Stiefkinderen vriendin en de verjaardagen
vrijdag 3 januari 2020 om 22:23
Een goede vriendin van mij heeft sinds een jaar een nieuwe relatie. Ze heeft zelf al een zoon uit een vorige relatie en heeft er nu twee stiefkinderen (<10 jaar) bij. Ik heb die kinderen totaal drie keer gezien en nu is er een over twee weken jarig en wij zijn uitgenodigd.
Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?
Zouden jullie wel of niet gaan?
Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?
Zouden jullie wel of niet gaan?

zaterdag 4 januari 2020 om 09:22
De meeste reacties gaan toch niet om dat die verjaardag zo belangrijk is of dat mensen zeggen dat ze 'absoluut niet weg kan blijven'? Jij maakt er (weer eens) een grotere tegenstelling van dan dat die is.
Ik zie de meeste reacties juist het belang van een verjaardag bagataliseren en zeggen van 'Joh, als het belangrijk is voor je vriendin, doe het dan gewoon'. Of 'laat het niet na uit een soort loyalieit naar de ex, laat die vriendschap er buiten'.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zaterdag 4 januari 2020 om 09:23
Met vrienden is het bij ons ook niet de gewoonte idd, maar ik zie het elders wel zo gebeuren en dan krijg je dit soort situaties. Ik zou dan denk ik maar aanhouden wat ik bij de andere kinderen ook doe.Malinois schreef: ↑04-01-2020 08:57Jouw schoonzus is gewoon vreemd![]()
Vanaf samenwonen denk ik dat ik gewoon langs zou gaan. En als ik door familie gevraagd wordt zou ik waarschijnlijk gewoon direct al komen hoor. Maar bij vriendinnen ligt dat anders, ik nodig zelf al geen vriendinnen uit voor een kinderverjaardag omdat dat voor hen onmogelijk leuk kan zijn. Tenzij je kinderen hebt die met elkaar spelen ofzo, dan snap ik het nog.
Maar naar de verjaardag van het kind van de relatief nieuwe vriend van een vriendin zou me een brug te ver zijn. Ik stik al in de verjaardagen van neefjes en nichtjes en nog meer erbij is me echt te gek.
zaterdag 4 januari 2020 om 09:31
Herkenbaar, Red. Onze kinderen worden door sommige familieleden ook anders behandeld, omdat ze "maar" geadopteerd zijn, en dus niet écht onze kinderen zijn, en dus geen familie. En reken maar dat de kinderen dat dondersgoed doorhebben.
Dus ik zou ook naar de verjaardag van stiefkind gaan. Die hoort er nu net zo goed bij als het eigen kind. En eens met Sudri, het kost je maar een uurtje ofzo, en je voorkomt scheve gezichten.
Dus ik zou ook naar de verjaardag van stiefkind gaan. Die hoort er nu net zo goed bij als het eigen kind. En eens met Sudri, het kost je maar een uurtje ofzo, en je voorkomt scheve gezichten.
zaterdag 4 januari 2020 om 10:18
Meen je. Wat ontzettend sneu. Die familieleden zijn dan zeker exit?sakamanga schreef: ↑04-01-2020 09:31Herkenbaar, Red. Onze kinderen worden door sommige familieleden ook anders behandeld, omdat ze "maar" geadopteerd zijn, en dus niet écht onze kinderen zijn, en dus geen familie. En reken maar dat de kinderen dat dondersgoed doorhebben.
Toch is dit wel anders.
Het stiefkindje waar het om gaat heeft zelf ook gewoon een familie en TO is vriendin met de bonusfamilie.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
zaterdag 4 januari 2020 om 10:38

I'm not lazy
I'm on energy saving mode

zaterdag 4 januari 2020 om 10:40
Nou pas maar op TO. Het is juist helemaal niet logisch dat jij naar die verjaardag gaat of ervoor wordt uitgenodigd.
Ten eerste zijn het (alleen maar) de kinderen van haar (nog nieuwe) vriend, meer is het niet. En daar heb jij uiteraard geen relatie of connectie mee. Zijzelf ook niet zozeer en overdrijft gelijk ontzettend, want het zijn niet eens haar “stiefkinderen”, het zijn alleen de kinderen van haar vriend: dus waarom gaat zij mensen uitnodigen waaronder zelfs jou, voor het feestje van kinderen van haar vriend die ze net (nog geen jaar) kent. Dat vind ik raar, zelfs aandachtvragend gedrag. Laat die vader dat bovendien lekker zelf organiseren, hij is de opvoeder. Ik denk dat je vriendin zich nogal als een moeder voor zijn kinderen opwerpt. Prima maar dat doet ze dan toch echt zelf.
Ten tweede er is pas sprake van een ‘stiefkind’ of ‘stiefmoeder’ als je echte partners bent, dus bv via trouwen of een andere verbintenis.
Ten derde: het zijn maar kinderverjaardagen dus als je daar geen behoefte aan hebt zou ik gewoon eerlijk zijn. Zelf zou ik dat absoluut niet stimuleren en er niet gaan. Geeft alleen maar verplichtingen en dan wordt je straks natuurlijk ook nog uitgenodigd en op de verjaardagen van die andere kinderen. En moet je dan ook nog cadeaus voor die onbekende kinderen van die ander meenemen? Nee hoor. Niet aan beginnen, want dan wordt je volgend jaar weer verwacht en als je niet kunt worden er ook nog weer dingen achteraf verwacht.
Ten eerste zijn het (alleen maar) de kinderen van haar (nog nieuwe) vriend, meer is het niet. En daar heb jij uiteraard geen relatie of connectie mee. Zijzelf ook niet zozeer en overdrijft gelijk ontzettend, want het zijn niet eens haar “stiefkinderen”, het zijn alleen de kinderen van haar vriend: dus waarom gaat zij mensen uitnodigen waaronder zelfs jou, voor het feestje van kinderen van haar vriend die ze net (nog geen jaar) kent. Dat vind ik raar, zelfs aandachtvragend gedrag. Laat die vader dat bovendien lekker zelf organiseren, hij is de opvoeder. Ik denk dat je vriendin zich nogal als een moeder voor zijn kinderen opwerpt. Prima maar dat doet ze dan toch echt zelf.
Ten tweede er is pas sprake van een ‘stiefkind’ of ‘stiefmoeder’ als je echte partners bent, dus bv via trouwen of een andere verbintenis.
Ten derde: het zijn maar kinderverjaardagen dus als je daar geen behoefte aan hebt zou ik gewoon eerlijk zijn. Zelf zou ik dat absoluut niet stimuleren en er niet gaan. Geeft alleen maar verplichtingen en dan wordt je straks natuurlijk ook nog uitgenodigd en op de verjaardagen van die andere kinderen. En moet je dan ook nog cadeaus voor die onbekende kinderen van die ander meenemen? Nee hoor. Niet aan beginnen, want dan wordt je volgend jaar weer verwacht en als je niet kunt worden er ook nog weer dingen achteraf verwacht.
anoniem_6643168982c66 wijzigde dit bericht op 04-01-2020 11:09
2.92% gewijzigd

zaterdag 4 januari 2020 om 10:45
sakamanga schreef: ↑04-01-2020 09:31Herkenbaar, Red. Onze kinderen worden door sommige familieleden ook anders behandeld, omdat ze "maar" geadopteerd zijn, en dus niet écht onze kinderen zijn, en dus geen familie. En reken maar dat de kinderen dat dondersgoed doorhebben.
Echt onzin en niet terecht. Het kind heeft zelf ook al een familie namelijk aan twee kanten families en opa’s en oma’s etc, Dus ik zou er niet zo spastisch over doen. En denk jij werkelijk dat zo’n kind de families van alle vriendjes en vriendinnetjes van zijn ouders daadwerkelijk óók als echte familie of nieuwe opa of oma ziet en dat zo voelt ? Nee natuurlijk niet. Maar er wordt van de andere kant kennelijk wel verwacht dat hij of zij net zoveel cadeaus en geld krijgt en allemaal andere bonusdingen. Niet terecht. Je kunt een ander niet veroordelen voor iets wat niet zo is of niet zo voelt, van beide kanten niet. En als vriendin van vriendin heb je (voorlopig) niets met de kinderverjaardagen van de kinderen van de vriend van een vriendin te maken.
anoniem_6643168982c66 wijzigde dit bericht op 04-01-2020 10:53
26.34% gewijzigd
zaterdag 4 januari 2020 om 10:46
Het is voor je vriendin belangrijk genoeg om jou te vragen.
Dat betekent dat stiefkind belangrijk is voor haar én dat jij belangrijk bent voor haar. Alleen daarom al zou ik gaan. Ook al blijf je maar een uurtje. En al helemaal als je normaliter wel naar de verjaardag van haar eigen kind gaat.
Dat betekent dat stiefkind belangrijk is voor haar én dat jij belangrijk bent voor haar. Alleen daarom al zou ik gaan. Ook al blijf je maar een uurtje. En al helemaal als je normaliter wel naar de verjaardag van haar eigen kind gaat.
I'm not lazy
zaterdag 4 januari 2020 om 10:58
To zou het voor jou anders zijn als het om een kind van partner van een zus of broer van jou zou gaan? Mijn zus heeft een nieuwe relatie. Zij heeft al twee kinderen die ze in co ouderschap opvoedt met haar ex. Hij heeft een kind waar hij volledig voor zorgt. Ze wonen samen en wij gaan als familie en vrienden die als familie zijn hetzelfde om met alle kinderen.

zaterdag 4 januari 2020 om 11:02
Je weet toch helemaal niet wat de beweegreden van vriendin is? Denk eerder dat vriendin het ZELF gezellig vindt. Dat kind heeft er natuurlijk niets aan, die wil het gewoon het eigen gezin, de eigen ouders en familie om zich heen.
zaterdag 4 januari 2020 om 11:08
Als het de kinderen het gevoel geeft er niet bij te horen is er niks anders aan.mrs.lamaze schreef: ↑04-01-2020 10:18Meen je. Wat ontzettend sneu. Die familieleden zijn dan zeker exit?
Toch is dit wel anders.
Het stiefkindje waar het om gaat heeft zelf ook gewoon een familie en TO is vriendin met de bonusfamilie.

zaterdag 4 januari 2020 om 11:11
Van jou verwacht ook niemand reacties anders dan deze. Ik zie je altijd alleen maar vanuit je eigen strak afgekaderde situatie reageren, heel star en bijzonder weinig invoelend.redbulletje schreef: ↑04-01-2020 08:46Jij bent als schoonzus toch ook niet echt familie als in bloedband? Waarom zou jij dan naar haar verjaardag moeten?
Zou gelijk korte metten maken met al die verplichte schoonfamiliebezoeken en zeggen dat ik daar niet aan doe. Niet uitnodigen en niet zelf langsgaan.

zaterdag 4 januari 2020 om 11:13
Ja óf vriendin wil het hele ‘kijk ons eens een gezellig nieuw gezin zijn’ een beetje overhaasten. Die zie ik om me heen ook wel, na 4 maanden foto’s van de ‘bonuskids’ op social media met ‘mijn rijkdom’ en onderschriften als ‘met mijn hele gezin op stap’ bij elk uitje.malibu82 schreef: ↑04-01-2020 10:46Het is voor je vriendin belangrijk genoeg om jou te vragen.
zaterdag 4 januari 2020 om 11:14
Dan ga je voor vriendin.
Zeg alleen niet te snel dat het kind er zelf niets aan heeft. Tenzij het nog een peuter is, hebben kinderen vaak meer in de gaten dan je denkt, ze kunnen het alleen nog niet altijd in het juiste perspectief zien en betrekken te snel dingen op zichzelf. Een scheiding en een nieuwe vriendin hebben een enorme impact op een kind.
Misschien dat ze daarom wel de verjaardag van kind uitgebreider willen vieren? Kind het gevoel willen geven volledig deel uit te maken van het nieuwe gezin inclusief de vrienden die daarbij horen? Kind zich welkom te laten voelen? Geen onderscheid te maken?
I'm not lazy

zaterdag 4 januari 2020 om 11:16
Als men dat werkelijk zo’n belangrijk vraagstuk vond zou men tegenwoordig niet na iedere scheet het kind zijn gezin ontnemen door te gaan scheiden.
En het kind IS nu eenmaal geen familie van al die nieuwe partners (aan beide kanten) van zijn gescheiden ouders, het kind voelt dit ook niet zo, heeft er verder ook weinig mee. Als iedereen gewoon relaxt en liefdevol met elkaar omgaat en het kind zich prettig voelt bij al die nieuwe ‘relaties’ van zijn ouders is dat voldoende voor zo’n kind. Het heeft al eigen familie namelijk.
anoniem_6643168982c66 wijzigde dit bericht op 04-01-2020 11:24
3.47% gewijzigd

zaterdag 4 januari 2020 om 11:17
laborantje schreef: ↑03-01-2020 22:53ik vind kinderverjaardagen van kinderen van vrienden sowieso een belachelijk fenomeen. Ze kunnen klasgenoten/vriendjes/familie uitnodigen, maar snap nog steeds niet waarom je als ouders van de jarige je eigen vrienden gaat uitnodigen. De enige kinderverjaardagen waar ik naar toe ga zijn die van de kinderen van broer of zus.
Aan gezien je er niet op zit te wachten zou ik het of eerlijk zeggen of je kan zogenaamd niet.
Ik heb doorgaans een band/vriendschap/connectie met het hele gezin, niet alleen met de volwassenen. Dus als ze zoon van mijn vriendin jarig is, ga ik daarheen.

zaterdag 4 januari 2020 om 11:23
Walgelijk ja. Laat die kinderen dat maar niet zien. Aandachtsgeil doen over de rug van kinderen die hun gezin verloren zijn en niets liever hun eigen ouders om zich heen willen. En in plaats daarvan wordt ze constant door hun ouders met (vaak allerlei) nieuwe partners allerlei nieuwe mensen opgedrongen in hun leven.Malinois schreef: ↑04-01-2020 11:13Ja óf vriendin wil het hele ‘kijk ons eens een gezellig nieuw gezin zijn’ een beetje overhaasten. Die zie ik om me heen ook wel, na 4 maanden foto’s van de ‘bonuskids’ op social media met ‘mijn rijkdom’ en onderschriften als ‘met mijn hele gezin op stap’ bij elk uitje.
zaterdag 4 januari 2020 om 13:33
Wat treurig is dit zeg...sakamanga schreef: ↑04-01-2020 09:31Herkenbaar, Red. Onze kinderen worden door sommige familieleden ook anders behandeld, omdat ze "maar" geadopteerd zijn, en dus niet écht onze kinderen zijn, en dus geen familie. En reken maar dat de kinderen dat dondersgoed doorhebben.

zaterdag 4 januari 2020 om 15:18
Serieus. Wat een hoop bull shit weer. Normale mensen voeren vanzelf normale gesprekken. Daar heb je geen communicatiecursus voor nodig hoor.Het-groepje schreef: ↑03-01-2020 23:33Deze zinnetjes, wordt je mee doodgegooid op sommige werkplekken
Laat OMA thuis
OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Oma’s wijsheden, daar heb je altijd wat aan maar nu toch echt even niet. Je gesprekspartner zit namelijk niet altijd op OMA te wachten. Oordelen over een ander en je mening geven is helemaal niet nodig als een ander alleen maar even zijn verhaal wil vertellen. En ook al zijn je adviezen nog zo goed bedoeld, luisteren is het allerbelangrijkste communicatiemiddel.
Wees een OEN
Heerlijk toch om je eens een OEN te voelen. Open, Eerlijk en Nieuwsgierig een gesprek ingaan is van groot belang. Als je gaat communiceren dan moet je een open houding hebben en dat doe je ook door OMA thuis te laten. Eerlijkheid duurt natuurlijk het langst en verborgen agenda’s helpen je in een gesprek echt niet verder. Want als je eerlijk bent dan kom je ook nog eens echt over. En ben jij nieuwsgierig naar de ander, dan is de ander dat ook naar jou.
Neem ANNA mee
ANNA is in een gesprek je beste vriendin. Altijd Navragen, Nooit Aannemen is DE meest fantastische tip die ze je maar kan geven. Anna is een wijze meid want dit gaat maar al te vaak mis in de communicatie. Iedereen heeft wel eens aannames over iemand of iets wat gezegd wordt, maar je moet áltijd navragen. Zo ontdek je de waarheid en ga je niet zelf een mening vormen waardoor er misverstanden kunnen ontstaan.
Gebruik LSD
Nee, ik adviseer je niet om LSD te gaan gebruiken maar om beter te Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Het is namelijk een techniek om beter tot de kern van het verhaal van de ander te komen. Bij het luisteren is het ook belangrijk om naar de lichaamstaal van de ander te kijken omdat dit vaak meer zegt dan woorden. En met samenvatten en doorvragen check je daarnaast of je alles begrepen hebt en het verhaal duidelijk is. Dit zodat je geen verkeerde conclusies trekt en op de verkeerde voet verder gaat.
Communication quote
Smeer NIVEA
Altijd heerlijk om met NIVEA te smeren en je lichaam hiermee te verzorgen. Maar het staat hier voor Niet Invullen Voor Een Ander en dat kan best moeilijk zijn. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt omdat anderen denken te weten wat je denkt of bedoelt zonder dit na te vragen. Maar hoe vaak komt het wel niet voor dat je iets anders uitstraalt of zegt dan dat je eigenlijk bedoelt. Hier kan je ANNA ook goed bij gebruiken

zaterdag 4 januari 2020 om 15:20
Gelukkig dat jij dit ook denkt.RavenclawLady schreef: ↑03-01-2020 23:42Vreselijk, brrr.
Wat zijn dat voor werkwerkplekken?
hier van ga je toch over je nek..