Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?

maandag 3 februari 2020 om 22:14
Anárion schreef: ↑03-02-2020 22:08Waarom? Bepaalde mannen in dit topic vertonen gedrag waar ik de koude rillingen van krijg, bijvoorbeeld die bruine beer die ineens op anoniem ging. Ook jou schaar ik onder die groep. Ik noem je geen pedofiel of efebofiel maar je uitspraken vind ik op z'n zachtst gezegd dubieus.
Die bruine beer was geen man.

maandag 3 februari 2020 om 22:34
Precies het excuus dat sommige mannen altijd aandragen als ze in de weer willen gaan met een puber. Echt te fout voor woorden.Anoniem03022020215737 schreef: ↑03-02-2020 19:30Tegenwoordig zijn er genoeg behoorlijk volwassen 16-jarigen.
maandag 3 februari 2020 om 22:39
Dan mag een man van 80 met een vrouw van 47 en een jongen van 18 vanaf 16? Mwa vond t matig.ikBedoelHetGoed schreef: ↑03-02-2020 19:16Het is hier nog steeds een zoete inval van pedofielen en efebofielen, zie ik. Die graag benadrukken dat ze hartstikke ruimdenkend zijn.
Voor de liefhebber:
Wie 'm ooit heeft bedacht, is niet bekend, maar één van de ongeschreven liefdesformules om het maximale leeftijdsverschil uit te dokteren luidt als volgt: neem de helft van de leeftijd van de oudste partner en tel daar 7 jaar bij op.
Ik vond dat iedereen oordeelt. De dochter van mijj vriend is 16 en iemand van 28 vind ik wel een schrikbeeld. Maar ik ken ook mensen die 14 en 21 waren en daar was t nooit raar bij dat ze een stel waren. Die waren later 20 jaar samen. Het is het leven van to. Ik oordeel niet. Ik denk dat t niet ideaal is want je opvoeding is op die leeftijd nog niet af en ik zou denken dat partner dan een soort van vaderrol krijgt maar ik kan t mis hebben.

maandag 3 februari 2020 om 22:42
Exact. Het goed praten van zeer bedenkelijk gedrag.Anárion schreef: ↑03-02-2020 22:08Waarom? Bepaalde mannen in dit topic vertonen gedrag waar ik de koude rillingen van krijg, bijvoorbeeld die bruine beer die ineens op anoniem ging. Ook jou schaar ik onder die groep. Ik noem je geen pedofiel of efebofiel maar je uitspraken vind ik op z'n zachtst gezegd dubieus.
En nee @anoniem/bruinebeer : 14 en 19 is niet okay. Je zult wel er wel ervaring mee hebben dat je zo fel in de verdediging gaat. Nu, ik heb ook ervaring. Op professioneel gebied.
maandag 3 februari 2020 om 22:59
Tja en ik heb ook ervaring.
Positieve.
Ook als jij dat niet leuk vind.
En dat kan hoor. Positieve ervaringen hebben zonder dat je misbruik goedpraat. Of andere ranzige fantasieën die betweters op je los denken te mogen laten.
En dat kan zelfs zonder dat je een uitzondering bent. Want zo uniek ben ik niet.
Positieve.
En dat kan hoor. Positieve ervaringen hebben zonder dat je misbruik goedpraat. Of andere ranzige fantasieën die betweters op je los denken te mogen laten.
En dat kan zelfs zonder dat je een uitzondering bent. Want zo uniek ben ik niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 3 februari 2020 om 23:29
Amen.feow schreef: ↑03-02-2020 22:59Tja en ik heb ook ervaring.
Positieve.

dinsdag 4 februari 2020 om 00:35
feow schreef: ↑03-02-2020 22:59Tja en ik heb ook ervaring.
Positieve.

dinsdag 4 februari 2020 om 07:16
Mooi gezegd.feow schreef: ↑03-02-2020 22:59Tja en ik heb ook ervaring.
Positieve.
dinsdag 4 februari 2020 om 07:52
Ik heb vanuit mijn werk ook regelmatig te maken met jonge meiden die slachtoffer worden van loverboys, oudere mannen die ze inpalmen, misbruik..
Heel fijn voor jullie dat jullie als puber zo'n positieve ervaring hadden met een oude kerel, maar zit daar niet zo over te oreren. Het komt echt een beetje zielig over.
Heel fijn voor jullie dat jullie als puber zo'n positieve ervaring hadden met een oude kerel, maar zit daar niet zo over te oreren. Het komt echt een beetje zielig over.
...
dinsdag 4 februari 2020 om 07:53

dinsdag 4 februari 2020 om 08:20
Niemand oreert of propageert überhaupt relaties tussen 16 jarigen en 28 jarigen. Echt niemand. Mensen ageren tegen het opdringen van slachtofferschap aan een volwassen vrouw en het stelselmatig alles in twijfel trekken wat ze zegt, zelfs over haar eigen gevoel.Anárion schreef: ↑04-02-2020 07:52Ik heb vanuit mijn werk ook regelmatig te maken met jonge meiden die slachtoffer worden van loverboys, oudere mannen die ze inpalmen, misbruik..

dinsdag 4 februari 2020 om 08:22
En vlak de vrouwen die het aanmoedigen ook niet uit hoor.ikBedoelHetGoed schreef: ↑03-02-2020 19:16Het is hier nog steeds een zoete inval van pedofielen en efebofielen, zie ik. Die graag benadrukken dat ze hartstikke ruimdenkend zijn.
Voor de liefhebber:
Wie 'm ooit heeft bedacht, is niet bekend, maar één van de ongeschreven liefdesformules om het maximale leeftijdsverschil uit te dokteren luidt als volgt: neem de helft van de leeftijd van de oudste partner en tel daar 7 jaar bij op.
Maken rustig kinderen met zo een man met alle gevaren vandien.
Treurig gewoon.

dinsdag 4 februari 2020 om 08:40
Als je echt niet snapt dat het not done is om iemand die een andere mening heeft voor pedofiel uit te schelden, dan is er toch iets misgegaan in de opvoeding.Anárion schreef: ↑03-02-2020 22:08Waarom? Bepaalde mannen in dit topic vertonen gedrag waar ik de koude rillingen van krijg, bijvoorbeeld die bruine beer die ineens op anoniem ging. Ook jou schaar ik onder die groep. Ik noem je geen pedofiel of efebofiel maar je uitspraken vind ik op z'n zachtst gezegd dubieus.
Het is een zeer ernstige aantijging en het zorgt alleen maar voor een zeer onprettige sfeer.
Naast dat het gewoon zeer onfatsoenlijk is.

dinsdag 4 februari 2020 om 08:43
Het punt is alleen dat die gevallen niet problematisch zijn vanwege leeftijdsverschillen, maar vanwege het seksuele misbruik.Anárion schreef: ↑04-02-2020 07:52Ik heb vanuit mijn werk ook regelmatig te maken met jonge meiden die slachtoffer worden van loverboys, oudere mannen die ze inpalmen, misbruik..
Dit zijn gewoon appels en peren.

dinsdag 4 februari 2020 om 08:47
Dat dus.
Maar helaas merk je dat tegenwoordig sommige mensen meteen kortsluiting krijgen als ze iets zien wat niet binnen hun kader past. Binair denken. Het is goed/fout kamp a/b en wie niet exact denkt zoals ik en niet in mijn kamp zit is gevaarlijk.
Dat levert idioten zoals Trump op die de macht kunnen grijpen. Wat ik dan weer net iets gevaarlijker vind dan een 28 jarige die toevallig een keer verliefd wordt op een 16 jarige en daar nog lang en gelukkig mee leeft.
dinsdag 4 februari 2020 om 09:21
Herkenbaar hoor. Mijn vriend en ik schelen 16 jaar, ik ben 29 en hij 45.
Wij hebben er nooit moeite mee gehad. Mijn ouders moesten er wel erg aan wennen, maar meer aan het feit dat hij al een 'leven' voor mij had gehad inclusief vrouw en kindjes. Vrienden reageerden er allemaal leuk op.
Wat mij wel opvalt is dat hij helemaal de man was in het begin omdat hij een jonge vrouw aan de haak had geslagen, terwijl er mensen waren die tegen mij zeiden 'wat moet je met zo'n oude vent'.
Toch grappig dat daar dus schijnbaar verschil in zit.
En ja, de 'als mijn dochter..' heb ik ook al vaak gehoord. Of zelfs 'is dat je dochter;)'
Zolang jullie maar gelukkig zijn, want daar gaat het uiteindelijk om!
Wij hebben er nooit moeite mee gehad. Mijn ouders moesten er wel erg aan wennen, maar meer aan het feit dat hij al een 'leven' voor mij had gehad inclusief vrouw en kindjes. Vrienden reageerden er allemaal leuk op.
Wat mij wel opvalt is dat hij helemaal de man was in het begin omdat hij een jonge vrouw aan de haak had geslagen, terwijl er mensen waren die tegen mij zeiden 'wat moet je met zo'n oude vent'.
En ja, de 'als mijn dochter..' heb ik ook al vaak gehoord. Of zelfs 'is dat je dochter;)'

dinsdag 4 februari 2020 om 09:28
Is jouw vriend ook vanaf je 13e bezig geweest jou het hof te maken?Vashappenin schreef: ↑04-02-2020 09:21Herkenbaar hoor. Mijn vriend en ik schelen 16 jaar, ik ben 29 en hij 45.

dinsdag 4 februari 2020 om 10:49
Juist, dat is een geheel ander verhaal.

dinsdag 4 februari 2020 om 10:49
Juist, dat is een geheel ander verhaal.