van net 2 word nog steeds wakker. En mijn zoontje sliep ook pas met 2,5 door.

Ik heb ze nooit laten huilen. Maar ik laat mijn 5 jarige nog niet alleen in zijn bed huilen als hij verdrietig is. Dan ga ik naast hem zitten en hem troosten. Ik snap niet waarom dat bij baby's door sommigen anders word gezien.
Het is doodnormaal dat een baby van 9 maanden niet doorslaapt. Dat gaat hij ook niet doen van laten huilen. Echt, lang niet alle baby’s slapen door na 4 maanden. Ik ken er genoeg die tot een jaar of 1,5/2 nog een keer of vaker wakker worden. Niet leuk maar gaat over en dat moet je niet afdwingen tenzij je graag dingen onherstelbaar wilt beschadigen. Wat heb je liever, een baby die huilt omdat hij erop vertrouwt dat mama dan wel komt, of een baby die het huilen heeft opgegeven omdat hij het vertrouwen dat mama wel komt heeft laten varen? Ik koos voor het eerste, vertrouwen in mij vond ik belangrijker dan nachtrust
Hier ook gehad. Heeft tot zo’n 1,5 jaar geduurd. Heel sporadisch zat er eens een nacht doorslapen tussen, maar meestal moest ik er wel 2 of meerdere keren uit. Rond de 12 maanden heb ik ook weer nachtvoeding zitten geven een paar weken.
Hier was het ook goed zodra we de speen gaven. Laten huilen heb ik nooit gedaan. Voelde niet goed en wilde ook de buren daar niet mee lastig vallen. Dus ik sprong zo snel mogelijk mijn bed uit als ik haar hoorde. Ik heb ook aan de spenen van die knuffeltjes gedaan, dat hielp op latere leeftijd wel. Dan kon ze ze zelf makkelijker vinden en vielen ze niet zo snel uit bed. Ze had ook 3 spenen in bed liggen.
lilalinda schreef:
12-12-2019 08:25
Kwam bij ons ook goed, hele leuke verstandige pubers geworden.
Die nu vooral nachtbraken in de kroeg. Maar wel mama bellen als er iets is
Dat. De oudste heeft zelfs tot 1,5 een nachtvoeding gehad. Het kind had Honger toen ze leerde lopen. De jongste sliep zo rond 7 maanden door denk ik. Het komt echt goed en ze slapen echt in hun eigen bed en de hele nacht door enzo.
Als ik je goed begrijp kost het je dus max drie keer per nacht 20 seconden om hem weer slapend te krijgen? Daar zou ik echt gewoon voor heen en weer lopen. Doodnormaal op die leeftijd.

Hier kind wat vanaf 5 maanden doorsliep, maar heeft steeds periodes van een paar weken dat het even waardeloos gaat. En dan heb ik het over vijf keer per nacht ontroostbaar wakker worden en dan dus een halfuur bezig zijn (inmiddels 15 maanden oud). Het hoort er allemaal bij! Dat van jou zou ik absoluut niet als een probleem zien, zou alleen inderdaad even oefenen met zelf speentje pakken.
Ik laat niet huilen maar wij slapen samen en ik gee borstvoeding dus als baby wakker wordt, leg ik hem aan en slaap verder. Hij is ook 9 maanden. Maar zijn broer is 2 jaar ouder en slaapt ook vaker niet dan wel door.

Als je keer is wil doorslapen zou ik oordoppen indoen, op de bank gaan slapen en je man de nacht laten doen.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 12-12-2019 08:35
38.56% gewijzigd
Malinois schreef:
12-12-2019 08:30
Dat. De oudste heeft zelfs tot 1,5 een nachtvoeding gehad. Het kind had Honger toen ze leerde lopen. De jongste sliep zo rond 7 maanden door denk ik. Het komt echt goed en ze slapen echt in hun eigen bed en de hele nacht door enzo.
Hier beetje hetzelfde!
Onze dochter (nu 20 maanden) sliep vanaf 3 maanden 12 uur, maar wordt nog altijd meerdere keren per nacht wakker voor een speentje (die krijgt ze overdag overigens nooit). Ik werd steeds erg wakker als ik ervoor uit bed moest, maar wilde haar niet laten huilen. Ze slaapt nu al maanden met 5 van die krengen in bed, dus ze komt ze een stuk sneller tegen ;-) Ze wordt nog steeds 1-2x per nacht wakker, maar ik hoef er in elk geval nooit meer voor uit bed.
Bij mijn zoon duurde het ook lang voor hij door had dat hij zelf zijn speen kon pakken 's nachts, ik denk pas rond 1,5 jaar. Hij werd (en nog steeds, bijna 2 nu) ook wel 3 keer per nacht wakker voor zijn speen en die gaf ik altijd aan. Maar hij slaapt naast me, dus dat was makkelijk en snel. Ik kan me voorstellen dat het vervelender is als je helemaal naar een andere kamer moet lopen daarvoor. Maar dan nog.. beter dan een baby die overstuur raakt omdat er niemand is die even zijn speentje aangeeft. Snel speentje geven en weer lekker in bed kruipen!
Heel normaal, als hij maar nergens last van lijkt te hebben. Mijn oudste sliep met 8 weken al door, maar had later wel periodes waarin ze 's nachts vaker wakker was. Op een gegeven moment bleek dat ze nog een voeding nodig had en toen we haar daar 's avonds nog een keer voor wakker maakten, sliep ze opeens wel weer door. Toen ze iets ouder was, was het vooral vocht wat ze tekort kwam en volstond het om een fles water in haar bed te zetten.

De jongste was tot anderhalf nog veel en vaak wakker 's nachts, ze is nu 10 jaar en nog steeds een lastige slaper (al komt allang niet meer 's nachts uit bed). We hebben wel eens hele nachten beneden gezeten met haar. Mijn man bijvoorbeeld tot een uur of 4 en dan stond ik op om hem af te lossen. Laten huilen zou ik voor even niet erg gevonden hebben, maar dat hielp niet. En we hadden ook nog een dochter van 6 die haar slaap hard nodig had.

Het komt inderdaad echt vanzelf goed, sterkte voor nu met de zware nachten!
Ten eerste: het is heel normaal, dus maak je daarover geen zorgen. Ik vraag me af hoe wakker je wordt van snel eruit, speentje, aai, zelf even plassen en weer je bed in. Lukt je dat niet mee half gesloten ogen, zodat je makkelijk weer doorslaapt? Mijn dochter kreeg tot 13 maanden ‘s nachts nog de borst, dat brak mij echt op en ben er toen mee gestopt. Rond 9 maanden kwamen ze nog 2x dus ik voel met je mee. Wat bij mij ook hielp was niet op de klok kijken haha
Je kunt proberen om hem iets langer te laten liggen. Misschien pakt hij zijn speentje zelf of slaapt hij zelf weer verder. Die van mij huilde soms even kort s nachts, maar kon dat prima zelf oplossen.
SanPellegrino schreef:
12-12-2019 08:57
Ik vraag me af hoe wakker je wordt van snel eruit, speentje, aai, zelf even plassen en weer je bed in.
beeb van TO slaapt in een eigen kamer, wellicht net te ver om koud te worden en niet lekker verder te slapen?
Mocht dat zo zijn TO, overweeg dan (alsnog) jullie zoon op jullie kamer te leggen. Niet je warme bed uit hoeven is heerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven