Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
zondag 2 februari 2020 om 11:18
Niet vreemdgaan TO benoemd dat ze een open relatie hebben maar dat hij daarvan niet "geprofiteerd" heeft door (nog) jongere vrouwen seks mee te hebben.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 2 februari 2020 om 11:24
Mijn man is 16 jr ouder, ik ben nu 37 en hij 53. Zijn 10 jaar samen. Nog nooit iemand een raar woord over gezegd. Ik was altijd al volwassen voor mn leeftijd, heb ook nooit echt interesse gehad in 'jongens' van mijn leeftijd.
Op mijn 16e was ik ook behoorlijk volwassen, ik weet niet of men er toen raar van op had gekeken als ik een vriend had gehad van 10 jaar ouder. Toch ben je met 16 nog een kind en weet ik niet hoe ik reageer als mijn dochter met dat nieuws thuiskomt als ze 16 is.
Op mijn 16e was ik ook behoorlijk volwassen, ik weet niet of men er toen raar van op had gekeken als ik een vriend had gehad van 10 jaar ouder. Toch ben je met 16 nog een kind en weet ik niet hoe ik reageer als mijn dochter met dat nieuws thuiskomt als ze 16 is.
zondag 2 februari 2020 om 11:26
TO, dit forum is een mooie oefentuin hoor, en dan zijn de reacties hier hu nog mild.
Lees maar eens een topic over hoe oud je was toen je ontmaagd werd en hoe oud je partner toen was. Als je daar positief schrijft over jezelf op jonge leeftijd en/of een leeftijdsverschil wapperen de gordijntjes en vallen de gefiguurzaagde ganzen van de vensterbank. De maatschappij vertrut en verprutst hard en enkelen die zich daar lekker bij voelen passen zullen zich luid en duidelijk laten horen bij andere geluiden.
Er zijn een heleboel mensen die helemaal niet wíllen lezen dat jij gelukkig bent en dat je man geen smerige pedo is. En niet willen lezen dat je ouders liefdevol en ondersteunend waren, maar juist grote falers ( en dan zeg ik het nog mild).
Want dat past niet in het wereldbeeld vol keurige hokjes waarbij het zo IS dat “blablablabla levensfase blablablabla pedo blablablabla ongelijkwaardig enz”
Dus mijn advies: ga niet liegen, maar geef in geen ongevraagde info. Als jij uitstraalt dat jullie leeftijdsverschil werkelijk geen ding is nemen ze dat vaak over. Als je toch tegen oordelende reacties aanloopt dat benoemen, zonder onvriendelijk te zijn. “Het spijt me, wij passen niet in het hokje vol vooroordelen. Wij zijn al jaren gelukkig. En ik heb geen zin om mezelf of mijn lief te verdedigen tegen hokjesdenken. “
Lees maar eens een topic over hoe oud je was toen je ontmaagd werd en hoe oud je partner toen was. Als je daar positief schrijft over jezelf op jonge leeftijd en/of een leeftijdsverschil wapperen de gordijntjes en vallen de gefiguurzaagde ganzen van de vensterbank. De maatschappij vertrut en verprutst hard en enkelen die zich daar lekker bij voelen passen zullen zich luid en duidelijk laten horen bij andere geluiden.
Er zijn een heleboel mensen die helemaal niet wíllen lezen dat jij gelukkig bent en dat je man geen smerige pedo is. En niet willen lezen dat je ouders liefdevol en ondersteunend waren, maar juist grote falers ( en dan zeg ik het nog mild).
Want dat past niet in het wereldbeeld vol keurige hokjes waarbij het zo IS dat “blablablabla levensfase blablablabla pedo blablablabla ongelijkwaardig enz”
Dus mijn advies: ga niet liegen, maar geef in geen ongevraagde info. Als jij uitstraalt dat jullie leeftijdsverschil werkelijk geen ding is nemen ze dat vaak over. Als je toch tegen oordelende reacties aanloopt dat benoemen, zonder onvriendelijk te zijn. “Het spijt me, wij passen niet in het hokje vol vooroordelen. Wij zijn al jaren gelukkig. En ik heb geen zin om mezelf of mijn lief te verdedigen tegen hokjesdenken. “
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zondag 2 februari 2020 om 11:27
Heel gelukkig worden dus.Ammiedammie schreef: ↑02-02-2020 08:59Ik vind jullie leeftijden er nu niet toe doen, maar jullie leeftijden bij de start van jullie relatie vind ik ook opmerkelijk. Een nachtmerrie voor elke ouder. Je wilt echt niet dat je dochter van 16 met een man van 28 thuiskomt. Wat is er loos met een man van 28 dat hij geen oudere vrouw kan ontmoeten? Dat vind ik een zorgwekkende situatie waar elke ouder wakker van ligt. Ik snap niet dat jij niet kunt begrijpen dat dat geen gebruikelijke en gezonde situatie is.
Het erge is ook nog dat jullie elkaar jaren kenden, voordat jullie iets kregen. Daar krijg ik echt de bibber van, want wat moest hij met jou?
Ik zou er niet perse de bibbers van krijgen en naar de persoon kijken trouwens.

zondag 2 februari 2020 om 11:28
Dikgedrukt isfeow schreef: ↑02-02-2020 11:26TO, dit forum is een mooie oefentuin hoor, en dan zijn de reacties hier hu nog mild.

De rest:

zondag 2 februari 2020 om 11:31
De vent van TO begon met haar te flirten toen zij 13 was en hij 25. TO geeft zelf toe dat ze dat nu, als haar dochter 13 zou zijn, ook heel ingewikkeld zou vinden. Dat heeft niets met vertrutting en verpreutsing (neem aan dat je dat bedoelt?) te maken, een 13 en een 25 zijn totaal ongelijkwaardig, de een is in alle opzichten nog een kind, de ander in alle opzichten ruim volwassen. Is gewoon biologie hoor. Als jij graag gefiguurzaagde ganzen anaal inbrengt, moet je dat verder lekker zelf weten.feow schreef: ↑02-02-2020 11:26TO, dit forum is een mooie oefentuin hoor, en dan zijn de reacties hier hu nog mild.

zondag 2 februari 2020 om 11:32
Ja vroeger was alles beter.feow schreef: ↑02-02-2020 11:26TO, dit forum is een mooie oefentuin hoor, en dan zijn de reacties hier hu nog mild.
Toen dede ze niet zo moeilijk over een 13 jarige met een man van 30.
Als het kind al menstrueert.
Wat is dan het probleem.

zondag 2 februari 2020 om 11:33
Ik was 18 en wilde thuis komen met een vent van 27. Mijn ouders hadden hun oordelen al klaar en die waren niet mals. Uiteindelijk zijn ze wel bijgedraaid, maar enthousiast over hem zijn ze nooit geweest. Toen het uitging, na 5 jaar, was mijn vader vooral blij. Maar na een paar maanden vond ik mijn nieuwe liefde en die is 10 jaar ouder en dat is nooit een probleem geweest, maar ik heb pas na hun kennismaking gezegd hoe oud hij is.... Ik heb geleerd dat oordelen op basis van kale feiten toch wat anders is als oordelen over iemand die je al eens ontmoet hebt.
zondag 2 februari 2020 om 11:36

zondag 2 februari 2020 om 11:44
Klinkt alsof ze het gewoon leuk hebben samen en zelf goed weten waar ze mee bezig zijn. Wat moet ze dan, hem alsnog aangeven?

zondag 2 februari 2020 om 11:45
Ik vind het niet
perse pedofilie, maar als ik het de openingspost lees, dan is TO’s relatie wel verlopen zoals ik me dat voorstel bij een meisje dat met een oudere man gaat. Toch een beetje meegevaren op zijn carrière en zelf pas nu bezig zich verder te ontwikkelen. Waarschijnlijk ook nooit zelfstandig gewoond is een ander vooroordeel dat ik op dat vlak heb. Allemaal niet heel erg, maar niet wat ik ideaal vind voor een jonge vrouw in ontwikkeling. Maar ja, soms loopt het leven zo.
perse pedofilie, maar als ik het de openingspost lees, dan is TO’s relatie wel verlopen zoals ik me dat voorstel bij een meisje dat met een oudere man gaat. Toch een beetje meegevaren op zijn carrière en zelf pas nu bezig zich verder te ontwikkelen. Waarschijnlijk ook nooit zelfstandig gewoond is een ander vooroordeel dat ik op dat vlak heb. Allemaal niet heel erg, maar niet wat ik ideaal vind voor een jonge vrouw in ontwikkeling. Maar ja, soms loopt het leven zo.

zondag 2 februari 2020 om 11:45
Denk eerder dat het naïviteit of domweg verliefdheid is wat To verblind voor de zorgwekkende omstandigheden waaruit de relatie is ontstaan.

zondag 2 februari 2020 om 11:49
feow schreef: ↑02-02-2020 11:26TO, dit forum is een mooie oefentuin hoor, en dan zijn de reacties hier hu nog mild.

zondag 2 februari 2020 om 11:54
Alsof dat gepruts met een leeftijdsgenootje zo fantastisch is
(traumatische flashback van 15 jarige zelf met onbeweeglijke lap naar kaas uien smakende tong in mond.
Enorm gehijg terwijl mijn bh bandje op mijn rug druk werd gestreeld, de jongeman leek daarvan al te zijn klaargekomen. Maar dat is NoRmaAL )
(traumatische flashback van 15 jarige zelf met onbeweeglijke lap naar kaas uien smakende tong in mond.
Enorm gehijg terwijl mijn bh bandje op mijn rug druk werd gestreeld, de jongeman leek daarvan al te zijn klaargekomen. Maar dat is NoRmaAL )
zondag 2 februari 2020 om 11:55
Dankjewel voor deze reactie!feow schreef: ↑02-02-2020 11:26TO, dit forum is een mooie oefentuin hoor, en dan zijn de reacties hier hu nog mild.
Zoals ik al zei: ik kan me, nu ik zelf ook een dochter heb, best voorstellen dat mensen in eerste instantie schrikken van het idee van die 16-jarige met een volwassen man.
Maar dat was bij ons dus helemaal geen ding. Mijn ouders kenden hem, kenden zijn ouders enz, dus die leeftijd is niet eens echt ter sprake gekomen.
Alleen toen we net officieel samen waren en hij bij ons thuis was, heeft mn vader hem gewaarschuwd dat hij maar beter serieus kon zijn.
Verder voel ik heel sterk de behoefte om op iedereen te reageren mbt ongelijkheid en onze keuze voor een open relatie... maar ik doe het niet. Dat geeft mensen toch alleen maar meer kans om er een discussie van te maken waar ik helemaal geen zin in heb.
En jongens, Stockholm-syndroom? Kom op.