Trouwen maar niet samenwonen mag dat
woensdag 5 februari 2020 om 20:06
Goedendag
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)
Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!
Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen
T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)
Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!
Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen
T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
woensdag 5 februari 2020 om 21:03
Heeft zoon voldoende inkomen? Heeft zoon als alleenstaande recht op een gezinswoning?
Maar mij lijkt ook dat je niet zomaar de huur kan opzeggen en die over laten gaan op een inwonend kind. Want de huur loopt dan niet door, hè: jouw contract eindigt en er begint een nieuw contract met een nieuwe huurder. En dan zou het ook zomaar kunnen zijn dat de huur opeens een stuk hoger is dan die jij altijd betaalde.
Maar mij lijkt ook dat je niet zomaar de huur kan opzeggen en die over laten gaan op een inwonend kind. Want de huur loopt dan niet door, hè: jouw contract eindigt en er begint een nieuw contract met een nieuwe huurder. En dan zou het ook zomaar kunnen zijn dat de huur opeens een stuk hoger is dan die jij altijd betaalde.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 5 februari 2020 om 21:03
Dubbeljus schreef: ↑05-02-2020 20:55Onzin. Je hoeft absoluut niet samen te wonen. Ik kende 20 jaar geleden al een stel met twee huizen naast elkaar die een prima huwelijk hadden maar niet onder 1 dak konden wonen.
En evenzo kan ik zat mensen die in moeilijkere tijden van het huwelijk een half jaar in hun vakantiehuis hebben gebivakkeerd. Er is en was bij mijn weten nooit een wet die samenwonen verplicht.
Wat TO misschien bedoelt is dat ze niet een sociale huurwoning aan mag houden als je ook een koophuis hebt (wat ze straks heeft door het huwelijk). Dat gaat tegen de regels van de woningbouw.
Dat kan best kloppen, het is inmiddels bijna 20 jaar geleden dat die wet veranderd is. Tot december 2000 was je verplicht samen te wonen als je ging trouwen: "Echtgenoten zijn jegens elkander tot samenwoning verplicht".
En dat koophuis heeft ze straks niet automatisch als ze getrouwd is, er is geen automatische volledige gemeenschap van goederen meer.
woensdag 5 februari 2020 om 21:04
Wet BRP, onder anderesummerheat schreef: ↑05-02-2020 20:56Als de woningbouw hiervan op de hoogte is en ze gedogen dit, waarom zou het dan woonfraude zijn?
Fraude betekent letterlijk
een situatie waarbij zaken anders worden voorgesteld dan zijn door een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid.
Ik lees dat to juist deze constructie besproken heeft met de woningbouwvereniging.

woensdag 5 februari 2020 om 21:05
pejeka schreef: ↑05-02-2020 21:03Heeft zoon voldoende inkomen? Heeft zoon als alleenstaande recht op een gezinswoning?
En vergeet de oneerlijke verkrijging niet. Mensen staan 10 jaar op een wachtlijst voor een gezinswoning en als inwonend kind zou je opeens voorrang krijgen?

summerheat schreef: ↑05-02-2020 20:56Als de woningbouw hiervan op de hoogte is en ze gedogen dit, waarom zou het dan woonfraude zijn?
Fraude betekent letterlijk
een situatie waarbij zaken anders worden voorgesteld dan zijn door een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid.
Ik lees dat to juist deze constructie besproken heeft met de woningbouwvereniging.
Omdat dat in de wet staat, de woningbouwvereniging staat niet boven de wet. En als ze dit echt heeft besproken met de woningbouwvereniging en die is ermee akkoord, werkt de woningbouwvereniging dus mee aan woonfraude.

Die regel is volgens mij pas rond de eeuwwisseling veranderd. Daarvoor was je als echtelieden verplicht om samen te wonen, alleen was er nauwelijks handhaving.Dubbeljus schreef: ↑05-02-2020 20:55Onzin. Je hoeft absoluut niet samen te wonen. Ik kende 20 jaar geleden al een stel met twee huizen naast elkaar die een prima huwelijk hadden maar niet onder 1 dak konden wonen.
En evenzo kan ik zat mensen die in moeilijkere tijden van het huwelijk een half jaar in hun vakantiehuis hebben gebivakkeerd. Er is en was bij mijn weten nooit een wet die samenwonen verplicht.
Wat TO misschien bedoelt is dat ze niet een sociale huurwoning aan mag houden als je ook een koophuis hebt (wat ze straks heeft door het huwelijk). Dat gaat tegen de regels van de woningbouw.
woensdag 5 februari 2020 om 21:11
Jep, die was er wel. Tot 1971 moest je zelfs scheiden als je niet op 1 plek wilde wonen, daarna mocht het officieel ook niet, maar werd het min of meer gedoogd en pas sinds 2000 is het echt niet meer verplicht.Dubbeljus schreef: ↑05-02-2020 20:55Onzin. Je hoeft absoluut niet samen te wonen. Ik kende 20 jaar geleden al een stel met twee huizen naast elkaar die een prima huwelijk hadden maar niet onder 1 dak konden wonen.
woensdag 5 februari 2020 om 21:11
Ik ken de BRP wet. Maar nergens lees ik dat to niet is ingeschreven bij haar vriend. Ik lees alleen dat ze een huurhuis huurt. Een huurhuis huren verplicht je niet tot de bewoning ervan, al kan dat wel als clausule worden opgenomen in het huurcontract. Dit is regelend recht.
Het gaat mij meer om het 'gehak' op to. Er wordt ervan uitgaan dat to liegt. De manier van communiceren,zo vol vooroordelen. Ik zie het steeds meer op dit forum en dat is jammer want het kan een leuk forum zijn.

woensdag 5 februari 2020 om 21:13
summerheat schreef: ↑05-02-2020 21:11Ik ken de BRP wet. Maar nergens lees ik dat to niet is ingeschreven bij haar vriend. Ik lees alleen dat ze een huurhuis huurt. Een huurhuis huren verplicht je niet tot de bewoning ervan, al kan dat wel als clausule worden opgenomen in het huurcontract. Dit is regelend recht.
TO vraagt of ze mag trouwen zonder dat ze samenwoont, maar ze woont wel samen. Ik weet dat het een aanname is, maar ik gok dat ze niet ingeschreven staat bij haar vriend en dat ze daarom deze vraag stelt.

woensdag 5 februari 2020 om 21:14
Natuurlijk staat ze er niet ingeschreven. Anders had ze ook gewoon kunnen trouwen. Dat is toch juist haar hele probleem?summerheat schreef: ↑05-02-2020 21:11Ik ken de BRP wet. Maar nergens lees ik dat to niet is ingeschreven bij haar vriend. Ik lees alleen dat ze een huurhuis huurt. Een huurhuis huren verplicht je niet tot de bewoning ervan, al kan dat wel als clausule worden opgenomen in het huurcontract. Dit is regelend recht.
Het gaat mij meer om het 'gehak' op to. Er wordt ervan uitgaan dat to liegt. De manier van communiceren,zo vol vooroordelen. Ik zie het steeds meer op dit forum en dat is jammer want het kan een leuk forum zijn.
woensdag 5 februari 2020 om 21:18
Dat hoeft dus niet per se. Ik lees nu op meerdere sites dat je bv kunt proef samenwonen en dan in je huurhuis een huisbewaarder kunt laten wonen. Afhankelijk van de plaats, kan dit tot 2 jaar. Maar een van de voorwaarden is dan wel dat je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt. Dus als dat het geval is, zou het kunnen dan TO gewoon bij vriend ingeschreven is, de woningbouw dat weet, en zoon legaal in het huurhuis zit. En die hele constructie vervalt dus inderdaad wél als TO zou trouwen.gizzmo-returns schreef: ↑05-02-2020 21:14Natuurlijk staat ze er niet ingeschreven. Anders had ze ook gewoon kunnen trouwen. Dat is toch juist haar hele probleem?
Het hangt dus van de precieze situatie af of het een probleem gaat opleveren.

woensdag 5 februari 2020 om 21:20
Ze woont er al jaren schrijft zenausicaa schreef: ↑05-02-2020 21:18Dat hoeft dus niet per se. Ik lees nu op meerdere sites dat je bv kunt proef samenwonen en dan in je huurhuis een huisbewaarder kunt laten wonen. Afhankelijk van de plaats, kan dit tot 2 jaar. Maar een van de voorwaarden is dan wel dat je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt. Dus als dat het geval is, zou het kunnen dan TO gewoon bij vriend ingeschreven is, de woningbouw dat weet, en zoon legaal in het huurhuis zit. En die hele constructie vervalt dus inderdaad wél als TO zou trouwen.
Lijkt niet echt een proef
Post tijd 20.18
woensdag 5 februari 2020 om 21:26
Dankjewel summerheat
Ik vertel juist precies hoe t is. Heel simpel. We zijn 10 jr samen 4 a 5 jr woon ik nu bij hem
We willen al jaren trouwen. Is dat zo gek. !!
Maar niet ten koste v kind.
Die wil niet in huurhuis wonen maar een andere plek
Woningbouw vind ik daar nl ook raar in hij houd een huis met 3 sl kmrs bezet. En wil gewoon klein flatje.
Woningbouw zegt. En dat snap. Op zn beurt wachten. Ik zeg het dan ook nog tegen de verhuurfunctionaris. Dat zoon een heel huis in zn eentje bezet houd
Regels zijn regels. Zeggen ze
En nu zal ik wel weer liegen en een lange neus krijgen Door de meeste hier. De viva forum politie
Ik had makkelijk en heel lulverhaal kunnen op hangen. ., ik heb nl nooit geweten dat wij wel konden trouwen en t huurhuis gewoon aan kan houden op mijn naam. Dit las ik van de week nl
Dat is niet wat ik wil maar ik zet niet mn kind op straat. Jullie wel?!
Ik vertel juist precies hoe t is. Heel simpel. We zijn 10 jr samen 4 a 5 jr woon ik nu bij hem
Woningbouw vind ik daar nl ook raar in hij houd een huis met 3 sl kmrs bezet. En wil gewoon klein flatje.
Woningbouw zegt. En dat snap. Op zn beurt wachten. Ik zeg het dan ook nog tegen de verhuurfunctionaris. Dat zoon een heel huis in zn eentje bezet houd
En nu zal ik wel weer liegen en een lange neus krijgen Door de meeste hier. De viva forum politie
Ik had makkelijk en heel lulverhaal kunnen op hangen. ., ik heb nl nooit geweten dat wij wel konden trouwen en t huurhuis gewoon aan kan houden op mijn naam. Dit las ik van de week nl

woensdag 5 februari 2020 om 21:27
Maar proefsamenwonen is voor een bepaalde periode. Daarna kun je niet samenwonen elders en hoofdhuurder zijn. Mogelijk dat tijdens proefsamenwonen trouwen ook als limiet wordt gezien, maar dat moet na te zoeken zijn.nausicaa schreef: ↑05-02-2020 21:18Dat hoeft dus niet per se. Ik lees nu op meerdere sites dat je bv kunt proef samenwonen en dan in je huurhuis een huisbewaarder kunt laten wonen. Afhankelijk van de plaats, kan dit tot 2 jaar. Maar een van de voorwaarden is dan wel dat je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt. Dus als dat het geval is, zou het kunnen dan TO gewoon bij vriend ingeschreven is, de woningbouw dat weet, en zoon legaal in het huurhuis zit. En die hele constructie vervalt dus inderdaad wél als TO zou trouwen.
Edit: to heeft gereageerd en het blijkt anders te liggen.. dus niet van toepassing
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 21:29
4.55% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 21:28
memaria schreef: ↑05-02-2020 21:26Dankjewel summerheat
Het feit dat je er hier niet over liegt, betekent niet dat het ok is natuurlijk..
woensdag 5 februari 2020 om 21:30
Ik zou het niet aandurven. Ook al is de woningbouw nu akkoord, wettelijk gezien is het huurfraude. Er hoeft dus maar een nieuwe huurfunctionaris / manager / woningbouwhotemetoot te komen en je zoon wordt er alsnog uitgeknikkerd. Nu kun je nog doen alsof je in je eigen huis woont. Als je straks getrouwd bent wordt dat al lastiger vol te houden (want het gros van de getrouwde stellen woont in één huis)memaria schreef: ↑05-02-2020 21:26Dankjewel summerheat

woensdag 5 februari 2020 om 21:32
Ik snap dat je wil trouwen, ik snap dat je wil samenwonen en ik snap dat je je zoon niet uit huis wil zetten. Maar je kunt niet alles hebben. Als je je zo zorgen maakt over je zoon, had je gewoon in het huis moeten blijven wonen. Je schrijft dat de woningbouw een huis bezet houdt, maar dat doe jijzelf. Jij bent daar ingeschreven terwijl je er niet woont.
woensdag 5 februari 2020 om 21:34
Ben je geraakt door het feit dat zo veel mensen je opzet doorzien? Of was je gewoon naïef en dacht je dat je zoon probleemloos in de woning kon blijven nadat jij bij je nieuwe echtgenoot zou intrekken, en valt het je tegen dat dat niet zo is?
woensdag 5 februari 2020 om 21:34
Wat is r niet ok. Wij zijn bijna 60. En willen samen zijn. Kind op straat schoppen?? Tuurlijk joh. Dat is toch normaal!!! Dat dien moeders toch gewoon
De woningbouw waardeerde juist onze eerlijkheid. En heeft letterlijk gezegd. U mag bij u vriend wonen!! En dan word ik hier voor leugenaar uitgemaakt.
De woningbouw waardeerde juist onze eerlijkheid. En heeft letterlijk gezegd. U mag bij u vriend wonen!! En dan word ik hier voor leugenaar uitgemaakt.

woensdag 5 februari 2020 om 21:35
Ik vind het bijzonder dat je woningbouw het toestaat, maar wel fijn in jouw situatie!
Hebben jullie ook naar andere opties gekeken zoals woningruil voor appartement voor je zoon? Of dat hij gewoon op kamers gaat of particulier huurt? Zo doen anderen het ook.
woensdag 5 februari 2020 om 21:35
Maar dan neem je je zoon toch gewoon mee naar je vriend? Of heeft zijn koophuis geen slaapkamertje over voor je zoon?memaria schreef: ↑05-02-2020 21:34Wat is r niet ok. Wij zijn bijna 60. En willen samen zijn. Kind op straat schoppen?? Tuurlijk joh. Dat is toch normaal!!! Dat dien moeders toch gewoon

woensdag 5 februari 2020 om 21:41
Pejeka. Wat doorziet. Wat een zielig figuur ben jij zeg. Ik ben zo eerlijk mogelijk. Niks verberg ik niet vd woningbouw of hier!!
Zie jij een complottheorie oid. Hoe triest zag als je zo bent
Ik kom hier al 20 jr. eerst jaren onder ander naam heel heel veel lief en leed gedeeld met geweldige dames. Ons de kriek gelachen op trashtopics
Nu af en toe meelezen etc
Maar dit nog nooit meegemaakt
Zoveel wantrouwen en hatelijkheid. “ we doorzien je”.
Nou dag allemaal
Bedankt voor degene die wel een normale reactie konden geven. Dat waardeer ik enorm!!
Zie jij een complottheorie oid. Hoe triest zag als je zo bent
Ik kom hier al 20 jr. eerst jaren onder ander naam heel heel veel lief en leed gedeeld met geweldige dames. Ons de kriek gelachen op trashtopics
Nu af en toe meelezen etc
Maar dit nog nooit meegemaakt
Zoveel wantrouwen en hatelijkheid. “ we doorzien je”.
Nou dag allemaal
Bedankt voor degene die wel een normale reactie konden geven. Dat waardeer ik enorm!!
woensdag 5 februari 2020 om 21:48
Waar sta je ingeschreven? Op het adres van je vriend of op het adres van het huurhuis?memaria schreef: ↑05-02-2020 21:26Dankjewel summerheat