Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6
donderdag 24 oktober 2019 om 19:25
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
Maar dan hoor ik mezelf al praten.
Maar dan hoor ik mezelf al praten.
zaterdag 25 januari 2020 om 09:42
ja prachtig he, hij is blauwgroenig
zaterdag 25 januari 2020 om 13:46
Sabeltandcavia schreef: ↑24-01-2020 22:45
Kan ik hier mijn ei van gisteren even kwijt? Als voorjaarsbode? Mijn Jans heeft er zo haar best op gedaan en in het Kleine Geneugtentopic blijft het applaus uit.
Prachtig ei Jans!
zaterdag 25 januari 2020 om 13:54
zaterdag 25 januari 2020 om 20:24
Die eitjes 
Was vandaag bij mijn broer, daar loopt van alles in de tuin: konijnen, kippen, eendjes. Zo leuk.
Sinds dit topic weer boven kwam drijven zit ik alvast een beetje na te denken over de tuinplannen dit jaar. Vorig jaar was de vijver de grootste klus, zit voor dit jaar te denken om misschien iets meer met een moestuintje te doen. Misschien een bak op pootjes, of een kweekkastje, heb er weer helemaal zin in!
Was vandaag bij mijn broer, daar loopt van alles in de tuin: konijnen, kippen, eendjes. Zo leuk.
Sinds dit topic weer boven kwam drijven zit ik alvast een beetje na te denken over de tuinplannen dit jaar. Vorig jaar was de vijver de grootste klus, zit voor dit jaar te denken om misschien iets meer met een moestuintje te doen. Misschien een bak op pootjes, of een kweekkastje, heb er weer helemaal zin in!
Tjezus, wat vals
zaterdag 25 januari 2020 om 20:26
Ik las emo-fokkerSabeltandcavia schreef: ↑24-01-2020 23:05Wat is dat voor bijzonder werk dat daar emoes rondlopen, Friez? Werk je in een dierentuin of ben je emoefokker?![]()
ik krijg daar hele aparte beelden bij
Tjezus, wat vals
zaterdag 25 januari 2020 om 20:30
Ja volgens mij prima. Het water is nog altijd heel helder, ik ben benieuwd of dat zo blijft als het weer warmer wordt. De oeverplantjes en de waterlelie zijn een beetje treurig nu, maar in mijn tuin groeit alles over het algemeen goed dus ik denk dat die wel gaan herstellen. En verder moet om er ook om de vijver nog flink wat gebeuren qua groei, 't is nog een beetje kaal. Ik had planten weggehaald waar de vijver is gekomen en later teruggeplaatst, maar er zat wel wat tijd tussen dus ik hoop dat ze het me vergeven
Tjezus, wat vals
dinsdag 28 januari 2020 om 22:05
Ik ben van plan komende week te gaan kijken voor wat kweekspullen. Nul ervaring mee (normaal koop ik gewoon plantjes) dus als er iemand mee wil denken, graag
Wat ik van plan ben is om uiteindelijk de volgende planten te zaaien (niet allemaal tegelijk):
- cherrytomaat samen met basilicum in een pot (las dat dat goed werkt)
- snackkomkommers in een pot
- paprika's in een pot
- munt in een pot
- aardbeien in een bak aan de schutting
- radijs, sla en wortel in een krat
- nog wat kruiden in een krat, ik denk aan in elk geval dille, peterselie en bieslook. Wat zou daar goed bij kunnen? Ik las dat je het beter niet met tijm en rozemarijn e.d. kunt combineren in één bak, omdat die veel minder water nodig hebben. Die laatste twee doen het bij mij ook goed in de volle grond, dus dat kan ook.
- misschien nog eetbare bloemen
Dit zijn groenten en kruiden die wel enigszins beginner-proof zijn toch?
Klopt het dat ik in eerste instantie gewoon alles binnen kan voorzaaien, in van dit soort bakjes?

Of zijn bakjes met gewoon één groot vak makkelijker?
En ik neem aan dat je dan de sterkste plantjes uitzoekt, en wanneer het warm genoeg deze verpot eerst? Of kunnen ze dan meteen op hun plek gezet worden? En ik zie dat vaak speciale grond wordt aangeraden, is dat echt nodig of kan gewone potgrond ook?
Als het dan straks warmer wordt, wil ik ook gaan experimenteren met eventueel nog andere plantjes, dat kan dan buiten toch? Dan zit ik te denken aan zo'n kleine kas als bescherming, bijvoorbeeld deze:

Iemand nog tips voordat ik me weer volop en niet al te goed voorbereid in een enorm project stort?
Ik begrijp uiteraard dat ik nog even geduld moet hebben trouwens, maar hoe langer ik er over na denk, hoe meer zin ik er in heb!
Wat ik van plan ben is om uiteindelijk de volgende planten te zaaien (niet allemaal tegelijk):
- paprika's in een pot
- munt in een pot
- nog wat kruiden in een krat, ik denk aan in elk geval dille, peterselie en bieslook. Wat zou daar goed bij kunnen? Ik las dat je het beter niet met tijm en rozemarijn e.d. kunt combineren in één bak, omdat die veel minder water nodig hebben. Die laatste twee doen het bij mij ook goed in de volle grond, dus dat kan ook.
Klopt het dat ik in eerste instantie gewoon alles binnen kan voorzaaien, in van dit soort bakjes?

En ik neem aan dat je dan de sterkste plantjes uitzoekt, en wanneer het warm genoeg deze verpot eerst? Of kunnen ze dan meteen op hun plek gezet worden? En ik zie dat vaak speciale grond wordt aangeraden, is dat echt nodig of kan gewone potgrond ook?
Als het dan straks warmer wordt, wil ik ook gaan experimenteren met eventueel nog andere plantjes, dat kan dan buiten toch? Dan zit ik te denken aan zo'n kleine kas als bescherming, bijvoorbeeld deze:

Iemand nog tips voordat ik me weer volop en niet al te goed voorbereid in een enorm project stort?
Ik begrijp uiteraard dat ik nog even geduld moet hebben trouwens, maar hoe langer ik er over na denk, hoe meer zin ik er in heb!
Tjezus, wat vals
woensdag 29 januari 2020 om 08:34
Even vanuit het fundatopic
https://www.funda.nl/koop/dordrecht/hui ... 9/#foto-15

https://www.funda.nl/koop/dordrecht/hui ... 9/#foto-15

Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
woensdag 29 januari 2020 om 13:01
MevrouwJack schreef: ↑28-01-2020 22:05Ik ben van plan komende week te gaan kijken voor wat kweekspullen. Nul ervaring mee (normaal koop ik gewoon plantjes) dus als er iemand mee wil denken, graag![]()
Veel van dit soort 'goede kweekcombinaties' zijn onzinnig en vooral ingegeven door wat lekker smaakt bij elkaarIk zou ze liever in losse potten zetten, de tomaat wil meer zon en minder water dan de basilicum.
- paprika's in een pot
- munt in een pot
- nog wat kruiden in een krat, ik denk aan in elk geval dille, peterselie en bieslook. Wat zou daar goed bij kunnen?
Dat is een prima combi. Oregano zou daar nog wel bij kunnen, de basilicum kan hier ook prima bij. Eventueel koriander (maar koriander is een zeikerd, schiet snel door)
Ik las dat je het beter niet met tijm en rozemarijn e.d. kunt combineren in één bak, omdat die veel minder water nodig hebben. Die laatste twee doen het bij mij ook goed in de volle grond, dus dat kan ook.
Volle grond is perfect voor tijm en rozemarijn (en salie). Zijn vaste planten dus die groeien lekker door. Wel op een plekje in de volle zon zetten!
Is ook leuk in de volle grond, zaaien zich gewoon weer uit voor volgend jaar. Ik heb Oostindische kers, borage (zaait zich wel uit als een malle) en goudsbloem.
Ja, zeker wel. Al kunnen tomaten en komkommers wel een beetje een teleurstelling zijn als het een natte zomer wordt, als het niet zonnig genoeg is dragen ze buiten weinig vrucht. Als je absolute garantie op oogst wilt, zou ik nog voor courgettes en pompoenen gaan, maar daar heb je wel flink ruimte voor nodig.
Binnen voorzaaien: ja, maar let goed op wanneer je wat moet zaaien. Straks zit je met een huis vol kleine planten die nog niet naar buiten mogen omdat er nog kans op nachtvorst isEn de meeste planten worden niet beter van lang binnenshuis wonen. Tip: Op Diana's Mooie Moestuin kun je per groentesoort alle info ever vinden, is echt heel leuk. Sommige planten hebben warmte nodig om te kiemen (tomaten, paprika's, pepers, aubergine, pompoenen ook) andere willen juist niet warm staan. Belangrijkste is dat kleine plantjes echt veel licht nodig hebben. Heb je een raam op het zuiden waar je kweekbakken in kwijt kunt?
Ik doe dat altijd wel, en dan in regeltjes zaaien en noteren wat ik waar in de bak heb gezaaid. Ik zaai redelijk spaarzaam, vind het zo erg als ik plantjes moet wegdoenIk zaai ongeveer het dubbele van wat ik nodig heb, dus 4 pompoenplanten als ik er 2 wil etc.
Zaaien in zaai- en stekgrond, maar je kunt ook gewoon zelf potgrond mengen met zand. Het gaat erom dat de grond niet te rijk is zodat het groeien van wortels wordt bevorderd. Plantjes vanuit kweekbak verpotten naar kleine potjes, dan naar buiten als ze wat groter zijn (doe ik vooral omdat een heel klein plantje hap-slik-weg is voor een slak, een grotere plant heeft betere overlevingskans) Eerst afharden (overdag buiten zetten en s nachts binnen) voor je ze definitief buiten zet.
Iemand nog tips voordat ik me weer volop en niet al te goed voorbereid in een enorm project stort?![]()
Tomaten, paprika's en pepers kun je al aan beginnen hoor! Er zijn wel veel mensen die dat al zo vroeg zaaien.
woensdag 29 januari 2020 om 13:09
Ik ben weer thuis uit het verre buitenland, gister even een rondje door de tuin gelopen. Heel veel bollen komen al flink op, en mijn bolirisjes staan alweer in bloei! Hebben zichzelf ook vermeerderd volgens mij
Wel alleen in de stapelmuur, ik had er ook tussen het gras staan, maar die zie ik nog niet terug. Ben benieuwd of m'n botanische tulpjes en kievietsbloemen wel opkomen daar. Er staat ook een roos te bloeien
Ik ga zo nog extra paaltjes bij m'n nieuwe fruitbomen zetten, er staan er 2 een beetje scheef te groeien. En dan even naar het tuincentrum voor nog wat groentezaden. Ik wil in elk geval een grotere tomaat (had vorig jaar alleen cherries) en een grotere aubergine. En nog paprika en een peper wellicht.
Ik ga zo nog extra paaltjes bij m'n nieuwe fruitbomen zetten, er staan er 2 een beetje scheef te groeien. En dan even naar het tuincentrum voor nog wat groentezaden. Ik wil in elk geval een grotere tomaat (had vorig jaar alleen cherries) en een grotere aubergine. En nog paprika en een peper wellicht.
woensdag 29 januari 2020 om 15:51
Moosey
Heel erg bedankt voor je reactie! Daar kan ik een heleboel mee!
De basilicum kan dan mooi bij zijn vriendjes. Koriander houd ik niet zo van, maar oregano is een leuk idee.
Tomaten en komkommers heb ik eerder wel gehad (gekocht plantje) die deden het toen heel goed, mee ongans aan gegeten. Ik vond alleen de tomaten toen niet zo lekker, daarom dacht ik nu voor cherrytomaten te gaan. Courgette zou ik heel leuk vinden, maar dat kost teveel ruimte.
Ik heb een groot raam op het oosten, in de tuin wel een heel zonnige kant waar ik straks veel kwijt kan.
Ik ga inderdaad niet gelijk grote hoeveelheden zaaien, want zoveel plek heb ik niet en ik ben maar alleen. Meer proberen om het een beetje te spreiden gedurende het jaar denk ik.
Bedankt voor je tips ook over de stappen en het harden van de planten, dat had ik nog niet bedacht. Binnenkort op stap om wat spullen te gaan kopen!
Heel erg bedankt voor je reactie! Daar kan ik een heleboel mee!
De basilicum kan dan mooi bij zijn vriendjes. Koriander houd ik niet zo van, maar oregano is een leuk idee.
Tomaten en komkommers heb ik eerder wel gehad (gekocht plantje) die deden het toen heel goed, mee ongans aan gegeten. Ik vond alleen de tomaten toen niet zo lekker, daarom dacht ik nu voor cherrytomaten te gaan. Courgette zou ik heel leuk vinden, maar dat kost teveel ruimte.
Ik heb een groot raam op het oosten, in de tuin wel een heel zonnige kant waar ik straks veel kwijt kan.
Ik ga inderdaad niet gelijk grote hoeveelheden zaaien, want zoveel plek heb ik niet en ik ben maar alleen. Meer proberen om het een beetje te spreiden gedurende het jaar denk ik.
Bedankt voor je tips ook over de stappen en het harden van de planten, dat had ik nog niet bedacht. Binnenkort op stap om wat spullen te gaan kopen!
Tjezus, wat vals
woensdag 29 januari 2020 om 16:57
Mijn buren hadden ook een echte tegeltuin. En echt een intense hekel aan planten. Die riepen dramatisch tegen elkaar "er groeit een PLANT over de schutting!!" Echt vol afgrijzen. Binnen was ook niks groens te vinden.
Ze zijn verhuisd binnen het dorp, en binnen één dag hadden ze de prachtige tuin vervangen door tegels. Dat moet pijn hebben gedaan bij de oude bewoners, het deed bij mij al pijn.
Gelukkig zijn mijn huidige buren iets groener.
Ze zijn verhuisd binnen het dorp, en binnen één dag hadden ze de prachtige tuin vervangen door tegels. Dat moet pijn hebben gedaan bij de oude bewoners, het deed bij mij al pijn.
Gelukkig zijn mijn huidige buren iets groener.
Tjezus, wat vals
vrijdag 31 januari 2020 om 22:43
Ha, hier zijn er nog een paar die alweer bezig zijn met de tuin! In mijn omgeving kijkt iedereen me meewarig aan als ik zeg dat ik in de tuin heb gewerkt.
Dat grote ei is echt gaaf! Smaakt dat als een kippenei?
Ik zou ook over kippen moeten denken. Ik heb de afgelopen maand denk ik zo’n 200 taxuskeverlarven opgegraven, maar er zijn er vast nog meer. Het is helaas geen doen om de hele tuin te “zeven” op aanwezigheid van deze larven. Helaas hebben ze de wortels van in ieder geval 9 heuchera’s, wat geraniums, pachysandra en een euonymus opgegeten. De restanten van de planten kon ik zo uit het plantgat optillen. Kippen schijnen goede bestrijders te zijn, maar ik denk niet dat dat goed zal gaan met mijn kat. Helaas: de oude kever gaat deze winter echt wel overleven en elke larve die volwassen wordt kan weer zo’n 600 eitjes leggen.
Die funda tuin is echt heel lelijk, al is de klimplant (klimhortensia?) blijkbaar wel in deze tuin begonnen en wordt die misschien nu alleen gewaardeerd door de buren. De rest van die plant lijkt bij de buren te zitten.
Dat grote ei is echt gaaf! Smaakt dat als een kippenei?
Ik zou ook over kippen moeten denken. Ik heb de afgelopen maand denk ik zo’n 200 taxuskeverlarven opgegraven, maar er zijn er vast nog meer. Het is helaas geen doen om de hele tuin te “zeven” op aanwezigheid van deze larven. Helaas hebben ze de wortels van in ieder geval 9 heuchera’s, wat geraniums, pachysandra en een euonymus opgegeten. De restanten van de planten kon ik zo uit het plantgat optillen. Kippen schijnen goede bestrijders te zijn, maar ik denk niet dat dat goed zal gaan met mijn kat. Helaas: de oude kever gaat deze winter echt wel overleven en elke larve die volwassen wordt kan weer zo’n 600 eitjes leggen.
Die funda tuin is echt heel lelijk, al is de klimplant (klimhortensia?) blijkbaar wel in deze tuin begonnen en wordt die misschien nu alleen gewaardeerd door de buren. De rest van die plant lijkt bij de buren te zitten.
vrijdag 31 januari 2020 om 23:04
O, jullie zijn er nog. Mijn rododendrons hebben al knoppen, de sneeuwklokjes beginnen te bloeien. Helaas is de vijverpomp gestorven. Man had in het najaar net alle kabels onder tegels (ja, tegels) zand en stenen weggewerkt. Maar ja, hij kijkt of het nog gemaakt kan worden anders een nieuwe en knipt hij de kabels los en plakt het weer of zo. Het water in het vijvertje is wel mooi helder.
Binnenkort op zoek naar een klimmer voor in de schaduw, we hebben een stukje waar echt geen zon komt. Hebben een stuk betonijzer die wit gespoten wordt en aan de muur gaat. Daar moet de klimmer tegen aan.
Binnenkort op zoek naar een klimmer voor in de schaduw, we hebben een stukje waar echt geen zon komt. Hebben een stuk betonijzer die wit gespoten wordt en aan de muur gaat. Daar moet de klimmer tegen aan.