Kraamverzorgsters pikken het niet meer!
zaterdag 8 februari 2020 om 22:28
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
zondag 9 februari 2020 om 19:01
Ik las vanmorgen zelfs in een artikel dat een kraamverzorgster had meegemaakt dat de zus van de kraamvrouw haar was ook naar binnen sneakte. Ze kwam erachter doordat er opeens allemaal meisjeskleertjes in de was zaten terwijl het kraamgezin een jongetje had gekregen. Dan ben je wel echt brutaal. Ik snap ook niet dat je dat in je botte kop haalt bij je net bevallen zusje, die zet je dan ook mooi te kijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 9 februari 2020 om 19:09
Wat zijn er toch achterlijke mensenSusan schreef: ↑09-02-2020 19:01Ik las vanmorgen zelfs in een artikel dat een kraamverzorgster had meegemaakt dat de zus van de kraamvrouw haar was ook naar binnen sneakte. Ze kwam erachter doordat er opeens allemaal meisjeskleertjes in de was zaten terwijl het kraamgezin een jongetje had gekregen. Dan ben je wel echt brutaal. Ik snap ook niet dat je dat in je botte kop haalt bij je net bevallen zusje, die zet je dan ook mooi te kijk.

zondag 9 februari 2020 om 19:23
Dat kan ik prima zelf, ik weet waar ik op moet letten. Mocht het niet lukken, kan ik altijd nog de verloskundige inschakelen. Ik heb het een beetje gehad met kraamverzorgsters die over het algemeen ongevraagd aan je lichaam zitten. Dat ik net moeder ben geworden betekent niet dat ik bijv. in m'n borsten geknepen wil worden om te kijken of ik erge stuwing heb. Ik vond het tijdens de bevalling al verschrikkelijk dat alles en iedereen aan me zat, maar dat moet nu eenmaal. Maar dat ongevraagd doen op een moment dat het echt niet nodig is, nee. Ik had ook gezegd dat ik er geen stagiaires bij wilde, maar die namen ze ook gewoon mee en ik durfde toen nog geen nee te zeggen. Echt nooit meer dat ik een ander nu nog zo over m'n grenzen heen laat gaan.nachtvlinder1977 schreef: ↑09-02-2020 18:56Je eigen hechtingen controleren lijkt me niet handig. Je kunt ook de verloskundige of huisarts vragen dit te doen.
zondag 9 februari 2020 om 19:42
Dit snap ik HEEL goed en zo hoort het ook niet te gaan. De vrouw heeft altijd nog het zelfbeschikkingsrecht over haar lijf en voor dat een kraamverzorgster/zorgverlener aan je gaat zitten met haar handen behoort ze daarvoor toestemming te vragen. Ook tijdens de baring heb jij het laatste woord. Niks hoeft, dat weten heel veel vrouwen niet maar niks moet. Jij bent de baas over je eigen lijf. Altijd. Ik vind het super klote voor je dat je zo'n slechte ervaring hebt gehad. Dat had niet mogen gebeuren.Suzan_1991 schreef: ↑09-02-2020 19:23Dat kan ik prima zelf, ik weet waar ik op moet letten. Mocht het niet lukken, kan ik altijd nog de verloskundige inschakelen. Ik heb het een beetje gehad met kraamverzorgsters die over het algemeen ongevraagd aan je lichaam zitten. Dat ik net moeder ben geworden betekent niet dat ik bijv. in m'n borsten geknepen wil worden om te kijken of ik erge stuwing heb. Ik vond het tijdens de bevalling al verschrikkelijk dat alles en iedereen aan me zat, maar dat moet nu eenmaal. Maar dat ongevraagd doen op een moment dat het echt niet nodig is, nee. Ik had ook gezegd dat ik er geen stagiaires bij wilde, maar die namen ze ook gewoon mee en ik durfde toen nog geen nee te zeggen. Echt nooit meer dat ik een ander nu nog zo over m'n grenzen heen laat gaan.
zondag 9 februari 2020 om 19:45
Ik had op mijn zwangerschapskaart staan dat ik 'zeer moeilijk te toucheren was' wat ook zo was, ik vond dat echt verschrikkelijk en het lukte elke keer heel moeizaam. Tijdens de bevalling liep er een co-assistent mee en werd ik iedere keer twee keer achter elkaar getoucheerd. Dat vond ik toen ook heel erg, ook omdat je tijdens zo'n bevalling gewoon echt niet de assertiviteit hebt om te zeggen dat je dat echt niet wil.
Als ik dat vertel krijg ik nog wel eens te horen: 'Tja, maar zo iemand moet het toch leren.'
Maar ja, als iemand één keer toucheren al vreselijk vindt en er speciaal een aantekening over op de kaart staat, dan dus niet bij diegene, lijkt mij.
Als ik dat vertel krijg ik nog wel eens te horen: 'Tja, maar zo iemand moet het toch leren.'
Maar ja, als iemand één keer toucheren al vreselijk vindt en er speciaal een aantekening over op de kaart staat, dan dus niet bij diegene, lijkt mij.

zondag 9 februari 2020 om 19:52
Niet om het goed te praten hoor maar kon je man of een ander familielid daar dan niets van zeggen ook toen ze thuis over je grenzen gingen. Dat het je zelf niet lukt oké maar waar zijn jou naasten in dit verhaal.Susan schreef: ↑09-02-2020 19:45Ik had op mijn zwangerschapskaart staan dat ik 'zeer moeilijk te toucheren was' wat ook zo was, ik vond dat echt verschrikkelijk en het lukte elke keer heel moeizaam. Tijdens de bevalling liep er een co-assistent mee en werd ik iedere keer twee keer achter elkaar getoucheerd. Dat vond ik toen ook heel erg, ook omdat je tijdens zo'n bevalling gewoon echt niet de assertiviteit hebt om te zeggen dat je dat echt niet wil.
Nogmaals praat het gebeuren niet goed hoor!!
zondag 9 februari 2020 om 20:00
De bevalling was vrij gecompliceerd dus ik denk dat zij daar op dat moment ook niet aan dachten - of zo overdonderd waren door alles dat ze ook niet echt er tegenin durfden te gaan. Ik nam het hen niet kwalijk.Ladenkastje87 schreef: ↑09-02-2020 19:52Niet om het goed te praten hoor maar kon je man of een ander familielid daar dan niets van zeggen ook toen ze thuis over je grenzen gingen. Dat het je zelf niet lukt oké maar waar zijn jou naasten in dit verhaal.
Nogmaals praat het gebeuren niet goed hoor!!

zondag 9 februari 2020 om 20:18
Stoffen,stofzuigen,dweilen,wasje draaien, vaat wegwerken. Alles wat een moeder anders ook zou doen terwijl ze eigenlijk ontlast hoort te worden.
zondag 9 februari 2020 om 20:29
zondag 9 februari 2020 om 20:35
Ik had echt de liefste kraamverzorgster ever!
Ze vloog het hele huis door, waste elke dag alles weg, deed om de dag de bedden, stofzuigde, dweilde, etc.
Toen ik zei; ‘doe ff rustig aan joh’ was haar antwoord; ‘laat me maar, ik ben op m’n best als ik het lekker druk heb, ik hou niet van stilzitten’.
Ze vertelde wel andere verhalen;
* of ze de frituurpan, die in het schuurtje stond, (en al minstens 3 jaar niet was schoongemaakt), even wou schoonmaken. Ze heeft vriendelijk bedankt.
* of ze alle ramen wou wassen. Haar reactie; ik ben Kraamverzorgster en geen Raamverzorgster. De kraamvrouw mocht 1 raam uitkiezen waar ze zich het meest aan ergerde en die heeft ze gewassen.
Verder heeft ze me heel goed begeleid bij de borstvoeding, waardoor het super ging.
Nam ze veel tijd voor ‘leuke’ dingen zoals badje, babymassage, babytaal, etc. Ze deed leuk tegen ons andere kind.
Nam de baby mee naar beneden zodat ik kon rusten, maakte lekkere fruithapjes.
Was goed qua medische verzorging voor mij én wat ik het meest fijne vond; ze wist veel dingen uit ervaring en was daarom niet zo van de regeltjes. Kind was afgevallen en zou (volgens het boekje) op dag 3 weer in stijgende lijn moeten zitten qua gewicht. Verloskundige vond dat we moesten bijvoeden met kv, kraamverzorgster ging hier tegenin; ‘ik zie dat de bv goed op gang komt, misschien toevallig een dag later dan in jou boekje staat, maar het komt echt goed. Als de baby over 2 dagen nog niet is aangekomen dan volgen we jou plan’.
En ze had gelijk, en dag later was kind al 80 gram gegroeid.
Ik heb totaal geen last gehad van kraamtranen maar toen ze wegging heb ik zóóó gehuild. Ze schrok er van geloof ik.
Zo eentje als haar zou ik iedereen toewensen.
Ze vloog het hele huis door, waste elke dag alles weg, deed om de dag de bedden, stofzuigde, dweilde, etc.
Toen ik zei; ‘doe ff rustig aan joh’ was haar antwoord; ‘laat me maar, ik ben op m’n best als ik het lekker druk heb, ik hou niet van stilzitten’.
Ze vertelde wel andere verhalen;
* of ze de frituurpan, die in het schuurtje stond, (en al minstens 3 jaar niet was schoongemaakt), even wou schoonmaken. Ze heeft vriendelijk bedankt.
* of ze alle ramen wou wassen. Haar reactie; ik ben Kraamverzorgster en geen Raamverzorgster. De kraamvrouw mocht 1 raam uitkiezen waar ze zich het meest aan ergerde en die heeft ze gewassen.
Verder heeft ze me heel goed begeleid bij de borstvoeding, waardoor het super ging.
Nam ze veel tijd voor ‘leuke’ dingen zoals badje, babymassage, babytaal, etc. Ze deed leuk tegen ons andere kind.
Nam de baby mee naar beneden zodat ik kon rusten, maakte lekkere fruithapjes.
Was goed qua medische verzorging voor mij én wat ik het meest fijne vond; ze wist veel dingen uit ervaring en was daarom niet zo van de regeltjes. Kind was afgevallen en zou (volgens het boekje) op dag 3 weer in stijgende lijn moeten zitten qua gewicht. Verloskundige vond dat we moesten bijvoeden met kv, kraamverzorgster ging hier tegenin; ‘ik zie dat de bv goed op gang komt, misschien toevallig een dag later dan in jou boekje staat, maar het komt echt goed. Als de baby over 2 dagen nog niet is aangekomen dan volgen we jou plan’.
En ze had gelijk, en dag later was kind al 80 gram gegroeid.
Ik heb totaal geen last gehad van kraamtranen maar toen ze wegging heb ik zóóó gehuild. Ze schrok er van geloof ik.
Zo eentje als haar zou ik iedereen toewensen.
zondag 9 februari 2020 om 21:30
Doe ik zelf ook normaal nooit, daar hebben we een schoonmaakster voor. En een was draaien: liever niet: grote kans dat ze een en ander verpest of dingen wast dat ik het niet prettig vindt. Vaatwasser in en uitruimen prima. Waar is vader in dit verhaal?

zondag 9 februari 2020 om 23:31
Mijn moeder heeft het tot de dag van vandaag (wij kinderen zijn allemaal 40+) nog over hoe vreselijk ze het vond om kraamhulpen in huis te hebben. Maar blijkbaar was ze toch geen van de keren assertief genoeg om ze naar huis te sturen. Mijn moeder voelde zich alsof ze op bezoek was in haar eigen huis en was opgelucht als ze lekker weg waren.

zondag 9 februari 2020 om 23:46
Welk verhaal?

dinsdag 11 februari 2020 om 12:10
De meeste hebben géén schoonmaakster en met visite én beschuit met muisjes kruimels is het fijn als er gestofzuigd wordt, zeker als er nog een kind in huis rondloop of in mijn geval kruipt. In principe doet mijn man dit inderdaad.
Daarnaast is wassen óók heel fijn en nodig want er gaan toch heel wat handdoeken en ondergoed doorheen met al dat gevloei, niet te spreken over het gezweet in bed. Handdoeken en beddengoed kan weinig aan kapot, 60 graden en gaan met die banaan. Je kasjmieren truitjes heb je écht niet aan.... dit kan je man in principe ook doen maar goed, als het gedaan word als man toevallig beneden zit, prima toch?
dinsdag 11 februari 2020 om 12:17
Misschien tegenwoordig, nu mannen wat langer verlof krijgen, maar ik ken mannen die echt na twee dagen weer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de bouw zaten. Die zijn gewoon afgepeigerd als ze thuis komen van hun werk. En natuurlijk kunnen ze dan wel wat dingen overnemen, maar als je zo'n luie kraamhulp hebt zoals wij die hebben gehad de laatste keer...
dinsdag 11 februari 2020 om 12:23
Was ze lui of deed ze gewoon niet de dingen die je als kraamverzorgster niet hoeft te doen?FitsSprits schreef: ↑11-02-2020 12:17Misschien tegenwoordig, nu mannen wat langer verlof krijgen, maar ik ken mannen die echt na twee dagen weer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de bouw zaten. Die zijn gewoon afgepeigerd als ze thuis komen van hun werk. En natuurlijk kunnen ze dan wel wat dingen overnemen, maar als je zo'n luie kraamhulp hebt zoals wij die hebben gehad de laatste keer...
Want ze hoeft het huishouden dus niet te doen.

dinsdag 11 februari 2020 om 12:32
Ze willen niet zo min mogelijk doen wat in hun taakomschrijving staat, ze willen niet doen wat níét in hun taakomschrijving staat en klagen omdat mensen dat wel van ze verwachten.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:33

dinsdag 11 februari 2020 om 12:39
We hebben twee kraamhulpen gekregen van De Kraamvogel. De eerste kwam op de eerste dag al gewoon pas in de middag aankakken, controleerde even de baby en moeders en dat was het wel zo'n beetje. Deed meer niet dan wel. Dus uiteindelijk stond ik gewoon koffie te zetten, de wc en badkamer schoon te maken, de bedden te verschonen, etc, etc. Maakt niet uit hoor, ik doe het graag, maar het staat toch echt in de taakomschrijving van de kraamhulp om wat huishoudelijke taken te doen.
Ze gaf meteen aan dat ze nog twee dagen halve dagen zou werken. 's Ochtends werkte ze bij een jong stel, tijdens haar pauze reed ze naar ons en ze ging dan meteen lunchen. Vaak bleef ze tot half 3 aan tafel hangen en om half 5 ging mevrouw al naar huis. Geen flikker gedaan. De derde dag was ze ziek en kwam er een ander. 50+. Niet ons type, eigenlijk ook helemaal geen leuke vrouw, maar ze zag het werk wel liggen.
Wat dat betreft een heel verschil met de eerste kraamhulp. Die kwam op tijd, ging overal gezellig mee naartoe, pamperde moeders, was leuk voor de visite, etc.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:40
Ik heb het over het nieuwsbericht waar dit topic op gebaseerd is. Dat ging over een kraamverzorgster die via een briefje allerlei extra taken opgelegd kreeg - en dat was veel meer dan de kamer stofzuigen, de was doen en het bed verschonen. Het gaat dus niet over ontevreden kraamverzorgsters die hun officiële taken niet willen doen.