is het raar?

dinsdag 24 december 2019 om 16:15
Lieve mensen, ik zit met het volgende. Ik en mijn partner hebben al 10 jaar relatie. geen eigen kinderen, daar is het niet van gekomen. mn partner heeft er wel 2. Eentje van 20 en een zoon van 18. Zoon van 18 woont bij moeders, dat hebben ze altijd al gedaan. Ik heb ze tijdens die 10 jaar opgevangen met normale verzorging, verder heb ik niet bijgedragen aan hun opvoeding. Zoon heeft nu een financiele issue met zijn moeder en wil dit op te lossen door hier te komen wonen. Ik ben daar op tegen en zit hier echt niet op te wachten om eerlijk te zijn. Mijn partner zeg "nou hij is zometeen 18 en mag bepalen waar hij gaat wonen". Maar houdt dit dan in dat ik mijn mond moet houden en maar toe moet laten wat er gaat gebeuren? Zoon en dochter komen hier regelmatig logeren voor week, 2 weken en dat is dan echt niet grappig. ik ben 48 en mijn partner bijna 50. ik zit echt niet te wachten op hele heisa om met nog iemand anders te gaan samen wonen. Mijn partner zegt dat ik negatief ben en ik vind dat ik ook grenzen heb. In het verleden heeft mijn partner diverse dingen doorgedramd en ik heb het toegelaten omwille van vrede, ik ben altijd conflict vermijdend. Heb ik een punt of vinden jullie dat ik niet moet tegenstribbelen?
woensdag 25 december 2019 om 20:15
Ja een bijbaantje om te kunnen stappen en die te dure iphone of kleren te kunnen kopen! Niet onderdak of eten, dat is verantwoordelijkheid van de ouders van iemand op de middelbare school.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 20:09dat zijn hun opvoedregels. toen ik 18 werd en vlak daarna vertrok naar eigen woning moest ik ook kostgeld betalen aan mijn moeder. ik vind het niet meer als logisch dat hij dat ook moet doen, sterker nog ik vind dat hij een bijbaantje moet nemen voor een paar uurtjes. en niet alleenmaar alle vrije uren in zijn vriendinnetje zit.

woensdag 25 december 2019 om 20:21
Inderdaad zeg, we hebben het hier over een scholier. Kostgeld vragen aan je inwonende, werkende kind, tuurlijk. Maar een scholier? Bijbaantje prima, om zelf zijn eigen leuke dingen/kleding etc. te kunnen betalen welteverstaan.

woensdag 25 december 2019 om 20:31
Vind dat heel erg bizar om kostgeld te eisen van een puberkind. Die zit nog op school en moet nog gaan studeren. Het is logischer dat de ouders onderdak én studie voor hem betalen.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 20:09dat zijn hun opvoedregels. toen ik 18 werd en vlak daarna vertrok naar eigen woning moest ik ook kostgeld betalen aan mijn moeder. ik vind het niet meer als logisch dat hij dat ook moet doen, sterker nog ik vind dat hij een bijbaantje moet nemen voor een paar uurtjes. en niet alleenmaar alle vrije uren in zijn vriendinnetje zit.
woensdag 25 december 2019 om 20:45
Mijn dochter wordt bijna 18 (tweede jaar MBO 4)redbulletje schreef: ↑25-12-2019 20:31Vind dat heel erg bizar om kostgeld te eisen van een puberkind. Die zit nog op school en moet nog gaan studeren. Het is logischer dat de ouders onderdak én studie voor hem betalen.
Als ze 18 wordt gaat de alimentatie naar haar rekening.
We hebben samen overlegd dat ze die alimentatie weer naar mij overmaakt.
Ik zit helaas in de bijstand en met het verlies van kinderbijslag en KGB zou ik het anders echt niet redden.
Haar studiefinanciering en geld van haar bijbaantje zou ik never nooit van haar vragen. Wel gaat ze paardrijden en telefoonabonnement zelf betalen.
We gaan na een half jaar kijken hoe het gaat en passen het aan als het kan

woensdag 25 december 2019 om 20:47
Sterker nog, dat móeten ze ook doen. Maar zoals ik eerder al zei, sommige mensen verkeren kennelijk in de veronderstelling dat een kind met het bereiken van de leeftijd van 18 jaar een bron van inkomsten wordt.redbulletje schreef: ↑25-12-2019 20:31Vind dat heel erg bizar om kostgeld te eisen van een puberkind. Die zit nog op school en moet nog gaan studeren. Het is logischer dat de ouders onderdak én studie voor hem betalen.

woensdag 25 december 2019 om 21:30
Ik zou haar maar erg te vriend houden, zij is de escape kaart.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 20:09dat zijn hun opvoedregels. toen ik 18 werd en vlak daarna vertrok naar eigen woning moest ik ook kostgeld betalen aan mijn moeder. ik vind het niet meer als logisch dat hij dat ook moet doen, sterker nog ik vind dat hij een bijbaantje moet nemen voor een paar uurtjes. en niet alleenmaar alle vrije uren in zijn vriendinnetje zit.

woensdag 25 december 2019 om 21:36
kleren, schoenen en ja laptop en dure iphone krijgt hij al van zijn ouders...
woensdag 25 december 2019 om 21:37
Lijkt me logisch.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:36kleren, schoenen en ja laptop en dure iphone krijgt hij al van zijn ouders...
woensdag 25 december 2019 om 21:38
Als je kinderen krijgt ben je beiden verantwoordelijk voor de huisvesting en zorg voor je kinderen. Opzich dus niet gek dat zoon nu tijdje bij vader gaat wonen. En dat hij de grootste van 2 kinderkamers logeerkamers krijgt als hij daar woont ook niet. En dat daar meubels in moeten lijkt met ook best normaal.
Dat je man mischien gedurende jullie relatie een eikel blijkt je te zijn en jij bij hem weg wil lijkt met prima maar daar kan zoon niks aan doen.
Dat je man mischien gedurende jullie relatie een eikel blijkt je te zijn en jij bij hem weg wil lijkt met prima maar daar kan zoon niks aan doen.
staafmixer wijzigde dit bericht op 25-12-2019 21:41
0.77% gewijzigd
woensdag 25 december 2019 om 21:39

woensdag 25 december 2019 om 21:39
Je kunt blijven zoeken maar jij bent onredelijk.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:36kleren, schoenen en ja laptop en dure iphone krijgt hij al van zijn ouders...

woensdag 25 december 2019 om 21:42
ik vind alle meningen echt prima. toen ik 18 werd en ook in laatste klas havo zat heb ik van mijn studiefinanciering mijn kostgeld betaald, en andere dingen. ik vind het niet meer dan logisch dat dit gebeurt, zo kunnen de jong volwassenen leren wat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. helaas zijn er te veel curling-ouders die elke strohalm wegnemen voor hun kinderen. de redenatie van zijn moeder vind ik niet oke, en de reden dat hij hier komt wonen ook niet. door die vele berichten put ik meer vertrouwen en moed dat hele situatie echt niet oke is.

woensdag 25 december 2019 om 21:43
ike? zijn vader vind ook dat hij baan moet zoeken en geld moet betalen... alleen nu gaat dat niet omdat moeders kinderbijslag niet wil afstaan aan zoon en er is nog geen studiefinanciering. even dit bij de ouders neerleggen en niet bij mij.
en wat ik onredelijk vind is dat ik vanaf de dag dat zoon hier komt wonen opeens onderhoudsplichtig ben. das onredelijk.

woensdag 25 december 2019 om 21:45
Ja, er is ook geen andere smaak dan een fatsoenlijke ouder die zijn kind financiele kennis bijbrengt en een curlingouder.
Zolang het kind nog op school zit, is het kind de verantwoordelijkheid van zijn/haar ouders. Ik heb me heel jong zelf gered, omdat er thuis geen geld was om mij te onderhouden en gelukkig voorzag de overheid ook in een tegemoetkoming voor mij daarom. Maar toen studeerde ik al, dit is echt een heel ander geval.
Ik vind het liefdeloos.
Zolang het kind nog op school zit, is het kind de verantwoordelijkheid van zijn/haar ouders. Ik heb me heel jong zelf gered, omdat er thuis geen geld was om mij te onderhouden en gelukkig voorzag de overheid ook in een tegemoetkoming voor mij daarom. Maar toen studeerde ik al, dit is echt een heel ander geval.
Ik vind het liefdeloos.

Je kunt de rest van de wereld curlingouders noemen zoveel je wil maar dat maakt niet dat je minder een wegpest stiefmoeder bent. Je beredenatie dat het verantwoordelijkheid voor de jongen zou vergroten is ridicuul en moeten werken voor kostgeld zou alleen logisch zijn als hij opgroeit in het allerarmst mogelijke gezin van de maatschappij en gezien de laptop en iphone doet hij dat niet.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:42ik vind alle meningen echt prima. toen ik 18 werd en ook in laatste klas havo zat heb ik van mijn studiefinanciering mijn kostgeld betaald, en andere dingen. ik vind het niet meer dan logisch dat dit gebeurt, zo kunnen de jong volwassenen leren wat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. helaas zijn er te veel curling-ouders die elke strohalm wegnemen voor hun kinderen. de redenatie van zijn moeder vind ik niet oke, en de reden dat hij hier komt wonen ook niet. door die vele berichten put ik meer vertrouwen en moed dat hele situatie echt niet oke is.

Ouders zijn verplicht om tot 21 jaar hun kind te onderhouden. Als je dat niet wil, moet je geen kind nemen. Die hebben tenslotte niet gevraagd om op de wereld geschopt te worden.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:42ik vind alle meningen echt prima. toen ik 18 werd en ook in laatste klas havo zat heb ik van mijn studiefinanciering mijn kostgeld betaald, en andere dingen. ik vind het niet meer dan logisch dat dit gebeurt, zo kunnen de jong volwassenen leren wat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. helaas zijn er te veel curling-ouders die elke strohalm wegnemen voor hun kinderen. de redenatie van zijn moeder vind ik niet oke, en de reden dat hij hier komt wonen ook niet. door die vele berichten put ik meer vertrouwen en moed dat hele situatie echt niet oke is.
Dat je niet op actief stiefmoederschap zit te wachten vind ik zeer begrijpelijk, maar dan moet je weer gaan latten.
Kan trouwens iedere vader overkomen dat hun ex (tijdelijk) niet meer in staat is voor de kinderen te zorgen zodat de vader hoofdverblijf wordt. Samen in één huis gaan wonen brengt dus altijd een risico met zich mee.

woensdag 25 december 2019 om 21:47
Dus aan de ene kant krijgt dat joch een dure iPhone en laptop maar aan de andere kant moet hij jullie betalen? Wat onlogisch (en ongeloofwaardig), en wat een zwabberbeleid.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:43ike? zijn vader vind ook dat hij baan moet zoeken en geld moet betalen... alleen nu gaat dat niet omdat moeders kinderbijslag niet wil afstaan aan zoon en er is nog geen studiefinanciering. even dit bij de ouders neerleggen en niet bij mij.
en wat ik onredelijk vind is dat ik vanaf de dag dat zoon hier komt wonen opeens onderhoudsplichtig ben. das onredelijk.
Laat dat joch zijn school goed afmaken en zorg jij nou maar eerst dat je zelf inkomsten hebt voordat je zo hoog van de toren gaat blazen.
woensdag 25 december 2019 om 21:48
regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:42ik vind alle meningen echt prima. toen ik 18 werd en ook in laatste klas havo zat heb ik van mijn studiefinanciering mijn kostgeld betaald, en andere dingen. ik vind het niet meer dan logisch dat dit gebeurt, zo kunnen de jong volwassenen leren wat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. helaas zijn er te veel curling-ouders die elke strohalm wegnemen voor hun kinderen. de redenatie van zijn moeder vind ik niet oke, en de reden dat hij hier komt wonen ook niet. door die vele berichten put ik meer vertrouwen en moed dat hele situatie echt niet oke is.
Naar het voorbeeld van hun vader die zijn kinderen nooit bij zich heeft laten wonen en alles aan de moeder overliet terwijl hij met zijn nieuwe vriendin ging wonen voor wie zijn kinderen bang waren bedoel je? Of bedoel je iets anders?

woensdag 25 december 2019 om 21:51
Ja, hoppa!redbulletje schreef: ↑25-12-2019 21:45Ouders zijn verplicht om tot 21 jaar hun kind te onderhouden. Als je dat niet wil, moet je geen kind nemen. Die hebben tenslotte niet gevraagd om op de wereld geschopt te worden.
Dat je niet op actief stiefmoederschap zit te wachten vind ik zeer begrijpelijk, maar dan moet je weer gaan latten.
Kan trouwens iedere vader overkomen dat hun ex (tijdelijk) niet meer in staat is voor de kinderen te zorgen zodat de vader hoofdverblijf wordt. Samen in één huis gaan wonen brengt dus altijd een risico met zich mee.
woensdag 25 december 2019 om 21:52
Ja, ik vind jou onredelijk. Je vind dat joch nog steeds onhebbelijk verwend.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:43ike? zijn vader vind ook dat hij baan moet zoeken en geld moet betalen... alleen nu gaat dat niet omdat moeders kinderbijslag niet wil afstaan aan zoon en er is nog geen studiefinanciering. even dit bij de ouders neerleggen en niet bij mij.
woensdag 25 december 2019 om 23:04
Hoezo weet je dat niet? Je verdiept je toch wel in wat een huwelijk inhoudt voordat je het aangaat?regina1971 schreef: ↑25-12-2019 14:07ik zou wel samen gaan wonen maar op andere gronden EN ik zou idd niet gaan trouwen. nu lees ik dat ik onderhouds plichting ben voor het kind en dus ook 1/3 aan geld moet bijdragen volgens de wet, ik vind dit niet fair.
Overigens heb je niet eens geld nu om aan zoon bij te dragen en wordt je onderhouden door jouw man zoals hij je beloofd heeft te doen. Dat is dan blijkbaar wel fair..
TO het is je goed recht om geen (andermans) kinderen te willen grootbrengen, maar had dat dan aan de voorkant bedacht. 18 is echt nog jong, lekker gevoel zal dat geven als hij niet welkom is.. arme jongen.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 25-12-2019 23:11
1.71% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
woensdag 25 december 2019 om 23:10

The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
woensdag 25 december 2019 om 23:28
Onredelijk is het om van een middelbare scholier te verwachten dat hij doet wat jij zelf niet doet.regina1971 schreef: ↑25-12-2019 21:43ike? zijn vader vind ook dat hij baan moet zoeken en geld moet betalen... alleen nu gaat dat niet omdat moeders kinderbijslag niet wil afstaan aan zoon en er is nog geen studiefinanciering. even dit bij de ouders neerleggen en niet bij mij.
Namelijk financieel bijdragen in het gezin naast zijn school en huiswerk.
Jij mag gratis wonen, eten internetten, douchen etc. maar zijn zoon moet er wel voor betalen?