Hoe doen jullie dat?
donderdag 23 januari 2020 om 22:42
We hebben met drie kinderen echt zo vreselijk veel afspraken dat ik niet meer weet hoe ik of we dat allemaal moeten doen. Ik doel op afspraken met cb, ziekenhuis, fysio, school, ggd etc. En dan nog zwemles, clubjes. We zullen vast wel bovengemiddeld veel afspraken hebben (met ziekenhuis en fysio) maar dat maakt dus ook dat ik het niet meer trek.
Ik werk parttime (24 uur in 4 dagen) en man meer dan fulltime. Op elke vrije dag of dagdeel heb in wel een afspraak voor een kind. En dan moet er weer opvang geregeld worden voor de andere 2 omdat die bij veel afspraken er niet bij mogen / horen te zijn. Man neemt er ook wel vaak vrij voor maar dat zorgt er voor dat we eigenlijk nog niet eens meer de helft van zin vrije dagen gebruiken voor vakantie of leuke dingen.
Hoe doen anderen dat? Ik zou echt zo graag meer rust willen.
Ik werk parttime (24 uur in 4 dagen) en man meer dan fulltime. Op elke vrije dag of dagdeel heb in wel een afspraak voor een kind. En dan moet er weer opvang geregeld worden voor de andere 2 omdat die bij veel afspraken er niet bij mogen / horen te zijn. Man neemt er ook wel vaak vrij voor maar dat zorgt er voor dat we eigenlijk nog niet eens meer de helft van zin vrije dagen gebruiken voor vakantie of leuke dingen.
Hoe doen anderen dat? Ik zou echt zo graag meer rust willen.

donderdag 23 januari 2020 om 22:55

donderdag 23 januari 2020 om 22:58
Waar mogelijk alle kinderen mee en anders vooral afspraken maken op de momenten dat de andere kinderen op school/bso/kdv zaten. En gelukkig kan ik thuiswerken, dus iets flexibeler qua eigen tijden.
Toen ook partner uitviel en ik moest gaan mantelzorgen heb ik ouderschapsverlof opgenomen en ben ik ipv 32 28 uur gaan werken.
Toen ook partner uitviel en ik moest gaan mantelzorgen heb ik ouderschapsverlof opgenomen en ben ik ipv 32 28 uur gaan werken.

donderdag 23 januari 2020 om 22:59
Andere oplossingen: man ook minder werken, een vaste oppas voor de kinderen als jij met een kind weg moet, kinderen vaak spelen bij vriendjes, zo praktisch mogelijk plannen.
Heel veel meer smaken zijn er niet ben ik bang.
Ik heb twee kinderen en vind het vaak al veel (binnenkort in een woensdagmiddag met ze naar de tandarts EN de kapper, maar dan hebben we alles weer een tijdje gehad) en dan bof ik nog, omdat zoonlief echt niet meer wil doen dan alleen Scouting.
Heel veel meer smaken zijn er niet ben ik bang.
Ik heb twee kinderen en vind het vaak al veel (binnenkort in een woensdagmiddag met ze naar de tandarts EN de kapper, maar dan hebben we alles weer een tijdje gehad) en dan bof ik nog, omdat zoonlief echt niet meer wil doen dan alleen Scouting.

donderdag 23 januari 2020 om 23:12
Ik heb er maar één dus goed te doen. Ik neem voor een hobbyclubje en een sport steeds een jochie mee (oudste van vier kinderen). Ik zie om mij heen dat veel mensen een extra kind halen en brengen dus ik zou zeggen: spreek eens een ouder aan op zo’n clubje. Mij maakt het niet uit of ik er één of twee moet brengen en halen, rijden moet ik toch. Voor die moeder maakt dat het verschil tussen brengen met een baby en peuter in haar kielzog/baby uit bed halen en hangerige peuter en baldadige kleuter meezeulen om de oudste weer op te halen.
donderdag 23 januari 2020 om 23:13
Wat ik het liefst zou willen is stoppen met werken zodat ik niet continu het gevoel heb op beide plekken de kantjes er vanaf te lopen. Maar dat gaat niet. Minder werken is ook lastig. Dan zou het sowieso pas over een half jaar kunnen en niet minder dan 20 uur.
Man minder werken is lastig. Hij is wel flexibel maar niet constant. Dus een vast vrij dagdeel ofzo zit er niet in.
Ja het hoort er natuurlijk wel bij. Het is met name ziekenhuis en fysio en audiologisch centrum wat het zwaar maakt want daar dien je enkel met het ene kind te komen.
Man minder werken is lastig. Hij is wel flexibel maar niet constant. Dus een vast vrij dagdeel ofzo zit er niet in.
Ja het hoort er natuurlijk wel bij. Het is met name ziekenhuis en fysio en audiologisch centrum wat het zwaar maakt want daar dien je enkel met het ene kind te komen.

donderdag 23 januari 2020 om 23:16
Wat niet gaat, dat gaat niet. Dan maar de andere kinderen meenemen. Daar zul je echt niet uniek in zijn. Ik zie bij de controleafspraken in het ziekenhuis voor zoon zo vaak een ouder met twee of meer kinderen. Tablet en koptelefoon en gaan.Wortelsap91 schreef: ↑23-01-2020 23:13Wat ik het liefst zou willen is stoppen met werken zodat ik niet continu het gevoel heb op beide plekken de kantjes er vanaf te lopen. Maar dat gaat niet. Minder werken is ook lastig. Dan zou het sowieso pas over een half jaar kunnen en niet minder dan 20 uur.
donderdag 23 januari 2020 om 23:20
Durven te vragen, was mijn oplossing. Wij probeerden het ook allemaal zelf te doen en dat gaf veel stress. Toen werd ik wat assertiever, dat hielp al.
Als de fysio zei dat hij een plekje had om tijd X, wat mij heel slecht uit kwam, zei ik altijd ja. Later vroeg ik gewoon of hij ook een plekje had op dag X, als mijn man ouderschapsverlofdag had. Meestal kon dat ook gewoon.
Kort daarna kwam ik erachter dat onze bso ook een haal- en brengservice had. Zij brachten kind 1 naar een wekelijkse afspraak om 17u. Ik haalde om 17.30 kind 2 van de bso en om 17.45 kind 1 van afspraak. Dat scheelde ook stress. En kind 2 hoefde alleen mee om te halen, niet te wachten.
Ik leerde andere ouders kennen van de clubjes. Dan maakten we afspraken, zoals; ouders van andere kind bracht onze kinderen, ik haalde ze weer op.
En af en toe kon ik schoonouders inschakelen. En soms gewoon 'nee' zeggen waar mogelijk.
Boodschappen worden trouwens bezorgd, door AH. Die doen ook producten van Etos. Dat scheelt ook weer een ritje, of 2.
Sterkte!
Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en fietsen zelf naar clubjes en bijvoorbeeld de orthodontist voor routineafspraken. De fysio, artsen en diëtist zijn gelukkig afgerond. Dus nu eigenlijk alleen nog kapper en tandarts enzo. Die plannen we zoveel mogelijk in de vakanties.
Als de fysio zei dat hij een plekje had om tijd X, wat mij heel slecht uit kwam, zei ik altijd ja. Later vroeg ik gewoon of hij ook een plekje had op dag X, als mijn man ouderschapsverlofdag had. Meestal kon dat ook gewoon.
Kort daarna kwam ik erachter dat onze bso ook een haal- en brengservice had. Zij brachten kind 1 naar een wekelijkse afspraak om 17u. Ik haalde om 17.30 kind 2 van de bso en om 17.45 kind 1 van afspraak. Dat scheelde ook stress. En kind 2 hoefde alleen mee om te halen, niet te wachten.
Ik leerde andere ouders kennen van de clubjes. Dan maakten we afspraken, zoals; ouders van andere kind bracht onze kinderen, ik haalde ze weer op.
En af en toe kon ik schoonouders inschakelen. En soms gewoon 'nee' zeggen waar mogelijk.
Boodschappen worden trouwens bezorgd, door AH. Die doen ook producten van Etos. Dat scheelt ook weer een ritje, of 2.
Sterkte!
Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en fietsen zelf naar clubjes en bijvoorbeeld de orthodontist voor routineafspraken. De fysio, artsen en diëtist zijn gelukkig afgerond. Dus nu eigenlijk alleen nog kapper en tandarts enzo. Die plannen we zoveel mogelijk in de vakanties.
donderdag 23 januari 2020 om 23:20
Wij hebben een zoon met een beperking en we hebben ook al heel wat afspraken gehad, vaak lukt het dan wel om het zo te plannen dat onze dochter bijvoorbeeld op school is of bij mijn ouders, maar lukt dat niet, dan doen ze niet moeilijk als ze erbij is, zij snappen ook wel dat we nou eenmaal nog een kind hebben. Dan nemen we wat mee om te zorgen dat ze zich vermaakt en dan gaat ze mee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 23 januari 2020 om 23:24
En dit. Bij de fysio ook. Was een speelhoekje in de wachtkamer. Heeft zoon zelfs een vriendje ontmoet.

donderdag 23 januari 2020 om 23:36
Hier ook te veel artsenafspraken het afgelopen jaar. Dat en de gezondheid van onze zoon maken dat alle andere dingen geschrapt zijn voorlopig. En als er geen opvang is gaat dochter gewoon mee naar fysio of ziekenhuis. Nog nooit iemand gehoord dat dat niet kan/mag. Je zult zelf ook een dikkere huid moeten kweken vrees ik.
Zeg ik er wel bij dat ik niet werk en.man expres avonden en nachten om dingen haalbaar te houden. Dit omdat ik veel op bed lig door chronische ziekte. Maar we hebben dus wel veel geschrapt, anders worden we gek.
Zeg ik er wel bij dat ik niet werk en.man expres avonden en nachten om dingen haalbaar te houden. Dit omdat ik veel op bed lig door chronische ziekte. Maar we hebben dus wel veel geschrapt, anders worden we gek.

donderdag 23 januari 2020 om 23:54
Met twee kinderen en gemiddeld 1 a 2 medische afspraken per week:
1. goed afstemmen met partner, die kan misschien niet vast vrij zijn, maar afspraken kun je delen.
2. denk bijvoorbeeld ook aan de een brengt naar sport (en rijdt dan door naar suup of huis met de andere kinderen) en de ander haalt (bijvoorbeeld uit het werk). Scheelt verveelde kinderen langs de lijn
3. Kinderen op dezelfde hobby
2. zwemles via de BSO of samen met een stel andere ouders zodat je maar 1x in de 3-4 weken in dat pokkezwembad zit
3. allerlei andere clubjes ook liefst onder BSO-tijd of aansluitend met school; er loopt op mijn basisschool een muziekleraar rond (zijn eigen kinderen zitten ook hier op school) die regelmatig leerlingen mee neemt uit school, de ouders pikken ze dan na de muziekles bij hem op, kan ook in combinatie met de BSO
4. Nee zeggen tegen zwemles-gitaarles-aikido en cursus beeldhouden. Niks zieligs aan als het niet allemaal tegelijk mag
5. Er knettergek van worden. Hoort er nu eenmaal bij, de taxi en managementassistent-jaren denk ik.
1. goed afstemmen met partner, die kan misschien niet vast vrij zijn, maar afspraken kun je delen.
2. denk bijvoorbeeld ook aan de een brengt naar sport (en rijdt dan door naar suup of huis met de andere kinderen) en de ander haalt (bijvoorbeeld uit het werk). Scheelt verveelde kinderen langs de lijn
3. Kinderen op dezelfde hobby
2. zwemles via de BSO of samen met een stel andere ouders zodat je maar 1x in de 3-4 weken in dat pokkezwembad zit
3. allerlei andere clubjes ook liefst onder BSO-tijd of aansluitend met school; er loopt op mijn basisschool een muziekleraar rond (zijn eigen kinderen zitten ook hier op school) die regelmatig leerlingen mee neemt uit school, de ouders pikken ze dan na de muziekles bij hem op, kan ook in combinatie met de BSO
4. Nee zeggen tegen zwemles-gitaarles-aikido en cursus beeldhouden. Niks zieligs aan als het niet allemaal tegelijk mag
5. Er knettergek van worden. Hoort er nu eenmaal bij, de taxi en managementassistent-jaren denk ik.

vrijdag 24 januari 2020 om 00:14
Cb is niet verplicht, ik zou alleen inentingen halen en de rest laten zitten. Bij kind nr 3 weet je het wel toch?
Gezien de hoeveelheid medische afspraken zou ik clubjes heel minimaal houden. Eerst allemaal zwemdiploma en dan pas 1 clubje. Dingen waar je 3 keer per week voor moeten trainen sowieso weigeren. Als ze zelf naar clubje kunnen is er meer mogelijk, zolang jij moet faciliteren moet je kijken naar wat voor jou haalbaar is.
Gezien de hoeveelheid medische afspraken zou ik clubjes heel minimaal houden. Eerst allemaal zwemdiploma en dan pas 1 clubje. Dingen waar je 3 keer per week voor moeten trainen sowieso weigeren. Als ze zelf naar clubje kunnen is er meer mogelijk, zolang jij moet faciliteren moet je kijken naar wat voor jou haalbaar is.

vrijdag 24 januari 2020 om 01:29
DeKenau schreef: ↑24-01-2020 00:14Cb is niet verplicht, ik zou alleen inentingen halen en de rest laten zitten. Bij kind nr 3 weet je het wel toch?
En zelfs die kun je elders halen.
En helemaal eens met wat je schrijft.

vrijdag 24 januari 2020 om 02:26
Gek genoeg staan er altijd speel dingen in de wachtruimte. En zijn ze zo klein dat ze daar niet even alleen kunnen zijn? In mijn hoofd zijn kinderen of heel klein of je hebt geen clubjes.Wortelsap91 schreef: ↑23-01-2020 23:13Wat ik het liefst zou willen is stoppen met werken zodat ik niet continu het gevoel heb op beide plekken de kantjes er vanaf te lopen. Maar dat gaat niet. Minder werken is ook lastig. Dan zou het sowieso pas over een half jaar kunnen en niet minder dan 20 uur.
Plannen, heel goed plannen.
En plannen, heel goed plannen. Fysio, audiologisch centrum en ziekenhuis kun je onder schooltijd plannen. Vraag anders structureel een dagdeel vrij zodat je afspraken op die dag kunt plannen.