Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Murrmurr schreef:
02-02-2020 12:25
Lees dit nog even zelf terug. Waar gaat de vergelijking spaak?
Ik zat ook even te knipperen.
Misschien dat er een idee heerst dat je een verkrachting gaandeweg lekker kan gaan vinden
(verkrachterig persoon die meeleest: nee dat is niet zo)
Ik denk dat iedereen in zijn puberteit wel dingen heeft gedaan waarvan je achteraf kunt afvragen of het slim was dan wel uberhaupt legaal. Waarom heb je tot in het heden als volwassene de neiging om daar goedkeuring voor te vragen? Je bent bij je jeugdliefde gebleven die toevallig iets ouders is dan jij.

Denk je nu echt dat je collega's gaan opbiechten dat zij op een 15de op een hakfeest speed hebben gebruikt of dat hun eerste seksuele ervaring op hun 13de achter het fietsenhok plaats vindt of dat zij op hun 17de ongewenst zwanger zijn geweest...dat komt toch ook niet allemaal op tafel op je werk? Tenzij je misschien heel goed met iemand bevriend bent.

Je bent echt niet de enige persoon met een bijzondere puberteit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bij Céline Dion ging dat ook zo. De interesse was er al toen zij 12 was, en hij 50 of zo. Toen ze 19 was zijn ze getrouwd, maar daar hoor je niemand over verder.
Als het mijn dochter was geweest had de man een bezoekje van de politie mogen verwachten. Ik heb daar echt weinig begrip voor. Die wettelijke regels zijn er niet voor niets.
Grappig genoeg zijn die regels volstrekt cultureel bepaald.
MinkeDeWit schreef:
02-02-2020 13:36
Bij Céline Dion ging dat ook zo. De interesse was er al toen zij 12 was, en hij 50 of zo. Toen ze 19 was zijn ze getrouwd, maar daar hoor je niemand over verder.
Als het mijn dochter was geweest had de man een bezoekje van de politie mogen verwachten. Ik heb daar echt weinig begrip voor. Die wettelijke regels zijn er niet voor niets.
Na het overlijden van haar man heeft Celine of heeft nu nog een hele periode gehad dat ze zich erg extravagant ging kleden, afviel tot ze grsaagercwasxen zich met allerlei jonge jongensinliet. Alsof ze haar jeugd in te halen had.

Kortom die was volgens mij ook niet zo gezond bezig.
BlaZoo schreef:
02-02-2020 13:37
Grappig genoeg zijn die regels volstrekt cultureel bepaald.
Dat zal best, maar in Nederland hebben we Nederlandse wetten en heb je je daar aan te houden. Ik heb een collega wier moeder net zo oud is als ik (47) en zij is 32. Niet in Nederland geboren, maar het blijft een beetje twijfelachtig.
Ik stop met dit topic lezen vanwege opkomende misselijkheid.
Politie acteerde helemaal niet op een meisje van 16 met een volwassen man wanneer de relatie vrijwillig was. Sterker nog vanaf 16 is het niet strafbaar.

Wat mag je allemaal op je 16de:
Als je 16 bent mag je zelf een arbeidsovereenkomst aangaan.
Je mag maximaal 9 uur per dag en 45 uur per week werken. Let wel op: schooltijd telt mee als arbeidstijd en je mag niet ’s nachts werken, geen oproepdiensten doen en niet overwerken.
Je kunt de rechter vragen je meerderjarig te laten verklaren als je zwanger bent. Zo kun je voor je eigen kind zorgen en het zelf opvoeden.
Je kunt een eigen zaak beginnen als je daarvoor toestemming krijgt van de rechter.
Als je schade veroorzaakt kun je aansprakelijk worden gesteld.
Je kunt veroordeeld worden volgens het volwassenenstrafrecht als je de strafwet overtreedt. Dit kan alleen in uitzonderlijke gevallen.
Je mag zelf beslissen over alle medische behandelingen die betrekking hebben op jou.
Je mag een testament maken.
Vanaf je 16e mag je theorie-examen voor je autorijbewijs doen.
Als je 16,5 jaar bent mag je beginnen met autorijlessen.
Je kunt een tractorcertificaat halen en mag dan een tractor besturen.
Vanaf je 16e mag je ook je bromfietsrijbewijs halen en brommer rijden.
Je leerplicht voor vijf dagen in de week loopt af als je een havo-, vwo- of mbo2-diploma hebt. Heb je geen havo-, vwo- of mbo2-diploma, dan heb je een kwalificatieplicht tot je 18e.
Je mag een motor- en zeiljacht besturen met een lengte van zeven tot vijftien meter. Voor een motorjacht is een vaarbewijs nodig wanneer de boot harder kan dan twintig kilometer per uur en als er beroepsmatig mee wordt gevaren.
Je mag gaan oefenen voor gevaarlijke sporten zoals sportvliegen of parachutespringen.
Je mag naar een discotheek of kroeg zonder een volwassene, maar je mag geen alcohol drinken.
Je mag seks hebben als het vrijwillig is. Het is niet strafbaar om voor je 16e seks te hebben, als het maar met een leeftijdsgenoot gebeurt en vrijwillig is.
Je mag zonder toestemming van je ouders een tattoo of piercing laten zetten.
Je mag je (als donorkind) aanmelden voor het FIOM KID Register en de FIOM KID-DNA Databank.
Je mag zelf een euthanasieverzoek indienen, maar jouw ouders moeten daarbij worden betrokken.

En dat is nu.....vroeguh waren de regels soepeler oa tav alcohol.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
MinkeDeWit schreef:
02-02-2020 13:40
Dat zal best, maar in Nederland hebben we Nederlandse wetten en heb je je daar aan te houden. Ik heb een collega wier moeder net zo oud is als ik (47) en zij is 32. Niet in Nederland geboren, maar het blijft een beetje twijfelachtig.
Geinige draai. Als het argument “die regels zijn er niet voor niets” faalt, wordt het ineens “regels zijn regels!”

Overigens, onze leeftijd stengels hebben dezelfde bron en hetzelfde doel als bijvoorbeeld sluierregels in moslimlanden, en worden met dezelfde passie en vanzelfsprekendheid verdedigd. Beteugelen van vrouwelijke seksualiteit.

Drie eeuwen geleden was je met 13 volwassen, niemand keek gek op van Louis XIV die met 13 begon als Zonnekoning, bijvoorbeeld.

Maar ik ben niet onnozel, wees gerust, ik weet hoe diep de behoefte jonge vrouwen te controleren zit, zeker ook bij hun moeders
viva-amber schreef:
02-02-2020 13:31
Ik denk dat iedereen in zijn puberteit wel dingen heeft gedaan waarvan je achteraf kunt afvragen of het slim was dan wel uberhaupt legaal. Waarom heb je tot in het heden als volwassene de neiging om daar goedkeuring voor te vragen? Je bent bij je jeugdliefde gebleven die toevallig iets ouders is dan jij.

Denk je nu echt dat je collega's gaan opbiechten dat zij op een 15de op een hakfeest speed hebben gebruikt of dat hun eerste seksuele ervaring op hun 13de achter het fietsenhok plaats vindt of dat zij op hun 17de ongewenst zwanger zijn geweest...dat komt toch ook niet allemaal op tafel op je werk? Tenzij je misschien heel goed met iemand bevriend bent.

Je bent echt niet de enige persoon met een bijzondere puberteit.
Dat dus.
Kyndra, na het lezen van de reacties in dit topic zou ik voortaan gewoon over je leeftijd liegen. Zeg dat je 4 of 5 jaar ouder bent, geen haan die ernaar kraait. Mensen hebben gewoon geen flikker met jouw relatie te maken.
viva-amber schreef:
02-02-2020 13:49
Politie acteerde helemaal niet op een meisje van 16 met een volwassen man wanneer de relatie vrijwillig was. Sterker nog vanaf 16 is het niet strafbaar.

Wat mag je allemaal op je 16de:
Als je 16 bent mag je zelf een arbeidsovereenkomst aangaan.
Je mag maximaal 9 uur per dag en 45 uur per week werken. Let wel op: schooltijd telt mee als arbeidstijd en je mag niet ’s nachts werken, geen oproepdiensten doen en niet overwerken.
Je kunt de rechter vragen je meerderjarig te laten verklaren als je zwanger bent. Zo kun je voor je eigen kind zorgen en het zelf opvoeden.
Je kunt een eigen zaak beginnen als je daarvoor toestemming krijgt van de rechter.
Als je schade veroorzaakt kun je aansprakelijk worden gesteld.
Je kunt veroordeeld worden volgens het volwassenenstrafrecht als je de strafwet overtreedt. Dit kan alleen in uitzonderlijke gevallen.
Je mag zelf beslissen over alle medische behandelingen die betrekking hebben op jou.
Je mag een testament maken.
Vanaf je 16e mag je theorie-examen voor je autorijbewijs doen.
Als je 16,5 jaar bent mag je beginnen met autorijlessen.
Je kunt een tractorcertificaat halen en mag dan een tractor besturen.
Vanaf je 16e mag je ook je bromfietsrijbewijs halen en brommer rijden.
Je leerplicht voor vijf dagen in de week loopt af als je een havo-, vwo- of mbo2-diploma hebt. Heb je geen havo-, vwo- of mbo2-diploma, dan heb je een kwalificatieplicht tot je 18e.
Je mag een motor- en zeiljacht besturen met een lengte van zeven tot vijftien meter. Voor een motorjacht is een vaarbewijs nodig wanneer de boot harder kan dan twintig kilometer per uur en als er beroepsmatig mee wordt gevaren.
Je mag gaan oefenen voor gevaarlijke sporten zoals sportvliegen of parachutespringen.
Je mag naar een discotheek of kroeg zonder een volwassene, maar je mag geen alcohol drinken.
Je mag seks hebben als het vrijwillig is. Het is niet strafbaar om voor je 16e seks te hebben, als het maar met een leeftijdsgenoot gebeurt en vrijwillig is.
Je mag zonder toestemming van je ouders een tattoo of piercing laten zetten.
Je mag je (als donorkind) aanmelden voor het FIOM KID Register en de FIOM KID-DNA Databank.
Je mag zelf een euthanasieverzoek indienen, maar jouw ouders moeten daarbij worden betrokken.

En dat is nu.....vroeguh waren de regels soepeler oa tav alcohol.
Flirten met een 13-jarige is wel verboden. Ik weet niet hoe dat in zijn werk ging. Tegenwoordig kun je natuurlijk appen, en als daar verleidende tekst in staat hang je, zelfs als je het meisje nog niet hebt aangeraakt.
Niemand Song of Ice and Fire gelezen? Dit is nog niks, weet je hoe oud Denaerys was met Drogo? En die vond het ook leuk.
Kyndra schreef:
02-02-2020 13:16
Tevreden? Ik wel namelijk.
Niet je wordt onderdrukt
BlaZoo schreef:
02-02-2020 13:50
Geinige draai. Als het argument “die regels zijn er niet voor niets” faalt, wordt het ineens “regels zijn regels!”

Overigens, onze leeftijd stengels hebben dezelfde bron en hetzelfde doel als bijvoorbeeld sluierregels in moslimlanden, en worden met dezelfde passie en vanzelfsprekendheid verdedigd. Beteugelen van vrouwelijke seksualiteit.

Drie eeuwen geleden was je met 13 volwassen, niemand keek gek op van Louis XIV die met 13 begon als Zonnekoning, bijvoorbeeld.

Maar ik ben niet onnozel, wees gerust, ik weet hoe diep de behoefte jonge vrouwen te controleren zit, zeker ook bij hun moeders
Mensen werden in die tijd 40, en misschien was je door de hardheid van het leven ook wel eerder volwassen. Ik ken heel veel jonge meisjes en met 12/13 jaar zijn het gewoon nog kinderen.
Wat anderen er nu van vinden doet er niet toe. Er wordt hier weer enorm veel bij verzonnen.

TO, hier zie je heel goed wat er ook bij je collega's gebeurt. Je hoeft je nergens voor de schamen , maar als je hier geen zin in hebt kan je beter niet in detail treden. Je bent 33 en hebt geen goedkeuring nodig van anderen.
Ik heb mijn man leren kennen toen ik 17 was en hij net geen 30.
Ook ik heb daar nare opmerkingen over gekregen maar ik trok me dat echt niet aan.
Inmiddels zijn we 39j verder en we zijn nog steeds gelukkig met elkaar; ik zou nooit een andere man willen!
Kyndra schreef:
02-02-2020 11:58
Eh. Ik snap niet goed wat ik me bij cultureel aspect moet voorstellen. :$

Geen geloofsdingetje ofzo in elk geval.
je loopt niet aan tegen het leeftijdsverschil
wel tegen dat je man wat eeuh bijzondere aantrekking had tot meiskes

Er zijn culturen waar dat minder raar gevonden wordt (ik chargeer en wil niemand voor het hoofdstoten, ik zoek een ingang)
Denk aan "het kamp"
Murrmurr schreef:
02-02-2020 13:55
Niet je wordt onderdrukt
Oja. Dat wel. Maar als ik braaf ben, mag mn halsband misschien af en mag ik even naar buiten. :proud:
Murrmurr schreef:
02-02-2020 13:55
Niet je wordt onderdrukt
Oja. Dat wel. Maar als ik braaf ben, mag mn halsband misschien af en mag ik even naar buiten. :proud:
lilalinda schreef:
02-02-2020 13:59
je loopt niet aan tegen het leeftijdsverschil
wel tegen dat je man wat eeuh bijzondere aantrekking had tot meiskes

Er zijn culturen waar dat minder raar gevonden wordt (ik chargeer en wil niemand voor het hoofdstoten, ik zoek een ingang)
Denk aan "het kamp"
Hmm. Hier ga ik eens even over nadenken...
MinkeDeWit schreef:
02-02-2020 13:56
Mensen werden in die tijd 40, en misschien was je door de hardheid van het leven ook wel eerder volwassen. Ik ken heel veel jonge meisjes en met 12/13 jaar zijn het gewoon nog kinderen.
Je gebrek aan basale historische kennis is erg fijn als je aan onwrikbare standpunten hecht.
Lady*Voldemort schreef:
02-02-2020 13:14
Dat zou jij gedaan hebben, maar jij bent gelukkig niet alle ouders.

En verder: haal even adem. Je zit je op te winden over een feit dat al lang verjaard is. Bovendien is flirten, ongeacht de leeftijd van de beflirte persoon, nog steeds niet verboden en seks met een zestienjarige ook al niet.
Ouders die niet aanslaan op een oudere man in de buurt van hun 13 jarige dochter die hebben niet het welzijn van hun kind voorop staan denk ik zo. Hoe het verder precies in de wet is geregeld mbt seks met een 16 jarige weet ik niet, maar bij een 13 jarige heb je nog altijd uit de buurt te blijven als volwassen kerel.
Dergelijke praktijken blijven altijd een kwalijke zaak, ongeacht wanneer het zich heeft afgespeeld dus waarom mag ik mezelf hier niet over opwinden, als ik dat al deed?
Denk dat ook niemand graag heeft dat zo een vent (lees:pedofiel), het pad van hun koters kruist.
Of wel soms?

Wist helemaal niet dat er zoveel mensen waren die selectief pedofiel gedrag veroordelen.
Heb er nu toch al een aantal gelezen die het allemaal wat overtrokken vinden.
Compleet verkeerde boodschap geef je daarmee af.

Schandalig.

Schaam me een beetje voor jullie hoor.
MinkeDeWit schreef:
02-02-2020 13:53
Flirten met een 13-jarige is wel verboden. Ik weet niet hoe dat in zijn werk ging. Tegenwoordig kun je natuurlijk appen, en als daar verleidende tekst in staat hang je, zelfs als je het meisje nog niet hebt aangeraakt.
Dat is inmiddels wel verjaard.
Moreina schreef:
02-02-2020 14:10
Schaam me een beetje voor jullie hoor.
Dat is wederzijds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven