1 is genoeg - kletstopic

vrijdag 1 juni 2018 om 11:24
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is.
Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.
We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680
Wie schrijven er mee?
* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.
We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680
Wie schrijven er mee?
* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd

woensdag 25 december 2019 om 10:49
ik vind het echt rot voor je, Hobbelster.
Mijn tip is om inderdaad eens te kijken welke dingen je wel of niet wilt doen met de kerstdagen. Nu is je kind nog zo jong dat het hem/haar nog niet gaat opvallen als jullie de kersttradities veranderen, over een paar jaar valt dat meer op.
Wij gingen voor zoon geboren was altijd de hele dag naar mijn ouders toe op eerste kerstdag. Om 11 uur daarheen, cadeaus uitpakken met zijn allen, daarna de hele middag zitten en vreten en dan avondeten en daarna nog een keer koffie.... De eerste jaren met zoon deden we dit ook nog. Maar we hebben het gelukkig net op tijd omgegooid, hij herinnert zich niet meer dat we cadeautjes onder de boom hadden bij oma en opa... Anders zit je er weer minstens 10 jaar aan vast
Overigens dat omgooien hebben we ook in zijn belang gedaan, want het was echt een veel te lange zit voor hem én ook voor mezelf trouwens.
Mijn tip is om inderdaad eens te kijken welke dingen je wel of niet wilt doen met de kerstdagen. Nu is je kind nog zo jong dat het hem/haar nog niet gaat opvallen als jullie de kersttradities veranderen, over een paar jaar valt dat meer op.
Wij gingen voor zoon geboren was altijd de hele dag naar mijn ouders toe op eerste kerstdag. Om 11 uur daarheen, cadeaus uitpakken met zijn allen, daarna de hele middag zitten en vreten en dan avondeten en daarna nog een keer koffie.... De eerste jaren met zoon deden we dit ook nog. Maar we hebben het gelukkig net op tijd omgegooid, hij herinnert zich niet meer dat we cadeautjes onder de boom hadden bij oma en opa... Anders zit je er weer minstens 10 jaar aan vast

Overigens dat omgooien hebben we ook in zijn belang gedaan, want het was echt een veel te lange zit voor hem én ook voor mezelf trouwens.

woensdag 25 december 2019 om 11:07
Dat is idd slim MvM, nu krijgt kind er idd nog niet heel veel van mee.
Het gaat hier niet eens om de duur van de zit maar om het niet in acht nemen van de normale omgangsvormen. Ik vind dat zo’n slecht voorbeeld ook voor mijn kind. Die moet niet denken dat het normaal is dat mama aan de lopende band wordt beledigd, genegeerd, of voor schut gezet. En dat is helaas wel wat steeds erger gebeurt. Voorheen kon ik het gemakkelijker naast me neerleggen met af en toe een flinke ruzie en weer ‘goedmaken’. Nu met kind die toekijkt lukt me dit niet meer en wil ik het liefst voorkomen dat het gebeurt. En dat kan maar op 1 manier lijkt het; niet meer gaan.
Het gaat hier niet eens om de duur van de zit maar om het niet in acht nemen van de normale omgangsvormen. Ik vind dat zo’n slecht voorbeeld ook voor mijn kind. Die moet niet denken dat het normaal is dat mama aan de lopende band wordt beledigd, genegeerd, of voor schut gezet. En dat is helaas wel wat steeds erger gebeurt. Voorheen kon ik het gemakkelijker naast me neerleggen met af en toe een flinke ruzie en weer ‘goedmaken’. Nu met kind die toekijkt lukt me dit niet meer en wil ik het liefst voorkomen dat het gebeurt. En dat kan maar op 1 manier lijkt het; niet meer gaan.

woensdag 25 december 2019 om 11:29
Balen hobbelster. Wens je een hele fijne kerstdag vandaag bij je schoonfamilie. Waar men wel respect op kan brengen.
Toen ik opgroeide stond mijn moeder altijd 2 dagen te sloven in de keuken. Voor beide dagen een kerstdiner van 5 gangen en ik moest altijd nette kleren aan. Mijn broers waren het huis al uit. Ik ging als puber graag boven zitten en me er helemaal van onttrekken. Zat graag in een makkelijke outfit, maar nee voor kerst moest ik wat leuks aan. Zo irritant vond ik dat allemaal...
wij vieren vandaag kerst met mijn broers (bij 1 van de 2 thuis) mijn moeder komt voor een bakkie en gaat daarna weer naar huis (die kan niet meer tegen drukte). Voorlopig zit ik nu in een joggingpak. Het verkoudheidsvirus heeft me enorm te grazen genomen.... het liefst bleef ik thuis.
Toen ik opgroeide stond mijn moeder altijd 2 dagen te sloven in de keuken. Voor beide dagen een kerstdiner van 5 gangen en ik moest altijd nette kleren aan. Mijn broers waren het huis al uit. Ik ging als puber graag boven zitten en me er helemaal van onttrekken. Zat graag in een makkelijke outfit, maar nee voor kerst moest ik wat leuks aan. Zo irritant vond ik dat allemaal...
wij vieren vandaag kerst met mijn broers (bij 1 van de 2 thuis) mijn moeder komt voor een bakkie en gaat daarna weer naar huis (die kan niet meer tegen drukte). Voorlopig zit ik nu in een joggingpak. Het verkoudheidsvirus heeft me enorm te grazen genomen.... het liefst bleef ik thuis.

woensdag 25 december 2019 om 11:39
Allemaal zo herkenbaar joh van dat opgeprikt moeten zitten. Ik snap gewoon niet zo goed waarom dat moet.
Mijn moeder legt de lat altijd zo onwijs hoog dat ik er vaak niet zoveel meer aan vond. Maar kerst helemaal niet met familie vieren vind ik ook niet leuk. Nu gaan we koffie drinken en eten daar, en hopelijk wat spelletjes spelen. Dan is het wel leuk
Mijn moeder legt de lat altijd zo onwijs hoog dat ik er vaak niet zoveel meer aan vond. Maar kerst helemaal niet met familie vieren vind ik ook niet leuk. Nu gaan we koffie drinken en eten daar, en hopelijk wat spelletjes spelen. Dan is het wel leuk

woensdag 25 december 2019 om 12:40
Geweldig programmamindervanmij schreef: ↑25-12-2019 11:43Ik zit nu trouwens een huis vol te kijken, kennen jullie dat programma? Geweldige anticonceptie wat mij betreftIk zou gek worden
![]()
bij sommige mensen vraag ik me af waarom ze in godsnaam nog meer kindjes krijgen
ze hebben de eerste tig al niet onder controle
Ja het hele opgeprikte gedoe, ik ben er ook niet van.
Dochter wel, die is helemaal into de kerst.
geen idee van wie ze dat heeft, niet van haar moeder in ieder geval
ik heb echt niks met kerst...

woensdag 25 december 2019 om 12:51
Nee, ik vind het echt helemaal niks.mindervanmij schreef: ↑25-12-2019 12:42Grappig joh. Ik vind zelf kerst wel heel leuk hoor,mar ik ben meer van de matchende kerstpyjama's, warme chocolademelk en het gezellig maken.
Heb ook nooit mensen over de vloer met kerst. Het zit niet in me om het gezellig te maken met kerst
puur omdat ik het niet gezellig vind. Okee, het is leuk om te eten met familie etc....
Maar dat gezeik eromheen, alle mensen die stapels kado's moeten kopen met kerst, winkelrijen van hier tot tokio.
Supermarkt ellende, echt ik word er niet goed van
en waar ik me het meest aan irriteer is dat de kerstgedachte gewoon helemaal weg is.
Neem het voorbeeld van de voedselbank. Hoe moeilijk is het om iets te doneren voor mensen die in zwaar weer zitten terwijl je zelf weggaat met 2 enorm volle karren.
Of de mensen in het verkeer, die toeteren, middelvingers opsteken, gevaarlijk inhalen etc.
Sinds wanneer zijn mensen zo gestresst geworden met kerst.... daar erger ik me steeds meer en meer aan waardoor ik het gewoon niet voor elkaar krijg om thuis gezellig te doen met kerst.
Dus ik laat het graag over aan mensen die het nog wel in zich hebben om het gezellig te maken voor de visite met kerst
(al weet ik dat er een dag komt dat ik mensen hier zal moeten gaan ontvangen...)
woensdag 25 december 2019 om 21:06
Hallo allemaal, ik reageer bijna nooit maar lees nog altijd trouw mee.
Er was iemand nieuw op dit topic volgens mij, leuk!
Hier gaat het wel goed. Wel druk met o.a. studie en werk. En dan wil ik ook nog graag regelmatig sporten.
Ik las ook dat meerdere mensen problemen hebben met familie. Wat vervelend, veel sterkte! Helaas weet ik er alles van. Alleen zien we elkaar al ca 20 jaar niet meer tijdens kerst, dus de problemen zijn dan ook 'opgelost'.
Brengt me gelijk bij het 1-kind -onderwerp, de spanningen en verdriet die je van siblings kunt hebben, zal onze zoon gelukkig nooit hebben. Soms kan ik daar wel een beetje dankbaar voor zijn.
Fijne kerst nog allemaal!
Er was iemand nieuw op dit topic volgens mij, leuk!
Hier gaat het wel goed. Wel druk met o.a. studie en werk. En dan wil ik ook nog graag regelmatig sporten.
Ik las ook dat meerdere mensen problemen hebben met familie. Wat vervelend, veel sterkte! Helaas weet ik er alles van. Alleen zien we elkaar al ca 20 jaar niet meer tijdens kerst, dus de problemen zijn dan ook 'opgelost'.
Brengt me gelijk bij het 1-kind -onderwerp, de spanningen en verdriet die je van siblings kunt hebben, zal onze zoon gelukkig nooit hebben. Soms kan ik daar wel een beetje dankbaar voor zijn.
Fijne kerst nog allemaal!

donderdag 26 december 2019 om 10:36
Hoe is jullie eerste kerstdag verlopen?
Hier ging het heel erg goed. 's Ochtends hebben we als gezin doorgebracht en in de loop van de dag zijn we naar mijn familie gegaan. Daar hebben we het erg gezellig gehad, we hebben wat spelletjes gespeeld, een stukje gewandeld en lekker gegeten. Na het eten hebben we nog een hele tijd nagetafeld. Zoon vermaakte zich heel erg goed met het peuterspeelgoed van zijn kleine neefje, dus we hadden geen kind aan hem joh
Hier ging het heel erg goed. 's Ochtends hebben we als gezin doorgebracht en in de loop van de dag zijn we naar mijn familie gegaan. Daar hebben we het erg gezellig gehad, we hebben wat spelletjes gespeeld, een stukje gewandeld en lekker gegeten. Na het eten hebben we nog een hele tijd nagetafeld. Zoon vermaakte zich heel erg goed met het peuterspeelgoed van zijn kleine neefje, dus we hadden geen kind aan hem joh

donderdag 26 december 2019 om 12:05
Zoals gezegd had ik Otis naar vier verschillende sociale evenementen meegesleept en daar laten slapen en dat is wat veel: hij is uit zijn hum. Les geleerd.
Vanmiddag alleen nog naar mijn zus maar die woont dichtbij en dan even een paar dagen met zijn 3en.
Jullie als ervaringsdeskundigen een vraag:
Otis gaat om kwart voor 7 naar bed maar wordt nog vaak in de ochtend tussen 5 en 6 wakker met honger of dorst (roept: flesje flesje). Ik wil eigenlijk wel dat hij gewoon doortukt tot 7 uur (dat lukt ook als hij voldoende op heeft) maar moet ik hem dan gewoon laten liggen of zijn er andere mogelijkheden?
Vanmiddag alleen nog naar mijn zus maar die woont dichtbij en dan even een paar dagen met zijn 3en.
Otis gaat om kwart voor 7 naar bed maar wordt nog vaak in de ochtend tussen 5 en 6 wakker met honger of dorst (roept: flesje flesje). Ik wil eigenlijk wel dat hij gewoon doortukt tot 7 uur (dat lukt ook als hij voldoende op heeft) maar moet ik hem dan gewoon laten liggen of zijn er andere mogelijkheden?
donderdag 26 december 2019 om 12:33
Wester, ik wou dat ik je daar mee kon helpen, maar het flesjes tijdperk is voor mij zo lang geleden dat ik echt niet meer weet hoe dat ging. Balen trouwens dat Otis uit zijn hum is vandaag.
Mijn 1e kerstdag was gezellig. Waren iets na middernacht weer thuis.
Gezellig gevierd met broers en hun gezinnen. Was een dolle boel. Mijn neefjes en nichtje zijn allemaal pubers. Mijn dochter is met haar 10 jaar de jongste
Mijn 1e kerstdag was gezellig. Waren iets na middernacht weer thuis.
Gezellig gevierd met broers en hun gezinnen. Was een dolle boel. Mijn neefjes en nichtje zijn allemaal pubers. Mijn dochter is met haar 10 jaar de jongste
donderdag 26 december 2019 om 13:21
Je kunt niet precies sturen hoe laat een kind wakker wordt.Westerpaviljoen schreef: ↑26-12-2019 12:05Zoals gezegd had ik Otis naar vier verschillende sociale evenementen meegesleept en daar laten slapen en dat is wat veel: hij is uit zijn hum. Les geleerd.
Maar ik zou eerst nagaan of ie overdag genoeg drinkt en eet. Als dat zo is en hij wordt vroeg/midden in de nacht wakker zou ik gewoon wat water geven. Geen melk oid.
Voordat je het weet raakt ie daar aan gewend.

donderdag 26 december 2019 om 18:23
Fanatic ben je weer wat fitter of nog altijd verkouden? Fijn dat jullie eerste kerstdag leuk was, hopelijk de tweede ook!
Optutten ah heerlijk maar wat zitten die nette kleren toch altijd ongemakkelijk. Ik kies tegenwoordig voor leuke make up en mooie kapsels en daar onder dan een jogging broek en pantoffels
very christmassy. Sowieso sinds ik moeder ben veel minder tijd om uitgebreid aan te kleden en te tutten, en als ik dan eens tijd heb zoals nu in de vakantie begin ik heel opgewekt met tutten en na een kwartier denk ik pffffff laat maar ik ga liever even rustig de krant lezen ofzo en dan hop hop snel alles afraffelen. Zie er alsnog netjes en verzorgd uit maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel.
MvM fijn dat het bij jullie ook zo leuk was en dat je zoon zo lief heeft gespeeld! En voor de rest idd niet focussen op wat irritant / stom is maar op dat wat wel fijn/ goed gaat. Hoe lastig dat soms ook is
WesterP ik zou proberen de laatste fles in de avond een half uurtje te verzetten. Zo komt de ochtendhandel hopelijk later. Ons kind slaapt van 7 tot 7 ongeveer en vraagt nooit in alle vroegte om een fles, wel moet er vrij snel na het wakker worden een bordje pap klaar staan anders is het hommeles
Vier evenementen op een dag is niet gek dat het wat teveel is en je een hyper kind hebt dan, ik word zelf van minder al gek. Dus leermoment idd dan. Hopelijk inmiddels weer wat bedaard.
Beschuit, leuk dat je even update komt doen. Vind het zelf ook lastig combineren een gezin en werk en dan nog een privé/ sociaal leven en tijd voor jezelf. Ik merk dat ik steeds minder puf / zin heb om bijv met vriendinnen af te spreken. Terwijl als ik ze dan zie vind ik het super leuk. Blijft lastig qua plannen want als ik teveel in de agenda heb staan dan levert dat ook weer stress op. Iemand nog tips om daar beter mee om te gaan? (Ja minder plannen, doe ik al maar sommige mensen wonen verder en moet je dus wat langer van te voren mee plannen als je ze nog ooit wilt zien)
Optutten ah heerlijk maar wat zitten die nette kleren toch altijd ongemakkelijk. Ik kies tegenwoordig voor leuke make up en mooie kapsels en daar onder dan een jogging broek en pantoffels

MvM fijn dat het bij jullie ook zo leuk was en dat je zoon zo lief heeft gespeeld! En voor de rest idd niet focussen op wat irritant / stom is maar op dat wat wel fijn/ goed gaat. Hoe lastig dat soms ook is

WesterP ik zou proberen de laatste fles in de avond een half uurtje te verzetten. Zo komt de ochtendhandel hopelijk later. Ons kind slaapt van 7 tot 7 ongeveer en vraagt nooit in alle vroegte om een fles, wel moet er vrij snel na het wakker worden een bordje pap klaar staan anders is het hommeles

Vier evenementen op een dag is niet gek dat het wat teveel is en je een hyper kind hebt dan, ik word zelf van minder al gek. Dus leermoment idd dan. Hopelijk inmiddels weer wat bedaard.
Beschuit, leuk dat je even update komt doen. Vind het zelf ook lastig combineren een gezin en werk en dan nog een privé/ sociaal leven en tijd voor jezelf. Ik merk dat ik steeds minder puf / zin heb om bijv met vriendinnen af te spreken. Terwijl als ik ze dan zie vind ik het super leuk. Blijft lastig qua plannen want als ik teveel in de agenda heb staan dan levert dat ook weer stress op. Iemand nog tips om daar beter mee om te gaan? (Ja minder plannen, doe ik al maar sommige mensen wonen verder en moet je dus wat langer van te voren mee plannen als je ze nog ooit wilt zien)

donderdag 26 december 2019 om 18:26
Onze eerste kerstdag was verder oké. Schoonfamilie is lief en leuk. Merk dat ik met een ziek kind zelf daar (te)veel mee bezig ben om überhaupt te kunnen ontspannen, ik loop steeds te zorgen en checken hoe het is. Ben geloof ik ook niet helemaal fit, slaapgebrek en ook wat rommelende darmen, weinig eetlust. Was zelf al rond tienen helemaal op en dus maar alvast naar bed gegaan. Sliepen met kind op 1 kamer en die begon flink te spoken dus uiteindelijk sliep ik rond half 1.
Ach ja gelukkig is het vakantie en heeft mijn man de ochtend voor zijn rekening genomen zodat ik kon uitslapen.
Ach ja gelukkig is het vakantie en heeft mijn man de ochtend voor zijn rekening genomen zodat ik kon uitslapen.

vrijdag 27 december 2019 om 22:03
Hier ook een gezellige kersttijd erop zitten. Eerste kerstdag was bij ons, mijn moeder en oudere zus met haar gezin waren gekomen. Onze zolder staat nog vol met zooi, waar T en zijn twee neven een paar forten hadden gebouwd voor een fantastisch nerf gevecht
Mijn jongere zus voelde zich niet goed helaas, dus zij een haar vriend waren er niet... gisteren naar het kerstdiner van de schoonfamilie, totaal 24 mensen, nummer 25 zit nog in iemands buik
bij elkaar vijftien volwassenen... Ook gezellig, lekker gegeten...
T heeft zich weer prima vermaakt... Van al die kinderen is de oudste twaalf en het enige meisje, maar zij deed lekker mee met al die kleine jongetjes
Ik vind het dan wel heerlijk dat wij met slechts één kind naar huis rijden, maar ben dankbaar voor deze extended family en gezelligheid met onder andere kerst

T heeft zich weer prima vermaakt... Van al die kinderen is de oudste twaalf en het enige meisje, maar zij deed lekker mee met al die kleine jongetjes

Ik vind het dan wel heerlijk dat wij met slechts één kind naar huis rijden, maar ben dankbaar voor deze extended family en gezelligheid met onder andere kerst

vrijdag 27 december 2019 om 22:46

zaterdag 28 december 2019 om 09:37
Ahh, beterschap voor je kindje, Hobbelster
Wij hebben gister even niet zulk fijn nieuws te horen gekregen: de kanker is helaas al uitgezaaid bij mijn vader, dus ze kunnen het alleen nog maar remmen en niet meer genezen. Weliswaar kan dat nog een flinke tijd de ziekte afremmen als het goed aanslaat, maar desondanks is het wel heel erg schrikken om zulk nieuws te krijgen.

Wij hebben gister even niet zulk fijn nieuws te horen gekregen: de kanker is helaas al uitgezaaid bij mijn vader, dus ze kunnen het alleen nog maar remmen en niet meer genezen. Weliswaar kan dat nog een flinke tijd de ziekte afremmen als het goed aanslaat, maar desondanks is het wel heel erg schrikken om zulk nieuws te krijgen.
zaterdag 28 december 2019 om 12:20
Heel veel sterkte bij deze!mindervanmij schreef: ↑28-12-2019 09:37Ahh, beterschap voor je kindje, Hobbelster![]()