Welk schooladvies?

05-02-2020 09:23 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon, groep 7, heeft nogal uiteenlopende resultaten op de Cito's.

Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
anoniem_372334 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:36
Reden: Minder informatie
33.15% gewijzigd
Ik zie het trouwens weer terugkomen op het v.o. als het gaat over door- of opstromen (mbo of havo). Voor de havo worden er weer allerlei zachte criteria bij verzonnen door leerkrachten en decaan, werkhouding, kunnen plannen, geen uitstelgedrag etc. En net doen of je voor de havo soort van bovennatuurlijk cognitief begaafd moet zijn, niet normaal. Net of (niet kunnen) plannen en uitstellen niet ook voorkomt op hbo, uni, en in zo ongeveer alle werkomgevingen waar dit van belang zou kunnen zijn.
Ik vind dat een tl-diploma met voldoende vakken die in een havoprofiel passen recht zou moeten geven op een plaatsing in h4. Ik weet wel dat dat niet altijd succesvol is, maar ja. In een ideale wereld zouden vo-scholen hier dan niet op afgerekend worden, maar dat gebeurt wel. Dat is de reden dat veel scholen extra drempels opwerpen.
Betty_Slocombe schreef:
05-02-2020 11:18
Ik vind dat een tl-diploma met voldoende vakken die in een havoprofiel passen recht zou moeten geven op een plaatsing in h4. Ik weet wel dat dat niet altijd succesvol is, maar ja. In een ideale wereld zouden vo-scholen hier dan niet op afgerekend worden, maar dat gebeurt wel. Dat is de reden dat veel scholen extra drempels opwerpen.

Schandalig dat scholen worden afgerekend op het presteren van hun leerlingen. Je weet vaak van te voren niet hoe een kind het gaat doen op een niveau hoger. Het kan goed gaan, of niet. Het zou fijn zijn als een kind de kans krijgt om zelf te beslissen en te zien of het al dan niet past, in plaats van scholen afrekenen op iets wat je van te voren niet weet.

Ik merk dat ik het lastig vind om te schrijven wat ik bedoel.
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 11:09
*disclaimer: mijn posts zijn gebaseerd op mijn ervaringen als ouder van een kind op een zeer witte prestatiegerichte school met bijbehorende sfeer. Ik had het ook liever anders gezien, maar door uitpuilende scholen kon mijn zoon niet wisselen. Dochter wel.*

Al vanaf de kleuters was het bij ons niet one-size-fits-all. Vanaf groep 3 kwamen daar de zon/maan/ster-werkers bij, levelwerk, rekentijgers, elftal, pittige plustorens en een inpandige plusklas bij. School was helder over de eisen voor bijvoorbeeld de plusklas (en daar kon je het mee eens zijn of niet), maar er waren genoeg ouders die vonden dat hun kind naar de plusklas moest.

Niet alle kinderen gingen naar de plusklas of kregen bovengenoemde extra uitdaging. De meeste ouders waren daar oke mee, maar er zaten ook ouders tussen die vonden dat hun kind dat echt nodig had om weet ik veel wat voor reden. Bij de adviezen ging het net zo en ik verdenk er sommige ouders van precies bij te houden welk kind welk advies kreeg. Groep 8 was dan ook geen gezellig jaar, want er zaten een aantal ouders tussen die het zo verschrikkelijk enorm oneens waren met het advies, dat ze los gingen op andere ouders en de leerkrachten.

De grappigste (of meest schrijnende) opmerkingen die dat jaar voorbij kwamen:
- Haar opa heeft geneeskunde gestudeerd! Ze (juf dus) weet wat voor gezin wij zijn, dus dat mavo-advies slaat nergens op!
- Wat denk dat mens (juf dus) wel niet? Zelf heeft ze alleen maar de pabo gedaan!
- Heeft jouw kind vwo? Hoe dan? Zo slim is ie niet! (dat werd een beste rel op het schoolplein)

Gelukkig kon dochter naar de Montessori in de stad wisselen en dat is tot nu toe een stuk prettiger gebleken. Prestatiegerichte scholen vind ik niet zo fijn.
Zie je me een pleidooi houden voor prestatiegericht onderwijs dan? Ik heb het over onderwijs passend bij het kind. En kennelijk kies je zelf ook niet voor one size fits all, aangezien je je kind naar een montessorischool gestuurd hebt
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 11:22
Schandalig dat scholen worden afgerekend op het presteren van hun leerlingen. Je weet vaak van te voren niet hoe een kind het gaat doen op een niveau hoger. Het kan goed gaan, of niet. Het zou fijn zijn als een kind de kans krijgt om zelf te beslissen en te zien of het al dan niet past, in plaats van scholen afrekenen op iets wat je van te voren niet weet.

