Zakgeld 13 jaar
vrijdag 24 januari 2020 om 11:54
€ 30 per maand. Dit is een vrij besteedbaar bedrag zonder 'vaste lasten'. Ook zijn we met 13 jaar gestart met € 70 kleedgeld per maand. Jassen en sportkleding hoeft hier niet van betaalt te worden.
Persoonlijk vind ik € 10 per maand voor een dertienjarige erg karig. Dat krijgt mijn dochter van 9 jaar al.
Persoonlijk vind ik € 10 per maand voor een dertienjarige erg karig. Dat krijgt mijn dochter van 9 jaar al.
summerheat wijzigde dit bericht op 24-01-2020 11:56
21.55% gewijzigd

vrijdag 24 januari 2020 om 11:55
Foei.
Mijn oudste krijgt het pas sinds een jaar. Hing aan het opruimen van haar kamer. Doet ze nooit.
En maalde niet om geld.
Nu wil ze van alles, dus ze ruimt haar kamer op en ik geef haar geld. Jongste doet mee en dus geef ik die nu ook zakgeld.
vrijdag 24 januari 2020 om 12:07
Zakgeld is hier € 5 per week contant en nog een tientje per maand op haar rekening. Het zakgeld is voor een snack op school of voor uitjes zoals zwemmen of schaatsen. Voor duurdere uitjes zoals bijvoorbeeld een musicalkaartje lappen we wel bij.
Telefoon is steeds een afleggertje van iemand uit het gezin of familie. Dus steeds ergens het voorlaatste model. Het abonnement betalen wij nog.
Het wordt nu tijd om het te gaan omgooien en hoger zakgeld|kleedgeld te gaan introduceren, zodat ze wat meer langere termijn kan gaan leren plannen. Misschien in de zomervakantie eens over praten en dan invoeren vanaf september.
Telefoon is steeds een afleggertje van iemand uit het gezin of familie. Dus steeds ergens het voorlaatste model. Het abonnement betalen wij nog.
Het wordt nu tijd om het te gaan omgooien en hoger zakgeld|kleedgeld te gaan introduceren, zodat ze wat meer langere termijn kan gaan leren plannen. Misschien in de zomervakantie eens over praten en dan invoeren vanaf september.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
vrijdag 24 januari 2020 om 12:28
Hier 2 euro per week en dan nog omgerekend 2 euro per week wat per kwartaal wordt gestort als het kleedgeld wordt overgemaakt. Dus 2 euro per week zakgeld en 26 euro per kwartaal. Daarnaast nog 150 euro per kwartaal (dus 50 per maand) kleedgeld.
Daarvan moeten uitjes met vrienden, cadeautjes, leuke dingen betaald worden. Van het kleedgeld alle kleding, behalve sport- en gymkleding en de kapper betalen wij ook. Maar schoolfeest, bioscoop etc, dat wordt betaald van het zakgeld. De oudste komt hier prima mee uit, koopt ook niet vaak eten of lekker, maar neemt gewoon eten en drinken van thuis mee en denkt verder na bij aankopen en uitjes.
Telefoon is zelf bij elkaar gespaard (zakgeld en verjaardagsgeld) en een kleine bijdrage van ons, omdat er zo goed voor gespaard was. Abonnement betalen wij.
De middelste is in groep 5 al begonnen met sparen voor een telefoon en een tablet in groep 8, niet omdat dit van ons moet, maar hij wil een duurdere telefoon en graag een tablet en vroeg in groep 5 dus al geld voor z’n verjaardag. Ik ben benieuwd of hij het sparen gaat volhouden of dat hij tussendoor nog iets anders bedenkt om het aan uit te geven.
Daarvan moeten uitjes met vrienden, cadeautjes, leuke dingen betaald worden. Van het kleedgeld alle kleding, behalve sport- en gymkleding en de kapper betalen wij ook. Maar schoolfeest, bioscoop etc, dat wordt betaald van het zakgeld. De oudste komt hier prima mee uit, koopt ook niet vaak eten of lekker, maar neemt gewoon eten en drinken van thuis mee en denkt verder na bij aankopen en uitjes.
Telefoon is zelf bij elkaar gespaard (zakgeld en verjaardagsgeld) en een kleine bijdrage van ons, omdat er zo goed voor gespaard was. Abonnement betalen wij.
De middelste is in groep 5 al begonnen met sparen voor een telefoon en een tablet in groep 8, niet omdat dit van ons moet, maar hij wil een duurdere telefoon en graag een tablet en vroeg in groep 5 dus al geld voor z’n verjaardag. Ik ben benieuwd of hij het sparen gaat volhouden of dat hij tussendoor nog iets anders bedenkt om het aan uit te geven.
vrijdag 24 januari 2020 om 12:38
Mijn 12 jarigen krijgen sinds de start middelbare school 25 euro per maand. Daar betalen ze hun kantine uitgaven en kleine uitjes na schooltijd van (vooral in de categorie van 'even wat snacken bij de mac/pizzaboer/shoarmazaak'). Daarnaast kopen ze er game tegoed van en sparen ze meestal ook nog wel wat. Dat gaat prima.
Wij betalen hun telefoonabonnement, cadeautjes en grote uitjes met vrienden. Of dat delen we ook weleens, "wij betalen je kaartje voor de bios maar als je popcorn wil betaal je dat zelf", zoiets. Kleedgeld is nog niet aan de orde vind ik. Ze krijgen wat ze willen en nodig hebben zolang dat een beetje redelijk is.
Wij betalen hun telefoonabonnement, cadeautjes en grote uitjes met vrienden. Of dat delen we ook weleens, "wij betalen je kaartje voor de bios maar als je popcorn wil betaal je dat zelf", zoiets. Kleedgeld is nog niet aan de orde vind ik. Ze krijgen wat ze willen en nodig hebben zolang dat een beetje redelijk is.

vrijdag 24 januari 2020 om 13:34
Ja ze doet wel eens boodschappen.
En haar spaarpot zit vol.
Maar wekelijks een vast bedrag krijgt ze niet.
Ze vraagt er ook nooit om. Ja af en toe vraagt ze een euro om een kaasstengel te halen uit school
vrijdag 24 januari 2020 om 16:26
Dochter krijgt sinds haar 13e €7,50 per week op haar rekening gestort. We betalen haar telefoonabonnement.
Ze krijgt onze oude telefoon. Nu had ze ook batterijproblemen, snel leeg en zo. Ze had de keus óf een toestel van max. €200 of een oudere iPhone van ons. Ze wil per se een iPhone. Een nieuwe gaan we echt niet betalen.
Ze krijgt per maand ook€50 kleedgeld.
En soms een extra centje als ze op haar broertje heeft gepast. Thuis is ze dan toch wel, maar ik vind het fijn haar daar voor te belonen. Wat ze zelf totaal niet nodig vindt.
Oja, per kwartaal zet ik €10 op haar ovkaart.
Ze is bijna 15 jaar.
Ze krijgt onze oude telefoon. Nu had ze ook batterijproblemen, snel leeg en zo. Ze had de keus óf een toestel van max. €200 of een oudere iPhone van ons. Ze wil per se een iPhone. Een nieuwe gaan we echt niet betalen.
Ze krijgt per maand ook€50 kleedgeld.
En soms een extra centje als ze op haar broertje heeft gepast. Thuis is ze dan toch wel, maar ik vind het fijn haar daar voor te belonen. Wat ze zelf totaal niet nodig vindt.
Oja, per kwartaal zet ik €10 op haar ovkaart.
Ze is bijna 15 jaar.

vrijdag 24 januari 2020 om 16:42
Die van ons krijgen 20 euro per maand.
Ze krijgen ook 20 euro van oma, dat is voor eten op school. Ze krijgen gewoon lunch van huis mee, maar af en toe mogen ze wat op school kopen, of een koffie bij de Starbuck etc.
Mobieltjes en laptops (nodig voor school) krijgen ze van ons. Het abonnement betalen wij ook. De tijd is gewoon veranderd en ik, persoonlijk, vind dat een mobiel bij de opvoeding hoort. (voordat ik misschien mensen over mij heen krijg, we hebben het over pubers, geen 5-jarigen).
Ene zoon is bijna 15 en gaat een bijbaan zoeken. Dat geld mag hij allemaal houden.
Ze krijgen ook 20 euro van oma, dat is voor eten op school. Ze krijgen gewoon lunch van huis mee, maar af en toe mogen ze wat op school kopen, of een koffie bij de Starbuck etc.
Mobieltjes en laptops (nodig voor school) krijgen ze van ons. Het abonnement betalen wij ook. De tijd is gewoon veranderd en ik, persoonlijk, vind dat een mobiel bij de opvoeding hoort. (voordat ik misschien mensen over mij heen krijg, we hebben het over pubers, geen 5-jarigen).
Ene zoon is bijna 15 en gaat een bijbaan zoeken. Dat geld mag hij allemaal houden.
vrijdag 24 januari 2020 om 17:22
Wij hebben het destijds berekend op basis van hetgeen ervan betaald moest worden plus wat extra om vrij te besteden.
Paardrijden (per les contant), 1x per week kantinezooi en 4x iets warm te drinken (thee, soep), 1x per maand bios*, 1x per maand verjaardagscadeautje. Was alles bij elkaar zo´n 25 euro en ze kreeg toen dertig, zodat ze ook af en toe een keer een lipgloss of nagellak kon kopen.
*ipv bios uiteraard ook wel eens na school een frietje eten of iets anders.
Maar goed, als je de sport overmaakt naar de vereniging, het avondje bios los ziet van zakgeld en verjaardagscadeautjes voor vriendjes zelf bekostigt, is dertig euro wel heel ruim.
Vanaf haar zestiende heeft ze altijd bijbaantjes gehad, waarbij ze haar zakgeld wel nog gewoon kreeg. Sinds een klein half jaar krijgt ze een stagevergoeding én haar stufi, dus is het zakgeld vervallen.
Paardrijden (per les contant), 1x per week kantinezooi en 4x iets warm te drinken (thee, soep), 1x per maand bios*, 1x per maand verjaardagscadeautje. Was alles bij elkaar zo´n 25 euro en ze kreeg toen dertig, zodat ze ook af en toe een keer een lipgloss of nagellak kon kopen.
*ipv bios uiteraard ook wel eens na school een frietje eten of iets anders.
Maar goed, als je de sport overmaakt naar de vereniging, het avondje bios los ziet van zakgeld en verjaardagscadeautjes voor vriendjes zelf bekostigt, is dertig euro wel heel ruim.
Vanaf haar zestiende heeft ze altijd bijbaantjes gehad, waarbij ze haar zakgeld wel nog gewoon kreeg. Sinds een klein half jaar krijgt ze een stagevergoeding én haar stufi, dus is het zakgeld vervallen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 24 januari 2020 om 17:30
Mijn 10-jarige krijgt 2 euro per week en hoeft daar eigenlijk niks van te kopen. Ik ben van plan dit te verhogen naar iets van 5 euro per week als hij naar de middelbare gaat.
Hij heeft een refurbished iPhone die wij betalen (+zijn abonnement) want hij is te lomp en niet-zuinig ermee dus hij krijgt echt geen dure telefoon.
Hij heeft een refurbished iPhone die wij betalen (+zijn abonnement) want hij is te lomp en niet-zuinig ermee dus hij krijgt echt geen dure telefoon.

zondag 26 januari 2020 om 20:00
Dochter van 14 krijgt 20 euro per maand. Tien euro van ons en 10 van haar opa. Daar haalt ze wat lekkers op school voor, cadeautjes en dingen als bios. Dat redt ze makkelijk.
Voor een nieuwe telefoon heeft ze gespaard, geld voor haar verjaardag gevraagd, voor een rapport krijgen ze ook altijd wel iets. Uiteindelijk heeft niet al haar geld aan een telefoon uitgegeven.
Dochter van 11 krijgt 1 euro per week van ons en 5 euro per maand van haar opa. Zij hoeft nog geen cadeautjes te kopen hiervan.
Voor een nieuwe telefoon heeft ze gespaard, geld voor haar verjaardag gevraagd, voor een rapport krijgen ze ook altijd wel iets. Uiteindelijk heeft niet al haar geld aan een telefoon uitgegeven.
Dochter van 11 krijgt 1 euro per week van ons en 5 euro per maand van haar opa. Zij hoeft nog geen cadeautjes te kopen hiervan.

zondag 26 januari 2020 om 20:51
10 euro per maand ?
Wat moet ie daar nu van doen ? Je komt er niet eens 1 keer Pathe mee binnen. Laat staan nog een colaatje er bij, zakkie pop corn en wat M&M's.
En bij de Mac lachen ze je ook uit met 10 euro. Koop je hooguit de afgekeurde Macmenu's van de dag ervoor.
En als je dan nog een milkshakie wil en een soft ijssie is het helemaal huilen met de pet op met 10 eurootjes.
10 euro per week moet verplicht de norm worden voor een 13-jarige. En dat loopt dan op met 2,5 per week voor elk jaar ouder.
Dat is dan exclusief de foon, het sporten en de kleding. Want daar zijn ouders zo wie zo verantwoordelijk voor tijdens de tienerjaren.
Tenminste, dat vind ik
Wat moet ie daar nu van doen ? Je komt er niet eens 1 keer Pathe mee binnen. Laat staan nog een colaatje er bij, zakkie pop corn en wat M&M's.
En bij de Mac lachen ze je ook uit met 10 euro. Koop je hooguit de afgekeurde Macmenu's van de dag ervoor.
En als je dan nog een milkshakie wil en een soft ijssie is het helemaal huilen met de pet op met 10 eurootjes.
10 euro per week moet verplicht de norm worden voor een 13-jarige. En dat loopt dan op met 2,5 per week voor elk jaar ouder.
Dat is dan exclusief de foon, het sporten en de kleding. Want daar zijn ouders zo wie zo verantwoordelijk voor tijdens de tienerjaren.
Tenminste, dat vind ik

zondag 26 januari 2020 om 21:47
aatjuhh123 schreef: ↑26-01-2020 20:5110 euro per maand ?
Tenminste, dat vind ik
Ja hoor.

maandag 27 januari 2020 om 00:21
Wat ik nou zo bijzonder vind is het gemak waarmee kinderen kunnen en mogen snacken en dat dat zo normaal wordt gevonden.
Wat is er mis met een lunch smeren thuis en die opeten?
Ik zie zo vaak pubers in de mac of hema hangen overdag met dure lunchbroodjes. Als ik dan bedenk dat ik dat soort dingen zelf niet eens echt kan betalen, of bij uitzondering mezelf een keer écht wil trakteren. Waarom zouden 13, 14, 15 jarigen dan makkelijk zoiets 1 x per week kunnen doen zonder ook maar een spier te vertrekken?
Ik ben halverwege de veertig en ik was in die zin een uitzondering dat ik ook écht mijn lunch op school opat wat ik 's ochtends thuismaakte. Ook als puber dertig jaar geleden vond ik het vrij idioot dat normale boterhammen in de prullenbak werden gegooid en dat er in de schoolkantine een tosti werd gehaald. Vroeg me ook altijd af hoe ze dat konden betalen of waarom ze hun zakgeld wilden uitgeven aan iets wat je ook van huis mee kon nemen.
Maar het lijkt zo normaal te zijn geworden dat onze verwende blagen dure broodjes a €4 euro kunnen kopen in de stad. En dat paps en mams dat supporten onder het mom 'lunch'. Ja, lunch, thuis smeren. Zoals ik dat ook doe voordat ik naar mijn werk ga. Vind het maar een rare gewoonte.
Ik zie zo vaak pubers in de mac of hema hangen overdag met dure lunchbroodjes. Als ik dan bedenk dat ik dat soort dingen zelf niet eens echt kan betalen, of bij uitzondering mezelf een keer écht wil trakteren. Waarom zouden 13, 14, 15 jarigen dan makkelijk zoiets 1 x per week kunnen doen zonder ook maar een spier te vertrekken?
Ik ben halverwege de veertig en ik was in die zin een uitzondering dat ik ook écht mijn lunch op school opat wat ik 's ochtends thuismaakte. Ook als puber dertig jaar geleden vond ik het vrij idioot dat normale boterhammen in de prullenbak werden gegooid en dat er in de schoolkantine een tosti werd gehaald. Vroeg me ook altijd af hoe ze dat konden betalen of waarom ze hun zakgeld wilden uitgeven aan iets wat je ook van huis mee kon nemen.
Maar het lijkt zo normaal te zijn geworden dat onze verwende blagen dure broodjes a €4 euro kunnen kopen in de stad. En dat paps en mams dat supporten onder het mom 'lunch'. Ja, lunch, thuis smeren. Zoals ik dat ook doe voordat ik naar mijn werk ga. Vind het maar een rare gewoonte.

maandag 27 januari 2020 om 00:35
Dus de dochter krijgt in verhouding minder want ze moet haar eigen make up betalen? Is dat om te wennen aan het idee dat vrouwen minder salaris krijgen voor hetzelfde werk?strings-attached schreef: ↑27-01-2020 00:30Wat een rare bedragen lees ik. Ik kreeg rond 13 eerst een tientje en toen 12.50 In guldens. De prijzen zijn nu eigenlijk hetzelfde als in guldens. Ik zou dan ook voor 10 p week gaan. Wel make up(meisjes) en cadeautjes zelf kopen. Ook de bios of een snack.
Of bedoelde je met zelf dat jij de cadeautjes en make-up koopt?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

maandag 27 januari 2020 om 07:53
Ik kreeg 2,50 per week. Ik vond 10 euro per week belachelijk veel. Of 10 gulden er week ook. En voor de bios of een snack moest ik sparen. En kadootjes kocht ik niet. Op een roos na voor moederdag ofzo.strings-attached schreef: ↑27-01-2020 00:30Wat een rare bedragen lees ik. Ik kreeg rond 13 eerst een tientje en toen 12.50 In guldens. De prijzen zijn nu eigenlijk hetzelfde als in guldens. Ik zou dan ook voor 10 p week gaan. Wel make up(meisjes) en cadeautjes zelf kopen. Ook de bios of een snack.
Wat heeft make-up er mee te maken?
maandag 27 januari 2020 om 22:38
Dochter van 13 krijgt nu 15 euro zakgeld en 50 euro kleedgeld per maand, plus 2x per jaar (voor- en najaar) een extra maand kleedgeld voor schoenen of een jas. Als ze 14 wordt wordt haar zakgeld 18 euro per maand.. Wij betalen haar mobiele abonnement, haar telefoon heeft ze vorig jaar zelf gekocht van haar verjaardagsgeld. Vanaf komende maand gaat ze het wijkblaadje eens per 2 maanden bezorgen, dus dan kan ze wat extra verdienen en soms kan ze voor mij (eigen bedrijf) een klusje doen om wat bij te verdienen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
dinsdag 28 januari 2020 om 07:20
Mijn 13-jarige gaat nooit naar de film of de stad in om te snaaien, laat staan iedere week.aatjuhh123 schreef: ↑26-01-2020 20:5110 euro per maand ?
Tenminste, dat vind ik
dinsdag 28 januari 2020 om 07:46
Dochter 14 jaar, derde klas middelbare school krijgt vanaf deze maand 55 euro kleedgeld. Dat is ook voor een nieuwe jas en schoenen. Juist om dit zelf te leren. Ze heeft wel net een nieuwe mooie winterjas gekregen, dus misschien draagt ze die volgend jaar nog wel. Sportkleding betalen wij. Zwemkleding niet. Ook ondergoed en sokken moet ze straks zelf gaan kopen. Ze krijgt 25 euro zakgeld per maand voor cadeautjes en uitjes en af en toe wat lekkers/ drinken bij een uitstapje of als ze met vriendinnen naar de stad is. We betalen haar telefoon abonnement (Simpel, 3 euro per maand). Ik vind haar prijsbewust, ze denkt echt na wat ze wanneer koopt, maar dat verschilt natuurlijk per kind.

dinsdag 28 januari 2020 om 07:53
Maar hier in het gezin is het ook niet normaal om elke dag een broodje van 4 euro te kopen of continue te snacken.diyer schreef: ↑27-01-2020 00:21Wat ik nou zo bijzonder vind is het gemak waarmee kinderen kunnen en mogen snacken en dat dat zo normaal wordt gevonden.
Ik vind vooral een goede verdeling belangrijk, ze smeren thuis hun lunch en soms eten ze een broodje.
Mijn kinderen zijn niet gelijk verwende blagen omdat ze dat af en toe eens mogen en kunnen doen omdat ze (genoeg) zakgeld krijgen.
Het krijgen van zakgeld, en dan bedoel ik niet een paar euro per maand, zorgt in mijn ogen ook voor het beter kunnen omgaan met geld.
Als ze namelijk wel elke dag een duur broodje kopen, merken ze al snel genoeg dat hun geld op is en ze verder niets meer kunnen.
Als mensen die hier zeggen dat hun kinderen niet naar de film gaan, of nooit eens iets lekkers (zelf) kopen betekent dat niet dat de kids het niet willen of iig de kans moeten krijgen het wel te doen.
Wij hebben het goed en onze zoons hoeven geen bijbaantje te nemen, maar van mij 'moet' het omdat ik wil dat ze met geld leren omgaan.
Dat ze weten dat ze zoveel uur moeten werken voor dat loon. En dat als ze iets groots willen kopen, dat ze dus zoveel van hun zakgeld moeten sparen en zoveel uur moeten werken voordat ze het hebben.
In mijn ogen vind ik het juist raar als kinderen geen of te weinig zakgeld krijgen.

dinsdag 28 januari 2020 om 08:09
Dat was vroeger toch niet anders? Toen ging mijn halve klas in de pauze ook bij de snackbar, of de supermarkt voor cola en chips. De Mac en een bios hadden we niet in dat gat, maar sowieso waren die minder ‘normaal’ dan tegenwoordig.
Overigens vind ik ook echt niet dat ik het zakgeld moet aanpassen op Macdonalds en bios met M&m’s en popcorn en cola.
Ik ben jaren alleen naar de bios geweest tijdens de sneak preview en dan smokkelde ik een flesje cola mee naar binnen. Toen was ik echt al 18+. Gewoon omdat een biosbezoekje met drinken, popcorn en M&ms al gauw zo’n 18,- op kost en dat kon ik toen echt niet betalen. En nu vind ik het nog veel te duur, dus als we samen gaan moeten ze ook kiezen en krijgen ze echt niet èn drinken èn popcorn èn m&ms.
En bij de Mac kun je ook gewoon een hamburger of een frietje eten ipv een compleet menu als snack. Ik heb niet de ambitie om mijn kinderen op te voeden met het idee dat elke week macdonalds en elke week bios met alles erop en eraan de norm is. De meeste werkende mensen kunnen dat niet eens betalen, dus een puber hoeft dat ook niet
Overigens vind ik ook echt niet dat ik het zakgeld moet aanpassen op Macdonalds en bios met M&m’s en popcorn en cola.
Ik ben jaren alleen naar de bios geweest tijdens de sneak preview en dan smokkelde ik een flesje cola mee naar binnen. Toen was ik echt al 18+. Gewoon omdat een biosbezoekje met drinken, popcorn en M&ms al gauw zo’n 18,- op kost en dat kon ik toen echt niet betalen. En nu vind ik het nog veel te duur, dus als we samen gaan moeten ze ook kiezen en krijgen ze echt niet èn drinken èn popcorn èn m&ms.
En bij de Mac kun je ook gewoon een hamburger of een frietje eten ipv een compleet menu als snack. Ik heb niet de ambitie om mijn kinderen op te voeden met het idee dat elke week macdonalds en elke week bios met alles erop en eraan de norm is. De meeste werkende mensen kunnen dat niet eens betalen, dus een puber hoeft dat ook niet
dinsdag 28 januari 2020 om 12:07