Jong trouwen
woensdag 5 februari 2020 om 22:41
Vandaag hoorden we dat de vroegere beste vriendin van mijn oudste onlangs getrouwd is. De afgelopen jaren stond het contact op een laag pitje omdat mijn dochter ging studeren en de vriendin de wereld rondreisde om het (Jehova) geloof te verkondigen. Nu dus getrouwd, een ‘gewoon’ Nederlands meisje van nog geen 21.
Dat hoor je toch nooit meer? Ik ben zelf op mijn 23e getrouwd en dat was al niet heel verstandig.
Iemand nog jonger?
Dat hoor je toch nooit meer? Ik ben zelf op mijn 23e getrouwd en dat was al niet heel verstandig.
Iemand nog jonger?
woensdag 5 februari 2020 om 22:48
Ja, maar 20 is wel heel jong. Wel meerderjarig, dus ze mag het helemaal zelf beslissen. Wat dat betreft zou ik ook niet moeten oordelen, maar je kunt er wel iets over denken (zeggen niet natuurlijk, behalve hier).
woensdag 5 februari 2020 om 22:51
Yep.
Mijn Marokkaanse buurmeisje ook, met 21.
Nu, twee jaar later en een baby rijker
weer gescheiden.
Ik ben zelf religieus en samenwonen was voor mijn generatie nog steeds not done (in mijn familie). Maar inmiddels zie ik wel hoe samenwonen - of in elk geval in de schemering in de regen op een Franse camping samen een tent opzetten- je helpt om elkaar te leren kennen.
Samen theedrinken bij (schoon)ouders of wandelen in het park is echt iets anders dan samen een huishouden hebben.
Mijn echtgenoot bleek binnenshuis heel anders te zijn dan elders.
Mijn Marokkaanse buurmeisje ook, met 21.
Nu, twee jaar later en een baby rijker
weer gescheiden.
Ik ben zelf religieus en samenwonen was voor mijn generatie nog steeds not done (in mijn familie). Maar inmiddels zie ik wel hoe samenwonen - of in elk geval in de schemering in de regen op een Franse camping samen een tent opzetten- je helpt om elkaar te leren kennen.
Samen theedrinken bij (schoon)ouders of wandelen in het park is echt iets anders dan samen een huishouden hebben.
Mijn echtgenoot bleek binnenshuis heel anders te zijn dan elders.
woensdag 5 februari 2020 om 22:58
Ik ben op mijn 36ste voor het eerst gaan samenwonen en straks op mijn 43ste trouwen dus tja, van trouwen op je 21ste snap ik helemaal niets. Je hebt nog helemaal geen tijd gehad om jezelf en je plek in de wereld te ontdekken. Maar dat is natuurlijk precies waarom Jehova’s zo vroeg trouwen: vastleggen voor ze zelf gaan nadenken.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 05-02-2020 23:12
5.08% gewijzigd
woensdag 5 februari 2020 om 23:09
het loopt hoe het loopt denk ik dan. Ik was 21 toen ik een relatie kreeg met mijn man. bijna 9 jaar gewacht met trouwen (wel samengewoond) want tja 'jong trouwen is dom'. Hadden we net zo goed wel kunnen doen (of niet natuurlijk).
ik denk dat het allemaal niet zo heel veel zegt tenzij je er impulsief ingaat
ik denk dat het allemaal niet zo heel veel zegt tenzij je er impulsief ingaat
woensdag 5 februari 2020 om 23:16
ik vond dat ook altijd, maar merk dat de mensen in mijn omgeving dat anders zien. samenwonen lijkt toch wat vrijblijvender dan trouwen, kinderen of huis kopen.Madeliefjees schreef: ↑05-02-2020 23:15Ik woonde op mn 19e al samen, is toch hetzelfde als getrouwd zijn? Mijn man wilde gelijk wel trouwen, ik niet.
kind kwam hier pas na huwelijk, huiskopen niet. Overigens hier getrouwd om puur juridische redenen
woensdag 5 februari 2020 om 23:18
Ik kende iemand die met haar 18 of 19de trouwde omdat ze wilde samenwonen met haar vriend. Ze was sinds een jaar of 2 meer bezig met het Christelijke geloof en daarbij kon samenwonen (en seks) voor trouwen niet. Jaar later had ze ook een kind.
Ik vond het wel een hele verandering, eerst een heel normaal meisje die allemaal leuke dingen deed, af en toe een vriendje had etc en toen ineens meerdere keren per week naar de kerk, zich aansluiten bij een kerk vereniging etc.
Ik vond het wel een hele verandering, eerst een heel normaal meisje die allemaal leuke dingen deed, af en toe een vriendje had etc en toen ineens meerdere keren per week naar de kerk, zich aansluiten bij een kerk vereniging etc.
woensdag 5 februari 2020 om 23:19
Haha dit, maar ik was 24.
Ik trouwde overigens omdat ik een kind wilde en die kwam pas op mijn 27ste uiteindelijk.
Mijn man wilde niet ongetrouwd aan kinderen beginnen, anders was ik denk ik nooit getrouwd.
Ik voel me overigens juist vrijer sinds ik getrouwd ben. Geeft me de veilige en vertrouwde basis en de ruimte om te doen wat ik wil. Binnen het redelijke natuurlijk, maar in goed overleg blijkt zeer veel mogelijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 5 februari 2020 om 23:23
eigenlijk maakt het in nederland ook gewoon niks uit of je wel of niet trouwt, het is een gevoelskwestie, alle wettelijke dingen met kinderen, hypotheek etc die daadwerkelijk van invloed zijn maken niet uit.
dat gezegd hebbende: ik vond het leuk, ik zou zo weer trouwen (als ik dan niet eerst moest scheiden want ik vind mijn man leuk)
dat gezegd hebbende: ik vond het leuk, ik zou zo weer trouwen (als ik dan niet eerst moest scheiden want ik vind mijn man leuk)
woensdag 5 februari 2020 om 23:28
Die kun je ook samen ontdekken. Ik ben absoluut niet religieus en trouwen hoefde van mij niet per se, maar ik ontmoette nou eenmaal mijn man al jong. Wat had ik dan moeten doen? Had ik met een ander ook gelukkig kunnen worden? Vast! Maar ja, ik was nu eenmaal al gelukkig met hem.kindrebel schreef: ↑05-02-2020 22:58Ik ben op mijn 36ste voor het eerst gaan samenwonen en straks op mijn 43ste trouwen dus tja, van trouwen op je 21ste snap ik helemaal niets. Je hebt nog helemaal geen tijd gehad om jezelf en je plek in de wereld te ontdekken. Maar dat is natuurlijk precies waarom Jehova’s zo vroeg trouwen: vastleggen voor ze zelf gaan nadenken.
En als ik nou iets een slechte reden vond om te wachten was het wel wachten tot mijn omgeving mij volwassen genoeg vond om dat soort keuzes te maken.
Ik ben nu 30, 5 jaar getrouwd, heb een zoon van bijna 3 en hoop heel erg (middenin IVF 2) dat ik over 2 weken zwanger blijk van kind nr. 2.
Ik had dat ook allemaal 5 jaar later kunnen doen, maar ja, zo liep het nu eenmaal niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 5 februari 2020 om 23:32
sommige mensen, en niet perse degene op wie je reageert, zijn van mening dat trouwen betekent dat je met elkaar thuis op de bank zit, en beslist of je boerenkoolstampot of rodekoolstampot gaat eten. Met andere woorden: bij trouwen hoort volgens sommigen een levensstijl. Ik geloof dat niet (en jij duidelijk ook niet). Ik ben laat in mijn relatie getrouwd en eigenlijk alleen omdat iedereen zei dat jong trouwen dom was en ik dat geloofde. Had allemaal verder ook niet uitgemaakt, want we woonden toch al samen, maar we trouwden niet, want 'daar waren we te jong voor', voor die hypotheek blijkbaar niet....lux- schreef: ↑05-02-2020 23:28Die kun je ook samen ontdekken. Ik ben absoluut niet religieus en trouwen hoefde van mij niet per se, maar ik ontmoette nou eenmaal mijn man al jong. Wat had ik dan moeten doen? Had ik met een ander ook gelukkig kunnen worden? Vast! Maar ja, ik was nu eenmaal al gelukkig met hem.
En als ik nou iets een slechte reden vond om te wachten was het wel wachten tot mijn omgeving mij volwassen genoeg vond om dat soort keuzes te maken.
Ik ben nu 30, 5 jaar getrouwd, heb een zoon van bijna 3 en hoop heel erg (middenin IVF 2) dat ik over 2 weken zwanger blijk van kind nr. 2.
Ik had dat ook allemaal 5 jaar later kunnen doen, maar ja, zo liep het nu eenmaal niet.
woensdag 5 februari 2020 om 23:37
Het ligt aan je achtergrond en de invulling van je leven wanneer je trouwt. Ik zie het bij mensen die meteen na school zijn gaan werken vaker gebeuren dan bij mensen die nog uitgebreid gaan studeren en carrière gaan maken.
Ik zie bijvoorbeeld ‘Shirley de kapster en Barry de vrachtwagenchauffeur’ eerder trouwen en kinderen krijgen dan ‘Marie-Chantal en Willem-Dirk die Geneeskunde en Technische Natuurkunde studeren en lid zijn van het corps’.
En het ligt er ook maar net aan wat je voorbeeld is.
Ik vind rond de 20 trouwen belachelijk jong. Maar die mensen vinden 28-30 jaar vast belachelijk oud.
Ik vind een Jehova’s getuige trouwens niet een ‘normaal Nederlands’ iemand. Ik vind dat toch een vrij apart leven wat die mensen hebben.
Ik zie bijvoorbeeld ‘Shirley de kapster en Barry de vrachtwagenchauffeur’ eerder trouwen en kinderen krijgen dan ‘Marie-Chantal en Willem-Dirk die Geneeskunde en Technische Natuurkunde studeren en lid zijn van het corps’.
Ik vind rond de 20 trouwen belachelijk jong. Maar die mensen vinden 28-30 jaar vast belachelijk oud.
Ik vind een Jehova’s getuige trouwens niet een ‘normaal Nederlands’ iemand. Ik vind dat toch een vrij apart leven wat die mensen hebben.
woensdag 5 februari 2020 om 23:47
Om even je beeld bij te schaven: ik ben over 3 maanden afgestudeerd als arts. Mijn man is ook hoogopgeleid. Ik heb meerdere malen in het buitenland gewoond. We zijn obviously getrouwd toen ik nog studeerde. Kregen ons kind terwijl ik studeerde. Doen nog een keer IVF terwijl ik nog studeer.Ammiedammie schreef: ↑05-02-2020 23:37Het ligt aan je achtergrond en de invulling van je leven wanneer je trouwt. Ik zie het bij mensen die meteen na school zijn gaan werken vaker gebeuren dan bij mensen die nog uitgebreid gaan studeren en carrière gaan maken.
En we reizen graag en zoveel als het budget het toelaat. Inmiddels met zoon, en hopelijk binnenkort met 2. Gewoon, zoals altijd, zo veel, vaak, ver weg en op de bonnefooi als mogelijk.
Het corps had ik dan weer niks mee.
woensdag 5 februari 2020 om 23:56
Ja heel opmerkelijk is dat. En ik snap ergens wel dat mensen zeggen; maar weet je wat je in een relatie wil op je 20ste?florence13 schreef: ↑05-02-2020 23:32sommige mensen, en niet perse degene op wie je reageert, zijn van mening dat trouwen betekent dat je met elkaar thuis op de bank zit, en beslist of je boerenkoolstampot of rodekoolstampot gaat eten. Met andere woorden: bij trouwen hoort volgens sommigen een levensstijl. Ik geloof dat niet (en jij duidelijk ook niet). Ik ben laat in mijn relatie getrouwd en eigenlijk alleen omdat iedereen zei dat jong trouwen dom was en ik dat geloofde. Had allemaal verder ook niet uitgemaakt, want we woonden toch al samen, maar we trouwden niet, want 'daar waren we te jong voor', voor die hypotheek blijkbaar niet....
Maar ik denk: je weet het nooit. Want je bent niet vanaf je 35ste tot je dood ineens een statisch gegeven ofzo. Je bent een mens en door wat het leven je brengt en de ervaringen die je opdoet, word je gewoon gevormd, of je nu jong bent of oud. Als je jong bent misschien meer, maar nu ik 30 ben weet ik eerlijk gezegd net zo min of mijn man de ware voor mij is als toen we 20 waren. Maar we willen al 10 jaar niet uit elkaar dus ergens gaat er iets goed kennelijk.
Volgens mij zit het hem veel meer in bereid zijn met elkaar mee te groeien, fluctuaties in de relatie accepteren, elkaar vrij durven laten om de wereld en jezelf te ontdekken, telkens weer moeite doen om elkaar terug te vinden.
Mijn man en ik zijn samen volwassen geworden en dat is een dierbare herinnering en verbintenis. En we zijn heel anders dan 10 jaar geleden, maar nog steeds gek op elkaar.