Ik merk dat ik het lastig vind om te schrijven wat ik bedoel.
mavo'tje zeker? ;-D

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt denk ik. Je hebt er moeite mee dat je kind in een keurslijf geduwd wordt en er eigenlijk geen tijd is om het kind zelf te laten ontdekken wat leren inhoudt, dat er geen kans is om te struikelen en het weer op te pakken.
ninanoname schreef:
05-02-2020 11:28
mavo'tje zeker? ;-D

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt denk ik. Je hebt er moeite mee dat je kind in een keurslijf geduwd wordt en er eigenlijk geen tijd is om het kind zelf te laten ontdekken wat leren inhoudt, dat er geen kans is om te struikelen en het weer op te pakken.

Thanks! Dit bedoelde ik! Juist in de puberteit moet je kunnen struikelen, leren dat de wereld niet vergaat en hoe je je gestruikel op kan vangen!

En nee, geen mavo. Wel vwo. (zonder wiskunde) :)
MinkeDeWit schreef:
05-02-2020 11:15
Ik zie het trouwens weer terugkomen op het v.o. als het gaat over door- of opstromen (mbo of havo). Voor de havo worden er weer allerlei zachte criteria bij verzonnen door leerkrachten en decaan, werkhouding, kunnen plannen, geen uitstelgedrag etc. En net doen of je voor de havo soort van bovennatuurlijk cognitief begaafd moet zijn, niet normaal. Net of (niet kunnen) plannen en uitstellen niet ook voorkomt op hbo, uni, en in zo ongeveer alle werkomgevingen waar dit van belang zou kunnen zijn.
Geheel mee eens. Ik hoor dit zo vaak, terwijl ik zelf zo'n beetje de slechtste planner aller tijden ben en ook gewoon een WO master heb gehaald.

Soms denk ik zelfs andersom: als een kind ondanks slechte planning/werkhouding/etc een niveau heeft gehaald betekent dat ook dat er dus mogelijk nog veel meer inzit en wellicht zelfs aan het onderpresteren is. Kan dus júist een reden zijn om kansen en uitdaging te bieden.
Mee eens PV. Gelukkig zijn er een hoop docenten die ook zo denken, maar er zijn er ook genoeg die van mening zijn dat werkhouding (of gebrek aan) een reden zijn voor 'het niet kunnen'.
Lees je nog mee Bijela? Ik hoef niet in de discussie maar wil best mijn ideeën met jou delen 😊
Het is zoals het is
-
snouth wijzigde dit bericht op 05-02-2020 15:19
99.76% gewijzigd
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 10:03
Koko, ik ken wel dat soort ouders en dat was voor mij als ouder al onprettig. Een hele ophitserij kwam op gang, sneren naar andere ouders als 'waarom heeft jouw kind vwo?' waren niet van de lucht en de algehele sfeer in de klas ging er ook niet op vooruit.

En waarom? Omdat de ouder boos was dat haar dochter mavo als advies had gekregen. Na een hoop gesoebat en bijles is het havo geworden, maar het meisje is na de kerst naar de mavo gegaan. Ze trok het niet in de havo/vwo-brugklas.
Oh wat erg, ik ben wel heel blij dat mijn kinderen dan niet op zo'n school gezeten hebben.
Mijn ene kind heeft VMBO-K en de ander VMBO-T.
Op allebei supertrots.
De oudste heeft nu ROC-4 afgerond en een leuke baan gevonden. De jongste is daar nog mee bezig.
Ik snap echt helemaal niks van die ouders die hun kind perse op de HAVO willen hebben.
Misschien komt het omdat we het VMBO laag opgeleid noemen. Mijn kinderen zijn echter niet laag opgeleid, maar praktisch opgeleid.
Koko, jouw visie vind ik hierop echt heel fijn. :heart: Voor je kinderen zal dit ook zelfvertrouwen geven!
koko67 schreef:
05-02-2020 15:04
Oh wat erg, ik ben wel heel blij dat mijn kinderen dan niet op zo'n school gezeten hebben.
Op allebei supertrots.
De oudste heeft nu ROC-4 afgerond en een leuke baan gevonden. De jongste is daar nog mee bezig.
Ik snap echt helemaal niks van die ouders die hun kind perse op de HAVO willen hebben.
Misschien komt het omdat we het VMBO laag opgeleid noemen. Mijn kinderen zijn echter niet laag opgeleid, maar praktisch opgeleid.
Klopt dat ze praktisch zijn opgeleid. Maar ze zijn ook lager opgeleid dan iemand die havo of vwo heeft gedaan. En daar is ook niks mis mee.
watdachtjehiervan schreef:
05-02-2020 15:11
Klopt dat ze praktisch zijn opgeleid. Maar ze zijn ook lager opgeleid dan iemand die havo of vwo heeft gedaan. En daar is ook niks mis mee.
Ja en als je maar blijft zeggen tegen kinderen dat ze lager zijn opgeleid, doet dat wonderen voor hun zelfvertrouwen.
Ik zie dat lager opgeleide niet zo.
Als je het hebt over van nut zijn voor de maatschappij kan ik je verzekeren dat mijn zoon een baan heeft die heel nuttig is voor de maatschappij. In ieder geval nuttiger dan iemand die na de HAVO vrijetijdsmanagement of Lifestyle informatics gestudeerd heeft.
koko67 schreef:
05-02-2020 15:17
Ja en als je maar blijft zeggen tegen kinderen dat ze lager zijn opgeleid, doet dat wonderen voor hun zelfvertrouwen.
Ik zie dat lager opgeleide niet zo.
Als je het hebt over van nut zijn voor de maatschappij kan ik je verzekeren dat mijn zoon een baan heeft die heel nuttig is voor de maatschappij. In ieder geval nuttiger dan iemand die na de HAVO vrijetijdsmanagement of Lifestyle informatics gestudeerd heeft.
Je hoeft dat ook niet tegen een kind te zeggen maar ontkennen ook niet. Dan maak je het juist belangrijk. Het is nu eenmaal lager. En lager wil niet zeggen dat het niet nuttig is.
Luci_Morgenster schreef:
05-02-2020 09:41
Het is alleen niet een heel jaar, na voorlopig advies eind groep 7 is er eigenlijk maar een paar maanden max/half jaar echt school/cito/nio ect voor eind advies.

Maar je nu al druk maken heeft geen nut inderdaad.
Hier moeten we loten en scholen bezoeken.
Sommige scholen mag je pas op meeloten als je in groep 8 aan een selectie hebt meegedaan.
Je mag 12 scholen opgeven.
Als je minder opgeeft kun je zomaar ergens geplaatst worden, ik ken een kind dat op voorkeur 8 is geplaatst.
Dus ik ga nu in groep 7 al naar open dagen, en die zitten soms al vol al voor groep 7 op bepaalde scholen.
En het advies is dus zeker al wel relevant al kan het nog veranderen, je gaat in ieder geval al in een richting kijken.
De keuze is enorm ook omdat we ook naar andere omliggende steden kunnen. Zoals: mijn kind gaat misschien vmbo doen en dan is het wel handig om ook buiten de grote stad te kijken, is qua reisafstand en bereikbaarheid hetzelfde.
Moet je in groep 8 nog naar alle open dagen en intakes en meedraai middagen dan ben je hier te laat en zijn sommige keuzes al vergeven. We hebben hier al in de agenda dat we in november moeten gaan inschrijven voor bepaalde open dagen. Die hebben we nu al gemist.
We moeten ons dus nu al wel degelijk druk maken hier anders zijn een groot aantal scholen afgeschreven.
05-02-2020 15:22
Je hoeft dat ook niet tegen een kind te zeggen maar ontkennen ook niet. Dan maak je het juist belangrijk. Het is nu eenmaal lager. En lager wil niet zeggen dat het niet nuttig is.
Wat ik wilde zeggen is dat mijn kind helemaal niet lager is opgeleid. Theoretisch wel, maar praktisch is hij weer hoger opgeleid.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
koko67 schreef:
05-02-2020 15:04
Op allebei supertrots.
Ik heb die stress ook niet. Tot grote ergernis van andere ouders.
Ik vind het angst en weinig vertrouwen in je kind hebben.
Daarnaast we wonen in Nederland en ik heb zelf meer aangeboden opleidingen niet dan wel gedaan en zit nu al in mijn derde carrière, heerlijk.
Via je werk kun je ook veel.
05-02-2020 15:11
Niet eens. Wat random feitjes beter kunnen stampen is niet lager dan praktisch bezig zijn. Ik vind dat hele stempel heel vervelend
Het-groepje schreef:
05-02-2020 15:29
Niet eens. Wat random feitjes beter kunnen stampen is niet lager dan praktisch bezig zijn. Ik vind dat hele stempel heel vervelend
Wanneer je opleidingen indeelt op niveau ontkom je niet aan dit soort termen. Dan zou je die niveaus los moeten laten. Het is pas vervelend wanneer mensen er een waardeoordeel aan koppelen. Ik weet dat dat gebeurt, dus ik snap de ergernis, maar er zit gewoon verschil in mbo-verpleegkunde en hbo-verpleegkunde of hbo-recht en wo-recht. En of je dat dan praktischer, lager of anders wilt noemen is verder niet zo spannend.
Betty_Slocombe schreef:
05-02-2020 15:32
Wanneer je opleidingen indeelt op niveau ontkom je niet aan dit soort termen. Dan zou je die niveaus los moeten laten. Het is pas vervelend wanneer mensen er een waardeoordeel aan koppelen. Ik weet dat dat gebeurt, dus ik snap de ergernis, maar er zit gewoon verschil in mbo-verpleegkunde en hbo-verpleegkunde of hbo-recht en wo-recht. En of je dat dan praktischer, lager of anders wilt noemen is verder niet zo spannend.
Precies. Koko, jij hangt een negatieve lading aan lager opgeleid. VMBO is nu eenmaal lager dan Havo of Vwo. Hoe je het ook went of keert. En ja, Vmbo K is inderdaad praktischer. Ook waar.
Het Vmbo is dan ook niet minder dan een Havo.
koko67 schreef:
05-02-2020 15:25
Wat ik wilde zeggen is dat mijn kind helemaal niet lager is opgeleid. Theoretisch wel, maar praktisch is hij weer hoger opgeleid.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Zo is het maar net. Jouw kinderen (en al die andere vmbo/roc-leerlingen) zijn praktisch hoger opgeleid dan de theoretisch opgeleide kinderen.
En o, wat zijn we blij met ze!
Positivevibes schreef:
05-02-2020 12:11
Geheel mee eens. Ik hoor dit zo vaak, terwijl ik zelf zo'n beetje de slechtste planner aller tijden ben en ook gewoon een WO master heb gehaald.

Soms denk ik zelfs andersom: als een kind ondanks slechte planning/werkhouding/etc een niveau heeft gehaald betekent dat ook dat er dus mogelijk nog veel meer inzit en wellicht zelfs aan het onderpresteren is. Kan dus júist een reden zijn om kansen en uitdaging te bieden.
Mijn ADHD’er met een iq van 116 kreeg dus kaderadvies. De eindcito was 543, maar in de m/h brugklas redde ze het niet om boven de 7,5 te scoren (hadden we ook niet verwacht). Inmiddels lanterfant ze gezellig door de mavo heen met heel aardige cijfers.
Mocht ze volgend jaar een heel leuke mbo vinden dan is dat helemaal goed, maar anders willen we haar toch wel graag naar de havo (en zij ook).
soms kun je als ouder verrast worden. oudste hier, hb getest, versneld. interne en externe plusklas. compacten, verbreden. noem maar op. we dachten niet meteen aan een volledig gymnasium advies maar op tl hadden we niet gerekend.
en dat kwam dus in november van groep 8. We waren echt zwaar geschokt.
dus soms kun je als ouder echt verrast worden
lisbeth schreef:
05-02-2020 17:17
soms kun je als ouder verrast worden. oudste hier, hb getest, versneld. interne en externe plusklas. compacten, verbreden. noem maar op. we dachten niet meteen aan een volledig gymnasium advies maar op tl hadden we niet gerekend.
en dat kwam dus in november van groep 8. We waren echt zwaar geschokt.
dus soms kun je als ouder echt verrast worden
Oké, dit zou ik ook totaal niet verwacht hebben. Ik snap het ook niet. Ik neem aan dat jullie met de IBer om de tafel zijn gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven