Vroeg beginnen met werk en kind van 9

30-12-2019 13:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop wat tips te vinden voor het volgende probleem.

Ik heb sinds twee weken een baan waarvoor 's ochtends al om 6.30 uur de deur uit moet. Mijn dochter van 9 ligt dan nog in bed. Nu zit ik een beetje met hoe ik ervoor kan zorgen dat zij optijd en met ontbijt in haar buik naar school gaat.
Mijn partner werkt ook vroeg dus hij kan haar niet helpen.

Mijn idee is om de avond van te voren haar tas klaar te maken en dan aan haar broer van 16 te vragen om haar om 7 uur te roepen als hij zelf naar beneden gaat. Hij moet om 7.15 uur met de taxi naar school. Ontbijt voor dochter kan ik in een trommeltje klaarzetten en haar brood voor op school moet ze dan nog uit de koelkast pakken.

Voor mij klinkt dit een beetje als de enige mogelijkheid om het op te lossen maar... ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid voor het roepen bij de oudste te leggen (hij s niet zo van de tijd) en de verantwoordelijkheid voor het aankleden, eten, spullen mee en op tijd naar school bij mijn dochter van 9.

Het hele probleem gaat om 1 of 2x per week. Later beginnen op mijn werk is niet mogelijk.
In plaats van haar broer laten roepen kan ze toch ook gewoon een wekker zetten.
Those who don’t believe in magic will never find it
Hoezo de enige oplossing?
Ik zou zorgen dat er een oppas in huis is.
Wekker zetten en dan zou mijn net 9 jarige dat prima kunnen.
Het leven is niet eerlijk
En dan moet je dochter rond 8.15 ofzo de deur uit? Alleen? Ik zou een andere oplossing/baan zoeken.
:sigh: Dat dat mensje van 9 jaar oud het half zelf maar moet zien te rooien..
Mijn jongste zou ik dat met 9 nog niet toe vertrouwen. Die slaapt door wekkers heen en is daar nog niet zelfstandig genoeg voor, die doet nog te veel dingen die ik niet altojd tof vind, dwaalt af ect. Vergeet haar sleutels en de deur op slot te doen. De tijd vergeet ze ect.

Mijn oudste had ik misschien met 10/11 wel toevertrouwd voor 1 a 2x in de week.

Mijn buurmeisje van 9 zorgt voor haar en haar kleinere zusje. Moeder slaapt en kinderen gaan zelf naar school. Verschilt per kind en keuze ouder.

De broer van 16 gaat naar speciaal onderwijs? Omdat hij met een taxi gehaald word?
Met 9 jaar kan er al een heleboel zelf. Dus zelf wakker worden, zelf ontbijt maken, maar ook zelf brood maken.

Het grootste probleem bij ons zou geweest zijn op tijd vertrekken en veilig oversteken, maar ook dat ging prima. Daar lees ik bij jou echter niks over.
Luci_Morgenster schreef:
30-12-2019 13:42
Mijn buurmeisje van 9 zorgt voor haar en haar kleinere zusje. Moeder slaapt en kinderen gaan zelf naar school. Verschilt per kind en keuze ouder.
Moeder slaapt?
Belachelijk.
Rosalind schreef:
30-12-2019 13:44
Moeder slaapt?
Belachelijk.
Yup.
Kan jouw partner die 1 a 2 dagen per week niet dochter op weg helpen? Ik vind 9 nog erg jong. Het lijkt mij ook zo kaal en ongezellig voor je dochter. Maar ik snap dat werk ook moet, er moet nu eenmaal brood op de plank. Is er anders een buurvrouw die ‘s ochtends 3 kwartier/uurtje dochter op weg wil helpen?
Zoon van 16 gaat niet voor niks met de taxi naar school, de verantwoordelijkheid bij hem leggen vind ik persoonlijk onverantwoord.
Een meisje van 9 zelf uit bed, aankleden, eten en maar school laten gaan trouwens ook.

Zelf had ik de baan niet aangenomen maar als het nu eenmaal zo is en niet teruggedraaid kan worden zou ik zorgen voor oppas.
Een kind van 16 moet niet te veel verantwoordelijkheden krijgen. Je dochter van 9 kan ook zelf de wekker zetten. Je kan haar eventueel zelf ook bellen om te horen of dat ze wakker is of niet.

Wanneer ze zich blijft verslapen, dan kan je altijd voor een andere oplossing zorgen.

Ondertussen zeg je tegen je zoon dat hij vooral niet heel zachtjes moet doen 's morgens. Dan wordt zijn zusje vanzelf wel wakker.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou ook kijken naar wat vader kan regelen voor die 1/2 in de week.

Er kan vast meer dan jullie denken.
De ene 9 jarige is de andere niet, maar ik weet dat die van mij dit op z'n minst heel onprettig had gevonden. Al had ze het denk ik wel gekund. Hebben we het trouwens over nét 9, bijna 10 of iets er tussen.

Ik zou liefst kijken naar opvang oid. Standaard bij een vriendinnetje logeren (of heel vroeg daar afzetten), Papa later starten met werken, jij later starten met werken, dagen schuiven oid.

Als er echt geen oppas te vinden is, geen vriendinnetje mogelijk, papa én jij niet kunnen schuiven met werk, dan moet het maar zo.

Dan is wat je voorstelt prima, zou kind alleen ook voorzien van een wekker en/of een horloge, zodat ze echt zelf verantwoordelijk wordt en niet van een ander afhankelijk blijft.

(en als ze zo zelfstandig is kan ze ongetwijfeld lunch en ontbijt ook zelf maken, en zelf de tas inpakken)
anoniem_64eb9f8a1f2df wijzigde dit bericht op 30-12-2019 13:48
21.13% gewijzigd
Geef je dochter een wekker en leer haar wat er 's ochtends moet gebeuren als dat ding af gaat. Zorg dat ze jou of je partner kan bereiken als er echt iets aan de hand is. Wat vind je dochter er zelf van? Als ze het super stoer vindt om haar eigen boeltje te mogen organiseren dan zou ik het zeker zo doen. Als ze het totaal niet ziet zitten dan zou ik een oppas regelen voor de vroege ochtenden.
Kan dochter samen met iemand naar school? Kinderen zijn hier jonger, maar buurjongen komt hier 2 ochtenden om mee te gaan naar school. Hij heeft dan wel al gegeten enzo. Ouders zorgen daarvoor voordat zij naar werk gaan en grote broer (middelbare school) zorgt dat hij op tijd bij ons is.
En gewoon voorschoolse opvang BSO. Denk echt dat ik dat zou doen als vader echt echt niet wat kan regelen.
Onze dochter is net 7, dus ik kan niet goed inschatten hoe ze daarin op haar 9e zou zijn en of ze dat zou 'kunnen', maar ik zou het zelf niet willen.
Kan idd vader niet ietsje later beginnen 1 á 2 keer in de week, en zo niet, is er een goede kennis of vriendin in de buurt die anders dat uur bij jullie thuis zou willen zijn?
Maar je bedenkt dit toch voordat je een baan aanneemt en niet pas als je die al 2 weken hebt?
Luci_Morgenster schreef:
30-12-2019 13:49
En gewoon voorschoolse opvang BSO. Denk echt dat ik dat zou doen als vader echt echt niet wat kan regelen.

Dit. Of een ander soort oppas. Ik vind een uur alleen en dan zorgen dat de deur op slot is etc. en alleen naar school echt niet wenselijk/leuk voor een kind van die leeftijd.
Ik zou echt geen vriendinnetjes/de ouders vragen om structureel elke week 1/2 te logeren of op te gaan passen zo vroeg in de ochtend.

Je kan wel kijken of er niet iemand die haar op kan halen om mee naar school te gaan. Als pa echt niet kan regelen of er echt echt geen BSO is die voorschoolse opvang aanbied zo vroeg.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 30-12-2019 13:55
18.30% gewijzigd
Maar begint voorschoolse opvang dan al zo vroeg? Dan moet ze daar ook gebracht worden, dus dan moet ze nog eens ruim voor 6.30 haar bed uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
30-12-2019 13:51
Maar begint voorschoolse opvang dan al zo vroeg? Dan moet ze daar ook gebracht worden, dus dan moet ze nog eens ruim voor 6.30 haar bed uit.
Hier vanaf 7 uur.
Luci_Morgenster schreef:
30-12-2019 13:52
Hier vanaf 7 uur.
Moeder moet om 6.30 de deur uit, dus in het geval van voorschoolse opvang zou ze rond die tijd bij de voorschoolse opvang moeten vertrekken en haar dochter daar al hebben afgeleverd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven