Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

woensdag 29 januari 2020 om 18:47
Misschien durfde hij dat nou juist niet te zeggen?jongengrijs schreef: ↑29-01-2020 18:45Ik kreeg vandaag de eerste opmerking over mijn haar, maar het ging niet over mijn uitgroei, lol! Een collega zei: heb jij nou je haar geverfd? Ik zei een beetje verbaasd: nee, ik heb het NIET geverfd! Toen zei hij: de kleur lijkt anders. Ik wilde bijna zeggen: ja, ik verf het juist niet meer en laat het uitgroeien. Maar ik hield mijn mond maar![]()
woensdag 29 januari 2020 om 18:50
Ja, dat kan, er was hem duidelijk iets opgevallen. Kan ook niet anders dat het mensen opvalt, maar het leek er wel heel sterk op dat het over het hiet-grijze gedeelte ging.
Mijn haar kan er ook per dag anders uitzien, afhankelijk van wat ik erin smeer. Doe ik er weinig stylingsprodukten in, dan krult het heel anders en lijkt het veel lichter. Met wat kokosvet oogt het al weer heel anders.
Hoe dan ook, ik vond het wel grappig.
Mijn haar kan er ook per dag anders uitzien, afhankelijk van wat ik erin smeer. Doe ik er weinig stylingsprodukten in, dan krult het heel anders en lijkt het veel lichter. Met wat kokosvet oogt het al weer heel anders.
Hoe dan ook, ik vond het wel grappig.

donderdag 30 januari 2020 om 01:34
slekire schreef: ↑29-01-2020 15:30Begrijp me niet verkeerd, ik vind vooral dat iedereen op z'n hoofd moet doen waar ie blij van wordt, zonder erbij na te hoeven denken wat de rest van de wereld ervan vindt, het is namelijk jouw kop.
Maarrrr sorry, ik kan dit superdomme woordgrapje niet laten, bij mezelf vind ik grijs haar afGRIJSelijk!
Hahaha, zo mee eens!!
donderdag 30 januari 2020 om 10:50
Wat fijn, al die herkenning!
Nog niemand heeft er iets over gezegd tegen mij. Ik zeg het vaak zelf al als ik denk dat iemand het ziet... daar ga ik eens mee stoppen. Heb geen idee of het anderen echt opvalt. Ben wel benieuwd wanneer en hoe mijn collega’s gaan reageren.
Ik ben al een paar jaar bezig met CG maar vond t toch een hele zoektocht naar de juiste producten en de juiste dosering. Kokos werkt niet voor mij.
Afgelopen jaar geleden heb ik een goede krullenkapper gevonden. Zij werken met CG én ECO producten. Deze zijn vrij prijzig maar in combinatie met hun routine heb je niet veel nodig. Het werkt het voor mij goed maar het blijft uitproberen.
Ze adviseren eerst je eigen spullen op te maken en/of te combineren. Denken hierin echt met je mee. Als je iets anders wil proberen krijg je een proefmonstertje mee.
Ze deden niet eens een poging om me over te halen om door te gaan met verven.
Heb eindelijk mijn vertrouwen in kappers terug, haha.
Nog niemand heeft er iets over gezegd tegen mij. Ik zeg het vaak zelf al als ik denk dat iemand het ziet... daar ga ik eens mee stoppen. Heb geen idee of het anderen echt opvalt. Ben wel benieuwd wanneer en hoe mijn collega’s gaan reageren.
Ik ben al een paar jaar bezig met CG maar vond t toch een hele zoektocht naar de juiste producten en de juiste dosering. Kokos werkt niet voor mij.
Afgelopen jaar geleden heb ik een goede krullenkapper gevonden. Zij werken met CG én ECO producten. Deze zijn vrij prijzig maar in combinatie met hun routine heb je niet veel nodig. Het werkt het voor mij goed maar het blijft uitproberen.
Ze adviseren eerst je eigen spullen op te maken en/of te combineren. Denken hierin echt met je mee. Als je iets anders wil proberen krijg je een proefmonstertje mee.
Ze deden niet eens een poging om me over te halen om door te gaan met verven.
Heb eindelijk mijn vertrouwen in kappers terug, haha.

donderdag 30 januari 2020 om 13:28
Ik heb een vaste kapster vertrouw haar volledig met mijn haar. Nu al ruim twee jaar ben ik aan het grijs worden en het is flinkkk nu. Zij zegt een goede coupe is ook enorm belangrijk. Zolang je je haar leuk knipt dan is het ook stukken minder storend.
Bij mij heb ik het geluk dat het zo mooi gemêleerd grijs wordt. Krijg regelmatig de vraag of ik het geverfd heb en hoe leuk het staat
Dus tip om mee te nemen wellicht, laat het mooi knippen en verberg het niet met allerlei taferelen.
Bij mij heb ik het geluk dat het zo mooi gemêleerd grijs wordt. Krijg regelmatig de vraag of ik het geverfd heb en hoe leuk het staat

Dus tip om mee te nemen wellicht, laat het mooi knippen en verberg het niet met allerlei taferelen.
donderdag 30 januari 2020 om 15:00
Waar zit die kapper van jou ergens, Gamemevrouw? Ik ga al jaren naar dezelfde kapper regio Utrecht, fantastisch voor krullen en ook betaalbaar. Maar ik zit erover te denken om eens een andere kapper te proberen.
Kokosvet vind ik zelf erg fijn, al kan mijn haar er ook wel erg vet van worden. Maar ik vind het op dit moment fijner dan de produkten van de drogist die ik eerst gebruikte. Ik heb ook nog altijd geen goed stylingprodukt op natuurlijke basis voor mijn haar gevonden.
Qiyara, wat fijn dat het voor jou zo goed heeft uitgepakt. En bedankt voor de tip. Ik moet het nodig weer eens laten knippen, maar mijn vaste kapster woont in NLD en daar ben ik pas in maart weer. Nog even geduld hebben.
Kokosvet vind ik zelf erg fijn, al kan mijn haar er ook wel erg vet van worden. Maar ik vind het op dit moment fijner dan de produkten van de drogist die ik eerst gebruikte. Ik heb ook nog altijd geen goed stylingprodukt op natuurlijke basis voor mijn haar gevonden.
Qiyara, wat fijn dat het voor jou zo goed heeft uitgepakt. En bedankt voor de tip. Ik moet het nodig weer eens laten knippen, maar mijn vaste kapster woont in NLD en daar ben ik pas in maart weer. Nog even geduld hebben.

donderdag 30 januari 2020 om 15:41
Qiyara schreef: ↑30-01-2020 13:28Ik heb een vaste kapster vertrouw haar volledig met mijn haar. Nu al ruim twee jaar ben ik aan het grijs worden en het is flinkkk nu. Zij zegt een goede coupe is ook enorm belangrijk. Zolang je je haar leuk knipt dan is het ook stukken minder storend.
Wat fijn dat je zo mooi gemêleerd grijs wordt. En je hebt gelijk hoor, dat een goed kapsel ook veel doet. Maar als ik het goed begrijp heb je je haar nooit geverfd. En het probleem van de meesten hier is dat ze ooit zijn gaan verven, waardoor de overgang naar grijs haar nu lastig is. Dan heb je eigenlijk maar twee opties en dat is kort knippen of uit laten groeien. Ik denk dat de meesten hier niet de behoefte hebben om hun grijze haar te verbergen. Maar wel de uitgroei in de overgangsfase. Vandaar die taferelen.

donderdag 30 januari 2020 om 15:46
donderdag 30 januari 2020 om 15:55
Van (half) lang naar kort? Spannend! Succes!AnnaMarianna schreef: ↑30-01-2020 15:46Ik heb gekozen voor de optie mijn haar kort te laten knippen en morgen gaat het gebeuren! Mijn uitgroei is inmiddels behoorlijk, dus ik denk dat het wel mogelijk is om alle verf er in een keer uit te knippen. Ik vind het behoorlijk spannend, maar heb er wel veel zin in!

donderdag 30 januari 2020 om 16:05
Dankjewel! Om de overgang niet zo groot te laten zijn was ik voor de kerst al van schouderlang naar redelijk kort gegaan. En nu dus naar superkort. Heb dat jaren geleden ook wel eens gehad en durf het daarom nu ook wel weer aan. Maar in combinatie met ineens grijs blijft het toch wel spannend!
donderdag 30 januari 2020 om 18:13
Lijnzaadgel. Natuurlijker kan het bijna niet.
Neem 1 theelepel lijnzaad (heel) op 100 ml water. Breng aan de kook totdat het lichtslijmerig is. Zeef de zaadjes uit de gel. Na afkoelen heb je een prima stylingprodukt.
Nadeel; het is zo natuurlijk dat het maar beperkt houdbaar is. Dus bij voorkeur bewaren in de koelkast. Invriezen kan ook.
Voordeel; het ruikt naar niks dus je kunt er een drupje etherische olie aan toevoegen. Doe dat dan wel pas als de gel al flink afgekoeld is, want tijdens het koken vervliegt de geur.
Neem 1 theelepel lijnzaad (heel) op 100 ml water. Breng aan de kook totdat het lichtslijmerig is. Zeef de zaadjes uit de gel. Na afkoelen heb je een prima stylingprodukt.
Nadeel; het is zo natuurlijk dat het maar beperkt houdbaar is. Dus bij voorkeur bewaren in de koelkast. Invriezen kan ook.
Voordeel; het ruikt naar niks dus je kunt er een drupje etherische olie aan toevoegen. Doe dat dan wel pas als de gel al flink afgekoeld is, want tijdens het koken vervliegt de geur.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 30 januari 2020 om 18:32
Vast niet zo kort als mijn haar Anna? De kapster knipte het tot vingerbreedte...AnnaMarianna schreef: ↑30-01-2020 16:05Dankjewel! Om de overgang niet zo groot te laten zijn was ik voor de kerst al van schouderlang naar redelijk kort gegaan. En nu dus naar superkort. Heb dat jaren geleden ook wel eens gehad en durf het daarom nu ook wel weer aan. Maar in combinatie met ineens grijs blijft het toch wel spannend!

donderdag 30 januari 2020 om 18:46
AnnaMarianna, wat stoer dat je je haren laat knippen! Ik ben soms zo benieuwd naar jullie grijze haren. Onze grijstinten verschillen waarschijnlijk enorm! Ik zou jullie ook graag foto's van mijn grijze haren willen laten zien. Binnenkort open ik een instagramaccount! Moet nog een gepaste naam bedenken, iemand een idee? Iets wat betrekking heeft op vrouwen die hun grijze haren omarmen maar dan gericht op het Nederlandse publiek. Ik kan ook deze nick gebruiken.
Ceylon, bedankt voor de tip. Heb het wel voorbij zien komen maar had nooit bedacht dat ik het zelf ook zou kunnen maken. Ik ga het proberen!
Ceylon, bedankt voor de tip. Heb het wel voorbij zien komen maar had nooit bedacht dat ik het zelf ook zou kunnen maken. Ik ga het proberen!
donderdag 30 januari 2020 om 19:04
jongengrijs schreef: ↑30-01-2020 18:46AnnaMarianna, wat stoer dat je je haren laat knippen! Ik ben soms zo benieuwd naar jullie grijze haren. Onze grijstinten verschillen waarschijnlijk enorm! Ik zou jullie ook graag foto's van mijn grijze haren willen laten zien. Binnenkort open ik een instagramaccount! Moet nog een gepaste naam bedenken, iemand een idee? Iets wat betrekking heeft op vrouwen die hun grijze haren omarmen maar dan gericht op het Nederlandse publiek. Ik kan ook deze nick gebruiken.
Wat is er "stoer" aan het laten knippen van je haren? Stoer wil toch zeggen "potig, niet bevreesd voor anderen"? Waarom zou je dat moeten zijn om gewoon bij een kapper in de stoel plaats te nemen en je haar te laten doen? Die kapper gaat je echt geen pijn doen. Dus waarom zou je daar stoer voor moeten zijn? Of is "stoer" weer een modewoord wat ik niet snap?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 30 januari 2020 om 19:18
Bedacht me net dat een vrouwelijke collega van me dat woord ook te pas en te onpas gebruikt. Als een andere vrouwelijke collega een nieuwe jas heeft, of nieuwe schoenen, dan noemt ze die ook "stoer". Kijk er dan inderdaad ook van op, want ik zie dan het stoere niet. Valt me ook op dat het met name een woord is dat door vrouwen gebruikt wordt om iets aan te duiden dat ze leuk vinden, of mooi vinden, of interessant vinden. Allemaal "stoer". Beetje raar eigenlijk, dat die vrouwen geen adjectief weten te vinden dat wél correct is voor de situatie.jongengrijs schreef: ↑30-01-2020 19:12Ik denk dat het een modewoord is dat jij niet snapt inderdaad.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

donderdag 30 januari 2020 om 19:42
Je zou niet zo gauw iets raar moeten vinden.pejeka schreef: ↑30-01-2020 19:18Bedacht me net dat een vrouwelijke collega van me dat woord ook te pas en te onpas gebruikt. Als een andere vrouwelijke collega een nieuwe jas heeft, of nieuwe schoenen, dan noemt ze die ook "stoer". Kijk er dan inderdaad ook van op, want ik zie dan het stoere niet. Valt me ook op dat het met name een woord is dat door vrouwen gebruikt wordt om iets aan te duiden dat ze leuk vinden, of mooi vinden, of interessant vinden. Allemaal "stoer". Beetje raar eigenlijk, dat die vrouwen geen adjectief weten te vinden dat wél correct is voor de situatie.
donderdag 30 januari 2020 om 19:45

donderdag 30 januari 2020 om 20:24
Nou, haha, ik vind het zelf ook wel stoer om in een keer naar zowel superkort als grijs te gaan. En wat Pejeka van het Vivaforum daarvan vindt zal me eerlijk gezegd aan mijn derrière oxideren.
Account2, ik heb het qua uitgroei zo lang mogelijk gerekt, dus vingerdikte is denk ik niet nodig. Maar mocht zo kort toch nodig zijn om alle verf kwijt te raken dan doe ik dat! Ik heb jou als voorbeeld hoe goed dat kan staan!
Jongengrijs, wat leuk stoer dat je een Instagram-account gaat openen! Ik ben niet zo creatief wat namen verzinnen betreft, maar ga er nog wel even over nadenken!
Account2, ik heb het qua uitgroei zo lang mogelijk gerekt, dus vingerdikte is denk ik niet nodig. Maar mocht zo kort toch nodig zijn om alle verf kwijt te raken dan doe ik dat! Ik heb jou als voorbeeld hoe goed dat kan staan!
Jongengrijs, wat leuk stoer dat je een Instagram-account gaat openen! Ik ben niet zo creatief wat namen verzinnen betreft, maar ga er nog wel even over nadenken!

donderdag 30 januari 2020 om 22:31
Ik vind "jong en grijs" eigenlijk best een goede naam!
En over stoer gesproken:
https://www.youtube.com/watch?v=J6w4FT1W1SE
En over stoer gesproken:
https://www.youtube.com/watch?v=J6w4FT1W1SE