Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Vanmorgen had ik even moeite om uit het afzonderen te komen, maar gelukkig lukte het om naar mijn werk te gaan.

We hadden weinig klanten. En daardoor werden mijn baas, ik en een vaste klant echt knetter druk. Dat kunnen mijn baas en ik soms hebben. Het gaat er dan zeer zeer ontspoord aan toe qua sfeer.
Heel leuk maar we kunnen ook niet meer rustig worden. Die andere gozer ging naar huis omdat hij het heel gezellig vond maar de drukte te intens.

Al met al ben ik helemaal kapot en overprikkeld nu.
Maar het was wel heel gezellig.

Ik wil morgen voor het eerst naar de sportschool. Even kijken of ik niet te kapot ben van die drukte van vandaag. Sowieso ga ik naar mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
@Grietje: Goed om te bespreken met je psychiater. Wel heel vervelend dat paniekerige gevoel als je ergens bent. Heb je dit al vaker gehad?

@Choco: Ik voelde me juist rotter doordat ik minder vlak was, doordat ik minder alprazolam slikte denk ik. Gisteren was het weer een rot dag en moest ik al om 1 uur innemen, maar ik heb wel 1 ingenomen ipv 2. Maargoed toen moest ik savonds als aanvulling alsnog oxazepam gebruiken. Ik ga het nu proberen om elke keer 1 in te nemen om toch af te bouwen. Wel vind ik het jammer dat ik nog niet kan sporten, want ik was juist goed bezig daarmee.

Wel goed dat je bent gegaan naar je werk! Ga je zelfstandig sporten of ga je de 1e les zo'n begeleidings/rondleidingsles nemen? Ik hoop voor je dat het gaat lukken! Verstandig dat je naar je ouders gaat om weer even bij te komen. Wat is jouw sportdoel?
Lieve allemaal, wat fijn om te zien dat hier zo veel wordt geschreven. Natuurlijk minder fijn om te lezen als het slecht met jullie gaat, maar ik lees nog steeds graag mee om er een beetje herkenning of steun uit te halen. En had nu weer even behoefte om een berichtje te schrijven, ondanks dat ik dat een tijdje niet heb gedaan. Gewoon even als update of zo. Het ging, op zn zachtst gezegd, niet goed laatste tijd. Vandaag eindelijk een adviesgesprek bij ggz waarin ik ga horen of ze me kunnen helpen en wat ze voorstellen. Ik ben heel erg nerveus en heb afgelopen week met mijn psycholoog besproken dat dit zo moeilijk voor mij is omdat het zo'n beetje een van de laatste opties is voor mij. Dit maakt me erg bang dat ze niet iets gaan bieden wat ik zie zitten of dat ze überhaupt niets gaan bieden om mij te helpen. De angst is enorm. Ik hoop dat het mee gaat vallen en ze me iets kunnen bieden om me wellicht zelfs een mini beetje hoop terug te kunnen geven, want ik heb dat wel een beetje nodig momenteel eigenlijk.

Liefs en sterkte voor iedereen hier!
Heel veel succes Jemmer met vandaag

Shiverrr de eerste keer dat ik dit had na lange tijd was op de heen weg in een vliegtuig. Alleen toen was het zo erg dat ik ook wegzakte en met de bemanning mee moest.
Nu gebeurde het als ik ergens lang moest wachten. Bijvoorbeeld bij de kapper toen mijn haar in de verf zat en bij de wachtkamer van de tandarts op werk een keer. Eigenlijk vanaf de afgelopen 2 weken.
@Grietje, dank je wel nog voor je berichtje!

Ik heb vanmorgen dus het adviesgesprek gehad. En het was veel prettiger dan verwacht, ik kon heel duidelijk voelen dat ze zo goed mogelijk mee hadden gedacht en met verschillende behandelaren hadden overlegd en ze hadden zelfs even gebeld met mijn oude psychologe (met mijn toestemming) om te overleggen wat goed voor mij als persoon zou zijn. Ze hebben samen een plan gemaakt waarvan ze denken dat het mij goed kan gaan helpen, en ik mocht zelf aangeven wat ik graag wilde gaan proberen, maar ik mocht het ook zeker aangeven als ik iets bijvoorbeeld echt niet zou willen doen zonder dat ze me meteen zouden laten vallen. Gewoon al het feit dat ze zo goed luisterden en meedachten gaf me een fijn gevoel (het was gewoon veel minder naar dan mijn laatste ervaring met een instelling) en dat ze me een behandeling aanbieden geeft me weer een mini mini mini beetje hoop. Het blijft ontzettend confronterend, heftig en moeilijk, maar jeetje wat een opluchting is dit in ieder geval...
Hallo allemaal, zou ik hier mee mogen schrijven? Ik lees al een tijdje mee en heb nu zelf denk ik wel de behoefte om mee te schrijven/van me af te schrijven.

Ik zal me eerst even netjes voorstellen: ik ben Soulsista. De afgelopen 10 jaar was een periode met telkens terugkerende depressies. Het gaat telkens een tijdje goed en vervolgens krijg ik weer een depressieve periode.

Ik heb eigenlijk al die tijd een aversie tegen anti-depressiva gehad maar er deze keer voor gekozen om wel AD te proberen. Ook ben ik in therapie.

Ik slik nu een kleine week Wellbutrin (omdat ik ook adhd heb) maar merk er nog niks van. Maar waarschijnlijk is het ook te snel om al verbetering te voelen. Het lijkt zelfs wel iets slechter te gaan sinds ik het slik. Ik heb wel eens gehoord dat dat inderdaad kan gebeuren in het begin. Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen daarmee: hoe snel werkte de AD bij jullie en werden jullie klachten ook erger in het begin?

Alvast bedankt!
@soulsista welkom! Ik heb van mijn psychiater gehoord dat Wellbutrin de angsten wel wat kan versterken en dat het een ‘oppeppende’ werking zou hebben. Ben jij ook in therapie?
Ik heb gister voor het eerst de Lyrica geprobeerd en merkte vanochtend gelijk dat ik erg duizelig was. Ik mag ook een week niet autorijden met dit medicijn. De duizeligheid heeft bijna de hele dag nog aangehouden maar ik merk dat het wel een positief effect heeft op mijn angsten. Ik ben vandaag even naar het werk gegaan en naar mijn ouders.
Morgenvroeg ben ik van plan om naar Zumba te gaan, dit wordt de eerste keer en het is een groepsles dus eerlijk gezegd vind ik het wel spannend! Ik hoop dat ik me ertoe kan zetten om echt te gaan, want op de bank blijven zitten word ik ook niet vrolijk van.
Vlamtosti schreef:
10-01-2020 20:54
@soulsista welkom! Ik heb van mijn psychiater gehoord dat Wellbutrin de angsten wel wat kan versterken en dat het een ‘oppeppende’ werking zou hebben. Ben jij ook in therapie?
Dank je vlamtosti voor het welkom heten! Ik heb geen last van angsten dus dat kan ook niet versterkt worden. Ik heb helaas ook nog geen opwekkende werking mogen ervaren helaas. Ik lijk wel wat depressiever. Maar goed, ik slik het ook nog maar net. Ik heb ook therapie idd.
@Jemmer: Wat fijn dat je eindelijk iets hebt gevonden waarvan je een mini beetje hoop krijgt. Ik hoop voor je dat ze je echt kunnen helpen en dat je je snel weer wat beter mag voelen. Wanneer kan je starten met je behandeling? Is het ambulant of in deeltijd?

@Soulista: Welkom! Ik slik zelf ook wellbutrin in combinatie met nog andere medicatie en ik kan het echt niet missen. Ik slik 600 mg per dag. Soms kunnen je klachten idd verergeren of je hebt andere bijwerkingen. Maar als het goed is trekken deze ook weer weg. Dit heeft gewoon even tijd nodig.

@Vlamtosti: Fijn dat je gelijk een verschil merkte! Ik hoop dat het je lukt om morgen naar zumba te gaan. Dan kan je daarna met een goed gevoel op de bank gaan zitten en misschien geeft het je ook wel positieve energie.
@Shiverrr: bedankt voor je berichtje! Ik had gewoon echt helemaal niet meer geweten wat ik had kunnen proberen als zij mij niet hadden kunnen helpen, dus het is gewoon inderdaad echt even een enorme opluchting of zoiets. Lieve woorden, dank je wel. Er was nog opnieuw een wachtrij, maar ze kwamen er ineens dat er misschien toch voor mij al wel in februari een plekje beschikbaar wordt gesteld dus dat zou wel echt heel erg fijn zijn (maar donderdag krijg ik van alles nog wat meer info en wat specifiekere data). Want inmiddels zijn we al zes maanden verder en wil eigenlijk wel beginnen, want hoe langer ik wacht, hoe groter de stap weer wordt. Het zijn allemaal best wel heftige therapieën ook, dus ik zie er erg tegenop en weet dat het zwaar zal worden, maar het leven is nu toch al onleefbaar bijna waardoor ik toch wel ergens kracht kan vinden denk ik om aan zoiets engs te beginnen. Omdat het me toch een beetje hoop geeft, eindelijk. Het is ambulant, maar het zijn waarschijnlijk vier therapieën tegelijkertijd (waarvan een is dat ik mn huidige psychologe nog even mag blijven zien, wat vooral fijn en steunend is) omdat het nu echt heel heel hard nodig is, dus je zou het bijna deeltijd kunnen noemen hahaha. Denk overigens niet dat alles wekelijks gaat zijn hoor, maar dat weet ik dus nog niet. Ik hoop wel op sowieso een of twee afspraken per week, maar dat hoor ik donderdag wel. Maar ik hoop wel echt dat ik het een beetje kan combineren met studeren, want dat helpt me ook om mezelf overeind te houden enigszins. Gelukkig gaan ze allemaal meedenken, van beide kanten (studie en ggz). Ik heb aan mezelf beloofd dat ik alles ga geven, en dus ook wel de therapieën ga proberen die me het allerengst of spannendste lijken, hoe moeilijk ook.
@Jemmer ik hoop dat je snel aan de beurt bent, februari duurt niet meer zo lang. Wat voor therapieën krijg je?
@Choco hoe gaat het met jou? Ben je nog naar de sportschool geweest?
@Jemmer: Februari zou best snel zijn, ik hoop het echt dat je dan terecht kunt. Want het klinkt alsof je het echt nodig hebt. Aan je afgelopen berichtjes te zien. Wat voor therapieën ga je eigenlijk krijgen? Het zal vast zwaar worden, maar uiteindelijk zal je er vast profijt van hebben als je doorzet! En je kan natuurlijk altijd hier je verhaal kwijt als iets je te veel wordt of als je ergens mee zit als je bezig bent.
Dank voor jullie berichtjes allebei!

@Vlamtosti: Klopt, gelukkig is het nu inderdaad waarschijnlijk snel. Ik ga schematherapie doen, zelfbeeldtherapie (vind het moeilijk te beseffen dat ik dit nodig heb want naar mijn idee klopt mijn zelfbeeld wel gewoon maar ik walg nou eenmaal van mezelf en heb niet het idee dat dat gaat veranderen eerlijk gezegd, omdat dat altijd zo is geweest. Maar heb besloten het wel te gaan doen, hoe vreselijk eng en confronterend ik het ook vind), dan nog individuele therapie met een klinisch psycholoog, gz-psycholoog of psychiater; ik moet nog aan iemand toegewezen worden. Ik denk dat daar vooral gericht gaat worden op mijn sombere en uitzichtloze gedachtes omdat de andere twee therapieën ook heel erg gaan over angsten. En dan nog de therapie die ik nog heb bij mijn huidige psycholoog, maar dat gaat afgebouwd worden. Het is heel moeilijk voor mij om afscheid te nemen van haar omdat zij mij het allerbeste kent en enorm steunt. Dus ze vonden het een goed idee om dat niet gehaast af te ronden, maar ze kan me niet meer echt helpen qua therapie dus dat is eigenlijk geen 'echte therapie' dan erbij.

@Shiverrr: Ik heb bij het beantwoorden van Vlamtosti even uitgelegd wat nu het plan is waar ze mee kwamen. Februari zou inderdaad nu enorm snel zijn. Heb dus wel al zes maanden gewacht op de intake en dus nog anderhalve maand na de intake. En daarvoor ook al acht maanden voor een behandeling die uiteindelijk uitgelopen is op niets. Dus bij elkaar opgeteld ben ik nu wel gewoon heel erg toe aan iets dat snel gaat beginnen. Denk dat je er goed uit gefilterd hebt dat ik inderdaad echt heel erg wanhopig ben momenteel en me erg naar voel. Dus welke hulp dan ook zou echt wel erg welkom zijn. Vraag me elke dag af hoe lang ik dit nog trek. Ik hoop inderdaad dat het me gaat helpen, al is het om me minder wanhopig of minder paniekaanvallen te hebben of minder angstig of minder somber te voelen. IETS zou al heel fijn zijn. Fijn dat ik hier altijd terecht kan.
@Soulista: Welkom! Ik slik zelf ook wellbutrin in combinatie met nog andere medicatie en ik kan het echt niet missen. Ik slik 600 mg per dag. Soms kunnen je klachten idd verergeren of je hebt andere bijwerkingen. Maar als het goed is trekken deze ook weer weg. Dit heeft gewoon even tijd nodig.

Dank voor je reactie! Volgens mij slik jij een redelijk hoge dosis of niet? Ik dacht dat 300 mg met een uitloop naar 450 mg de maximale dosis was? Nou ja, wss niet als jij een hogere dosis krijgt voorgeschreven ;-)

Maar jou bevalt de Wellbutrin wel goed dus? Slik je het tegen depressie of ook tegen adhd/add?

Fijn om te horen dat het ‘normaal’ is dat klachten eerst verergeren. Nog maar even doorzetten dus alhoewel ik het er wel erg moeilijk vind, ik weet niet, het lijkt wel dat relativeren me moeilijker af gaat dan voordat ik Wellbutrin slikte. Kan het niet goed uitleggen, voorheen lukte het me beter om mezelf te motiveren tijdens een depressie maar nu heb ik extra veel moeite om uit bed/van de bank te komen lijkt wel. Ben ook wat prikkelbaarder en sneller geïrriteerd lijkt wel.

Hé, ik merk dat ik het fijn vind om hier even mijn ei kwijt te kunnen en even te kunnen ‘klagen’, lucht wel iets op merk ik.
@jemmer. Wat goed dat je eindelijk therapie gaat krijgen!
Ik ken die wanhoop om hulp te krijgen van vroeger heel erg. Ik heb dit toen als heel heftig ervaren.
Ik hoop dus dat je heel snel aan de beurt kan zijn. Ze klinken in elk geval fijn met dat ze naar je luisteren en je het met je oude therapeut mag afbouwen. Dat spreekt zeker voor ze.
Je hebt ook onderhand lang genoeg gewacht zou je zeggen, het mag zo onderhand wel!
Goed dat je ook gaat kijken wat je kunt blijven doen qua studie. Want dat soort dingen kunnen, als het mogelijk is uiteraard, heel helend zijn.
Heel veel sterkte en hopelijk kan je af en toe nog eens je zinnen verzetten weg van het proces. Al zijn het misschien korte momenten. Sterkte!
Hier gaat het goed, wel moe.

Ik zou gisteren naar de sportschool gaan bij mijn ouders. Had ook mijn sportkleding aan en alles. Maar de bus had een andere route dan ik dacht en ik ben nooit bij de sportschool aangekomen. Maar okee, de intentie was er.

Nu wil ik vrijdag na het gesprek met mijn psychiater gaan. En morgen ga ik een stuk fietsen met mijn beste vriendin (wat zwaar is met mijn slechte conditie).

Gisteren was mijn beste vriendin overstuur (liefde) en heb tot laat gebeld. Ik merk direct dat als ik niet mijn normale tijd naar bed ga ik moeier ben. Bovendien heb vanmorgen met een vriendin +kind gebruncht.

Ik merk sowieso dat ik standaard een beetje het gevoel heb op mijn tenen te lopen. En nu ik probeer te sporten enzo is dit nog meer het geval. Maar ik wen daar natuurlijk ook weer aan!

En ik let al heel erg op mijn rust. Maar als ik de hele dag niets doe word ik ook ongelukkig. Ik denk dat ik dit op mijn tenen loop niet te vermijden is. Misschien eens met mijn casemanager over hebben.

Vanavond misschien nog even met mijn huisgenoot programma kijken. En nu gewoon even tv kijken.
@Jemmer: Oh dan heb je idd al wel lang gewacht op echt een goede behandeling. Ik hoop dat je in februari kan beginnen! Wel goed dat je voor die zelfbeeldtherapie openstaat, ondanks dat je het eng en confronterend vindt. Wanneer hoor je meer van de startdatum? Ik heb het misschien al eerder gevraagd, maar ik weet het niet meer zeker. Heb je geen medicijnen die de scherpe randjes er een beetje vanaf kunnen halen?

@Solista: Ik slik idd wel een hoge dosis, in de bijsluiter lees ik idd ook dat een lagere dosering had maximale is. Ik hoop dat mn psychiater weet wat hij doet. Wel geprobeerd een lagere dosis maar dat werkt niet voor mij. Ik slik het voor mn depressie (biplolaire stoornis).

Het zou goed kunnen dat je wat geirriteerder bent. Ik heb zyban geslikt (zit hetzelfde in als wellbutrin) toen wellbutrin tijdelijk niet te leveren was. Maar daar raakte ik ook erg geirriteerd en opgefokt door. Heel irritant.

Hoe gaat het nu met je bijwerkingen?

@Choco: Maar op je tenen lopen is ook niet vol te houden en je bent kwetsbaarder voor een terugval denk ik. Omdat wanneer je dan 1 tegenslag krijgt het al te veel is. Nja zo werkt het iig bij mij.

Jammer dat je niet bij de sportschool bent aangekomen, maar de intentie was er idd! Hopelijk ga je niet te ver over je eigen grenzen met het fietsen! Daar zou ik bij het sporten ook voor waken. Want sporten kan energie geven zolang je niet over je eigen grenzen heen gaat. En in begin is dat super lastig want je wil zoveel meer dan je op dat moment kan qua conditie.
Hier lijkt het wel iets beter te gaan. Afgelopen 2 dagen maar 1 alprazolam ingenomen zonder aanvulling van oxazepam. Dus de paniek is wel wat minder geworden. Qua stemming is het lastig en wisselt op een dag. Ene keer denk ik van goh ja ik ga me wat beter voelen en daarna lijkt het net of er een deken over me heen valt van 'rottigheid'.
Ik begin weer richting somber/stressvol te gaan. Verdorrie en zoveel heb ik niet eens gedaan/ingepland. Het is toch niet normaal dat iemand zoveel rust nodig heeft om een beetje goed te kunnen functioneren?
Heb geprobeerd niet te vol te plannen, doseren IBI doseren, maar dan is het blijkbaar toch 1 ding te veel en ik zit weer op de bank met spanning op mijn kaken, lusteloosheid, neiging om te huilen (kan ik niet maar het gevoel is er wel).
Zijn ook stomme dingen hoor, mijn haar is te lang. 2 weken terug de kapper gebeld om een afspraak te maken maar ze was met vakantie. Door dat te lange haar krijg ik hoofdpijn. Dat is te voorkomen door het "gewoon" te krullen, gel en föhn zoals ik eigenlijk elke dag hoor te doen maar dat vind ik dan een te zware opgave en wordt beloond voor mijn luiheid met hoofdpijn.
Gelukkig kan ik morgen wel terecht.
1 keer per dag trakteer ik mijzelf op een latte. Paar jaar terug een melkschuimer gekocht, ideaal! Ding is kapot, gisterenavond besloten een nieuwe te bestellen (ik dacht nog ik ontzie mijzelf dat ik naar het dorp moet om er 1 uit te zoeken, gedoe) en die zou vandaag dan komen. Mooi ik ben thuis. Vannacht een mailtje dat die dinsdag komt precies in de tijd dat man en ik bij de kapper zitten. Ieder normaal persoon zou zijn schouders ophalen maar ik kan echt treuren om het gemis van mijn gemak en mijn latte.
Das toch niet gangbaar? Dat ik zoveel last heb van, wat ik weet dat het zijn heus ik weet het, kleine dingen?

Mijn woonbegeleidster komt vanmiddag ga het maar weer bespreken met haar. Wil ook het tijdstip even bespreken. We hadden elke week rond 13.00 afgesproken want dat kwam handig uit met mijn vrijwilligerswerk maar dat doe ik nu niet en nu vind ik het eigenlijk al maanden wel een dagbreker. Kan veel dingen niet doen op de maandag. Ga vragen of ze misschien ook vroeger kan of juist flink wat later.

Reageer later weer op jullie voor nu is het even goed zo. Straks maar eens ontbijten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Zelf gebruik ik ook Wellbutrin 150mg.
Ik ben van de 150 naar de 300 gegaan maar merkte dat dat te veel was en in overleg toen weer terug gegaan naar 150mg dit is wel beter.
Oef werd gebeld door oud collega. Een gezamenlijke collega is plotseling overleden.
Nog geen uur later leidinggevende huidige vrijwilligerswerk aan de lijn. Collega heeft einde aan haar leven gemaakt.
Was niet hetzelfde persoon.

Ben overprikkelt en heb hoofdpijn ondanks dat ik deze mensen niet gigantisch goed kende hakt het er wel in.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@ibi. Heftig van je collega, gecondoleerd en sterkte.

Om ook nog even op je eerste verhaal in te gaan. Ik weet niet of het normaal is om met zulke kleine dingen te zitten. Ik kan wel zeggen dat ik het enorm herken. Dat verhaal met die latte had ook zo over mij kunnen gaan.

Jammer dat je weer meer gestresst bent en somberder. Maar wat je zegt, je hebt je best gedaan. En het is ook logisch dat je weer wat meer probeert. Zoiets kan je niet helpen. Het leven is ook niet zo maakbaar dat je altijd een soort vakantie tempo aan kan houden.
Zo te horen heb je al goed je best gedaan maar op je schema letten namen!

@shiverr. Fijn te horen dat het wat beter begint te gaan, ik hoop dat het doorzet!
Wel nog zwaar die fase dat het telkens weer helemaal over je heen komt. Sterkte daarmee!
Hier gaat het goed.
Gisteren ben in weer wezen fietsen en het ging aanzienlijk beter. Nu ga ik zondag weer fietsen naar een afspraak die 9 km weg woont. Terug ga ik dan met de trein. Een andere keer fiets ik dan terug.
En vrijdag ga ik naar de sportschool.

Verder had ik een fijn gesprek met mijn casemanager.
Ik ben wel erg moe. Maar ook omdat ik het al druk vind qua schema en nu dat sporten er nog bovenop.

@shiverr. Dat is ook zo qua gevaar op terugval. Daarom heb ik vandaag met mijn casemanager dit onderwerp besproken.
Eigenlijk vooral dat ik makkelijker moet afzeggen.

Vanavond kan ik gelukkig uitrusten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven