1 is genoeg - kletstopic

01-06-2018 11:24 3002 berichten
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is. :)

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.

We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680

Wie schrijven er mee?

* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
17-01-2020 14:54
Anders laat je je man thuis en ga ik mee? Geweldig plan!
:couple: (en Rozetje en SA kunnen samen spelen)... Denk alleen dat “my other half” hier niet zo blij van wordt :)
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
MvM :hug: wat spannend van je vader dat de behandelingen nu beginnen.

Baggal wauw zeg wat een reis en wat een hoop landen, dat lijkt me fantastisch om te ervaren (en tegelijk mij te lang van huis af hoor!) groot gelijk dat je niemand in je huis wilt, ik zou dat ook niet willen denk ik. Zo te lezen ga jij hierin het laatste woord hebben thuis ;-))

Rosings wat slim om Baggal’s man zo al buitenspel te zetten en jezelf mee te wurmen op de cruise :lol: :lol: jij snapt hoe het werkt.
Maar even zonder dollen, hoe ben je de week doorgekomen? Beetje relaxter weer, en heb je plannen voor dit weekend ?

Even teruglezen hoor voor volgende post, mijn werkgeheugen is overbelast :hihi:
Over potjes;
Leuk jullie ervaringen te lezen! Hier staat sinds een maand een potje & brilverkleiner klaar maar na 2x erop te zitten taalt ons kind er niet meer naar en is verschoond worden op de commode ineens helemaal niet meer zo rampzalig :@@: mama in de war zo. We laten t nog maar even bij luiers.
Stickers ben ik vrees ik te kwistig mee met tekenen / kleuren :mrgreen: die hebben hier geen ons van slagen qua effect vrees ik.

Heytan, ik heb ook vaak t idee dat ik maar wat doe; maar dat hebben meer moeders (ouders) en degenen die alles ‘volgens het boekje’ willen / doen vind ik vaak niet de aller prettigste mensen dus Nouja t zal wel loslopen denk ik altijd maar en ik zoek indien nodig eens wat op of hier om tips vragen :whistle:

Ceester hopelijk viel je echo mee en heb je weinig last van wat t dan ook is :hug:

Als ik nog iemand vergeet :flag:
Veel geschreven hier, niet gewend zover te moeten bijlezen!

Deze weer was hectisch op (nieuwe) werk, niet eens zozeer door druk / veel werk maar vooral heel veel indrukken, nieuwe mensen, locaties, kennis en ook een slechte start op maandag met een voorvalletje. Dan merk je toch dat je sneller door je energie bent dan handig is. Plus ik ben deze week ongesteld en dat kost mij helaas ook altijd weer (te) veel energie. Ben dus echt heel blij dat het weekend is.
Morgen een dagje niets gepland, heerlijk. Zondag wel weer, maar leuke dingen op zich.
En de komende week wordt op werkgebied ook weer leuker dus ik kijk er gewoon weer naar uit! :cheer2: :sun:

Fijn weekend iedereen!! :cheer2:
Mvm : spannend van je vader. Ga hard duimen dat het aanslaat.

Hobbel : Nieuw werk is volgens mij altijd spannend. Dat voorstellen, nieuwe gezichten, alles onthouden. Zelf werk ik al 18 jaar bij hetzelfde bedrijf. Dus heb dat meegemaakt, maar kan me er iets bij voorstellen.

Baggal : Wat een fantastische reis. Ik geef je wel 1 tip. Neem reistabletjes mee. Ik heb 3x op een cruise schip gezeten en ik kan niet zonder die dingen !!! Je kan ze maar bij je hebben toch? Waar in Amerika meer je aan?

Ik heb met opvoeden maar wat gedaan. Ben niet van alles volgens het boekje doen. Dochter heeft altijd duidelijk haar grenzen aangegeven. Zindelijkheidstraining had hier geen enkel nut. Ze zei zomaar van de een op andere dag : Papa, Mama, ik moet plassen. En toen was ze eigenlijk gelijk zindelijk (ook s'nachts). Ze was toen 3,5. Helaas kwam het nachtplassen terug toen ze naar school ging. Heeft een jaartje toen weer met luier geslapen en toen was dat ook weer voorbij.

Verder niets te melden. Het gaat gewoon zijn gangetje
Dochter heeft het heel druk met school. Voor mensen die denken dat groep 3 heftig is (vond ik toen ook) groep 6 is nog vele malen erger. Ze hebben nu in deze periode zo'n beetje om de paar dagen een methodetoets, maar ook de citotoetsen zijn nu weer in volle gang, en ze moet volgende maand een boekbespreking houden... pfff... oh ja en haar dyscalculie huiswerk gaat ook gewoon door.

Hebben gisteren zomervakantie geboekt. We gaan eerst een weekje naar bungalowpark op de veluwe, en daarna door naar bungalowhuisje aan de noord hollandse kust.
Volgensmij is dit echt de tijd van vaakanties boeken he?

Wij hebben ook een weekje weg geboekt, in de meivakantie. We gaan naar een huisje in de buurt van Disneyland. Nog even van ons abonnement genieten. En als er genoeg geld overblijft kunnen we in de zomervakantie ook nog een weekje ergens heen. Denk niet dat we dan nog een keer naar Disney gaan hoor ;-)

Volgend jaar wil ik ook echt wel weer een keer wat anders, maar voor nu vind ik het nog leuk zo :) Volgend jaar hoop ik dat T zijn diploma heeft, dan gaan we naar een plek met een groooooot zwembad erbij :yes:
mindervanmij schreef:
18-01-2020 14:34

Wij hebben ook een weekje weg geboekt, in de meivakantie. We gaan naar een huisje in de buurt van Disneyland. Nog even van ons abonnement genieten. En als er genoeg geld overblijft kunnen we in de zomervakantie ook nog een weekje ergens heen. Denk niet dat we dan nog een keer naar Disney gaan hoor ;-)

Volgend jaar wil ik ook echt wel weer een keer wat anders, maar voor nu vind ik het nog leuk zo :) Volgend jaar hoop ik dat T zijn diploma heeft, dan gaan we naar een plek met een groooooot zwembad erbij :yes:
Ja wij gaan 1 week all inclusive naar lanzarote in maart en dan kan ik ook op de fiets naar t vliegveld:-)
mindervanmij schreef:
18-01-2020 14:34

Ja, ik wil niet achter het net vissen met een vakantie.
Nu maar hopen dat we een beetje goed weer hebben, je weet het nooit in nederland

Over een paar jaar willen we naar Amerika. Dus even een paar jaar niets buitensporigs.
Ben echt trouwens al jaren niet meer in Disney geweest. Denk een jaar of 16 geleden? Dochter is geen typisch Disney meisje. En vent heeft een hekel aan Frankrijk dus daarom wil hij daar niet heen.

Dan maar over een paar jaar in Orlando.
Fanatic, fijn dat het z’n gangetje gaat, heerlijk toch! Klinkt idd druk qua school, wat worden die kinderen toch geleefd he.

Heerlijke vooruitzichten, jullie vakanties allemaal! ook wij hebben deze week geboekt, we gaan naar Italië in mei en voor de zomervakantie zijn we nu aan het kijken :proud:
Bofkonten zijn we dat we meerdere keren per jaar kunnen gaan, we nemen het er maar gewoon van, nu het kan!

Disney ben ik nog nooit geweest. Had vroeger graag een keer gegaan maar m’n ouders zijn er niet van en het is er later ook nooit van gekomen. Wie weet over een paar jaar als kind graag wil. Man is ook niet van de pretparken. Ben zelf al zeker 8 jaar niet geweest, terwijl het altijd een hobby van me was. Ach, mensen veranderen. En straks met kind is er weer een andere (leuke) nieuwe dimensie aan zo’n dag :)
Ja Hobbel, het is ongelovelijk hoeveel werk ze krijgen op school. En het tempo is ook echt moordend... het wordt in een super snel trein uitgelegd...
Lekker in Mei naar Italie. Daar wil vent ook niet heen (vindt ie te ver rijden hahaha)

Zolang je meerdere keren per jaar op vakantie kan gaan moet je het gewoon doen. Wij kunnen het niet. Hoewel, we hadden nu ook wel een weekendje weg gekund, maar vind het gewoon zonde van het geld joh... dan maar het geld in de zak houden voor de zomer vakantie en huis onderhoud.
fanatic schreef:
18-01-2020 18:56
Ja Hobbel, het is ongelovelijk hoeveel werk ze krijgen op school. En het tempo is ook echt moordend... het wordt in een super snel trein uitgelegd...
Lekker in Mei naar Italie. Daar wil vent ook niet heen (vindt ie te ver rijden hahaha)

Zolang je meerdere keren per jaar op vakantie kan gaan moet je het gewoon doen. Wij kunnen het niet. Hoewel, we hadden nu ook wel een weekendje weg gekund, maar vind het gewoon zonde van het geld joh... dan maar het geld in de zak houden voor de zomer vakantie en huis onderhoud.
Ja. Maar het voelt toch apart. Ik schaam me er wel voor dat ik vier keer op vakantie kan per jaar.

Terwijl ik vroeger straatarm was en alles zelf voor elkaar heb gebokst dus dat is het niet.
Westerpaviljoen schreef:
18-01-2020 18:58
Ja. Maar het voelt toch apart. Ik schaam me er wel voor dat ik vier keer op vakantie kan per jaar.

Terwijl ik vroeger straatarm was en alles zelf voor elkaar heb gebokst dus dat is het niet.
Ja is het schaamte? Of is het een vorm van ongemakkelijkheid?
ik vind persoonlijk dat je je niet hoeft te schamen als je kei en keihard gewerkt hebt om iets op te bouwen dat je als gevolg meerdere malen op vakantie kunt. Maar dat het ongemakkelijk kan voelen als je aan anderen vertelt dat je 4x per jaar op vakantie kan dat geloof ik zo....

Mensen kunnen dan toch een beetje een vertekenend beeld hebben
Of denken van pfff opschepper. (terwijl dat vaak gewoon voortkomt uit jaloezie)
fanatic schreef:
18-01-2020 19:14
Ja is het schaamte? Of is het een vorm van ongemakkelijkheid?
ik vind persoonlijk dat je je niet hoeft te schamen als je kei en keihard gewerkt hebt om iets op te bouwen dat je als gevolg meerdere malen op vakantie kunt. Maar dat het ongemakkelijk kan voelen als je aan anderen vertelt dat je 4x per jaar op vakantie kan dat geloof ik zo....

Mensen kunnen dan toch een beetje een vertekenend beeld hebben
Of denken van pfff opschepper. (terwijl dat vaak gewoon voortkomt uit jaloezie)
Ik vertel het alleen maar omdat ik zo pokketrots ben, mijn moeder heeft sinds 1983 een uitkering, in die situatie ben ik opgegroeid en nu kan ik financieel gezien vrij zorgeloos leven en daar ben ik pokketrots op.

Ik wou alleen zo graag dat iedereen dat kon....
Daar mag je toch ook heel erg trots op zijn.
Je hebt er hard genoeg voor moeten werken lijkt me
Dus logisch dan dat je trots bent op waar je vandaan komt en wat je bereikt hebt
Wat leuk dat iedereen z'n vakantie al aan het boeken is. Wij willen aankomend najaar naar Amerika, gaan binnenkort boeken. Maar we hebben ook een (stokoude) caravan. Dus wij gaan ook vaker.

Wester, dat je vaker gaat is niets om je voor te schamen hoor. Je zal er wel wat anders voor laten en je werkt er hard genoeg voor. Herkenbaar wel die vergelijking met je jeugd. Wij hadden het vroeger ook niet breed en gingen nooit op vakantie. Het voelt dan toch extra rijk dat het nu allemaal wel kan.

Baggal, jullie reis klinkt echt gaaf! Ik ben een tikkeltje jaloers. ;)

MvM, het blijft dus even afwachten met je vader. Ik hoop dat de hormoonbehandeling gaat helpen.

Ik ben dus wel zo iemand die af en toe wat leest over opvoeden. Al vind ik oei ik groei heel stom. Meer over hoe je een band met je kind opbouwt en een veilige omgeving voor je kind creëert. Maar in de praktijk is het hier vooral trial & error en wij doen ook maar wat.
Trouwens een heel fijn inzicht MvM, dat kinderen er zelf wel mee komen als ze ergens aan toe zijn. Die ga ik onthouden.

Fijn weekend allen!
Ik vind opvoeden vooral nu steeds moeilijker worden...
dochter is 10 en gaat grenzen opzoeken. Wil graag met ons in onderhandeling, probeert dingen te eisen, kan enorm nukkig zijn, soms ook huilen om niks. Ze gaat emotioneel soms van links naar rechts.

Welkom eerste tekenen van de puberteit, u bent hier sneller dan ik dacht
@BescheidenBilspleet: ik lees ook graag over opvoeding. Niet alle boeken /artikelen vind ik even goed maar het zet me wel aan het denken over wat voor moeder ik wil zijn en hoe ik het wil doen (ongeveer, dan).

Maar het ouderschap blijft me ook wel elke keer voor verrassingen stellen, waar je dan vervolgens ook weer iets mee moet, terwijl je dat van tevoren niet altijd had zien aankomen. Maar dat maakt het ook wel heel leuk. :)
BescheidenBilspleet schreef:
18-01-2020 20:07
Wat leuk dat iedereen z'n vakantie al aan het boeken is. Wij willen aankomend najaar naar Amerika, gaan binnenkort boeken. Maar we hebben ook een (stokoude) caravan. Dus wij gaan ook vaker.

Wester, dat je vaker gaat is niets om je voor te schamen hoor. Je zal er wel wat anders voor laten en je werkt er hard genoeg voor. Herkenbaar wel die vergelijking met je jeugd. Wij hadden het vroeger ook niet breed en gingen nooit op vakantie. Het voelt dan toch extra rijk dat het nu allemaal wel kan.

Baggal, jullie reis klinkt echt gaaf! Ik ben een tikkeltje jaloers. ;)

MvM, het blijft dus even afwachten met je vader. Ik hoop dat de hormoonbehandeling gaat helpen.

Ik ben dus wel zo iemand die af en toe wat leest over opvoeden. Al vind ik oei ik groei heel stom. Meer over hoe je een band met je kind opbouwt en een veilige omgeving voor je kind creëert. Maar in de praktijk is het hier vooral trial & error en wij doen ook maar wat.
Trouwens een heel fijn inzicht MvM, dat kinderen er zelf wel mee komen als ze ergens aan toe zijn. Die ga ik onthouden.

Fijn weekend allen!
Eens, wat een idioot boek is dat. En toch heb ik het gelezen, in de hoop dat het minder erg werd (werd erger) en ik er iets in ging lezen dat ik nog niet wist / zelf al had ingevuld (nee dus)
Zonde van de tijd en het ligt hier nu op zolder klaar voor mee te gaan naar de kringloop.

Wat leuk een caravan! Die hoop ik ook eentje aan te schaffen over een paar jaar als kind het wat meer meekrijgt allemaal. Ik houd van caravans en campings, man is meer van de tent, vind dat ook erg leuk hoor, maar ik wil toch liever niet meer op een luchtbed slapen.
Mijn rug en bekken vinden dat echt niet meer grappig.
Amerika, gaaf! Wordt het een rondreis of meer op 1 Plek?
Camper rondreis door Canada en de VS staat hier ook heel hoog op de wishlist!
Leuk hoor, veel plezier met uitzoeken en voorpret!
fanatic schreef:
18-01-2020 20:14
Ik vind opvoeden vooral nu steeds moeilijker worden...
dochter is 10 en gaat grenzen opzoeken. Wil graag met ons in onderhandeling, probeert dingen te eisen, kan enorm nukkig zijn, soms ook huilen om niks. Ze gaat emotioneel soms van links naar rechts.

Welkom eerste tekenen van de puberteit, u bent hier sneller dan ik dacht
Oh dit klinkt zo als mijzelf, de afgelopen paar dagen.... (lang leve de menstruatie)
Dikke knuffel voor zowel jou als je meisje! :hug: en veel chocola :popcorn:

Enneh, (zuid-) Italië met de auto vinden wij ook te ver. We vliegen. Weloverwogen en met co2 compensatie etc uiteraard. Maar toch.
In de zomer, Frankrijk, rijden we wel zelf.
Hobbelster schreef:
18-01-2020 22:46
Oh dit klinkt zo als mijzelf, de afgelopen paar dagen.... (lang leve de menstruatie)
Dikke knuffel voor zowel jou als je meisje! :hug: en veel chocola :popcorn:

Enneh, (zuid-) Italië met de auto vinden wij ook te ver. We vliegen. Weloverwogen en met co2 compensatie etc uiteraard. Maar toch.
In de zomer, Frankrijk, rijden we wel zelf.
Menstruatie is er gelukkig nog niet. Nog helemaal geen ontwikkeling op lichamelijk vlak
maar ik merk wel heel erg dat het hormonaal geestelijke aspect aan het werken is
Het nukkige, het boze, het huilen, gewoon het extreme van links naar rechts gaan. En dat zuchten (ik mag ook niks, pffff, mam, serieus)
hahahaha, ik heb het ook allemaal gedaan hoor, maar ik was toen echt al ouder

Eigenlijk moeten we gewoon samen een reep chocola opvreten, maar dat wil ze niet want daar krijgt ze serieus jeugdpuistjes van
Pooh Fanatic, dat is al een hele andere fase. Het lijkt me wel heel leuk om mee te maken, de puberteit. Al kan ik me wel voorstellen dat ze nog wel even klein mag blijven.
Hoe vindt jouw dochter het dat ze enigst kind is?
Ik ben er op het moment weer mee bezig merk ik, dat ik voor ons kind een broer of zus wil. Terwijl dat helemaal geen garantie geeft op een goede band. Droomde er vannacht zelfs over en dacht alleen maar "nee!"

MvM, dat inderdaad.meer nadenken over het grote geheel ipv allerlei praktische dingen. Ik denk ook veel na over wat voor moeder ik wil zijn en wat voor voorbeeld ik dan ben.

Hobbelster, grappig dat jij dat ook hebt met oei ik groei. In het begin zijn die lijsten met wat ze nieuw kunnen nog wel grappig. Maar nu vind ik het echt een zware pil en ik snap ook niet waarom hij zo dik is. Moraal van het verhaal is toch dat kind vervelend wordt en daarna iets nieuws kan. En die van mij wordt nog niet eens echt vervelend, die kan gewoon af en toe iets nieuws.
Caravan is heel leuk ja, en als je een beetje handig bent hoeft het ook niet duur te zijn. Wij hebben de onze zelf gestoffeerd en een beetje gepimpt. Voordeel is dat je dan wel makkelijker (in etappes) naar bijvoorbeeld zuid Italië rijdt. Tussendoor stoppen op een camping en je hoeft niets op te zetten. Wij trekken op die manier ook wel veel rond. Doen dan alleen de luifel als we ergens kort staan.
In Amerika gaan we rondreizen met een camper inderdaad. Het ligt al vast dat we naar de westkant gaan, maar de precieze planning moeten we nog maken.
Ik vond oei ik groei opzich wel grappig eigenlijk. :biggrin: Het heeft mij wel door heel wat hopeloze momentjes heen geholpen waarin ik me anders misschien sneller zou afvragen of ik iets verkeerd had gedaan met de baby. Nu kon ik altijd de sprongetjes de schuld geven. ;-) Verder hechtte ik er niet zoveel waarde aan eigenlijk.

Boeken die ik nu interessant vind gaan meer over de manier van communiceren met kinderen. Bijvoorbeeld het boek how2talk2kids vond ik erg interessant en sommige dingen probeer ik daar wel uit toe te passen. Het boek De trukendoos voor ouders heb ik ook gelezen, daar stonden ook wel wat interessante dingen in. :)

Laatst had ik echter zo'n gek boek: het moeder/zoon handboek. Ik dacht: dat is eens leuk, een boek over de band tussen moeder en zoon... Nou, binnen een kwartier had ik al zoiets van: niet aan mij besteed. Het was super generaliserend o_o Later las ik wat reviews op Goodreads en ik schrok echt van sommige reviews ie waren geplaatst, ik was blij dat ik niet verder had gelezen! o_o
BB : Mijn dochter vindt het okee dat ze enigst kind is. Ja soms zegt ze : Mam je kan nog zwanger worden he, je bent nog jong genoeg (ben 38), ze heeft ergens gehoord dat vrouwen voor hun 40e nog makkelijk zwanger kunnen worden en dat het daarna moeilijker wordt.

Af en toe vindt ze het vervelend dat ze niemand heeft om mee te spelen (als ze zich verveelt), maar ze kan er ook de voordelen van inzien.
Haar beste vriendin komt uit een gezin met 4 kinderen. Dochter vindt het daar geweldig omdat het altijd druk is vol bedrijvigheid. Vriendin vindt het op haar beurt heerlijk bij ons, want je hoeft niet bang te zijn dat je spullen gepikt worden of kapot gemaakt en alles is gewoon van jou.

Hier is het al jaren geaccepteerd dat het bij 1 kind is gebleven. We vinden het prima.
Ik denk als je nu zwanger zou worden, dat ze dan ook niet veel meer met haar broertje of zusje zou spelen. Tegen de tijd dat er echt gespeeld kan worden ben je zo alweer 2 jaar verder (als je gelijk zwanger zou worden!). Dan hebben ze weinig meer aan elkaar, denk ik.

Datzelfde denk ik ook met mijn eigen zoon trouwens, als ik nu zwanger zou worden, zouden ze 7 jaar schelen. Tegen de tijd dat de jongste dan echt kan praten en een speelkameraadje kan zijn voor T, is T alweer 10 stappen verder...
mindervanmij schreef:
21-01-2020 17:16
Ik denk als je nu zwanger zou worden, dat ze dan ook niet veel meer met haar broertje of zusje zou spelen. Tegen de tijd dat er echt gespeeld kan worden ben je zo alweer 2 jaar verder (als je gelijk zwanger zou worden!). Dan hebben ze weinig meer aan elkaar, denk ik.

Datzelfde denk ik ook met mijn eigen zoon trouwens, als ik nu zwanger zou worden, zouden ze 7 jaar schelen. Tegen de tijd dat de jongste dan echt kan praten en een speelkameraadje kan zijn voor T, is T alweer 10 stappen verder...
Klopt, die baby zou dan eerder vervelend worden.
Ik scheel zelf 10 en 11,5 jaar met mijn eigen broers. Ik ben de jongste. Nou die zaten ook niet super veel met mij te spelen hoor toen ik een kleuter was. En toen ik ging puberen gingen zij de deur uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven