Co ouderschap
vrijdag 31 januari 2020 om 21:39
Hallo allemaal,
Ik heb wat zorgen die ik graag hier wil uiten en wat advies zou willen ontvangen.
Momenteel ben ik in een scheiding met 1 kind onder de 2 jaar. Mijn aanstaande ex is meerdere malen fysiek agressief geweest naar mij toe en ook wat ruw naar de kinderen. We zitten in een scheiding omdat ik eindelijk wakker ben geworden en in zie dat ik mijn kinderen niet wil groot brengen in zo een situatie.
Een aantal maanden geleden is mijn ex gearresteerd omdat hij mij in het openbaar sloeg waar de kinderen bij waren (hierdoor ontstond er een gevaarlijke situaite voor de kinderen). Een voorbijganger heeft toen de politie gebeld en ik heb toen aangifte gedaan op aandringen van de politie. Omdat de kinderen erbij waren, zouden ze hem sowieso arresteren en bij een aangifte kon ik mijn verhaal doen.
Helaas was dat voor mij toen nog niet het punt waarop ik zei we kappen ermee. Ik bleef het proberen en hem tegemoet komen in al zijn gekke eisen.
Tot ik op aandringen van hem mijn baan heb opgezegd zodat ik kon gaan zoeken naar een parttime baan (ik werkte 32uur en zou naar 24 moeten gaan). Dit omdat hij dacht dat het beter zou zijn voor het gezin ivm de rust. Ik had een goede baan en verdiende 3x modaal. Dit gaf echter niet het resultaat dat wij voor ogen hadden en hij is weer fysiek geworden. Mijn zoon stond erbij en keek heel erg geschrokken. Deze blik heb ik nog nooit bij hem gezien maar toen wist ik dat jk wegmoest.
Ondertussen zitten we in een hele nare scheiding waarin hij me bedreigd en vraagt om geld (ik heb geen inkomen momenteel) en afspraken met de kinderen afzegt en per week kijkt wat hem uitkomt. Soms is dat een middagje en soms wat langer. Hij komt altijd met iemand omdat hij de zorg voor mijn zoon nooit alleen heeft gedaan.
Nu heb ik via mijn advocaat eenzijdig verzoek tot echtscheiding ingediend met als voorstel dat hij met onze zoon is op 2 dagen in de week van ochtend tot bedtijd. Uiteraard met iemand erbij. Alleen weigert hij dit, hij heeft een verzoek tot co-ouderschap ingediend. Alleen met zijn agressieve verleden en het risico dat er vast wel momenten zullen zijn dat onze zoon het bloed onder zijn nagels vandaan kan halen (hij paste vroeger ook nooit op) zie ik dit niet zitten
Mijn ex is ook charmant en hoogopgeleid en hij kan zich voordoen als een echte gentleman. Hierdoor zie ik dat mensen zijn agressieve houding en uitlatingen niet kunnen plaatsen als hij voor ze staat.
Ik maak me zorgen dat hij toch een co-ouderschap weet af te dwingen. Hij vindt ook dat hij een sterke zaak heeft hierin.
Wat kan ik nu het beste doen? We hebben nog geen zitting bij de rechtbank maar we proberen via onze advocaten in minnelijk overleg tot een regeling te komen.
Groeten,
Een wanhopige moeder
Ik heb wat zorgen die ik graag hier wil uiten en wat advies zou willen ontvangen.
Momenteel ben ik in een scheiding met 1 kind onder de 2 jaar. Mijn aanstaande ex is meerdere malen fysiek agressief geweest naar mij toe en ook wat ruw naar de kinderen. We zitten in een scheiding omdat ik eindelijk wakker ben geworden en in zie dat ik mijn kinderen niet wil groot brengen in zo een situatie.
Een aantal maanden geleden is mijn ex gearresteerd omdat hij mij in het openbaar sloeg waar de kinderen bij waren (hierdoor ontstond er een gevaarlijke situaite voor de kinderen). Een voorbijganger heeft toen de politie gebeld en ik heb toen aangifte gedaan op aandringen van de politie. Omdat de kinderen erbij waren, zouden ze hem sowieso arresteren en bij een aangifte kon ik mijn verhaal doen.
Helaas was dat voor mij toen nog niet het punt waarop ik zei we kappen ermee. Ik bleef het proberen en hem tegemoet komen in al zijn gekke eisen.
Tot ik op aandringen van hem mijn baan heb opgezegd zodat ik kon gaan zoeken naar een parttime baan (ik werkte 32uur en zou naar 24 moeten gaan). Dit omdat hij dacht dat het beter zou zijn voor het gezin ivm de rust. Ik had een goede baan en verdiende 3x modaal. Dit gaf echter niet het resultaat dat wij voor ogen hadden en hij is weer fysiek geworden. Mijn zoon stond erbij en keek heel erg geschrokken. Deze blik heb ik nog nooit bij hem gezien maar toen wist ik dat jk wegmoest.
Ondertussen zitten we in een hele nare scheiding waarin hij me bedreigd en vraagt om geld (ik heb geen inkomen momenteel) en afspraken met de kinderen afzegt en per week kijkt wat hem uitkomt. Soms is dat een middagje en soms wat langer. Hij komt altijd met iemand omdat hij de zorg voor mijn zoon nooit alleen heeft gedaan.
Nu heb ik via mijn advocaat eenzijdig verzoek tot echtscheiding ingediend met als voorstel dat hij met onze zoon is op 2 dagen in de week van ochtend tot bedtijd. Uiteraard met iemand erbij. Alleen weigert hij dit, hij heeft een verzoek tot co-ouderschap ingediend. Alleen met zijn agressieve verleden en het risico dat er vast wel momenten zullen zijn dat onze zoon het bloed onder zijn nagels vandaan kan halen (hij paste vroeger ook nooit op) zie ik dit niet zitten
Mijn ex is ook charmant en hoogopgeleid en hij kan zich voordoen als een echte gentleman. Hierdoor zie ik dat mensen zijn agressieve houding en uitlatingen niet kunnen plaatsen als hij voor ze staat.
Ik maak me zorgen dat hij toch een co-ouderschap weet af te dwingen. Hij vindt ook dat hij een sterke zaak heeft hierin.
Wat kan ik nu het beste doen? We hebben nog geen zitting bij de rechtbank maar we proberen via onze advocaten in minnelijk overleg tot een regeling te komen.
Groeten,
Een wanhopige moeder
vrijdag 31 januari 2020 om 21:44
”Een aantal maanden geleden is mijn ex gearresteerd omdat hij mij in het openbaar sloeg waar de kinderen bij waren (hierdoor ontstond er een gevaarlijke situaite voor de kinderen). Een voorbijganger heeft toen de politie gebeld en ik heb toen aangifte gedaan op aandringen van de politie. Omdat de kinderen erbij waren, zouden ze hem sowieso arresteren en bij een aangifte kon ik mijn verhaal doen.
Helaas was dat voor mij toen nog niet het punt waarop ik zei we kappen ermee. Ik bleef het proberen en hem tegemoet komen in al zijn gekke eisen.”
Als er melding is gedaan van huiselijk geweld waar de kinderen bij waren is er door de politie protocollair melding gedaan bij Veilig Thuis. Wat is daar mee gebeurd?
Helaas was dat voor mij toen nog niet het punt waarop ik zei we kappen ermee. Ik bleef het proberen en hem tegemoet komen in al zijn gekke eisen.”
Als er melding is gedaan van huiselijk geweld waar de kinderen bij waren is er door de politie protocollair melding gedaan bij Veilig Thuis. Wat is daar mee gebeurd?
vrijdag 31 januari 2020 om 21:47
vrijdag 31 januari 2020 om 21:48
Ja dat is allemaal gebeurd. Maar ze vonden dat hij veel had meegemaakt en zien dit als een eenmalige gebeurtenis. Dit is ook mijn schuld omdat ik heb verteld dat hij mij voor het eerst sloeg. Maar wij wonen in een vrijstaande woning in een grote stad en hebben verder geen sociale en financiële problemen en ik denk dat ze daarom onze zaak hebben gesloten.
Nadat hij weer agressief werd en mij bedreigde heb ik VT nogmaals gebeld en de situatie uitgelegd. Ik heb toen ook aangegeven dat ik mij niet serieus genomen voelde. De mensen van VT en maatschappelijk werk die langs zijn geweest hadden meer interesse in mijn woning en de wijk en zeiden letterlijk 'het zou zonde zijn omdat allemaal op te geven '.
Nadat hij weer agressief werd en mij bedreigde heb ik VT nogmaals gebeld en de situatie uitgelegd. Ik heb toen ook aangegeven dat ik mij niet serieus genomen voelde. De mensen van VT en maatschappelijk werk die langs zijn geweest hadden meer interesse in mijn woning en de wijk en zeiden letterlijk 'het zou zonde zijn omdat allemaal op te geven '.
vrijdag 31 januari 2020 om 21:48
Lijkt mij logischer dat VT eerst hulp adviseert van een wijkteam/CJG.
•

vrijdag 31 januari 2020 om 21:52
Hij kan vragen wat ie wil, maar als ie nog nooit in zijn ééntje voor zijn kind heeft gezorgd zie ik het in praktijk niet gebeuren dat ie effectief kind week-om-week of de helft van de tijd ophaalt.
Of zelfs als ie dat doet het lang volhoudt.
Als er geen bewezen geweld naar kind is lijkt het mij moeilijk om hem weg te houden / te beperken bij kind.
Kan kind praten en vertellen wat er bij pa gebeurt?
Of zelfs als ie dat doet het lang volhoudt.
Als er geen bewezen geweld naar kind is lijkt het mij moeilijk om hem weg te houden / te beperken bij kind.
Kan kind praten en vertellen wat er bij pa gebeurt?
vrijdag 31 januari 2020 om 21:52
“ De mensen van VT en maatschappelijk werk die langs zijn geweest hadden meer interesse in mijn woning en de wijk en zeiden letterlijk 'het zou zonde zijn omdat allemaal op te geven '.”
Het kan zijn dat het in jouw beleving zo is gegaan, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo is gegaan als jij opnieuw melding hebt gemaakt van huiselijk geweld bij VT, na de vorige melding van de politie.
Het kan zijn dat het in jouw beleving zo is gegaan, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo is gegaan als jij opnieuw melding hebt gemaakt van huiselijk geweld bij VT, na de vorige melding van de politie.
vrijdag 31 januari 2020 om 21:57
Ik snap dat dit zo overkomt. Maar er is na die nieuwe melding niemand geweest. Daarnaast heb ik ook een melding gemaakt bij de politie omdat hij in boosheid mijn zoon had meegenomen en weigerde hem terug te brengen. De politie is toen langs geweest maar kon verder niks doen omdat een vader zijn kind mag meenemen. We zijn toen weer in contact gekomen met VT maar die heeft de zaak weer gesloten, na gesproken te hebben met mijn ex. Volgens hem was het allemaal een misverstand.
vrijdag 31 januari 2020 om 21:58
Ze hebben minimaal laten weten waar/hoe verdere hulpverlening ingezet kan/zal worden.patchouli_ schreef: ↑31-01-2020 21:52“ De mensen van VT en maatschappelijk werk die langs zijn geweest hadden meer interesse in mijn woning en de wijk en zeiden letterlijk 'het zou zonde zijn omdat allemaal op te geven '.”
•
vrijdag 31 januari 2020 om 21:59
Reken maar dat het zo kan zijn gegaan. Niet voor niets laat ik in allerlei topics weten dat ik geen hoge pet op heb van veilig thuis.
Verzamel via internet zoveel mogelijk onderzoeken waaruit blijkt dat co-ouderschap niet goed is voor kinderen onder de 2 en schuif die de rechter onder de neus. Vertel er gelijk bij dat je kind natuurlijk nooit bij zijn vader weg wil houden maar dat je gezien wat er gebeurd is omgang onder begeleiding wenselijk vindt.
Verzamel via internet zoveel mogelijk onderzoeken waaruit blijkt dat co-ouderschap niet goed is voor kinderen onder de 2 en schuif die de rechter onder de neus. Vertel er gelijk bij dat je kind natuurlijk nooit bij zijn vader weg wil houden maar dat je gezien wat er gebeurd is omgang onder begeleiding wenselijk vindt.
vrijdag 31 januari 2020 om 22:03
Over de omgang: ik denk niet dat je grond hebt om begeleide omgang te vragen op basis van wat je hier vertelt. Hij is niet agressief geweest naar jullie kind en er is geen reden om te denken dat hij er niet voor zou kunnen zorgen.
Dat hij nooit met kind alleen is geweest is geen argument. Heel veel ouders van een vers eerste kind zijn nog nooit alleen geweest met een kind. Geen reden om dan maar begeleiding in te zetten. Zorgen kun je leren. Het zou wel reden kunnen zijn om een opbouw af te spreken in de regeling, zodat zowel kind als vader er aan kunnen wennen dat vader ook voor kind zorgt.
Waar die opbouw dan naar toe gaat, is afhankelijk van veel factoren. Als de zorg door vader goed gaat kan er opgebouwd worden naar overnachtingen. En vanaf daar naar een regeling die in belang is van het kind, afhankelijk is van beschikbaarheid en de mogelijkheid van ouders afspraken te kunnen maken en minimaal te communiceren over belangrijke zaken.
Dat hij nooit met kind alleen is geweest is geen argument. Heel veel ouders van een vers eerste kind zijn nog nooit alleen geweest met een kind. Geen reden om dan maar begeleiding in te zetten. Zorgen kun je leren. Het zou wel reden kunnen zijn om een opbouw af te spreken in de regeling, zodat zowel kind als vader er aan kunnen wennen dat vader ook voor kind zorgt.
Waar die opbouw dan naar toe gaat, is afhankelijk van veel factoren. Als de zorg door vader goed gaat kan er opgebouwd worden naar overnachtingen. En vanaf daar naar een regeling die in belang is van het kind, afhankelijk is van beschikbaarheid en de mogelijkheid van ouders afspraken te kunnen maken en minimaal te communiceren over belangrijke zaken.
vrijdag 31 januari 2020 om 22:06
Na de arrestatie een aantal maanden geleden ben ik meerdere malen bij de politie geweest om meldingen te maken van huiselijk geweld. Bij 1 incident heb ik zelf zichtbaar letsel gehad en moest ik naar de huisarts.
Ik begrijp niet waarom hij nu de CO-ouderschap wil. Hij heeft me meerdere berichten in het verleden gestuurd dat onze zoon hem niks kan schelen of dat hij misselijk wordt van onze zoon. Hij heeft zelfs geapt dat hij bij de voogdij niet wil maar gewoon zijn eigen leven wil oppakken. Het fiscale voordeel dat hij krijgt door co-ouderschap is denk ik te weinig om een drijfveer voor hem te zijn.
Hij heeft vaak zijn afspraken met onze zoon afgezegd.
Ik begrijp niet waarom hij nu de CO-ouderschap wil. Hij heeft me meerdere berichten in het verleden gestuurd dat onze zoon hem niks kan schelen of dat hij misselijk wordt van onze zoon. Hij heeft zelfs geapt dat hij bij de voogdij niet wil maar gewoon zijn eigen leven wil oppakken. Het fiscale voordeel dat hij krijgt door co-ouderschap is denk ik te weinig om een drijfveer voor hem te zijn.
vrijdag 31 januari 2020 om 22:07
Ga dit niet via mediation proberen op te lossen. Zoek een hele goede advocaat.
Voor je het weet zit je in allerlei trajecten waarin maatschappelijk werkers de psycholoog gaan uithangen.
Iaat hij zijn charme op de veelal vrouwelijke medewerkers los en is hij de arme man die het oh zo zwaar heeft en nu probeert zijn overbezorgde ex die haar kinderen niet kan loslaten ook nog zijn kinderen bij hem weg.
Veilig thuis diet niet aan waarheidsvinding. Jeugdzorg ook niet.
Als hij een goed verhaal heeft en charmant is komt hij daar mee weg.
Voor je het weet zit je in allerlei trajecten waarin maatschappelijk werkers de psycholoog gaan uithangen.
Iaat hij zijn charme op de veelal vrouwelijke medewerkers los en is hij de arme man die het oh zo zwaar heeft en nu probeert zijn overbezorgde ex die haar kinderen niet kan loslaten ook nog zijn kinderen bij hem weg.
Veilig thuis diet niet aan waarheidsvinding. Jeugdzorg ook niet.
Als hij een goed verhaal heeft en charmant is komt hij daar mee weg.
vrijdag 31 januari 2020 om 22:08
Mag ik hier even heel erg hard om lachen?sugarmiss schreef: ↑31-01-2020 21:59Reken maar dat het zo kan zijn gegaan. Niet voor niets laat ik in allerlei topics weten dat ik geen hoge pet op heb van veilig thuis.
Kinderrechters zijn als geen ander op de hoogte van de uitkomst van die onderzoeken. En van onderzoeken die het tegendeel beweren. En van onderzoeken over wat scheiding, loyaliteitsproblemen, vechtende ouders, huiselijk geweld, oudervervreemding en noem maar op, doet met kinderen.

vrijdag 31 januari 2020 om 22:09
Ik begrijp het wel.Shaakje schreef: ↑31-01-2020 22:06Na de arrestatie een aantal maanden geleden ben ik meerdere malen bij de politie geweest om meldingen te maken van huiselijk geweld. Bij 1 incident heb ik zelf zichtbaar letsel gehad en moest ik naar de huisarts.
Jij hebt de scheiding in gang gezet, dus nu gaat hij een potje pesten.
Hij is langs geen kanten geïnteresseerd in co-ouder wel in een rondje "hoe haal ik het bloed onder de nagels van mijn ex".
vrijdag 31 januari 2020 om 22:11
Hij wil macht over jou en kan het niet hebben dat jij bij hem weg gaat.
Dus pakt hij jou waar hij je kan pakken. Namelijk met jullie kind.
Bovendien moet hjj naar de buitenwereld natuurlijk wel de goede vader blijven uithangen. Dam kan je natuurlijk niet zeggen dat je je kind maar gewoon bij de moeder hebt gelaten zonder moeite te doen.
Bovendien moet hjj naar de buitenwereld natuurlijk wel de goede vader blijven uithangen. Dam kan je natuurlijk niet zeggen dat je je kind maar gewoon bij de moeder hebt gelaten zonder moeite te doen.
vrijdag 31 januari 2020 om 22:14
Dat dus.
Er zijn twee kanten aan het verhaal, we horen er hier maar eentje.
Dat is niet erg, want je verhaal hier doen kan best fijn zijn.
Echter als dat verzandt in hoe de hulpverlening niks doet en de ander op zijn mooie blauwe ogen vertrouwt, dan heb ik direct al mijn twijfels bij hoe compleet het het verhaal is.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 31-01-2020 22:19
0.30% gewijzigd
vrijdag 31 januari 2020 om 22:18
Het is natuurlijk onvoorstelbaar dat deze vader van zijn kind houdt en heel graag zorg voor hem wil dragen.sugarmiss schreef: ↑31-01-2020 22:11Hij wil macht over jou en kan het niet hebben dat jij bij hem weg gaat.
Het idee alleen al

TO, jullie moeten beiden kijken naar wat goed is voor jullie kind en wat je zelf, maar ook de ander, jullie kind aan goeds te bieden heeft. Probeer naar elkaars goede ouder-eigenschappen te kijken en hoe jullie kind van beide het beste mee kan krijgen, in plaats van elkaar af te kammen op wat er fout is gegaan in jullie partner relatie.
Hoe iemand als partner is, zegt niet altijd iets over hoe iemand als ouder is.
vrijdag 31 januari 2020 om 22:24
patchouli_ schreef: ↑31-01-2020 22:14Dat dus.
Er zijn twee kanten aan het verhaal, we horen er hier maar eentje.
Dat is niet erg, want je verhaal hier doen kan bent fijn zijn.
Echter als dat verzand in hoe de hulpverlening niks doet en de ander op zijn mooie blauwe ogen vertrouwt, dan heb ik direct al mijn twijfels bij hoe compleet het het verhaal is.
Dat is inderdaad een visie. Maar op het moment dat we onze ogen open doen zullen we zien dat niet alle instanties altijd perfect werk leveren. Het milieu waarin wij ons bevinden is denk ik niet het standaard doelgroep waar VT mee te maken krijgt. Helaas is huiselijk geweld iets dat niet gebonden is aan geld, intelligentie en status in de maatschappij. Ik snap ergens wel dat VT onze zaak minder prioriteit geeft. Er zijn tig ouders die naast huiselijk geweld te maken hebben met financiële druk, druk om een dak boven het hoofd te hebben, voor een dichte deur staan als ze willen scheiden omdat ze geen kant kunnen. Het is realistisch om ergens aan te nemen dat als wij (mijn ex en ik) er niet uitkomen we genoeg financiële middelen hebben om via de rechtbank een uitspraak af te dwingen.
Maar dit doet niet af dat ik net als iedereen recht heb om begeleiding en advies te ontvangen maar ik vermoed dat personeelstekort hier ook een aandeel in heeft.
vrijdag 31 januari 2020 om 22:28
Nee hoor, jouw idee komt niet overeen met de werkelijkheid. Huiselijke geweld komt in alle lagen van de bevolking voor, en dus hebben de instanties ruime ervaring met mensen zoals jullie.Shaakje schreef: ↑31-01-2020 22:24Dat is inderdaad een visie. Maar op het moment dat we onze ogen open doen zullen we zien dat niet alle instanties altijd perfect werk leveren. Het milieu waarin wij ons bevinden is denk ik niet het standaard doelgroep waar VT mee te maken krijgt. Helaas is huiselijk geweld iets dat niet gebonden is aan geld, intelligentie en status in de maatschappij. Ik snap ergens wel dat VT onze zaak minder prioriteit geeft. Er zijn tig ouders die naast huiselijk geweld te maken hebben met financiële druk, druk om een dak boven het hoofd te hebben, voor een dichte deur staan als ze willen scheiden omdat ze geen kant kunnen. Het is realistisch om ergens aan te nemen dat als wij (mijn ex en ik) er niet uitkomen we genoeg financiële middelen hebben om via de rechtbank een uitspraak af te dwingen.
Maar dit doet niet af dat ik net als iedereen recht heb om begeleiding en advies te ontvangen maar ik vermoed dat personeelstekort hier ook een aandeel in heeft.
•
vrijdag 31 januari 2020 om 22:32
Als jullie blijven vechten over de omgangsregeling dan zal de rechter in de regio waar ik woon geen uitspraak doen maar jullie naar een traject verwijzen. Ouderschap blijft. Ouderschap na scheiden of hoe ze allemaal ook heten mogen.
Komen jullie er dan nog niet uit dan wordt je vanzelf prioriteit bij jeugdzorg.
Ongeacht het milieu waar je uitkomt.
Komen jullie er dan nog niet uit dan wordt je vanzelf prioriteit bij jeugdzorg.
Ongeacht het milieu waar je uitkomt.