Welk schooladvies?
woensdag 5 februari 2020 om 09:23
Zoon, groep 7, heeft nogal uiteenlopende resultaten op de Cito's.
Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
anoniem_372334 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:36
Reden: Minder informatie
Reden: Minder informatie
33.15% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 09:28
Waarom wil je weten wat voor advies dit gaat geven? Zodat je zoon naar cito-training kan om de boel op te krikken?
Sommige scholen kijken niet of amper naar cito, andere scholen nemen de cito weer als leidraad.
Is je zoon gelukkig en gaat hij redelijk blij naar school? Lekker zo laten en niet zo'n druk op hem leggen.
Sommige scholen kijken niet of amper naar cito, andere scholen nemen de cito weer als leidraad.
Is je zoon gelukkig en gaat hij redelijk blij naar school? Lekker zo laten en niet zo'n druk op hem leggen.

woensdag 5 februari 2020 om 09:30
Je krijgt vanzelf aan het eind van het jaar een voorlopig advies. Dat is gebaseerd op ervaringen in de klas, gedrag, en de cito's. Nio-drempeltoets ect. Al kunnen die ook pas in groep 8 afgenomen worden.
Daarna heb je een gesprek en in groep 8 ook, kan je beetje overleggen, misschien punten waar kind nog aan werken. Nnog meer cito's en dan eindadvies ergens in februari.
Daarna heb je een gesprek en in groep 8 ook, kan je beetje overleggen, misschien punten waar kind nog aan werken. Nnog meer cito's en dan eindadvies ergens in februari.
woensdag 5 februari 2020 om 09:36
In groep 7 is het helemaal niet zo gek om alvast naar open dagen te gaan, om eens rond te kijken. Best handig om dan een idee te hebben welke scholen in aanmerking komen. (Al geloof ik wel dat de open dagen eigenlijk allemaal net geweest zijn.)
TO, ik zou het aan de leerkracht vragen. Die kent je kind.

woensdag 5 februari 2020 om 09:37
Dat zou ik zeker niet zeggen. Omdat de Cito in groep 8 pas wordt afgenomen nadat het advies van de leerkracht is gegeven, is de Cito in groep 7 juist belangrijker geworden als basis van dat schooladvies. Tegelijkertijd is alleen die Cito niet allesbepalend.
@TO Is je zoon ook echt slecht in rekenen, of ligt het aan de vraagstelling in de Cito dat hij lager scoort.

woensdag 5 februari 2020 om 09:39
echt in een jaar tijd kan nog zoveel gebeuren en als je 5 jaar verder bent is dat schooladvies al helemaal niet meer relevant want veel kinderen stromen op of af, want een cito zegt enkel iets over een vermogen en niets over werkhouding, motivatie, concentratie etc.forumfossiel schreef: ↑05-02-2020 09:37Dat zou ik zeker niet zeggen. Omdat de Cito in groep 8 pas wordt afgenomen nadat het advies van de leerkracht is gegeven, is de Cito in groep 7 juist belangrijker geworden als basis van dat schooladvies. Tegelijkertijd is alleen die Cito niet allesbepalend.
@TO Is je zoon ook echt slecht in rekenen, of ligt het aan de vraagstelling in de Cito dat hij lager scoort.

woensdag 5 februari 2020 om 09:39
Eze, een beetje leerkracht doet nog geen uitspraken over advies op dit moment in groep 7. Er zijn genoeg ouders die dit tegen de leerkracht zullen gebruiken als ze het nodig vinden.
Daarnaast zal een beetje school wel een beeld hebben van het kind en zal het uitstroomniveau min of meer vast liggen. Niet zulke goede cito's hoeven daar geen invloed op te hebben. Of juist wel als de ouders hun kind plat trainen, maar daar zal het kind in kwestie wel de gevolgen van ondervinden op het voortgezet onderwijs.
Daarnaast zal een beetje school wel een beeld hebben van het kind en zal het uitstroomniveau min of meer vast liggen. Niet zulke goede cito's hoeven daar geen invloed op te hebben. Of juist wel als de ouders hun kind plat trainen, maar daar zal het kind in kwestie wel de gevolgen van ondervinden op het voortgezet onderwijs.

woensdag 5 februari 2020 om 09:41
Het is alleen niet een heel jaar, na voorlopig advies eind groep 7 is er eigenlijk maar een paar maanden max/half jaar echt school/cito/nio ect voor eind advies.S-Meds schreef: ↑05-02-2020 09:39echt in een jaar tijd kan nog zoveel gebeuren en als je 5 jaar verder bent is dat schooladvies al helemaal niet meer relevant want veel kinderen stromen op of af, want een cito zegt enkel iets over een vermogen en niets over werkhouding, motivatie, concentratie etc.
Maar je nu al druk maken heeft geen nut inderdaad.

Open dagen zijn hier allemaal al voorbij. Er zijn bij ons deze week meeloopdagen voor groep 8ers. Maar de info avonden en kijkavonden voor ouders zijn allemaal al geweest.Eze schreef: ↑05-02-2020 09:36In groep 7 is het helemaal niet zo gek om alvast naar open dagen te gaan, om eens rond te kijken. Best handig om dan een idee te hebben welke scholen in aanmerking komen. (Al geloof ik wel dat de open dagen eigenlijk allemaal net geweest zijn.)

woensdag 5 februari 2020 om 09:42
S-Meds schreef: ↑05-02-2020 09:39echt in een jaar tijd kan nog zoveel gebeuren en als je 5 jaar verder bent is dat schooladvies al helemaal niet meer relevant want veel kinderen stromen op of af, want een cito zegt enkel iets over een vermogen en niets over werkhouding, motivatie, concentratie etc.
De cito zegt ook iets over het vermogen van multiple-choice antwoorden te geven.
Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van de cito. Er wordt niet gekeken naar hoe het kind tot een antwoord komt, terwijl dit veel meer kan zeggen over het kind dan alleen maar het juiste antwoord aankruisen.

woensdag 5 februari 2020 om 09:43
Je druk maken om het advies heeft sowieso geen zin. Het is wat het is. Ik ga er vanuit dat school een advies geeft dat bij je kind past. En dan is het altijd goed.Luci_Morgenster schreef: ↑05-02-2020 09:41Het is alleen niet een heel jaar, na voorlopig advies eind groep 7 is er eigenlijk maar een paar maanden max/half jaar echt school/cito/nio ect voor eind advies.
Maar je nu al druk maken heeft geen nut inderdaad.

woensdag 5 februari 2020 om 09:43
Als het goed is weet je als ouder toch ongeveer wat het uitstroomniveau zal zijn? Of je moet je kind totaal verkeerd inschatten, dat kan ook.

woensdag 5 februari 2020 om 09:44
watdachtjehiervan schreef: ↑05-02-2020 09:43Je druk maken om het advies heeft sowieso geen zin. Het is wat het is. Ik ga er vanuit dat school een advies geeft dat bij je kind past. En dan is het altijd goed.
Precies! Het beste advies is een passend advies. Helaas denken veel ouders en kinderen dat het beste advies vwo is.

woensdag 5 februari 2020 om 09:45
eens, en er wordt ook soms te lang aan vast gehouden (door ouders) terwijl een kind in de brugklas al door de hoeven gaat.*TanteSjaan* schreef: ↑05-02-2020 09:42De cito zegt ook iets over het vermogen van multiple-choice antwoorden te geven.
Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van de cito. Er wordt niet gekeken naar hoe het kind tot een antwoord komt, terwijl dit veel meer kan zeggen over het kind dan alleen maar het juiste antwoord aankruisen.

woensdag 5 februari 2020 om 09:45
*TanteSjaan* schreef: ↑05-02-2020 09:43Als het goed is weet je als ouder toch ongeveer wat het uitstroomniveau zal zijn? Of je moet je kind totaal verkeerd inschatten, dat kan ook.
Gezien de topics hier van mensen die het niet eens zijn met advies, gebeurt dat regelmatig.

woensdag 5 februari 2020 om 09:48
Ze gaan meestal na voorlopig advies niet van vmbo kader naar havo/vwo inderdaad maar soms gaan ze nog wel van vmbo gemende leerweg naar mavo/havo bijvoorbeeld. Een treetje omhoog soms.
En dat zijn bij ons verschillende scholen.
Dat hebben wij nu aan de hand en we hebben dit jaar dus 7 scholen bekeken. de vmbogemengeleerweg en theorie scholen en de scholen die mavo/havo aanbieden. En ik hoor morgen op welke scholen we kunnen inschrijven.
Hier is alles uit elkaar getrokken en dus heb je vmbo kader en basis scholen. Vmbo scholen tot en met vmbo theorie. Dan mavo/havo onderbouw scholen en havo bovenbouw - vwo scholen.
Vind nogal onhandig, zeker met scholen bezoeken als je hangt rond een van die scheidingen qua advies.
Maar goed, TO gaat nu echt nog geen advies krijgen.
Eind groep 7 is voorlopig eindadvies en kan je het beste dan op bezoek in groep 8 naar alle scholen die rond dat avies hangen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 09:51
3.72% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 09:50
Fascinerend vind ik het. Ik ken een aantal ouders die compleet uit hun plaat gingen toen hun kind niet het gewenste havo/vwo-advies kreeg. Voor niemand behalve de ouders was het een verrassing. Sommigen hebben het advies nog opgehoogd gekregen, maar met al deze kinderen gaat het in de brugklas niet lekker.
Zielig. Voor het kind, niet voor de ouders.
woensdag 5 februari 2020 om 09:51
Waarom is het zo belangrijk om nu al te bepalen wat het schooladvies moet zijn.
Zoals jij het uitlegt is je kind minder goed in rekenen. Misschien kijken hoe je kind daarin extra begeleid kan worden.
Schoolkeuze komt over een jaar pas aanbod.
Zoals jij het uitlegt is je kind minder goed in rekenen. Misschien kijken hoe je kind daarin extra begeleid kan worden.
Schoolkeuze komt over een jaar pas aanbod.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 5 februari 2020 om 09:53
Zal even zeggen tegen de leerkracht van mijn kinderen dat ze nog geen beetje leerkracht is.*TanteSjaan* schreef: ↑05-02-2020 09:39Eze, een beetje leerkracht doet nog geen uitspraken over advies op dit moment in groep 7. Er zijn genoeg ouders die dit tegen de leerkracht zullen gebruiken als ze het nodig vinden.
Jouw post is weer eens zo’n voorbeeld van hoe leerkrachten ouders vooral zien als lastige tegenstanders die je vooral niet moet informeren. Als leerkracht zou je natuurlijk ook gewoon de ouders van je leerlingen serieus kunnen nemen, en ze zeggen wat je nu wel en niet al kunt inschatten, en waar de onzekerheden nog zitten. Die onzekerheden zijn er bij het pre-advies eind groep 7 ook nog, en worden dan ook gewoon benoemd.
woensdag 5 februari 2020 om 09:55
Tsja, vind je het echt als ‘een beetje leerkracht’ zijn mond stijf dicht houdt over wat het advies gaat worden?*TanteSjaan* schreef: ↑05-02-2020 09:50Fascinerend vind ik het. Ik ken een aantal ouders die compleet uit hun plaat gingen toen hun kind niet het gewenste havo/vwo-advies kreeg. Voor niemand behalve de ouders was het een verrassing. Sommigen hebben het advies nog opgehoogd gekregen, maar met al deze kinderen gaat het in de brugklas niet lekker.
Zielig. Voor het kind, niet voor de ouders.
Bij wat TO beschrijft zou ik zelf ook echt geen flauw idee hebben wat voor advies passend zou zijn.