Groep 0/1

01-01-2020 14:13 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag begint mijn dochter op school, in een instroomgroep. Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders wiens kind ook begint in groep 0/1 of net begonnen is.
Cherubijn schreef:
12-01-2020 11:48
Hoi allemaal,

Mijn zoontje is onlangs gestart op school en vroeg me af of jullie dit ook herkennen. Zoon heeft al enkele keren gezegd dat niemand zijn vriendje wil zijn en dat ze niet met hem willen spelen. (Kan concrete voorbeelden van situaties navertellen) Hij lijkt hierin dus oprecht en ook echt ermee te zitten.
Verder gaat hij niet met grote tegenzin naar school.
Kind had op de crèche goede vriendjes waarmee we nog weleens afspreken.
Hij vindt het ook wel lastig om kinderen te vragen om te spelen, dus dat kan meespelen.
Herkennen jullie dit? Zou hij gewoon zijn draai moeten vinden? Breekt echt je hart als je kind dit zegt....
We proberen er luchtig mee om te gaan en uit te leggen dat ze elkaar nog moeten leren kennen.

Mijn dochter geeft dit ook aan en ook over de kindjes op de bso. Ik zeg dan ook dat ze de kindjes nog moet leren kennen, dat ze moet zeggen hoe ze heet en dat ze zelf kan vragen om te spelen.
Ze is verder wel vrolijk, dus ik zoek er niet veel achter. Bij de opvang had ze altijd veel vriendjes, dus het zal wel loslopen.
Dochter vertelde gister het volgende verhaal:
De juf van de bso ging met de kinderen naar binnen maar was haar buiten vergeten en de deur was dicht. Toen kwam een andere juf de deur open maken om haar binnen te laten.
De bso heeft mij niks verteld, dus ik ga dinsdag om opheldering vragen.
Wat toevallig, mijn zoontje vertelde gister dat ze hem een keer bij het buitenspelen waren vergeten, hij zat met kinderen uit een andere klas nog buiten en hij ging toen zelf helemaal alleen naar binnen rennen. Ook apart!
Och wat sneu.
Hier vertelde juf dat dochter een vriendinnetje had gemaakt. Ze hangt een beetje aan dat meisje (oudste kleuter) en dat meisje was vrijdag ziek en daardoor was dochter wat verdrietig en liep meer alleen.

Wat slecht van de bso. Je weet toch hoeveel kinderen je hebben moet? Even goed controleren voor je binnen gaat.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
noctua schreef:
12-01-2020 10:05
Leuk!

Ik heb zelf echt nachtmerries van die lekkende bekers en een tas vol fristi :facepalm: :-D kreeg die bekers nooit goed dicht (nou moet ik zeggen dat een deksel ergens op schroeven nog steeds een uitdaging voor me is, aldus man ;-).)

Hoe is het weekend voor de kinderen die deze week voor het eerst geweest zijn?
Ik moet eerlijk zeggen dat dochter geen last lijkt te hebben van die vermoeidheid waar iedereen me voor waarschuwde. We hebben dus ook een prima weekend gehad, niet anders dan anders. Ze heeft ook echt weer zin om morgen weer naar school te gaan. Ze heeft morgen een hele lange dag, vso én bso en ze heeft er heel veel zin in haha. Moet zeggen dat het me tot nu toe erg meevalt. Ze past goed in de groep op school en ook op de bso doet ze mee alsof ze er al jaren rondloopt, aldus de juf. Scheelt denk ik ook dat ze al flink wat kinderen in de klas en op de bso kent van het kdv of uit de straat.
han1987 schreef:
12-01-2020 12:50
De juf van de bso ging met de kinderen naar binnen maar was haar buiten vergeten en de deur was dicht. Toen kwam een andere juf de deur open maken om haar binnen te laten.
Hmmm, dat zou ik ook even navragen, raar.
Ik hou dochter denk ik morgen thuis. We hebben vandaag haar verjaardag gevierd dus erg drukke dag. Ze wilde graag een K3 feest dus ik heb alles uit de kast getrokken en ze vond het fantastisch. Nu is ze flink aan het snurken haha.
Kijk morgenochtend even aan, maar anders bel ik gewoon dag ze thuis blijft.

Verder leek ze niet extra moe dit weekend.
Rowena Ravenclaw
Fijn dat jullie dochters niet heel moe zijn van de eerste week chica en ravenclaw! Ik ken kinderen die na maanden nog steeds op de bank instorten na scchooltijd.. ben benieuwd hoe dat hier zal gaan. Dochter heeft nooit veel slaap nodig gehad dus wat dat betreft zal het wel meevallen, maar ze kan wel flink chagrijnig zijn van een ochtend peuterspeelzaal.. (niet zozeer omdat ze het niet leuk vindt maar vooral door zoveel zien en meemaken).

Wat vreemd van de bso, han. Zou dat zeker navragen.

Klinkt als een goed feestje, Ravenclaw. Fijn dat je dochter het zo leuk vond :-) .
Hier was dochter wel echt moe. Zaterdag een middagslaapje gedaan en gisteravond al voor half 7 naar bed. Vandaag een lange dag, tot half 7 op de bso omdat ze vanavond door haar vader wordt opgehaaald
M’n oudste dochter is vandaag voor het eerst wennen. Ze gaat naar een instroomgroep die vandaag start, ze zijn vandaag maar met 4 kleuters dus heerlijk rustig wennen.
Er stonden tafels klaar met tekenspullen, klei en iets om te bouwen. Maar mevrouw wou puzzelen, haha. En nu zit ik thuis en baby slaapt, zoveel rust heb ik in 4 jaar niet gehad. 11.45 weer ophalen.
han1987 schreef:
12-01-2020 12:50

Mijn zoontje kwam met zo’n beetje precies hetzelfde verhaal thuis en een ander kind had zelfs gezegd dat de bso juf hun geslagen had met stokken :-o :lol:

Bleek allebei flauwekul bij navraag. Wel had mijn zoontje niet buiten willen spelen en later toch wel maar van dichte deuren was geen sprake.

De juf van school vertelde dat kinderen vaak dat soort verhalen vertellen omdat ze het gewoon nog niet leuk vinden en moeten wennen.

Dus voorzichtig aan navragen maar oppassen met beschuldigingen zou ik zeggen ;)
Moeheid hebben we eigenlijk nooit ervaren hier. Wel opstandig gedrag en veel geklaag over buikpijn. :'-(

Wel sneu maar heb hem nooit thuis gehouden, ik vind structuur en voorspelbaarheid erg belangrijk. Wel halen we hem altijd vroeg op van de bso.

Ik merk nu na de vakantie (met 3x pw vakantie bso) dat hij een omslag heeft gemaakt en het nu superleuk vindt om naar school én bso te gaan. Hij heeft in de vakantie echt zijn plekje op de bso gevonden. :)
Verhaal van bso:
Ander kind was gevallen, bloedde hevig. Juf heeft kind snel naar binnen gebracht. Andere kinderen gingen zelf naar binnen, maar dochter bleef op haar plek staan.

Dochter is trouwens wel echt moe, dat had ik niet verwacht van haar. Hoe gaat dat bij jullie nu?
Hier gaat het boven verwachting goed!
Ze heeft 1 vriendje waar ze mee speelt.
Ze komt elke dag met rekeningen thuis. :lol:
Wel is ze smiddags thuis ontzettend hyper. Alle spanning komt er dan uit denk ik.
Sinds vanmiddag ineens heel erg hangerig en verhoging/koorts dus vrees dat ze morgen niet naar school kan...

Ik geniet enorm van de rust! Alleen de tijd gaat zo verschrikkelijk snel joh, ongelofelijk!
NYC schreef:
01-01-2020 14:21
Oh leuk, ik kom graag meeschrijven! Hoopte al op een schrijfgroepje 0-1 want mijn jongste start over een paar weken ook. Volgende week hebben we een intake-gesprek op school. Hij start denk ik met ca 29 kinderen in de groep. Tas en trommel krijgt hij de maandag voor hij mag gaan wennen. Overblijven is niet nodig, maar ga ik over een poosje wel "aanwennen", doe ik vooral voor mijzelf.
Hee, zijn onze kinderen even oud? Ik had altijd het idee dat jouw kinderen allebei ouder dan het mijne waren.

Hier ook bijna naar de basisschool, ik lees even mee. Geen idee of ik echt mee ga kletsen, maar ik lees in ieder geval mee.
Am Yisrael Chai!
Redballoon schreef:
14-01-2020 22:29
Hier gaat het boven verwachting goed!
Ze heeft 1 vriendje waar ze mee speelt.
Ze komt elke dag met rekeningen thuis. :lol:
Wel is ze smiddags thuis ontzettend hyper. Alle spanning komt er dan uit denk ik.
Sinds vanmiddag ineens heel erg hangerig en verhoging/koorts dus vrees dat ze morgen niet naar school kan...

Ik geniet enorm van de rust! Alleen de tijd gaat zo verschrikkelijk snel joh, ongelofelijk!
Ik hoop dat ze tekeningen mee neemt en geen rekeningen. Anders wordt school duur grapje :rofl:

Dochter had vandaag gepoept in dr luierbroekje. Juf keek met ophalen niet heel blij :rofl: . Tja dochter kan behoorlijk stinken en dan zijn die 30 min die het mij kost (incl de andere 2 gastkids op fiets zetten) heel lang....
Rowena Ravenclaw
Zo, 2de week zit er alweer bijna op. Dochter vertelt wel veel. Ze zingt alle liedjes en vertelt welke werkjes ze heeft gedaan. Ook heeft ze al een vriendinnetje gemaakt op school. Alleen de tussenschoolse opvang vind ze maar niks, daar moet ze nog echt aan wennen
han1987 schreef:
14-01-2020 21:10
Verhaal van bso:
Ander kind was gevallen, bloedde hevig. Juf heeft kind snel naar binnen gebracht. Andere kinderen gingen zelf naar binnen, maar dochter bleef op haar plek staan.

Dochter is trouwens wel echt moe, dat had ik niet verwacht van haar. Hoe gaat dat bij jullie nu?
Ah ja, kan gebeuren. Dan heeft juf idd even wat anders aan dr hoofd. Maar er was niet nog een leidster die even had kunnen nakijken of iedereen er was?

Dochter is doodop na school. Ze gaat nu regelmatig ook weer even uurtje slapen smiddags.
Rowena Ravenclaw
Hier dochter vanochtend, na twee goede weken, krijsend achtergelaten bij de juf. Volgens mij heeft ze door dat dit de status quo wordt, elke dag naar school... Brak m'n hart wel een een beetje... Bah!
Hier ging eerste week super goed, tweede week ook wat minder. Elke ochtend wel 'ik wil niet naar school, ik wil bij mama blijven', sommige dagen ook echt in tranen weggebracht. Dus inderdaad herkenbaar JonathanStrange, breekt je moederhart. Ik vind ook lastig om d'r zo af te zetten, maar ze zal er toch doorheen moeten. Ik was er al wel voor gewaarschuwd dat als het nieuwe er vanaf is er wat weerstand zou komen. Gelukkig zegt ze eind van de dag wel elke keer dat het leuk was op school. Ze vertelt gelukkig ook wel veel over haar dagen. Gister zei ze "ik had een mooie pass vandaag met voetballen in de pannakooi" 😂
JonathanStrange schreef:
17-01-2020 09:47
Hier dochter vanochtend, na twee goede weken, krijsend achtergelaten bij de juf. Volgens mij heeft ze door dat dit de status quo wordt, elke dag naar school... Brak m'n hart wel een een beetje... Bah!
Aah sneu. Gisteren dochter ook krijsend achter gelaten. Vriend brengt haar altijd en hij zat zowat te huilen aan de telefoon toen hij me belde om het te vertellen. De schat haha.

Ik ben vanuit de kinderopvang dit wel gewend, het is vaak met 5 min over. Maar lekker weg gaan is het nooit.
Juf heeft na een uur vriend nog wel gebeld om te vertellen dag het goed was gegaan.
Rowena Ravenclaw
Ik maakte me nog wel druk of ze eigenlijk wel pasta op brood mocht.

Vandaag hadden ze broodjes gebakken met chocolade erin.
Dus die pasta is vast geen probleem XD
Rowena Ravenclaw
Ik was net even boven iets doen, 3 minuten. Kom beneden, ligt ze op de bank te slapen. Krijg haar gewoon niet wakker! :lol:
Helemaal op van haar schoolweek.

Zien jullie ook een ontzettende verandering bij jullie kleine kleuters? Mijn dochter heeft echt een enorme mentale sprong gemaakt deze 2 weken, nu al!
Niet alleen maar positief helaas, want ze heeft opeens ook een hele grote mond, maar het valt me enorm op.
Hoi allemAl,
Leuk om te lezen al die ervaringen! Vandaag hebben we het kennismakingsgesprek met de 'juffie' gehad. Wat een ontzettend warm mens en een ontzettende fijne sfeer in het lokaal. Dochter was meteen het hele lokaal aan het ontdekken, leek snel op haar gemak.
De groep waarin ze start is een nieuwe groep en ze zal het 8e kindje zijn
dat er start. Wel fijn eigenlijk, nog even in zo'n klein groepje! Maandag eerste wenochtend, ik ben benieuwd..
Redballoon schreef:
17-01-2020 16:58
Ik was net even boven iets doen, 3 minuten. Kom beneden, ligt ze op de bank te slapen. Krijg haar gewoon niet wakker! :lol:
Helemaal op van haar schoolweek.

Zien jullie ook een ontzettende verandering bij jullie kleine kleuters? Mijn dochter heeft echt een enorme mentale sprong gemaakt deze 2 weken, nu al!
Niet alleen maar positief helaas, want ze heeft opeens ook een hele grote mond, maar het valt me enorm op.
Ja hier ook zo'n sprong. Het hele peuter achtige is weg. Ze nu echt een grote kleuter. Praat veel meer. Doet zich groter voor ofzo.
Ik heb een gastkindje in de opvang die in april 4 wordt, dochter lijkt opeens zoveel ouder en wijzer terwijl er maar 3 maanden verschil is.
Rowena Ravenclaw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven