Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?

zondag 2 februari 2020 om 19:28
Wedden van niet. we zijn graag geziene gasten en echt iedereen doet normaal tegen ons er is er niet een die raar doet .
Weet je hoe dat komt dat komt omdat wij heel natuurlijk met elkaar omgaan daardoor valt het de mensen niet eens op,

zondag 2 februari 2020 om 19:30

zondag 2 februari 2020 om 19:38
Ik heb goede herinneringen. Jammer voor je joh.
Niet aan een pedo trouwens.
En jij schoffeert wel degelijk.
En erg ook.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zondag 2 februari 2020 om 19:40
Well well wellllll, look what the cat dragged in.Bruintjedebeer schreef: ↑02-02-2020 19:17Een meisje van 8 vergelijken met een meisje van 16. Alleen maar om van haar man een pedofiel te kunnen maken. Wat een triestigheid zeg.
Je voorganger deed zich voor alszijnde toondoof om te kunnen pochen voor eigen parochie.
En nu hebben we er éen die zaken uit de context haalt om verwarring te zaaien.
♪ Het houdt niet op, niet vanzelf...... ♪
Maargoed ik zal een knieval doen;
D gaf aan dat het geen pedofilie is zodra een kind secundaire geslachtskenmerken vertoond.
Los van dat dit feitelijk onjuist is, is het ook nog eens erg dom, omdat secundaire geslachtskenmerken niet enkel zijn voorbehouden aan pubers, had verder niks te maken met To en haar aanwinst.

zondag 2 februari 2020 om 19:45
Maar vind je dit het dan echt zo raar dat mensen hiervan schrikken?Kyndra schreef: ↑02-02-2020 09:20Dit is dus ongeveer het exacte voorbeeld van de reacties waar ik het over heb.
"Wat moet een vent van 28 met een meisje van 16? Waarom vonden je ouders dat oké? Kon ie niemand van zn eigen leeftijd krijgen?"
Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.
Terwijl er ruim voor ik 16 was al over en weer geflirt werd, maar hij heeft nooit iets ondernomen tot ik 16 was en het initiatief grotendeels van mij kwam.
Maar dat ga ik dus niet steeds opnieuw vertellen als het ter sprake komt, daar heb ik geen zin meer in.
Het is nogal een verschil op die leeftijd, en als er ruim van te voren geflirt werd dan heb je het over een vent van 26 die met een meisje van 14 flirt. Dat is niet gewenst, en dat is niet zomaar niet gewenst.

zondag 2 februari 2020 om 19:45
Pedofilie is een seksuele voorkeur waar vermoedelijk 1 tot 3% van de mannelijke bevolking mee leeft. Over vrouwelijke pedofielen is nog veel minder bekend. Er is sprake van pedofilie wanneer een volwassene zich (ook seksueel) aangetrokken voelt tot pre-puberale minderjarigen (onder de 13 jaar). Deze minderjarigen vertonen nog geen secundaire geslachtskenmerken, zoals een verlaging van de stem, haargroei en borstontwikkeling.Moreina schreef: ↑02-02-2020 19:40Well well wellllll, look what the cat dragged in.
Je voorganger deed zich voor alszijnde toondoof om te kunnen pochen voor eigen parochie.
En nu hebben we er éen die zaken uit de context haalt om verwarring te zaaien.
♪ Het houdt niet op, niet vanzelf...... ♪
Maargoed ik zal een knieval doen;
D gaf aan dat het geen pedofilie is zodra een kind secundaire geslachtskenmerken vertoond.
Los van dat dit feitelijk onjuist is, is het ook nog eens erg dom, omdat secundaire geslachtskenmerken niet enkel zijn voorbehouden aan pubers, had verder niks te maken met To en haar aanwinst.
https://gevoelens.stopitnow.nl/wat-is-pedofilie/
Burn!

zondag 2 februari 2020 om 19:53
Zucht.DS1971 schreef: ↑02-02-2020 19:45Pedofilie is een seksuele voorkeur waar vermoedelijk 1 tot 3% van de mannelijke bevolking mee leeft. Over vrouwelijke pedofielen is nog veel minder bekend. Er is sprake van pedofilie wanneer een volwassene zich (ook seksueel) aangetrokken voelt tot pre-puberale minderjarigen (onder de 13 jaar). Deze minderjarigen vertonen nog geen secundaire geslachtskenmerken, zoals een verlaging van de stem, haargroei en borstontwikkeling.
https://gevoelens.stopitnow.nl/wat-is-pedofilie/
Burn!
Nog steeds geen moeite om je domheid te etaleren, zo te zien.

Wanneer je iemand om de oren wil slaan met feiten zorg dan ten eerste dat je informatie van een betrouwbare bron afkomstig is.
Secundaire kenmerken zijn niet doorslaggevend in de constatering of iets onder pedofilie valt, dat is de leeftijd.
Denk je dat de rechter eerst gaat vragen ''maar had ze al schaamhaar'' als een man wordt beticht van pedofiele praktijken met een minderjarige?
Zet die grijze massa van je eens aan het werk.
Ik blijf niet bezig eh.
zondag 2 februari 2020 om 19:57
Dat er al ruim van tevoren werd geflirt e.d. vertel ik er doorgaans niet bij. Hier wel, omdat ik dat wel handig vond voor de context.MevrKakel schreef: ↑02-02-2020 19:45Maar vind je dit het dan echt zo raar dat mensen hiervan schrikken?
Het is nogal een verschil op die leeftijd, en als er ruim van te voren geflirt werd dan heb je het over een vent van 26 die met een meisje van 14 flirt. Dat is niet gewenst, en dat is niet zomaar niet gewenst.
Wat een non-discussie is dit aan het worden zeg. Over de definitie van pedo's... Top.
Mijn man voelde (en voelt) zich niet aangetrokken tot (al dan niet pré-) puberende tienermeisjes in het algemeen. Alleen tot eentje: mij.
Mijn omgeving was daar gewoon oké mee, en blijkbaar is dat dus niet algemeen geaccepteerd. Hier bij ons dus wel. Als je 16 of ouder bent, vindt niemand het een probleem als je een partner kiest. Of die nou 1 of 10 jaar ouder is, zolang het met wederzijdse toestemming en (evt) goedkeuring van de ouders is, vindt iedereen het eigenlijk gewoon prima...

zondag 2 februari 2020 om 20:13
Dit is wel echt heel erg.Moreina schreef: ↑02-02-2020 19:53Zucht.
Nog steeds geen moeite om je domheid te etaleren, zo te zien.![]()
Wanneer je iemand om de oren wil slaan met feiten zorg dan ten eerste dat je informatie van een betrouwbare bron afkomstig is.
Secundaire kenmerken zijn niet doorslaggevend in de constatering of iets onder pedofilie valt, dat is de leeftijd.
Denk je dat de rechter eerst gaat vragen ''maar had ze al schaamhaar'' als een man wordt beticht van pedofiele praktijken met een minderjarige?
Zet die grijze massa van je eens aan het werk.
Ik blijf niet bezig eh.
Nogmaals: de leeftijdsgrens in de wet staat volledig los van pedofilie. De wet spreekt ook niet van pedofilie. Dat zou ook ontzettend lastig zijn.
Daarnaast is de wettelijke grens in Nederland 16 jaar, wat ernstig afwijkt van de 13 jaar die geassocieerd wordt met pedofilie in beide bronnen.
Bron 3:
Wanneer spreek je volgens DSM-5 over een pedofiele stoornis? Er wordt van pedofilie gesproken wanneer iemand seksueel primair aangetrokken wordt tot kinderen. In het alom gebruikte classificatiesysteem voor psychiatrische ziektebeelden, het zogeheten Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), valt pedofilie onder de categorie 'parafiele stoornissen'. De term 'parafilie' verwijst naar een intense een aanhoudende seksuele interesse die afwijkt van de seksuele belangstelling voor genitale stimulatie of het voorspel van fenotypisch normale, lichamelijk volgroeide en instemmende menselijke partners.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/p ... dsm-5.html
Dus ook incidenteel interesse hebben in een niet lichamelijk volgroeid meisje maakt je nog geen pedofiel.
Domheid zei je?

zondag 2 februari 2020 om 20:16
Ik geef het op.DS1971 schreef: ↑02-02-2020 20:13Dit is wel echt heel erg.
Nogmaals: de leeftijdsgrens in de wet staat volledig los van pedofilie. De wet spreekt ook niet van pedofilie. Dat zou ook ontzettend lastig zijn.
Daarnaast is de wettelijke grens in Nederland 16 jaar, wat ernstig afwijkt van de 13 jaar die geassocieerd wordt met pedofilie in beide bronnen.
Bron 3:
Wanneer spreek je volgens DSM-5 over een pedofiele stoornis? Er wordt van pedofilie gesproken wanneer iemand seksueel primair aangetrokken wordt tot kinderen. In het alom gebruikte classificatiesysteem voor psychiatrische ziektebeelden, het zogeheten Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), valt pedofilie onder de categorie 'parafiele stoornissen'. De term 'parafilie' verwijst naar een intense een aanhoudende seksuele interesse die afwijkt van de seksuele belangstelling voor genitale stimulatie of het voorspel van fenotypisch normale, lichamelijk volgroeide en instemmende menselijke partners.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/p ... dsm-5.html
Dus ook incidenteel interesse hebben in een niet lichamelijk volgroeid meisje maakt je nog geen pedofiel.
Domheid zei je?
Ben geen oppasmeisje voor verstandelijk beperkte.

zondag 2 februari 2020 om 20:20
Het is wel een hele dikke plaat.

zondag 2 februari 2020 om 20:22
Maar TO, een normale weldenkende man voelt zich niet aangetrokken tot een 13 jarige, ook niet tot éentje.Kyndra schreef: ↑02-02-2020 19:57Dat er al ruim van tevoren werd geflirt e.d. vertel ik er doorgaans niet bij. Hier wel, omdat ik dat wel handig vond voor de context.
Wat een non-discussie is dit aan het worden zeg. Over de definitie van pedo's... Top.
Mijn man voelde (en voelt) zich niet aangetrokken tot (al dan niet pré-) puberende tienermeisjes in het algemeen. Alleen tot eentje: mij.
Mijn omgeving was daar gewoon oké mee, en blijkbaar is dat dus niet algemeen geaccepteerd. Hier bij ons dus wel. Als je 16 of ouder bent, vindt niemand het een probleem als je een partner kiest. Of die nou 1 of 10 jaar ouder is, zolang het met wederzijdse toestemming en (evt) goedkeuring van de ouders is, vindt iedereen het eigenlijk gewoon prima...
Laatstaan dat hij het in zijn hoofd haalt om ermee te flirten.
Dat snap je toch wel?
Je hoeft van mij je man/vriend echt niet te verlaten, dat is ook niet aan mij, maar een eerlijke kijk op de zaken is wel van belang.
Vooral omdat jullie samen een kind hebben.
Succes met alles!

zondag 2 februari 2020 om 20:35
Dat was al uitgebreid uitgelegd, maar kennelijk moeilijk te bevatten.fashionvictim schreef: ↑02-02-2020 20:31Ik wil me niet mengen in de discussie over de relatie van TO, maar wil wel even opmerken dat mensen die zich aangetrokken voelen tot pubers geen pedofielen heten. Die seksuele voorkeur heet efebofilie.

zondag 2 februari 2020 om 20:45
Peofilie is de verzamelnaam voor volwassenen die zich aangetrokken voelen tot minderjarigen.fashionvictim schreef: ↑02-02-2020 20:31Ik wil me niet mengen in de discussie over de relatie van TO, maar wil wel even opmerken dat mensen die zich aangetrokken voelen tot pubers geen pedofielen heten. Die seksuele voorkeur heet efebofilie.
Dat wordt verder uit éen gezet in subcategorieen, waaronder inderdaad efebofilie.

zondag 2 februari 2020 om 20:50
Pedofielie is de verzamelnaam voor volwassene die zich seksueel aangetrokken voelen tot minderjarigen.fashionvictim schreef: ↑02-02-2020 20:31Ik wil me niet mengen in de discussie over de relatie van TO, maar wil wel even opmerken dat mensen die zich aangetrokken voelen tot pubers geen pedofielen heten. Die seksuele voorkeur heet efebofilie.
Dat wordt verder uit éen gezet in verschillende subcategorieën waardonder inderdaad efebofilie.