Groep 0/1

01-01-2020 14:13 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag begint mijn dochter op school, in een instroomgroep. Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders wiens kind ook begint in groep 0/1 of net begonnen is.
Alle reacties Link kopieren
Morgen wordt mijn dochter 4 en maandag begint ze op school. Ze begint in een instroomgroep met 10 kindjes. Eind van het jaar zitten ze op 25.
Voor kerst heeft ze een tas, trommels en beker gekregen.
Ze zal 4 dagen overblijven en 3 dagen na de bso gaan na schooltijd. Ik kan haar gelukkig elke ochtend zelf naar school brengen
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste begint ook maandag op de basisschool. Ze wordt pas 26-1 4 jaar, maar zit al zeker 1,5 jaar erop te wachten dat ze naar school kan.
Voor de kerstvakantie heeft ze 4 keer geoefend, en dat ging echt prima!

Hier hebben ze een continuerooster, iedere dag van half 9 tot 2. Op maandag en donderdag gaat ze nog naar de bso.

Aankomende week heb ik geregeld dat ik maandag en donderdag eerder naar huis ga van t werk, zodat ze haar eerste “echte” schoolweek een beetje rustig kan opstarten.
Oh leuk, ik kom graag meeschrijven! Hoopte al op een schrijfgroepje 0-1 want mijn jongste start over een paar weken ook. Volgende week hebben we een intake-gesprek op school. Hij start denk ik met ca 29 kinderen in de groep. Tas en trommel krijgt hij de maandag voor hij mag gaan wennen. Overblijven is niet nodig, maar ga ik over een poosje wel "aanwennen", doe ik vooral voor mijzelf.
Leuk! Mijn dochter start over 2 weken. Ze zit nu een half jaar op de peuteropvang (montessori school) op haar school een paar ochtenden pw en mag sinds start dit schooljaar dan ook naar de klas waar ze gaat komen. Dat maakt de overgang erg makkelijk. In h I t begin veel weerstand maar nu is ze er echt aan toe merken we :-). Ik zie er wel tegenop, maar ook wel naar uit. Hoe is dat voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
TVP! Mijn dochter gaat na devoorjaarsvakantie naar school. Ze gaat nu 3 dagen naar een KDV, andere locatie dan school. Dat gaat helaas zeker niet altijd goed, dus ik ben enorm benieuwd (en gespannen) of school wel goed zal gaan. Opeens 5 dagen (8:30-14:45/verplichte overblijf/wo en vrmiddag vrij) en ook nog 2 dagen BSO erbij.. ik hou m’n hart echt vast. Dus ik lees graag mee hier!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat ook vanaf maandag naar een instroomklas. Ik zag er eerder enorm tegenop omdat ik thuisblijfmoeder ben en zij mijn enig kind is. Maar sinds een maandje kijk ik er enorm naar uit gezien de laatste ontwikkelingen met haar gedrag, haha! Kan ik ook lekker weer gaan werken.
Ze vindt het zelf heel erg spannend maar ook leuk. Er komen een hoop bekende kindjes van de peuterspeelzaal in de klas dus dat ik fijn.

Ik weet helemaal niet wat ik moet meegeven eigenlijk. Ik geef maar een beker water en een bakje fruit mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dubbel. Ze gaat lange dagen maken: ma, di, do, vr school tot half vier, woensdag tot 12.15. ma, di en vr naar de bso.
Maar ik heb straks ook wel ff exclusieve tijd voor mijn zoontje van 6 maanden, dat mis ik nu wel. Dus ik ga lekker babyzwemmen of iets met hem.
Qua eten: mijn dochter zit op een gezonde school. Ochtend mag alleen groente en fruit. Lunch moet ook gezond. Drinken mag water, thee of melk mee
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk er erg naar uit, vooral omdat ik merk dat ze er heel erg aan toe is. Het is een lekker dwarse peuter, die de uitdaging straks goed kan gebruiken (en ik de rust in huis :biggrin: )

Ze moet fruit voor in de ochtend meenemen en lunch tussen de middag. Dan krijgt ze 3 boterhammen, wat komkommer en paprika en 1 ding “lekkers” (prinsessenkoekje ofzo)
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee! Mijn dochter wordt 11-2 vier jaar. Ze is de oudste thuis en het wordt een spannende tijd voor haar! Eind januari ben ik uitgerekend van haar tweede broertje.
Ze gaat niet naar de kinderopvang, maar sinds een aantal maandjes wel 1 ochtend per week met haar broertje naar de psz.
Binnenkort hebben we het intakegesprek en gaan we wendagen plannen. Ik ben heel benieuwd :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Hé, leuk! Onze zoon wordt half februari 4. Over twee weken hebben we een intakegesprek met de juf en horen we in welke groep hij terechtkomt (er zijn twee kleutergroepen). Hier is ook een continurooster, behalve op vrijdag, dan zijn ze om 12.15 uur uit, maar dan gaat zoon naar de (sport)bso. Op maandag gaat hij ook naar de bso, voor de rest is hij ‘s middags na 14.15 uur thuis.

Zoon gaat nu twee dagen naar het KDV en dat gaat prima, dus ik heb goede moed :)
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk, ik schrijf ook graag mee! Oudste dochter wordt midden januari 5 jaar en start dus ook as maandag op school. Ik vind het extra spannend omdat ik ook volgende week met een nieuwe baan start, dus er verandert veel ineens voor mijn gevoel.

Ze komt in een combi 1/2 groep met 18 kindjes en gaat straks ook 3 middagen naar de bso en 1 middag naar oma. Ze kent gelukkig al een aantal kindjes in haar klas en op de bso nog van het kdv. Ze is 2 keer wezen wennen en ik vond het wat tegenvallen hoe dat ging,. Ik hoop dus maar dat ze zich snel thuis voelt op school straks.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat de oudste half februari naar school en ik vind het ook spannend en lees en schrijf graag mee hier. Hier geen instroomgroep maar in 1 van de bestaande groepen erbij. En continue rooster en 2 middagen bso.
Ik maak me nog wat zorgen over de poep ongelukjes die nog steeds wel af en toe voorkomen... Op de bso schijnt dat geen probleem te zijn, maar onder schooltijd zou ik er evt van t werk voor heen en weer te moeten komen...
En papa vroeg net wat kind dan mee wilde nemen naar school en toen was t antwoord beker ranja en brood met pasta choca en volgens mij mag dat dus allemaal helemaal niet en kind drinkt echt niet graag water etc...
Het lijkt me trouwens wel fijn om meer 1 op 1 tijd met de jongste te hebben op mijn parttime dagen.
Alle reacties Link kopieren
@Happyapple, qua eten/drinken zou het allemaal best mee kunnen vallen, hoor! M’n stiefzoons zitten op een school met een gezond beleid, maar mogen gewoon ranja mee en zelf bepalen wat er op brood zit. Ze mogen dan weer geen snoep mee (nog geen paasei in de broodtrommel), geen frisdrank (logisch) en drie keer per week zijn de pauzes ‘fruitdagen’ (dus geen koekjes).

Op de school waar mijn zoon naartoe gaat, is geen enkel voedingsbeleid, heb ik gelezen, dus dat vind ik fijn. Ik bepaal graag zelf wat ik zoon meegeef :)
Alle reacties Link kopieren
@Han1987, die lange dagen vind ik ook wel spannend. Vooral met bso op vrijdag. In een eerder topic dat ik daarover geopend had, ben ik echter wel enigszins gerustgesteld. Zoon trekt de lange dagen op het KDV ook prima, dus wat dat betreft zal het vast loslopen.
@Happyapple, ik maak me ook wel wat "zorgen" over toiletgang van zoon. Hij heeft dan wel geen ongelukjes maar is nog wel erg onzelfstandig wat betreft zelf billen afvegen. Hij is ook klein, korte armpjes, lijkt er vies van. Was pas laat zindelijk (mei 2019) dus tot die tijd in de luiers en omdat hij veel last heeft gehad van zijn buikje ook altijd dunne ontlasting (soms nog wel) dus dat is hier ook wel een beetje een dingetje. De fase van luier naar potje naar wc is ook echt in sneltreinvaart verlopen en dus nog niet helemaal hoe het zou moeten, maar dat moet ik tussen de middag thuis maar even goed controleren dan.
Alle reacties Link kopieren
Dochter wordt woensdag 4. Maandag naar school. Meteen hup, geen wendagen.
In het begin 4 dagen (woensdagen niet) daarna 5 dagen.
Van 8.20 uur tot 12.50 (vrije school daardoor afwijkende tijden van andere scholen).
Ze is nu bij mij thuis omdat ik gastouder ben. Ze is dus wel andere kinderen gewend maar geen opvang zonder mama. Ben benieuwd hoe het gaat.

Ik zie heel erg op tegen het toilet gebeuren.
Dochter loopt bij de plas en poep poli want nog niet zindelijk (iig nog niet 100%). We wachten op een afspraak,ze willen medisch uitsluiten. Ze lijkt nl regelmatig geen seintje te krijgen dat ze moet, heeft dan ook niet door dat ze geplast heeft.

Thuis doet ze zonder luier.
Op school zal ze een luierbroekje krijgen, ze weet dit ook. Voor ongelukjes.
Maar als ze poept (ze poept nooit op de wc helaas) wordt ik gebeld.
Ben allang blij dat ik vanuit huis werk anders had je mooi een probleem met je werk, niet iedereen kan zomaar weg.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
02-01-2020 11:28
@Happyapple, ik maak me ook wel wat "zorgen" over toiletgang van zoon. Hij heeft dan wel geen ongelukjes maar is nog wel erg onzelfstandig wat betreft zelf billen afvegen. Hij is ook klein, korte armpjes, lijkt er vies van. Was pas laat zindelijk (mei 2019) dus tot die tijd in de luiers en omdat hij veel last heeft gehad van zijn buikje ook altijd dunne ontlasting (soms nog wel) dus dat is hier ook wel een beetje een dingetje. De fase van luier naar potje naar wc is ook echt in sneltreinvaart verlopen en dus nog niet helemaal hoe het zou moeten, maar dat moet ik tussen de middag thuis maar even goed controleren dan.
Ja billen afvegen moeten wij thuis ook nog echt wel doen... Dat is dus ook wel een dingetje. Ik snap ook best dat de juf daar geen tijd voor heeft, maar vind t eigenlijk ook weer niet zo gek dat een net 4 jarige dat zelf nog niet zo goed kan...
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
02-01-2020 12:52

Thuis doet ze zonder luier.
Op school zal ze een luierbroekje krijgen, ze weet dit ook. Voor ongelukjes.
Maar als ze poept (ze poept nooit op de wc helaas) wordt ik gebeld.
Ben allang blij dat ik vanuit huis werk anders had je mooi een probleem met je werk, niet iedereen kan zomaar weg.
Wat lastig dat ze vaak geen seintje lijkt te krijgen zeg. Nou ik hoop dat ze snel naar de poli kan en dat ze goede tips hebben dan. En fijn inderdaad dat je haar wel relatief makkelijk kunt gaan verschonen. Voor mij is het op mijn werkdagen niet compleet onmogelijk, maar natuurlijk wel mega onhandig, want met zo'n verschoonbeurt en heen en weer rijden ben ik toch zo 45 minuten kwijt. En ik was bijv ook van plan om met de jongste te gaan zwemmen dus dan zou t ook wel onhandig zijn als ze bellen terwijl je in het zwembad zit... ;-D
Maar misschien loopt t wel los en verbaast kind me nog ;-D
Er werd tenslotte al gezegd: ik poep niet op school, plas alleen en poep thuis :D
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
02-01-2020 10:32
@Happyapple, qua eten/drinken zou het allemaal best mee kunnen vallen, hoor! M’n stiefzoons zitten op een school met een gezond beleid, maar mogen gewoon ranja mee en zelf bepalen wat er op brood zit. Ze mogen dan weer geen snoep mee (nog geen paasei in de broodtrommel), geen frisdrank (logisch) en drie keer per week zijn de pauzes ‘fruitdagen’ (dus geen koekjes).

Op de school waar mijn zoon naartoe gaat, is geen enkel voedingsbeleid, heb ik gelezen, dus dat vind ik fijn. Ik bepaal graag zelf wat ik zoon meegeef :)
Bij ons is het wel een gezond beleid, maar ik weet dus niet zeker hoe streng het precies is... We hebben volgende week een intakegesprek dus dan weet ik waarschijnlijk wel wat meer... Maar gelukkig eet kind wel fruit en lust ook wel smeerkaas etc.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn ze wel echt streng op het voedingsbeleid. Ze zijn ook een lekker fit school en doen bijv ook minimaal 3x per week gymmen.
Qua zindelijkheid: dochter is al bijna 2 jaar zindelijk. Alleen billen afvegen gaat nog niet goed. Nu zag ik wel in de kleutertoiletjes verschoningstafels met doekjes, dus ik denk dat ze er hier geen groot probleem van maken.
Bij dochter op school werken ze al vanaf groep 1 met een tablet in de klas en vanaf groep 3 heeft iedereen een chromebook. Hoe is dat op jullie school?
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in de schoolgids dat de kinderen geen limonade mee mogen. Valt ranja daar ook onder? Ik heb namelijk geen idee...
Redballoon schreef:
02-01-2020 16:07
Ik las net in de schoolgids dat de kinderen geen limonade mee mogen. Valt ranja daar ook onder? Ik heb namelijk geen idee...
Ranja en limonade zijn toch hetzelfde?

Wij hoeven alleen brood en drinken mee te geven. School regelt gezonde tussendoortjes. Da’s toch wel erg fijn!

Ik kijk nu wel uit naar h t moment dat ze naar school gaat. Net 2 weken vrij geweest en dochter was ook gewoon thuis. Toch wel pittig dan. Ze is nogal snel aangebrand de laatste tijd :P. Teken dat ze er aan toe is..?
Alle reacties Link kopieren
han1987 schreef:
02-01-2020 16:01

Bij dochter op school werken ze al vanaf groep 1 met een tablet in de klas en vanaf groep 3 heeft iedereen een chromebook. Hoe is dat op jullie school?
Niet. Gelukkig als ik heel eerlijk ben. Ze zien thuis schermpjes genoeg, ze heeft in huis wel een tablet.
Vrije School is sowieso wat oudewetser daarin. Voor man is het aanbod wel te mager maar hij zit in de ict. We leren haar thuis met laptops en tablets om te gaan.
Er is 1 digibord op school.

Op een andere school waar we gekeken hebben was in elke klas een digibord. Tijdens de lessen stond gewoon youtube aan! Ik schrok daar echt van. Geen enkele rust in de klassen.

Vind in de kleuterklas beginnen met een tablet en groep 3 chromebook wel heel vroeg. Waarom zo vroeg al? Wat gaan ze daarop doen dan? Neem aan dat er toch vooral "normaal" gewerkt wordt, in een schrift. En spelen in groep 1?
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Ik heb trouwens totaal niet nagedacht over ht naar de wc gaan.. ik ken eerlijk gezegd geen enkele vier-jarige die zelf de billen kan afvegen. Mijn dochter kan er ook niet goed bij, klemt d’r billen tegen elkaar (en het zijn ook nog van die lekker bolle spekbilletjes :grin:).

Hier werken ze niet met tablets/laptops. In de bovenbouw staan computers op de gang. Weet ook niet of ik het fijn zou vinden als ze wel met tablets zouden werken. Gebruiken ze het bij jouw kind op school veel, Han?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven