Groep 0/1
donderdag 2 januari 2020 om 20:26
Hier ook nog moeite met zelf afvegen. Juf gaf aan dat dat geen probleem is, in het begin helpen ze de kleinsten gewoon nog even. Zelfde met rits van de jas dicht of schoenen aankrijgen. Scheelt natuurlijk ook wel dat het niet al te grote groepen zijn dus dan heeft juf er wel even tijd voor. Uiteraard is het wel de bedoeling dat ze het zsm zelf gaan doen, maar ze gunnen het gelukkig wat tijd.
Hier ook in iedere klas Digibord en ik geloof vanaf groep 4 of 5 iedereen een Chromebook. Ik moest er wel even aan wennen, maar dat is nou eenmaal wel de wereld waar we in leven. Alles wordt steeds digitaler en vind het op zich wel fijn dat ze de skills heeft straks om daar goed mee om te gaan. Zo doen ze bv al heel basis wat programmeer dingetjes in de kleuterklassen.
School is ook gezonde school. Ze hebben de verplichting fruit mee te geven voor de kleine pauze. 3 keer per week is er schoolfruit. Koek en snoep mogen niet, over beleg en drinken staat niks in de schoolgids, dus geen idee hoe streng ze daarin zijn. Gelukkig drinkt dochter graag water en eet graag fruit en eigenlijk wel van alles op brood.
We zijn vandaag gymschoenen wezen kopen, kind trots als een pauw en is al de hele dag op die dingen aan het gympen op dr eigen manier. Zo leuk!
Hier ook in iedere klas Digibord en ik geloof vanaf groep 4 of 5 iedereen een Chromebook. Ik moest er wel even aan wennen, maar dat is nou eenmaal wel de wereld waar we in leven. Alles wordt steeds digitaler en vind het op zich wel fijn dat ze de skills heeft straks om daar goed mee om te gaan. Zo doen ze bv al heel basis wat programmeer dingetjes in de kleuterklassen.
School is ook gezonde school. Ze hebben de verplichting fruit mee te geven voor de kleine pauze. 3 keer per week is er schoolfruit. Koek en snoep mogen niet, over beleg en drinken staat niks in de schoolgids, dus geen idee hoe streng ze daarin zijn. Gelukkig drinkt dochter graag water en eet graag fruit en eigenlijk wel van alles op brood.
We zijn vandaag gymschoenen wezen kopen, kind trots als een pauw en is al de hele dag op die dingen aan het gympen op dr eigen manier. Zo leuk!
donderdag 2 januari 2020 om 20:29
Haha, herkenbaar dit! Geen idee of het betekent dat ze er aan toe is, maar ik ben dat nu in ieder geval wel

donderdag 2 januari 2020 om 21:06
Best kans dat ik er vooral aan toe ben iddChica-1983 schreef: ↑02-01-2020 20:29Haha, herkenbaar dit! Geen idee of het betekent dat ze er aan toe is, maar ik ben dat nu in ieder geval wel![]()

donderdag 2 januari 2020 om 21:09
Programeer dingen?? Serieus?? Mischien ben ik een oudewetse muts maar ik vind dit echt zwaar overdreven. In groep 1/2?Chica-1983 schreef: ↑02-01-2020 20:26
Groep 6/7/8 snap ik nog maar zo jong? Programeren is gewoon een beroep, waarom zou je dit in groep 1 willen.
Ik weet dat we in een digitaal tijdperk leven maar ik schrik echt van wat ik van sommige scholen van jullie lees.
Wat doen ze op die chromebooks? Ik krijg echt een idee van kinderen die de hele dag schermpjes lopen te staren. Brrr.
Mag toch hopen dat dit niet zo is?
Dat er gewoon geleerd wordt te schrijven en ook bv rekenen op papier?
Misschien ook per regio verschillend want geen enkele school waar wij informatie over gezocht hebben werkt zo.
Ja wel digiborden en sommige wel tablets/chromebooks maar dan pas vanaf groep 7.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
donderdag 2 januari 2020 om 21:38
Er is 1 tablet per groep voor de groepen 1/2, dus het is echt niet zo dat ze eraan vastgeplakt zitten. Het spelen neemt nog altijd de grootste plek in.
Wat ik heb begrepen is dat de chromebooks vooral tijdens het rekenen worden ingezet vanaf groep 3. Verder gymmen ze ook minimaal 3x per week + veel naad buiten dus ik maak mij er niet druk om.
Morgen gaat ze trouwens een paar uurtjes wennen op de bso. Maandag ben ik vrij, dan wil ik haar zelf halen. Dinsdag gaat ze dan voor het eerst na school naar de bso.
Wat ik heb begrepen is dat de chromebooks vooral tijdens het rekenen worden ingezet vanaf groep 3. Verder gymmen ze ook minimaal 3x per week + veel naad buiten dus ik maak mij er niet druk om.
Morgen gaat ze trouwens een paar uurtjes wennen op de bso. Maandag ben ik vrij, dan wil ik haar zelf halen. Dinsdag gaat ze dan voor het eerst na school naar de bso.
donderdag 2 januari 2020 om 21:46
Dat valt dan wel mee idd. Hoewel ik het nut niet zo inzie van rekenen met de chromebook maar beter dan alles erop.han1987 schreef: ↑02-01-2020 21:38Er is 1 tablet per groep voor de groepen 1/2, dus het is echt niet zo dat ze eraan vastgeplakt zitten. Het spelen neemt nog altijd de grootste plek in.
Ik ben maandag ook vrij. Wel zo fijn he dat je zelf kan brengen en halen op de eerste dag.
Maandag brengen vriend en ik samen. Andere dagen werk ik dan al en brengt vriend haar en ik haal op.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
donderdag 2 januari 2020 om 22:41
Nee joh, zo zwaar is het allemaal niet. Dat ‘programmeren’ Is heel speels, met een BeeBot. Vinden die kinderen super leuk. Chromebooks worden volgens mij vooral ingezet inderdaad met rekenen. Ze maken er dus taakjes op. Zo wisselen ze werken op papier af met digitaal werken.RavenclawLady schreef: ↑02-01-2020 21:09Programeer dingen?? Serieus?? Mischien ben ik een oudewetse muts maar ik vind dit echt zwaar overdreven. In groep 1/2?
Groep 6/7/8 snap ik nog maar zo jong? Programeren is gewoon een beroep, waarom zou je dit in groep 1 willen.
Ik weet dat we in een digitaal tijdperk leven maar ik schrik echt van wat ik van sommige scholen van jullie lees.
Wat doen ze op die chromebooks? Ik krijg echt een idee van kinderen die de hele dag schermpjes lopen te staren. Brrr.
Mag toch hopen dat dit niet zo is?
Dat er gewoon geleerd wordt te schrijven en ook bv rekenen op papier?
Misschien ook per regio verschillend want geen enkele school waar wij informatie over gezocht hebben werkt zo.
Ja wel digiborden en sommige wel tablets/chromebooks maar dan pas vanaf groep 7.
donderdag 2 januari 2020 om 22:44
Spannend dat wennen op de bso! Is het helemaal nieuw voor haar daar?han1987 schreef: ↑02-01-2020 21:38Er is 1 tablet per groep voor de groepen 1/2, dus het is echt niet zo dat ze eraan vastgeplakt zitten. Het spelen neemt nog altijd de grootste plek in.
Fijn hè, dat je de eerste dag dan zelf kan brengen en halen. Ik ben aankomende week maandag t/m woensdag nog vrij zodat ik haar zelf kan brengen en halen de eerste dagen.
donderdag 2 januari 2020 om 22:58
Ik zou ook graag meeschrijven. Mijn oudste begint na de voorjaarsvakantie (ze is op schrikkeldag jarig)
Ze is echter al een tijdje aan het 'wennen' in een verkennergroep. Daar starten ze mee vanaf 3.5 voor 2 uurtjes per week. Dat vindt ze erg leuk maar ook wel erg spannend merk ik.
Voor mij bijzonder om het nu van de andere kant mee te maken, ik heb zelf namelijk 12 jaar voor de klas gestaan.
Hier ook aan het oefenen met zelf billen afvegen maar ik merk geen vooruitgang helaas. Ze kan er gewoon niet goed bij.
Ze is echter al een tijdje aan het 'wennen' in een verkennergroep. Daar starten ze mee vanaf 3.5 voor 2 uurtjes per week. Dat vindt ze erg leuk maar ook wel erg spannend merk ik.
Voor mij bijzonder om het nu van de andere kant mee te maken, ik heb zelf namelijk 12 jaar voor de klas gestaan.
Hier ook aan het oefenen met zelf billen afvegen maar ik merk geen vooruitgang helaas. Ze kan er gewoon niet goed bij.
vrijdag 3 januari 2020 om 03:17
@ravenclawlady mijn dochter gaat ook naar een vrije school. Sprak ons het meeste aan qua onderwijs, enige nadeel is dat het niet om de hoek is hier..
Qua zindelijkheid: dochter is gelukkig al een tijdje poep/plaszindelijk. Hoewel ik wel merk dat er in spannende tijden nog weleens plasongelukjes zijn, dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. Zo heeft ze de eerste weken op de psz een aantal ongelukjes gehad, terwijk dat thuis eigenlijk nooit meer voorkomt.
Qua zindelijkheid: dochter is gelukkig al een tijdje poep/plaszindelijk. Hoewel ik wel merk dat er in spannende tijden nog weleens plasongelukjes zijn, dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. Zo heeft ze de eerste weken op de psz een aantal ongelukjes gehad, terwijk dat thuis eigenlijk nooit meer voorkomt.
vrijdag 3 januari 2020 om 04:51
Het is echt allemaal nieuw, we zijn 2 maanden geleden verhuist. Eerst zou ze naar de bso gaan bij het kdv waar ze eerst zat, maar we wonen nu in een andere stad.Chica-1983 schreef: ↑02-01-2020 22:44Spannend dat wennen op de bso! Is het helemaal nieuw voor haar daar?
Fijn hè, dat je de eerste dag dan zelf kan brengen en halen. Ik ben aankomende week maandag t/m woensdag nog vrij zodat ik haar zelf kan brengen en halen de eerste dagen.
vrijdag 3 januari 2020 om 07:25
Wat leuk! Moet je er erg ver voor rijden?
Hier gelukkig wel in dezelfde stad. Zowel met de auto als de fiets ong 15 min.
Ik ken niet veel mensen die hun kind naar de Vrije School brengen dus leuk dat er nog iemand mee schrijft.
Dochter haar beste vriendin komt in oktober bij haar in de klas. Is de dochter van een vriendin van mij.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
zaterdag 4 januari 2020 om 16:23
Wordt ze 4 of 5? Als ze 5 wordt, hebben jullie er dan bewust voor gekozen haar later naar school te doen?Chica-1983 schreef: ↑01-01-2020 23:48Oh leuk, ik schrijf ook graag mee! Oudste dochter wordt midden januari 5 jaar en start dus ook as maandag op school.
zaterdag 4 januari 2020 om 22:56
Typefoutje, ze wordt 4. Gelukkig geen 5, de tijd vliegt al veel te snel voorbij...Wintertime16 schreef: ↑04-01-2020 16:23Wordt ze 4 of 5? Als ze 5 wordt, hebben jullie er dan bewust voor gekozen haar later naar school te doen?
zondag 5 januari 2020 om 07:47
Afgelopen donderdag was ze jarig. Gisteren hebben we haar verjaardag gevierd. Ik ben echt zo benieuwd hoe ze het gaat vinden.
De bso vond ze wel leuk toen ze ging wennen, maar ze zei ook dat niemand met haar wilde spelen en niemand haar naam wist. Nou ja, ze was in ieder geval vrolijk toen ik haar ophaalde
De bso vond ze wel leuk toen ze ging wennen, maar ze zei ook dat niemand met haar wilde spelen en niemand haar naam wist. Nou ja, ze was in ieder geval vrolijk toen ik haar ophaalde
zondag 5 januari 2020 om 10:43
Gefeliciteerd met je dochter, Han!
Onze dochter mag na de voorjaarsvakantie ook starten in de kleuterklas. Spannend!
Ik ben nu aan het kijken naar fijne broodtrommels en drinkbekers. Dochter is een stukje jonger dan gebruikelijk en motorisch niet supersterk dus wil graag iets dat makkelijk opent en sluit en een sluiting die niet snel afbreekt bij iets lomper gebruik. En geen beker met draaideksel maar met een sportdop ofzo. Welke hebben jullie gekocht voor jullie kinderen?
Onze dochter mag na de voorjaarsvakantie ook starten in de kleuterklas. Spannend!
Ik ben nu aan het kijken naar fijne broodtrommels en drinkbekers. Dochter is een stukje jonger dan gebruikelijk en motorisch niet supersterk dus wil graag iets dat makkelijk opent en sluit en een sluiting die niet snel afbreekt bij iets lomper gebruik. En geen beker met draaideksel maar met een sportdop ofzo. Welke hebben jullie gekocht voor jullie kinderen?
zondag 5 januari 2020 om 10:53
Hier nog een. Ook al hele weekend in de broek gepoept en geplast. Zegt ook: ik voel het niet mama dat ik moet. Haar "niet seintje krijgen naar de wc te moeten" lijkt dus erger te worden als ze zenuwachtig is.Redballoon schreef: ↑04-01-2020 23:47M'n dochter is duidelijk ontzettend zenuwachtig voor maandag. Er is geen land mee te bezeilen, zo ontzettend dwars en druk.
Hoop niet dat ik morgen om 9.00 alweer dr op kan halen omdat ze gepoept heeft

Gefeliciteerd Han!!

Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
zondag 5 januari 2020 om 10:56
Beker hoeft hier niet, krijgen ze op school.
Maar ik zou dan kijken naar een beker met zo'n rietje erop die je omhoog kan duwen. Weet alleen niet of die niet lekken.
Broodtrommel en fruittrommel heb ik bij Wibra gehaald. Met 4 kleine klikdingen op de deksel.
Niet te strak maar blijft wel zitten.
Een mepal is ook makkelijk open te maken vaak. Evt een dik elastiek erom.
Maar ik zou dan kijken naar een beker met zo'n rietje erop die je omhoog kan duwen. Weet alleen niet of die niet lekken.
Broodtrommel en fruittrommel heb ik bij Wibra gehaald. Met 4 kleine klikdingen op de deksel.
Niet te strak maar blijft wel zitten.
Een mepal is ook makkelijk open te maken vaak. Evt een dik elastiek erom.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
zondag 5 januari 2020 om 14:04
Gefeliciteerd!han1987 schreef: ↑05-01-2020 07:47Afgelopen donderdag was ze jarig. Gisteren hebben we haar verjaardag gevierd. Ik ben echt zo benieuwd hoe ze het gaat vinden.
zondag 5 januari 2020 om 14:08
Je zou ook eens met haar samen een rondje Blokker/Hema etc kunnen doen om te kijken wat ze leuk vind en wat ze goed zelf openkrijgt. Dochter heeft een rietjesbeker van de Hema voor de kleine pauze. Thermosflesje van little lovely company voor de overblijf. Verder heb ik allerlei bakjes en trommeltjes wel in huis, die krijgt ze eigenlijk allemaal wel open en dicht. Mag ze ‘s ochtends gewoon kiezen wat ze die dag mee wil.Krootje schreef: ↑05-01-2020 10:43Gefeliciteerd met je dochter, Han!
zondag 5 januari 2020 om 14:10
Ach, wat sneu. Echt zenuwen dus voor haar. Hopelijk het goed morgen!RavenclawLady schreef: ↑05-01-2020 10:53Hier nog een. Ook al hele weekend in de broek gepoept en geplast. Zegt ook: ik voel het niet mama dat ik moet. Haar "niet seintje krijgen naar de wc te moeten" lijkt dus erger te worden als ze zenuwachtig is.
Hoop niet dat ik morgen om 9.00 alweer dr op kan halen omdat ze gepoept heeft.
Gefeliciteerd Han!!![]()
Hier valt het gelukkig nog mee met zenuwen of lastig gedrag. Geloof dat ik het zelf spannender vind.
zondag 5 januari 2020 om 15:31
Chica, Ravenclaw, spannend voor jullie morgen! Hopelijk wordt het een leuke eerste ‘echte’ dag. Ik kan me voorstellen dat het extra spannend is als zindelijkheid nog een probleem is...
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook alvast een rugtas en een overblijfset uitgezocht: zoon wilde een dino-tas en een Paw Patrol-beker en bakje. Hoe voorspelbaar
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook alvast een rugtas en een overblijfset uitgezocht: zoon wilde een dino-tas en een Paw Patrol-beker en bakje. Hoe voorspelbaar

zondag 5 januari 2020 om 17:43
Hier een frozen tas, fruitbakje en lunchtrommel van lock&lock en een glitter beker. Allemaal via de leukste lunch besteld, behalve de tas.
Ik heb haar eten net klaargemaakt. Voor het fruit een mandarijn + druifjes. Voor de lunch: 2 mini krentenbollen, 4 blokjes kaas, tomaatjes en komkommer. Ik heb 1 beker met water meegegeven, hoop dat dat genoeg is. En anders ga ik ervan uit dat ze hem kan vullen
Ik heb haar eten net klaargemaakt. Voor het fruit een mandarijn + druifjes. Voor de lunch: 2 mini krentenbollen, 4 blokjes kaas, tomaatjes en komkommer. Ik heb 1 beker met water meegegeven, hoop dat dat genoeg is. En anders ga ik ervan uit dat ze hem kan vullen
zondag 5 januari 2020 om 17:54
Dochter krijgt woensdag op haar verjaardag een nieuwe K3 tas.
Voor nu gaat haar "echte backpack" mee. Van Dora.
Waar ze steeds naar school wilde is nu het: maar ik wil morgen niet naar school...begonnen.
We gaan het zien. Ik denk dat ze heel goed aanvoelt dat wij het ook spannend vinden. Hoop vooral dat ze niet huilt als we weg gaan.
Voor nu gaat haar "echte backpack" mee. Van Dora.
Waar ze steeds naar school wilde is nu het: maar ik wil morgen niet naar school...begonnen.
We gaan het zien. Ik denk dat ze heel goed aanvoelt dat wij het ook spannend vinden. Hoop vooral dat ze niet huilt als we weg gaan.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw