Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Niets maar waarom moet je steeds vertellen?

Ik heb mijn collega's nog nooit gevraagd hoe lang zij bij elkaar zijn of hoeveel leeftijdsverschil er is.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-02-2020 09:18
55.44% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vertel er meestal gewoon niet bij hoe oud iedereen is. Ik heb een vriend, twee kinderen en een kat. Einde verhaaltje over mijn privéleven.
Ammiedammie schreef:
02-02-2020 08:59
Ik vind jullie leeftijden er nu niet toe doen, maar jullie leeftijden bij de start van jullie relatie vind ik ook opmerkelijk. Een nachtmerrie voor elke ouder. Je wilt echt niet dat je dochter van 16 met een man van 28 thuiskomt. Wat is er loos met een man van 28 dat hij geen oudere vrouw kan ontmoeten? Dat vind ik een zorgwekkende situatie waar elke ouder wakker van ligt. Ik snap niet dat jij niet kunt begrijpen dat dat geen gebruikelijke en gezonde situatie is.
Het erge is ook nog dat jullie elkaar jaren kenden, voordat jullie iets kregen. Daar krijg ik echt de bibber van, want wat moest hij met jou?
Dit is dus ongeveer het exacte voorbeeld van de reacties waar ik het over heb.

"Wat moet een vent van 28 met een meisje van 16? Waarom vonden je ouders dat oké? Kon ie niemand van zn eigen leeftijd krijgen?"

Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.
Terwijl er ruim voor ik 16 was al over en weer geflirt werd, maar hij heeft nooit iets ondernomen tot ik 16 was en het initiatief grotendeels van mij kwam.
Maar dat ga ik dus niet steeds opnieuw vertellen als het ter sprake komt, daar heb ik geen zin meer in.
Het probleem is dat je veel te veel uit wil leggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:06
Onze leeftijden heb ik niet bij voorbaat genoemd, maar daar werd eigenlijk gewoon naar gevraagd...
Of in andere gevallen kwam het toevallig ter sprake.

Ik heb er zelf nooit een probleem mee gehad, maar nu ik zelf een dochter heb, snap ik de opmerkingen ook wel.
Ik kan er alleen niks mee. En weet dus nooit zo goed hoe daar op te reageren.

@cranberryjuice Mijn man is nog nooit mijn sugardaddy genoemd, dat is dan wel weer nieuw. In het begin van onze relatie is hij wel eens uitgemaakt voor pedo. Dat was minder. :|

Door te zeggen dat het op dat moment heel normaal voelde. Dat je blij was dat je ouders jullie altijd gesteund hebben. Dat het ondanks mijn jeugdige leeftijd een mooie liefdevolle en gelijkwaardige relatie was. Maar achteraf gezien was ik best wel jong, en ik weet niet hoe ik zal gaan reageren wanneer mijn dochter van 16 met een man van 28 thuis komt. De start was misschien niet optimaal, maar na al die jaren blijkt het wel de juiste keuze te zijn geweest.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vertel inderdaad minder.

Ik zou zelf totaal niet opkijken van 33 en 45. Zo'n leeftijdsverschil heb ik zelf ook weleens gehad.

Eerlijk gezegd zou ik wel opkijken van 16 en 28. Dan zit je echt in heel andere fases.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
vitamined schreef:
02-02-2020 09:10
Het gewoon niet zien als gespreksonderwerp. Dus jij was 16 en hij 28? Ja.
Punt.

En dóór!

Daar hoef je niet verder op in te gaan. Want inderdaad, wat wil je er verder over zeggen?
Dit is inderdaad hoe ik het probeer aan te pakken. Echter gaan mensen dan toch nog vaak doorvragen. Wat mijn ouders daarvan vonden enz.

Is het 'done' om dat in het vervolg gewoon af te kappen onder het mom "dat is prive, dus daar ga ik liever niet verder op in"?
Valt hij nu nog steeds op kinderen?
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:24
Dit is inderdaad hoe ik het probeer aan te pakken. Echter gaan mensen dan toch nog vaak doorvragen. Wat mijn ouders daarvan vonden enz.

Is het 'done' om dat in het vervolg gewoon af te kappen onder het mom "dat is prive, dus daar ga ik liever niet verder op in"?

Dat kan, maar dan gaan ze er zelf wat van denken. Als het toch van die vage kennissen zijn kun je ook zijn leeftijd verlagen, om van vragen af te zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dit soort mannen zijn in een aantal groepen te verdelen.

Type man die normaal niet op piepjonge meiden valt en snapt dat het fout is, maar het gebeurde een keer onverhoopt dat hij verliefd werd op een 16 jarige, dan vind ik het nog steeds onsmakelijk maar oké kan gebeuren zou je dan nog kunnen denken. Dit soort mannen hebben vaak ook nog het fatsoen om te wachten met seksuele handelingen tot het meisje op zijn minst 18 jaar is.

Dan heb je ook nog het type man die willens en wetens jaagt op jonge meiden, niet inziet wat er verkeerd aan is om aan te pappen met een jonge grut die verstandelijk nog niet rijp is, of ze weten ergens wel dat het fout is maar vinden het toch belangrijker om hun lul te geven waar het om vraagt.

Heb je het voor jezelf al helder in welke categorie jouw vriend valt?
Dat lijkt me belangrijker dan je bezig te houden met de mening van anderen.
Janco schreef:
02-02-2020 09:31
Valt hij nu nog steeds op kinderen?
Wauw. Echt? :roll:

Vrees niet, die zijn volledig veilig in zijn buurt. Het ging hem alleen om mij, hij viel verder niet op mijn leeftijdsgenoten ofzo...
Ik vind een vent van 28 met een grietje van 16 eigenlijk ook een sick fuck en ik vermoed veel mensen met mij, dus ik snap niet waarom je er zo open over bent naar je omgeving.
Reltopic?

In ieder geval, het gaat natuurlijk niet om die 12 jaar verschil. Het gaat om een meisje, niet volwassen nog niet het volle denkvermogen, met een man, viezerik, van 28 en ruim volwassen.
Als je als man zo gek op zo'n grietje bent heb dan het geduld om te wachten tot ze 20 is of zo.
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:20
Dit is dus ongeveer het exacte voorbeeld van de reacties waar ik het over heb.

"Wat moet een vent van 28 met een meisje van 16? Waarom vonden je ouders dat oké? Kon ie niemand van zn eigen leeftijd krijgen?"

Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.
Terwijl er ruim voor ik 16 was al over en weer geflirt werd, maar hij heeft nooit iets ondernomen tot ik 16 was en het initiatief grotendeels van mij kwam.
Maar dat ga ik dus niet steeds opnieuw vertellen als het ter sprake komt, daar heb ik geen zin meer in.

Ik vind dit toch echt creepy om als twintiger te flirten met een kind. Als het flirten lang op voorhand begon was je misschien 13 of 14?
Dat is een heel kinderachtige leeftijd met een hoop interesses en gegiechel dat toch moeilijk aantrekkelijk kan zijn voor een jongeman?
Moreina schreef:
02-02-2020 09:35
Dit soort mannen zijn in een aantal groepen te verdelen.

Type man die normaal niet op piepjonge meiden valt en snapt dat het fout is, maar het gebeurde een keer onverhoopt dat hij verliefd werd op een 16 jarige, dan vind ik het nog steeds onsmakelijk maar oké kan gebeuren zou je dan nog kunnen denken. Dit soort mannen hebben vaak ook nog het fatsoen om te wachten met seksuele handelingen tot het meisje op zijn minst 18 jaar is.

Dan heb je ook nog het type man die willens en wetens jaagt op jonge meiden, niet inziet wat er verkeerd aan is om aan te pappen met een jonge grut die verstandelijk nog niet rijp is, of ze weten ergens wel dat het fout is maar vinden het toch belangrijker om hun lul te geven waar het om vraagt.

Heb je het voor jezelf al helder in welke categorie jouw vriend valt?
Dat lijkt me belangrijker dan je bezig te houden met de mening van anderen.
Hmm. Hij zit (of zat dan, toendertijd) wel in het grijze gebied ertussen, eigenlijk.
Hij viel / valt niet specifiek op jonge meiden. Maar tussen ons was er gewoon een bepaalde aantrekkingskracht zodra ik ging puberen en interesse in het andere geslacht kreeg. Van beide kanten.
Zoals je al kon lezen, heeft hij wel 'gewacht' tot ik 16 was, en nooit iets gepusht ofzo.

Dus in welke van jouw 2 hokjes hij valt, geen idee.
Veilig? Als hij het bij mijn bijna 16 jarige had geprobeerd had ik zn ballen er af gedraaid.
Hopelijk heb je geen dochters.
hamerhaai schreef:
02-02-2020 09:22
Door te zeggen dat het op dat moment heel normaal voelde. Dat je blij was dat je ouders jullie altijd gesteund hebben. Dat het ondanks mijn jeugdige leeftijd een mooie liefdevolle en gelijkwaardige relatie was. Maar achteraf gezien was ik best wel jong, en ik weet niet hoe ik zal gaan reageren wanneer mijn dochter van 16 met een man van 28 thuis komt. De start was misschien niet optimaal, maar na al die jaren blijkt het wel de juiste keuze te zijn geweest.
Dit vind ik een hele mooie, duidelijke en eerlijke reactie! Dankjewel. Dit ga ik zeker onthouden!
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:24

Nouja, ik zou dat zelf niet per se doen.
Ik kan me namelijk best voorstellen dat mensen dat willen weten. Ik zou het dan ook niet erg vinden om te delen.

Hamerhaai geeft een mooi voorbeeld om als reactie te geven.
Ik zou van mijn collega's echt niet weten hoe oud hun partners zijn, hoe lang ze getrouwd zijn en hoe ze elkaar kennen. Terwijl we toch echt heel prettig collegiaal contact hebben. Je hoeft niet alles te delen met collega's he! Mensen vinden toch altijd overal wat van. Jullie zijn blijkbaar heel gelukkig samen dus wat maakt het uit wat mensen ervan denken dat je 16 was toen jullie relatie begon. Ik vind er ook het mijne van maar wat maakt dat voor jou uit?
Je hoeft toch ook niet te vertellen hoe lang jullie bij elkaar zijn?

Maar anders zou ik gewoon zeggen, “ja, het liep gewoon zo en voor ons heeft het goed uitgepakt”.

Maar inderdaad, ik vertel op werk echt niet veel details en ik vraag anderen er ook niet naar. Doe dat dus zelf ook niet, want als je zelf dat soort dingen vraagt, vragen mensen het ook terug.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 02-02-2020 09:50
36.33% gewijzigd
Janco schreef:
02-02-2020 09:43
Veilig? Als hij het bij mijn bijna 16 jarige had geprobeerd had ik zn ballen er af gedraaid.
Hopelijk heb je geen dochters.
We hebben 1 dochter. En ik maak me absoluut geen zorgen daarover.
We hebben de laatste jaren een vrij open relatie, dus hij mag -net als ik- ook af en toe buiten de deur neuken. Om het even plat te zeggen. Maar voor zover ik weet (en we zijn daar best open over) zijn zijn scharrels tot nu toe nog niet jonger geweest dan ik zelf ben... het is dus niet zo dat hij op jonge meiden valt. Dat liep bij ons gewoon zo.
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:50
We hebben 1 dochter. En ik maak me absoluut geen zorgen daarover.
We hebben de laatste jaren een vrij open relatie, dus hij mag -net als ik- ook af en toe buiten de deur neuken. Om het even plat te zeggen. Maar voor zover ik weet (en we zijn daar best open over) zijn zijn scharrels tot nu toe nog niet jonger geweest dan ik zelf ben... het is dus niet zo dat hij op jonge meiden valt. Dat liep bij ons gewoon zo.
Ik denk dat dit gewoon jouw probleem is. Dat je teveel informatie geeft. En dat mensen daardoor wellicht denken dat je daar over wil praten.

Want deze hele post? Voegt verder niets toe...
Ik zou gewoon zeggen dat je getrouwd bent. En verder niks.

En meisjes van 16 kunnen al heel volwassen zijn hoor.
TO reageer er gewoon niet meer op. Niet hier en niet in het echte leven.
Los van wat ik hier verder van vind. Ok.

Zorg dat je gewoon wat meer verstand krijgt. Voor je dochter, jij bent haar voorbeeld enzo. Je klinkt als een...kind.
janco wijzigde dit bericht op 02-02-2020 09:56
0.31% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven