Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
DS1971 schreef:
04-02-2020 10:59
Ga nou eens DSM-V lezen in plaats van jezelf belachelijk blijven maken.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-02-2020 12:59
Reden: op de man
34.82% gewijzigd
Moreina schreef:
04-02-2020 11:05
[...]
Ik pas wel op. Met jouw mentale leeftijd zou contact leggen met jou leggen wel heel ongepast zijn.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-02-2020 13:00
Reden: quote verwijderd
30.69% gewijzigd
DS1971 schreef:
04-02-2020 11:20
Ik pas wel op. Met jouw mentale leeftijd zou contact leggen met jou leggen wel heel ongepast zijn.
[...]
50.00% gewijzigd
Moreina schreef:
04-02-2020 11:31
[...]
Vinden ze jou op het VMBO-b ook zo hilarisch?
58.72% gewijzigd
Kyndra schreef:
04-02-2020 10:27
Het zit je hoog he? :facepalm:

Dit topic is gewoon een heel duidelijk praktijkvoorbeeld TO. Over het leeftijdsverschil doen de meeste mensen niet zo raar, over je leeftijd toen jullie wat kregen wel. Dan is dat dus iets wat je vooral moet vermijden in een gesprek. Als mensen vragen hoe lang jullie al samen zijn, dan zeg je bijv 'we zijn al 6 jaar getrouwd'.
Als mensen echt door blijven vragen is er niets mis mee om te zeggen dat je vindt dat ze nogal veel over jou willen weten, en dan ga je eerst wat vragen terug stellen. Zorg dat je een rijtje vragen paraat hebt. ('Je wilt wel echt alles weten he? Hoe lang zijn jullie eigenlijk samen? Hoe oud is jouw partner? Wat voor werk doet hij? Hoe oud zijn je kinderen? Op welke school zitten ze?')
Marana schreef:
04-02-2020 13:03
Dit topic is gewoon een heel duidelijk praktijkvoorbeeld TO. Over het leeftijdsverschil doen de meeste mensen niet zo raar, over je leeftijd toen jullie wat kregen wel. Dan is dat dus iets wat je vooral moet vermijden in een gesprek. Als mensen vragen hoe lang jullie al samen zijn, dan zeg je bijv 'we zijn al 6 jaar getrouwd'.
Als mensen echt door blijven vragen is er niets mis mee om te zeggen dat je vindt dat ze nogal veel over jou willen weten, en dan ga je eerst wat vragen terug stellen. Zorg dat je een rijtje vragen paraat hebt. ('Je wilt wel echt alles weten he? Hoe lang zijn jullie eigenlijk samen? Hoe oud is jouw partner? Wat voor werk doet hij? Hoe oud zijn je kinderen? Op welke school zitten ze?')
Of zoals iemand al als advies geeft: liegen over hoe lang je een relatie hebt. 4 jaar er vanaf en dan is het 20 en 32 en daar kunnen de meeste mensen veel beter mee omgaan (ook niet altijd hoor, er zullen altijd mensen zijn die menen dat ze daar een mening over moeten hebben).
Anárion schreef:
04-02-2020 07:53
:facepalm:
:there:
YagaBaba schreef:
04-02-2020 08:20
Niemand oreert of propageert überhaupt relaties tussen 16 jarigen en 28 jarigen. Echt niemand. Mensen ageren tegen het opdringen van slachtofferschap aan een volwassen vrouw en het stelselmatig alles in twijfel trekken wat ze zegt, zelfs over haar eigen gevoel.
Precies
Marana schreef:
Het zeggen dat ‘mensen nogal veel willen weten’ verklapt al dat je iets te verbergen hebt. Als je geen gezeur wilt, dan houd je het vaag. Zeg dat je al jaren samen bent en noem geen getallen. En vertel niets waar je de reactie niet van aan kunt. En die tegenvragen zijn ook niet nodig, want het is toch al duidelijk dat jij en de andere partij niets van elkaar moeten. Dan kap je dus het gesprek af of verandert het onderwerp. Praten over je relatie is helemaal niet nodig. Je bent er zelf bij, dus als een onderwerp je niet aanstaat dan verander je het onderwerp. Mensen zijn echt niet geïnteresseerd in je huwelijk, maar weten vaak niet waar ze het met je over moeten hebben. Kies een ander onderwerp en het probleem is er niet.
Ik begrijp het ptobleem in dit topic niet zo. Er is geen strafbaar feit gepleegd. TO heeft geen problemen met haar relatie en geeft de indruk gelukkig met haar huwlijk te zijn. Haar ouders hadden toentertijd geen probleem mee. Haar man heeft er geen probleem mee. Als ik het goed heb begrepen was dit in haar omgeving ook niet uitzonderlijk dus die hadden er ook geen probleem mee. Dus ik zie in dit topic met deze sitautie het probleem niet zo.
Verder om je vraag te beantwoorden ik vertel nooit veel aan mijn collega's. Er wordt bij mij op het werk snel gekletst en ik heb daar geen zin in dus houd ik me op de vlakte. Daarnaast kwak ik na werktijd de deur dicht en zijn het mijn vrienden ook niet dus ik vind ook nog eens dat het ze niet zo heel veel aangaat. Verder als ik al eens iets zal zeggen en iemand vindt daar wat van dan is dat mijn probleem niet. Heeft zij een leuke roddel, aandacht en een goede dag en ik ga verder met mijn werk. Het heeft best een tijd geduurt voor ik zo kon denken maar het maakte mijn leven wel een stuk simpeler.
DS1971 schreef:
04-02-2020 08:40
Als je echt niet snapt dat het not done is om iemand die een andere mening heeft voor pedofiel uit te schelden, dan is er toch iets misgegaan in de opvoeding.

Het is een zeer ernstige aantijging en het zorgt alleen maar voor een zeer onprettige sfeer.

Naast dat het gewoon zeer onfatsoenlijk is.
Omg ik zeg zelfs in de post die je quote dat ik je zo niet noem. Sneue gast. Lezen kun je ook al niet.
...
Marana schreef:
Goed advies.
...
Anárion schreef:
04-02-2020 18:59
Omg ik zeg zelfs in de post die je quote dat ik je zo niet noem. Sneue gast. Lezen kun je ook al niet.
Voor iemand die een ander beschuldigd van niet kunnen lezen, lees je zelf erg slecht. Er staat immers niet dat jij mij zo hebt genoemd.

Ik reageer gewoon op jouw ‘waarom’ vraag.

Want jij vroeg je af waarom iemand met een andere mening pedo noemen tokkiegedrag is.

En ik kan dit verder af zonder scheldwoorden. Probeer het ook eens!
DS1971 schreef:
04-02-2020 19:27
Voor iemand die een ander beschuldigd van niet kunnen lezen, lees je zelf erg slecht. Er staat immers niet dat jij mij zo hebt genoemd.

Ik reageer gewoon op jouw ‘waarom’ vraag.

Want jij vroeg je af waarom iemand met een andere mening pedo noemen tokkiegedrag is.

En ik kan dit verder af zonder scheldwoorden. Probeer het ook eens!
Beschuldigt.
...
Anárion schreef:
04-02-2020 20:50
Beschuldigt.
Kinderachtige reactie!
Anárion schreef:
04-02-2020 20:50
Beschuldigt.
Je legt weer feilloos de vinger op de zere plek. :sarcastic:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven