camera oppasgezin

31-01-2020 16:36 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er gisteren achtergekomen dat er een camera in huis bij mijn oppasgezin hangt. Dit voelt heel naar en als een breuk op mijn privacy.
Zouden jullie dit erg vinden en dit aankaarten?
Jekea schreef:
31-01-2020 18:49
Ik vind het trouwens raar dat mensen een probleem maken dat ik een vriend of vriendin mee mag nemen. Dit is voor allebei de partijen prima. Waarom zou je daar dan over gaan discussiëren.
Is ook geen probleem, je hebt de toestemming dus het kan.
Jekea schreef:
31-01-2020 18:28
En al zou ik geen persoonlijke gesprekken voeren dan wil ik nog weten of ik gefilmd wordt :)
Maar je wordt niet gefilmd. Die camera's zijn te bedienen met een app. En nee ik denk niet dat ze de apparatuur op hun werk neerzetten om jou te kunnen filmen.
Je kan inloggen met je mobiel en dan kijken of alles ok is. Erg handig als je niet thuis bent, dieren hebt of je kind bepaalde zelfstandigheid wil geven maar toch een oogje in de gaten moet houden.
Murrmurr schreef:
31-01-2020 18:51
Nieuw hier? Meestal zoeken we in plaats van in te gaan op het probleem van de TO naar iets wat de TO zelf fout doet
Ja echt jammer.
Jekea schreef:
31-01-2020 18:52
Wie zegt dat ik een vriendje meeneem. Ik zei vriend of vriendin. :)
Er worden altijd zoveel dingen ingevuld.
ach ja wat een onzin. dit is natuurlijk prima en zo gaat het ook vaak met oppassen. Bij de meeste mensen dan. Sommigen schijnen het raar te vinden
strings-attached schreef:
31-01-2020 18:47
TO wordt niet stiekem afgeluisterd.
En mag jij de hele dag een vriendje op kantoor hebben dan?
Kan je baas beter iemand zoeken die wel werkt :D
Nee effe snel tussendoor
Maar stel, Jekea, het blijkt een camera te zijn met beeld en geluid die altijd aanstaat als jij er bent. Stap je dan op of vraag je opslag?
31-01-2020 18:52
Maar je wordt niet gefilmd.
Daar weet jij niks van.
31-01-2020 18:50
Dus jij denkt dat TO een vrouw van rond de 30 is? Ik denk dat TO nog jong is, anders zou je geen vriendje meenemen.
Ik schat dat jij een te grote fantasie hebt en niet goed kan lezen, want dat vriendje staat nergens. Net als dat er nergens staat dat het om ongepaste gesprekken gaat. Maar als je privegesprekken voert, vinden veel mensen het - heel gek - fijn als die prive blijven. TO heeft toestemming iemand mee te nemen. Als die camera aanstaat, dan is het raar dat het oppasadres dat niet heeft gezegd. Dan had TO namelijk de keuze gehad of ze het fijn vond dat de mensen, die niet thuis waren, dat later konden gaan terugluisteren.

Echt, mensen verzinnen de meest bizarre dingen hier om recht te lullen wat krom is.
S-Meds schreef:
31-01-2020 18:46
nee dat zegt niks, er staat namelijk dat je niet een ander mag filmen in een woning zonder toestemming (denk aan Bert met het familiediner) er staat niets over filmen van anderen in eigen woning.
De kop boven het stuk is "mag ik een camera in mijn huis verstoppen?" Het antwoord is ja als je mensen inlicht dat ze gefilmd worden, of (en daar wordt het vaag) als er grotere belangen spelen zoals de veiligheid van de kinderen. Zoiets moet een rechter dan uitvogelen.
Jekea schreef:
31-01-2020 18:44
Als je tegen iedereen zegt dat er camera’s hangen dan is het doel niet weg. Je hangt ze toch op om de veiligheid van je kinderen te bewaken. Als je camera’s hebt hangen kan je toch kijken of de oppas het goed doet. Dat effect verandert toch niet als de oppas daar vanaf weet.
Gut de wereld draait wel om jou hé. Je betrekt het wel heel erg op jezelf. Krijg het idee dat je toch dingen doet waar de ouders misschien niet zo blij mee zijn. Want waar maak je je anders zo druk om.
Mijn eerste gedachte zou zijn, controle als je op vakantie bent, kinderen checken als je even in de tuin/buren/boven bent, huisdieren. Dat ze mij bekijken zou niet eens in me opkomen eigenlijk. Ik zou denken dat ik daar juist ben omdat ze het te druk hebben om mij de hele tijd te bespieden. Waarom zou je daar geld aan uitgeven, kun je beter gewoon thuisblijven :D
31-01-2020 18:57
Gut de wereld draait wel om jou hé. Je betrekt het wel heel erg op jezelf. Krijg het idee dat je toch dingen doet waar de ouders misschien niet zo blij mee zijn. Want waar maak je je anders zo druk om.
Mijn eerste gedachte zou zijn, controle als je op vakantie bent, kinderen checken als je even in de tuin/buren/boven bent, huisdieren. Dat ze mij bekijken zou niet eens in me opkomen eigenlijk. Ik zou denken dat ik daar juist ben omdat ze het te druk hebben om mij de hele tijd te bespieden. Waarom zou je daar geld aan uitgeven, kun je beter gewoon thuisblijven :D
En dit is altijd het argument van niet zo slimme mensen die het belang van privacy niet snappen.
Jekea schreef:
31-01-2020 18:48
Dat maakt niks uit er worden geen rare dingen in besproken. De kinderen zijn nog jong en wat wij bespreken is niet zo heftig hoor. Ik wil alleen niet dat hele wereld mijn gesprekken hoort over bijv de toekomst. Maar als de kinderen er wat van opvangen is dat helemaal prima. Overigens kunnen de kinderen niet zelf naar beneden en heb ik een babyfoon.
Maar het is niet de hele wereld he. Het zijn mensen die hun grootste goed aan jou toevertrouwen. Zij hebben vertrouwen in jou waarom jij niet in hen dan?
dubbel
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 31-01-2020 19:01
97.39% gewijzigd
31-01-2020 18:57
.Want waar maak je je anders zo druk om.
Gelukkiger wordt men zich steeds bewuster van privacy en hoeveel informatie we over onszelf blootgeven de hele dag. Tegenwoordig leren we kinderen op school al dat het argument "ik heb niks te verbergen dus ze mogen zomaar alles weten" heel stom is
Murrmurr schreef:
31-01-2020 18:56
De kop boven het stuk is "mag ik een camera in mijn huis verstoppen?" Het antwoord is ja als je mensen inlicht dat ze gefilmd worden, of (en daar wordt het vaag) als er grotere belangen spelen zoals de veiligheid van de kinderen. Zoiets moet een rechter dan uitvogelen.
ik heb gekeken naar de wettekst. De autoriteit is er best duidelijk over, de AVG gaat er niet over. Het wordt dus een probleem als er sprake is van verspreiding, dan kan je aanspraak maken op beeldrecht/ portretrecht
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... d-woningen
spuit_111 schreef:
31-01-2020 18:59
En dit is altijd het argument van niet zo slimme mensen die het belang van privacy niet snappen.
Precies. Alsof je wel een halve crimineel moet zijn als je je privacy bewaakt
YellowLemon schreef:
31-01-2020 18:26
En dan ga jij op je gemak privé gesprekken zitten voeren?
Ja. Ik heb hele emotionele zaken gedeeld met bijvoorbeeld mijn kamergenoot die haar vriend was verloren. Gehuild erom.
We werkten hard en deelden lief en leed.
Is daar wat mis mee?
Zij hebben vertrouwen in jou waarom jij niet in hen dan?
Niet dus, als die camera aan staat
ik heb de hond wel eens meegenomen naar mijn werk
spuit_111 schreef:
Goeie nick, toepasselijk.
Belang van privacy... Ze past wel op hun kinderen hé. Of vindt jij het normaal als iemand zijn kinderen aan een wildvreemde meegeven?
En zolang het niet wereldkundig wordt gemaakt is er wettelijk niets fout. Buiten dat werken de meeste camera's die door particulieren worden gebruikt niet met opnames. Je kan kijken en eventueel met je mobiel een stukje opnemen. Daar blijft het bij, komt geen harde schijf meer aan te pas.
Murrmurr schreef:
31-01-2020 19:03
maar da’s niet logisch. Als ze haar niet zouden vertrouwen en ze nemen haar op om dat te bewijzen waarom komt ze er dan al jaren?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-01-2020 19:30
Reden: op de man
99.13% gewijzigd
Murrmurr schreef:
31-01-2020 19:03
En wie zegt dat ie aanstaat dan? Ik heb nu al een paar keer geschreven hoe die dingen werken, lees even terug.
31-01-2020 19:04
Goeie nick, toepasselijk.
Belang van privacy... Ze past wel op hun kinderen hé. Of vindt jij het normaal als iemand zijn kinderen aan een wildvreemde meegeven?
En zolang het niet wereldkundig wordt gemaakt is er wettelijk niets fout. Buiten dat werken de meeste camera's die door particulieren worden gebruikt niet met opnames. Je kan kijken en eventueel met je mobiel een stukje opnemen. Daar blijft het bij, komt geen harde schijf meer aan te pas.
daar is het hele onderwijssysteem en kinderopvangsysteem op gebaseerd he?
Ik vind het best kwalijk dat veel mensen dit normaal schijnen te vinden.
Dave Eggers heeft een beklemmend boek geschreven over dit soort dilemma’s en waar het toe kan leiden: ‘The Circle’
Dat boek is een soort moderne variant op ‘1984’ van George Orwell en geeft m.i. duidelijk weer hoe schadelijk ‘ultieme transparantie’ kan zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven