Puber (tje) gaat zuipen

05-02-2020 12:13 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 12 is ernstig aan het puberen sinds kort. Heeft een vriendengroep van jongens en meisjes waar veel nieuwe kinderen bij zijn. We houden hem goed in de gaten omdat hij ineens wel erg veel vrijheid wilde op zijn leeftijd. We hebben duidelijke afspraken en daar houdt hij zich ook aan. Toch weet ik niet altijd wat hij doet met die groep. Ergens vertrouw ik hem niet helemaal en ik kijk soms in zijn telefoon. Vanmorgen zag ik een groepsapp die zuipen heet. Ze spreken af voor vanmiddag en nemen geld mee voor een drankje. Zoon reageerde niet op het verzoek maar gaat wel vanmiddag naar ze toe.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
De hele groep bestaat uit 12 13 jarigen. Kleine kans dat ze echt alcohol hebben. Maar toch ben ik niet gerust
Ten eerste;
Waarom check zijn telefoon zonder daar afspraken met hem over te maken.
Ik zou als puber daar niet blij mee zijn.
Heel af en toe doe ik dat ook, waar mijn kind bijzit.

Ten tweede:
Ik zou denken: je merkt vanzelf wel of hij gedronken heeft. En ga er dan mee aan de slag.

Ik vind dat je je kind the benefit of the doubt moet geven.

Hij moet leren van eigen gemaakte keuze's.
Ja en waar gaan ze drank vandaan halen dan? Ik zou me er niet heel veel zorgen om maken.
Tadelief schreef:
05-02-2020 12:15
De hele groep bestaat uit 12 13 jarigen. Kleine kans dat ze echt alcohol hebben. Maar toch ben ik niet gerust
Die kans is echt niet zo klein hoor. Sommige pikken het vanuit thuis of ze laten iemand die 18 is wat kopen.
Laat hem voor nu maar ga wel een keer het gesprek met hem aan. Hij zal wel een keer iets stoms doen, geef hem die vrijheid. En als ie vanmiddag ziek is omdat ie teveel heeft gedronken zie je dat dan wel weer.
En stop met het lezen van zijn appjes. Gun die jongen wat privacy.
Letsgetlosttonight schreef:
05-02-2020 12:17
Ja en waar gaan ze drank vandaan halen dan? Ik zou me er niet heel veel zorgen om maken.
Uit een kast van 1 van de ouders van een vriendje? Ik zou me persoonlijk ook geen zorgen maken en hem gewoon laten gaan. Komt hij dronken thuis dan kan je hem altijd nog op zijn gedrag aanspreken.
koekies zijn lekker
Felidaes schreef:
05-02-2020 12:16
Ten eerste;
Waarom check zijn telefoon zonder daar afspraken met hem over te maken.
Ik zou als puber daar niet blij mee zijn.
Heel af en toe doe ik dat ook, waar mijn kind bijzit.

Ten tweede:
Ik zou denken: je merkt vanzelf wel of hij gedronken heeft. En ga er dan mee aan de slag.

Ik vind dat je je kind the benefit of the doubt moet geven.

Hij moet leren van eigen gemaakte keuze's.
Hoe kan je een kind van 12 nou laten leren van eigen gemaakte keuzes....daar zijn ouderschap toch voor, om je te behoeden van de onjuiste keuzes. 12 jaar is extreem jong voor drank, en genoeg nare dingen die kunnen gebeuren. Ik zou persoonlijk zelf 0 risico nemen, maar zo ben ik.
teleurgesteldinjeugd schreef:
05-02-2020 12:21
Hoe kan je een kind van 12 nou laten leren van eigen gemaakte keuzes....daar zijn ouderschap toch voor, om je te behoeden van de onjuiste keuzes. 12 jaar is extreem jong voor drank, en genoeg nare dingen die kunnen gebeuren. Ik zou persoonlijk zelf 0 risico nemen, maar zo ben ik.
Maar hoe neem je 0 risico dan? Je kind opsluiten?
Tieners maken fouten en daar leren ze van. En ze hebben een grote mond maar daadwerkelijk iets doen is nog een stap verder.
Hij weet dat ik in zijn telefoon kan kijken. Omdat hij pas 12 is leek het mij doodnormaal om af en toe te kijken. Maar daar denken jullie dus anders over. Dat geeft mij stof tot nadenken ;-)
Ik had deze perikelen ( het zijn er meerdere) niet met 12 jaar al verwacht. Misschien naïef maar hij is de puberteit ingedenderd en wij zoeken de juiste weg daarin
Letsgetlosttonight schreef:
05-02-2020 12:23
Maar hoe neem je 0 risico dan? Je kind opsluiten?
Tieners maken fouten en daar leren ze van. En ze hebben een grote mond maar daadwerkelijk iets doen is nog een stap verder.
Als ik het zou weten, door in zijn telefoon gezien te hebben actie ondernemen. Maar zou niet laten blijken dat ik het zou weten
Het lijkt me volkomen normaal om zijn telefoon af en toe te checken. Het kind is 12. Niet omdat je kind per se onbetrouwbaar is, maar omdat er wel een heleboel onbetrouwbare mensen op de wereld zijn en kinderen kwetsbaar zijn als ze online komen.

Als hij weet dat je kunt checken en dat soms ook doet, zou ik het gewoon bespreken. 'Joh, ik zag dat appgroepje voorbij komen, kun je me daar wat meer over vertellen?' Misschien is het stoerdoenerij, misschien speelt er meer. Maar blijf vooral met elkaar in contact, juist nu hij nieuwe vrienden heeft en de puberteit in gaat.
Hallo?!
_Doortje_ schreef:
05-02-2020 12:30
Het lijkt me volkomen normaal om zijn telefoon af en toe te checken. Het kind is 12. Niet omdat je kind per se onbetrouwbaar is, maar omdat er wel een heleboel onbetrouwbare mensen op de wereld zijn en kinderen kwetsbaar zijn als ze online komen.

Als hij weet dat je kunt checken en dat soms ook doet, zou ik het gewoon bespreken. 'Joh, ik zag dat appgroepje voorbij komen, kun je me daar wat meer over vertellen?' Misschien is het stoerdoenerij, misschien speelt er meer. Maar blijf vooral met elkaar in contact, juist nu hij nieuwe vrienden heeft en de puberteit in gaat.
+1. Door :hello:
Tadelief schreef:
05-02-2020 12:23
Hij weet dat ik in zijn telefoon kan kijken. Omdat hij pas 12 is leek het mij doodnormaal om af en toe te kijken. Maar daar denken jullie dus anders over. Dat geeft mij stof tot nadenken ;-)
Nee, hoor. Deden meer mensen dat maar.

Zou veel drama schelen.
Ik zou kind aanspreken over deze ap en het verzoek, mijne zou vrijdag ook niet heen mogen. En daar een gesprek over voeren. Niet zo maar verbieden maar uitleggen wat wel en niet kan.

Kind is 12. Dit heeft niks met foutjes laten maken te maken maar met opvoeden. Het gaat niet over een 17e jarige die eens een drankje wil proberen.
Ik zou hem vanmiddag laten gaan, kijken hoe hij doet (ruikt) als hij terug komt en dan terloops, in de vorm van gewone interesse over wat hij vandaag allemaal heeft gedaan wat doorvragen. En dan eens horen wat hij zegt.

Afhankelijk van jouw gevoel erover kun je het dan eens echt over alcohol gaan hebben en je standpunt hierin duidelijk maken. Gaandeweg zul je merken hoe hij hiermee omgaat. Hij hoeft niet te weten dat jij (nu) in zijn gsm gekeken hebt. Overigens vind ik dat heel normaal, om op deze leeftijd af en toe in hun telefoon te kijken. Niet stiekem, gewoon duidelijk maken waarom.

Ik vind het best schokkend eigenlijk hoe losjes sommigen hierin staan. 'Je kunt er toch niets aan doen'... De jongen is 12!!
vitamini wijzigde dit bericht op 05-02-2020 12:48
Reden: Foutjes
0.28% gewijzigd
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Ik zou me door de namen van die app groepjes sowieso niet van de wijs laten brengen. Toen mijn dochter die leeftijd had waren er altijd wel lolbroeken die de naam van de app groep ‘opdracht geschiedenis’ veranderden in iets in de categorie snuiven, zuipen, sex.
Net 4 jarigen die woorden in de categorie poep en kont ontdekken.
En dan weer gedoe, omdat degene die dat had gedaan geen beheerder meer mocht zijn en dan toch weer wel.....
Of met een blikje cola van de supermarkt heel stoer roepen dat ze een middagje gaan zuipen.
05-02-2020 12:21
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-02-2020 13:59
Reden: op de man
34.28% gewijzigd
Santaaa schreef:
05-02-2020 12:47
[...]
Ik verwacht dat allemaal niet. ;--)

Maar ben het wel eens met de strekking van die post.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-02-2020 14:00
Reden: quote verwijderd
55.03% gewijzigd
05-02-2020 12:25
Als ik het zou weten, door in zijn telefoon gezien te hebben actie ondernemen. Maar zou niet laten blijken dat ik het zou weten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-02-2020 14:00
Reden: op de man
15.28% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
05-02-2020 12:48
Ik verwacht dat allemaal niet. ;--)

Maar ben het wel eens met de strekking van die post.
Was ook geen reactie richting u. Maar richting teleurgesteld.
girasole3 schreef:
05-02-2020 12:46
Ik zou me door de namen van die app groepjes sowieso niet van de wijs laten brengen. Toen mijn dochter die leeftijd had waren er altijd wel lolbroeken die de naam van de app groep ‘opdracht geschiedenis’ veranderden in iets in de categorie snuiven, zuipen, sex.
Net 4 jarigen die woorden in de categorie poep en kont ontdekken.
En dan weer gedoe, omdat degene die dat had gedaan geen beheerder meer mocht zijn en dan toch weer wel.....
Of met een blikje cola van de supermarkt heel stoer roepen dat ze een middagje gaan zuipen.
Ja dat is ook mijn ervaring. Nichtje van 13 dat stoer aan het doen is met de Jip&Janneke champagne bij O&N. En dan appen naar haar vriendinnetjes dat ze aan de champie zat. Uhu..
En echt TO, praat met je zoon in plaats van allerlei conclusies te trekken aan de hand van een groepsapp.
Hij weet waarom we geen geheime code op zijn telefoon willen. Hij zit in groep 8! Ik vind openheid van zaken niet meer dan normaal. Die privacy komt wel in de loop der jaren.

Voor nu neem ik het advies aan om hem te laten voor vandaag. Ik vraag hem straks wat en met wie hij op stap gaat en vanmiddag check ik hem op alles. En dan kijken hoe eerlijk hij is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven