Taakverdeling gezin

07-02-2020 20:48 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag aan de dames hier vragen wie er het meest in het huishouden doet en wie er ook het meest organiseert rond de kinderen. Ik merk dat mijn man gewoon uit zichzelf aan niet veel denk. Hij doet boodschappen maar ik moet wel een lijstje maken .... Uit zichzelf zal hij ook niet denken om bv een afspraak te maken omdat onze zoon bv naar de tandarts moet op controle. Hij zal ook niet kijken in de agenda of er huiswerk gemaakt moet worden. Ik vind dit allemaal mentaal zeer vermoeiend omdat ik dan aan alles moet denken. Hij vind het vanzelfsprekend dat ik dit allemaal voor mijn rekening neem. Uiteraard heb ik dit al veeeeel keren besproken met hem, helaas zonder veel resultaat. Het is alsof hij mijn derde kind is en ik heel tijd instructies moet geven. Na bijna 10 jaar samen merk ik dat dit mij de laatste tijd meer en meer stoort. Ik ben ook recent bevallen van ons tweede kindje. Daar helpt hij wel veel mee: in bad steken, flesje geven, pamper verversen doet hij allemaal uit zichzelf. Zijn gewoon de andere dingen qua organisatie die hij niet doet. Waarschijnlijk is dit voor veel dames herkenbaar...
Herkenbaar.. mijn man kan binnen 15 minuten 5x vragen hoe laat kind bijvoorbeeld moet zwemmen. Heel vermoeiend.
Nee, helemaal niet herkenbaar. Mijn vriend doet zelfs meer in het huishouden. We hebben wel alle huishoudelijke taken verdeeld en die verantwoordelijkheid ligt helemaal bij diegene. Dat is dan ook mijn tip: verdeel het huishouden (en alles rond de kinderen) en hou je daaraan. Hij "vergeet" het nu omdat het toch wel gebeurt.
hij heeft zijn kinderen ook gemaakt he is logisch dat hij ook moet meedraaien, job of niet is geen excuus vrouwen moeten ook job combineren met huishouden.
Herkenbaar, de jouwe doet tenminste nog boodschappen. Ik heb een poets omdat de ruzies over het huishouden het me niet meer waard waren. Organisatorisch doe ik alles, hij doet dingen als ik het vraag, maar uit zichzelf nee hoor.
sommigen zien hun vrouw meer als moeder....
Voor mij is dit niet herkenbaar
Mijn man heeft een minstens zo goed stel hersens als ik en gebruikt ze zo dat ze ook prima functioneren als het gaat om onze kinderen en het huishouden.
Ideaal.

Wij hebben geen vaste taakverdeling maar alles gebeurt gewoon. Als iets gedaan moet worden doet degene het die het opmerkt of er last van heeft, man merkt dingen sneller op dan ik dus qua schoonmaken doet hij denk ik iets meer dan ik.
Boodschappen doe ik meestal maar dat is handiger omdat ik een doordeweekse dag vrij ben en hij niet. Als hij naar zwemles gaat met zoon dan hoeft hij van mij niet 10x te vragen hoe laat het is, dan zet hij maar een alarmpje op zijn telefoon.
Schooldingen regel ik meestal, maar mijn man doet dan weer de ortho/tandarts. Best relax dus.

Ik kan me voorstellen dat het bloedje irritant is als je overal om moet vragen of uitleg bij moet geven. Zou ik snel zat zijn.
Hoe ging dat toen jullie net samenwoonden en nog geen kinderen hadden? Waarom zijn de taken toen niet direct gelijker verdeeld?
Ik deed alles, maar was dan ook fulltime huisvrouw. Als ik iets vraag aan mn man, doet hij t wel, maar uit zichzelf? Zelden. Hij ziet het gewoon niet. Zelfs nu nog maak ik voor hem de afspraken bij de kapper, tandarts enz.
Als we op vakantie gaan, pak ik alles in, hij heeft geen idee. Maar ik vind het niet erg.
Even nog een aanvulling: toen ik 2 weken in t ziekenhuis lag en de kinderen waren nog klein, pakte hij alles op en t huishouden draaide perfekt door. Dus hij kan alles wel, incl. strijken.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 07-02-2020 21:10
23.19% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Bij ons is het wel een valkuil dat ik net iets meer bedenk en regel dan hij, maar dat ligt net zo goed aan mij. Ik ben sneller in dingen bedenken dan mijn partner, kijk vaak verder vooruit terwijl hij prima en graag wat meer ad hoc leeft, waar ik het soms spaans benauwd van kan krijgen.

Jaren geleden hebben wij wel een paar keer stevige gesprekken hierover gehad, waarin ik heel duidelijk aan gaf dat ik geen leven voor vier mensen tegelijk kon leiden. Mezelf en (een groot deel) van de kinderen vond ik wel genoeg.

Nu loopt het eigenlijk wel soepel allemaal. We hebben de dingen ook grotendeels verdeeld, de dingen die hij doet, daar denk ik niet eens meer aan en dat geeft ook rust.
Bij ons is het andersom. Ik doe de was en de boodschappen. Hij ruimt op, maakt schoon en doet de regeldingen (clubjes, tandartsbezoek etc). Soms help ik ‘onder dwang’ met opruimen, maar dan moet ik aangestuurd worden. Ik overzie het gewoon niet. Zorgen voor de kinderen doen we absoluut samen, maar ook daar is hij nog steeds meer de aanpakker dan ik.

Man werkt veel, maar is voor en na schooltijd wel meer thuis dan ik.
Herkenbaar. Vriend doet zeker wel wat dingen in huis maar het meeste doe ik. De meeste dingen qua dochter regel ik ook.

Als ik mijn vriend vraag of we samen even het huis zullen schoonmaken begint hij met opruimen en denkt dat het dan klaar is. Probeer al 10 jaar het verschil tussen opruimen en schoonmaken uit te leggen, maar mannen.....
dnk schreef:
07-02-2020 21:13
Herkenbaar. Vriend doet zeker wel wat dingen in huis maar het meeste doe ik. De meeste dingen qua dochter regel ik ook.

Als ik mijn vriend vraag of we samen even het huis zullen schoonmaken begint hij met opruimen en denkt dat het dan klaar is. Probeer al 10 jaar het verschil tussen opruimen en schoonmaken uit te leggen, maar mannen.....

Maar mannen wat?
Hé een nieuwe Belg, gezellig. Leuk onderwerp ook.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
nerdopviva schreef:
07-02-2020 21:19
Maar mannen wat?
Niet happen.
Gatekeeper* schreef:
07-02-2020 21:22
Niet happen.

Je hebt gelijk. Ik zie nu ook dat het TO's eerste topic is. Ik had beter moeten opletten ;-D
tsjongejonge schreef:
07-02-2020 20:56
Herkenbaar.. mijn man kan binnen 15 minuten 5x vragen hoe laat kind bijvoorbeeld moet zwemmen. Heel vermoeiend.
Haha ja dat herken ik wel. Maar ik wil verder niet negatief doen. Man werkt fulltime, lange dagen weg. Ik werk parttime dus wel logisch dat ik meer huishouden doe en ook meer regel voor de kinderen. Maar man doet ook erg veel. Met de kinderen, maar ook in het huishouden. Op zaterdag doet ie gewoon uit zichzelf de was, kookt soep, ruimt op en doet boodschappen. En hij doet sowieso alle technische klussen in huis. Dus heb absoluut niks te klagen. Maar het valt me idd wel op dat ik veel meer in mn hoofd heb zitten wanneer die ouderavond is, wanneer we naar de tandarts gaan etc. Man vergeet dat allemaal weer. Gelukkig hebben we een kalender ;)
Wat hier goed werkt: vaste taken verdelen (50/50 uiteraard, omdat we ook 50/50 werken) en dan ook loslaten wat de ander doet.

Daarnaast een bord in de hal waar incidentele taken opgeschreven worden (door en voor beide).

Op zondag even een planmomentje om te checken wie wat doet/ koopt/ meeneemt/ verzorgt.
hetismogelijk wijzigde dit bericht op 07-02-2020 21:32
4.57% gewijzigd
tsjongejonge schreef:
07-02-2020 20:56
Geef hem de totale zwemlesverantwoordlijkheid. En als hij de vraag stelt, zeg je: geen idee, staat in de mail/kalender/prikbord

En als hij te laat komt: zijn verantwoordelijkheid
Leuke mannen zien het echt zelf. Vanavond zei mijn (leuke) man: volgens mij is het weer wat scheefgegroeid en moet ik wat taken van je overpakken.
Dat heet de derde shift. En ja, dat is herkenbaar, helaas.
Victoria1985 schreef:
07-02-2020 20:48
Daar helpt hij wel veel mee: ...

Tja, zolang je verwacht dat hij helpt, verwacht hij dat hij de regie hebt een hem aanstuurt.

Maak hem verantwoordelijk voor zijn deel van de taken.
We hebben een gezamenlijke digitale agenda waar de afspraken van ieder van ons in staan. Mijn man ziet dus wanneer ik moet werken en of hij dochter van BSO moet halen of naar school moet werken. Therapie, clubjes etc. doe ik meestal omdat ik parttime werk en standaard vrij ben bij dergelijke dingen. Maar hij is er altijd bij oudergesprekken, uitvoeringen etc. Ook oefent hij met haar voor de muziekles. In het huishouden doet hij alle technische en tuindingen. Verder is hij niet te beroerd om in huis te poetsen als dat nodig is. Het enige wat hij niet doet, is strijken. Boodschappen doe ik meestal. Koken doet degene die het eerst thuis is. Het werkt voor ons en dat is het belangrijkste. Er is geen ideale modus die voor iedereen geldt.
nerdopviva schreef:
07-02-2020 20:59
Nee, helemaal niet herkenbaar. Mijn vriend doet zelfs meer in het huishouden. We hebben wel alle huishoudelijke taken verdeeld en die verantwoordelijkheid ligt helemaal bij diegene. Dat is dan ook mijn tip: verdeel het huishouden (en alles rond de kinderen) en hou je daaraan. Hij "vergeet" het nu omdat het toch wel gebeurt.
Hij zegt dat hij wel helpt en dat ik maar moet vragen wat hij nog moet doen (heeft toch ook ogen!) wat hij wel doet is: boodschappen met lijstje zodat hij niks zou vergeten, werken in het huis, de tuin, de vuilnisbakken, van koken kan hij paar gerechten klaarmaken, afwas maar moet het dan ook vragen. Qua organisatie rond de kinderen doe ik alles namelijk: kleren kopen, kapper, tandarts, schoolgerief voor oudste. Hij doet enkel de leuke dingen met hen namelijk ermee spelen. Hij zorgt dan wel uit zichzelf voor de baby en ik ga dan ook vaak eens paar uurtjes weg met vriendin voor wat me-time. Vind het mega storend hij uit zichzelf niet eens ziet van wat er gedaan moet worden.
Victoria1985 schreef:
07-02-2020 21:47
Hij zegt dat hij wel helpt en dat ik maar moet vragen wat hij nog moet doen (heeft toch ook ogen!) wat hij wel doet is: boodschappen met lijstje zodat hij niks zou vergeten, werken in het huis, de tuin, de vuilnisbakken, van koken kan hij paar gerechten klaarmaken, afwas maar moet het dan ook vragen. Qua organisatie rond de kinderen doe ik alles namelijk: kleren kopen, kapper, tandarts, schoolgerief voor oudste. Hij doet enkel de leuke dingen met hen namelijk ermee spelen. Hij zorgt dan wel uit zichzelf voor de baby en ik ga dan ook vaak eens paar uurtjes weg met vriendin voor wat me-time. Vind het mega storend hij uit zichzelf niet eens ziet van wat er gedaan moet worden.

Dat werkt dus niet, want jij moet dan overal aan denken. Als hij vaste taken zou hebben, zou jij er niet over hoeven denken. Scheelt zo veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven