Groep 1 overdoen

13-02-2020 18:22 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.

Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.

Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.

Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?

Wat zouden jullie doen?
Pindakaasjes schreef:
14-02-2020 10:58
Dat vind ik echt absurd hoor!
Engels en rekenen in groep 1 ??
En in groep twee alvast met Frans en staartdelingen beginnen??
Geen kritiek op jou persoonlijk hoor, maar sommige basisscholen streven zichzelf echt voorbij. Logisch dat de groep kinderen die 'niet mee kunnen komen' steeds groter raakt.
Ik vind het geen prettige ontwikkeling meer.
Kinderen moeten steeds sneller 'groot zijn' en zich bewijzen.

Rekenen bij kleuters zijn geen sommen. Dingen als evenveel, weinig, veel, groter, kleiner, sorteren zijn allemaal rekenen. Vormen herkennen en benoemen, al die dingen worden geoefend met ontwikkelingsmateriaal. Juf legt een spel uit vervolgens spelen alle kinderen met dat spel. Zij hebben niet het gevoel dat ze aan het rekenen zijn maar aan het spelen.

Die begrippen die ik hier boven noemde moet een kind grotendeels beheersen voordat het kind klaar is voor groep drie. Groep twee heeft dus vaak de 'verplichting' om dat spel te doen, maar groep 1 mag er ook mee spelen.

Heel veel kinderen leren dit ook thuis doordat ouders bij gewone dagelijkse bezigheden dit onbewust al oefenen. Voor ieder gezinslid een bordje klaar zetten, zes appels pakken in de supermarkt.

Ook zijn er kinderen waar dit niet of in mindere mate gebeurt en die leren dit dus vooral op school.

En ik denk dat alle kinderen dat vanzelf wel leren als je het op school niet aanbiedt, maar dat past dan weer slecht in ons huidige schoolsysteem. Als je dit soort dingen pas tegen je achtste verjaardag kan, dan is het sociaal niet altijd leuk om dan ook pas op je achtste naar groep drie te gaan.
DeKenau schreef:
14-02-2020 10:49
Hoe kan een kind nou achterstand oplopen als kleuter? Waarin dan? Kleuters leren dingen in totaal verschillende tempo's en de niveauverschillen zijn enorm. In groep 3 trouwens ook. Het heeft geen enkel nut om een kleuter 'klaar te stomen' voor groep 3, geeft alleen maar onnodige druk. Het kind is eraan toe als het eraan toe is.

In dit geval, waar veel tijd op school gemist is kan een beetje extra aandacht voor de vaardigheden van dit kind geen kwaad. Het kind moet bepaalde vaardigheden en kennis bezitten om in groep twee te kunnen functioneren. Kind heeft veel gemist en leerkracht schat in dat kind dat niet kan. Dan heb je meer aan een plan van aanpak in groep 2 dan het overdoen van groep 1.

En dan eventueel groep 2 nogmaals, doubleren in groep 1 heeft minder effect.
DeKenau schreef:
14-02-2020 11:33
Dat is ook maar een mening.
Bij ons op school wordt het aangemoedigd om kleuters standaard 1 dag thuis te houden het eerste jaar, en er zijn er heel veel die alleen de ochtenden naar school gaan. Overprikkeld of moe? Lekker thuishouden, afbellen was vaak niet eens nodig.
Het zijn kleuters, géén schoolkinderen. Met vijf zijn ze nog niet eens volledig leerplichtig, dat begint pas met 6. En dan zijn ze qua ontwikkeling ook zoveel verder, dat het veel minder energie kost. Jammer dat zoveel scholen dit beeld niet volgen.
Hoewel ik een voorstander ben van spelend kleuteronderwijs zou dit mij dan weer behoorlijk tegenstaan. School vertelt je dus eigenlijk dat je geacht wordt je kind een dag per week thuis te houden? En je hoeft je kind niet af te melden? Dus de leerkracht heeft geen flauw idee of een kind of niet op school wordt geacht te zijn?

Niet alle kinderen worden moe van school in groep 1.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
14-02-2020 12:32
Hoewel ik een voorstander ben van spelend kleuteronderwijs zou dit mij dan weer behoorlijk tegenstaan. School vertelt je dus eigenlijk dat je geacht wordt je kind een dag per week thuis te houden? En je hoeft je kind niet af te melden? Dus de leerkracht heeft geen flauw idee of een kind of niet op school wordt geacht te zijn?

Niet alle kinderen worden moe van school in groep 1.
Eens, aanmoedigen zou me ook te ver gaan, het lijkt me genoeg om duidelijk te maken dat het mag.

En niet afmelden vind ik ook heel gek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 10:52
Maar dat alfabet kennen de meesten toch wel voor ze überhaupt naar school gaan?
Nou dat denk ik niet hoor! Heb een zoontje van 3,5 maar die heeft echt geen interesse in zulke dingen hoor! Spelen met auto's, draken en dino's enz dat is wat hij wil.

Heb ook stage gelopen in groep 3 en daar kennen de meeste kinderen echt nog niet het alfabet, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Alecta schreef:
14-02-2020 12:32
Hoewel ik een voorstander ben van spelend kleuteronderwijs zou dit mij dan weer behoorlijk tegenstaan. School vertelt je dus eigenlijk dat je geacht wordt je kind een dag per week thuis te houden? En je hoeft je kind niet af te melden? Dus de leerkracht heeft geen flauw idee of een kind of niet op school wordt geacht te zijn?

Niet alle kinderen worden moe van school in groep 1.
Wel even aan juf melden uiteraard. 'Pietje komt morgen niet'. Maar de school zelf bellen hoefde dan niet.

En nee, kind mag ook elke dag komen uiteraard. Maar het hoeft niet, en niemand vind dit raar.
snowgirl1 schreef:
14-02-2020 13:02
Nou dat denk ik niet hoor! Heb een zoontje van 3,5 maar die heeft echt geen interesse in zulke dingen hoor! Spelen met auto's, draken en dino's enz dat is wat hij wil.

Heb ook stage gelopen in groep 3 en daar kennen de meeste kinderen echt nog niet het alfabet, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik heb alleen ervaring met met mijn eigen kind en nog een van een kennis en aangezien ze dit beiden doen, dacht ik eigenlijk dat het vrij normaal was. Mijn dochter is 3 en kent het alfabet in het Nederlands en Engels. Nu ik dit topic zo lees ben ik bang dat ze zich straks echt dood gaat vervelen op school en dat dat voor de nodige problemen gaat zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze het alfabet al kent, wil niet per se zeggren dat ze in alles voorloopt, lijkt me.

Daarbij is er ook nog wel een verschil tussen het alfabet kunnen opzeggen en leren hoe de letters eruit zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 13:18
Ik heb alleen ervaring met met mijn eigen kind en nog een van een kennis en aangezien ze dit beiden doen, dacht ik eigenlijk dat het vrij normaal was. Mijn dochter is 3 en kent het alfabet in het Nederlands en Engels. Nu ik dit topic zo lees ben ik bang dat ze zich straks echt dood gaat vervelen op school en dat dat voor de nodige problemen gaat zorgen.
Mijn dochter kent al letters vanaf twee en ook complete alfabet in NL en engels met 3. Zit op een school waar ze pas in groep 3 beginnen met lezen en schrijven. En ja, dat kon ze al ruim voor die tijd.

Ze heeft zich nooit verveeld.

Het kunnen betekent namelijk niet dat ze ook niets anders meer willen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-02-2020 13:22
Dat ze het alfabet al kent, wil niet per se zeggren dat ze in alles voorloopt, lijkt me.

Daarbij is er ook nog wel een verschil tussen het alfabet kunnen opzeggen en leren hoe de letters eruit zien.
Precies. Het alfabet aanleren kan makkelijk. Net als een liedje. Het is pas interessant als de letters ook herkend worden en er de juiste klank aan gekoppeld kan worden.
Echt bij elke letter de klank kennen met 3 is heel snel. Zoontje van vrienden herkende trouwens ook bijna alle letters voor hij op school zat. Als je vroeg een woord te noemen met die letter viel het echter vaak stil. En nu na een jaar school nog steeds, behalve bij de letters die hij op school heeft gehad. Zegt dus niks.
sprietgras wijzigde dit bericht op 14-02-2020 13:30
0.33% gewijzigd
Susan schreef:
14-02-2020 13:22
Dat ze het alfabet al kent, wil niet per se zeggren dat ze in alles voorloopt, lijkt me.

Daarbij is er ook nog wel een verschil tussen het alfabet kunnen opzeggen en leren hoe de letters eruit zien.
Dat kan ze ook, inclusief klanken.
DeKenau schreef:
14-02-2020 13:24
Mijn dochter kent al letters vanaf twee en ook complete alfabet in NL en engels met 3. Zit op een school waar ze pas in groep 3 beginnen met lezen en schrijven. En ja, dat kon ze al ruim voor die tijd.

Ze heeft zich nooit verveeld.

Het kunnen betekent namelijk niet dat ze ook niets anders meer willen.
Dat snap ik, maar het zorgt in ieder geval thuis al voor de nodige problemen. Ze is liever bezig met leren dan met spelen en op een gegeven moment weet ik ook niet meer wat ik haar nog te doen kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Er is gewoon een programma voor groep 1, dus stellen dat het geen probleem is wanneer je kind veel mist, is niet waar denk ik.
Daarbij: een kind dat keel- en neusamandelen niet meer heeft, zal misschien best wel wat missen in de communicatie met anderen, en misschien zelfs wel een achterstand hebben tov andere kinderen waar het herkennen van klanken betreft. Die amandelen hebben tenslotte zitten etteren en hebben voor problemen gezorgd.
Dit kind is vaker afwezig dan de andere kinderen in de klas, en veel vaker ook, anders benoemt de juf het niet, lijkt me.
Sanan 88 heeft groep 1 teveel gezien als een extraatje, iets dat niet zo nodig is, nog geen leerplicht, dus maakt niet uit dat je veel mist. Dat heeft ze verkeerd opgevat en daar komt ze nu achter.
Ik denk dat het dus zeker belangrijk is om vanaf nu veel minder vaak haar kindthuis te houden, zodat haar kind nu wel lekker mee kan draaien in de klas en meer aansluiting heeft met de andere kinderen.

Maar goed, we zien haar niet meer, dus we zullen nooit weten hoeveel haar kind gemist heeft en wat de verdere nuances zijn in dit verhaal. En dat sterkt me dan wel weer dat ze misschien inderdaad een beetje laks en makkelijk is, en dat de juf haar echt wakker heeft willen schudden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 13:31
Dat snap ik, maar het zorgt in ieder geval thuis al voor de nodige problemen. Ze is liever bezig met leren dan met spelen en op een gegeven moment weet ik ook niet meer wat ik haar nog te doen kan geven.
Eerlijk gezegd geloof ik dat gewoon niet. Er is volgens mij gewoon geen kleuter te vinden die het niet leuk vind om in de zandbak te spelen of met een waterbaan. Ik hoor nooit van juffen dat een kind alleen maar werkjes wil doen.

Hooguit dat kind alleen in de bouwhiek wil en niet in de poppenhoek. Maar helemaal niet willen spelen dat geloof ik gewoon niet.

Dat een kind met ander speelgoed of op een andere manier wil spelen dan de ouders wenselijk vinden dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
14-02-2020 14:06
Eerlijk gezegd geloof ik dat gewoon niet. Er is volgens mij gewoon geen kleuter te vinden die het niet leuk vind om in de zandbak te spelen of met een waterbaan. Ik hoor nooit van juffen dat een kind alleen maar werkjes wil doen.

Hooguit dat kind alleen in de bouwhiek wil en niet in de poppenhoek. Maar helemaal niet willen spelen dat geloof ik gewoon niet.

Dat een kind met ander speelgoed of op een andere manier wil spelen dan de ouders wenselijk vinden dan weer wel.
Ze zullen er vast wel zijn, Laurent Simons zal ook op die leeftijd al wel vooral bezig zijn geweest met leren, maar het is wel zeldzaam, denk ik.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
sugarmiss schreef:
14-02-2020 14:06
Eerlijk gezegd geloof ik dat gewoon niet. Er is volgens mij gewoon geen kleuter te vinden die het niet leuk vind om in de zandbak te spelen of met een waterbaan. Ik hoor nooit van juffen dat een kind alleen maar werkjes wil doen.

Hooguit dat kind alleen in de bouwhiek wil en niet in de poppenhoek. Maar helemaal niet willen spelen dat geloof ik gewoon niet.

Dat een kind met ander speelgoed of op een andere manier wil spelen dan de ouders wenselijk vinden dan weer wel.
Ik zei niet dat ze helemaal niet wil spelen, het duurt alleen nooit lang. Het is 5 a 10 min interessant en dan is ze er klaar mee, ook met nieuw speelgoed.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 13:18
Ik heb alleen ervaring met met mijn eigen kind en nog een van een kennis en aangezien ze dit beiden doen, dacht ik eigenlijk dat het vrij normaal was. Mijn dochter is 3 en kent het alfabet in het Nederlands en Engels. Nu ik dit topic zo lees ben ik bang dat ze zich straks echt dood gaat vervelen op school en dat dat voor de nodige problemen gaat zorgen.
Hoeft niet. Ik heb er twee die allebei cognitief ongeveer op groep 3 niveau aan de kleuters begonnen, waarvan de ene dol was op spelen en de ander liever moeilijke sommen gekregen zou hebben. De eerste heeft zich in iedere klas prima vermaakt en de tweede vond het pas leuker in groep 3 en verder. Zolang ze thuis maar dingen konden leren maakten die paar uurtjes op school niet heel veel uit voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 13:31
Dat snap ik, maar het zorgt in ieder geval thuis al voor de nodige problemen. Ze is liever bezig met leren dan met spelen en op een gegeven moment weet ik ook niet meer wat ik haar nog te doen kan geven.
Dan zou ik kijken naar ander speelgoed. Koop gerust iets dat voor oudere kinderen is, zoals bijvoorbeeld spelletjes, puzzels, of samen op pad. Mijn dochter vond het leuk om onderweg letters te zoeken.
DeKenau schreef:
14-02-2020 13:24
Mijn dochter kent al letters vanaf twee en ook complete alfabet in NL en engels met 3. Zit op een school waar ze pas in groep 3 beginnen met lezen en schrijven. En ja, dat kon ze al ruim voor die tijd.

Ze heeft zich nooit verveeld.

Het kunnen betekent namelijk niet dat ze ook niets anders meer willen.
Ik sta er een beetje dubbel in. Enerzijds ben ik een tegenstander van klassikaal letteronderwijs in de kleuteronderwijs, anderzijds was ik toch wel blij dat mijn school mijn jongste actief leerde lezen in groep 2. Daardoor was er qua interessant werk ineens veel meer mogelijk aan het einde van groep 2 en het begin van groep 3 en ging er een wereld voor hem open. Ik ben dus vooral voor een individuele benadering, maar het wordt wel beetje off topic nu.
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 14:17
Ik zei niet dat ze helemaal niet wil spelen, het duurt alleen nooit lang. Het is 5 a 10 min interessant en dan is ze er klaar mee, ook met nieuw speelgoed.
Mijn jongste heeft nooit met speelgoed gespeeld, alleen heel sporadisch met lego. Het is gewoon geen speelgoed-kind. Ik maak hem wel blij met bordspelen, buiten dingen doen, fietstochten maken en ploggen. Voor zijn verjaardag geef ik nu mineralen en kaartjes voor voorstellingen.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
14-02-2020 13:28
Precies. Het alfabet aanleren kan makkelijk. Net als een liedje. Het is pas interessant als de letters ook herkend worden en er de juiste klank aan gekoppeld kan worden.
Echt bij elke letter de klank kennen met 3 is heel snel. Zoontje van vrienden herkende trouwens ook bijna alle letters voor hij op school zat. Als je vroeg een woord te noemen met die letter viel het echter vaak stil. En nu na een jaar school nog steeds, behalve bij de letters die hij op school heeft gehad. Zegt dus niks.
Nou dit kunnen volgens mij de meeste kinderen echt nog niet als ze naar school zijn idd. Opzeggen is heel iets anders
Sodalite schreef:
14-02-2020 10:46
Natuurlijk zijn er dingen veranderd. Mijn zoontje die in groep 1 zit krijgt Engels, moet leren plannen, krijgen het alfabet, worden getoetst op schrijven, rekenen etc. Vind het echt absurd dat ze al zoveel moeten.
Arme kinderen
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
14-02-2020 12:22
Rekenen bij kleuters zijn geen sommen. Dingen als evenveel, weinig, veel, groter, kleiner, sorteren zijn allemaal rekenen. Vormen herkennen en benoemen, al die dingen worden geoefend met ontwikkelingsmateriaal. Juf legt een spel uit vervolgens spelen alle kinderen met dat spel. Zij hebben niet het gevoel dat ze aan het rekenen zijn maar aan het spelen.

Mijn 4-jarige zou hier dus echt dóódongelukkig van geworden zijn! Dan kan jij het wel ‘spelen’ vinden maar zo had zij het echt niet omschreven. Voor haar was spelen op de grond liggen met blokken en speelgoed, bewegen en klauteren. Zij vond puzzelen of memory al verschrikkelijk want dan moest ze stilzitten.

En er zijn veel meer kleuters zoals haar. Wetenschappelijk onderzoek toont ook aan dat het echt niets toevoegt.

Gelukkig zijn er ook scholen die zich helemaal niet bezighouden met dit soort vormen van leren tot het kind daar echt klaar voor is. Alleen bij kwetsbare groepen met (taal)achterstanden moet je m.i. tijdig gaten opvullen.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 13:31
Dat snap ik, maar het zorgt in ieder geval thuis al voor de nodige problemen. Ze is liever bezig met leren dan met spelen en op een gegeven moment weet ik ook niet meer wat ik haar nog te doen kan geven.

Dan breng jij je kind toch gewoon naar zo’n prestatieschool waar ze in groep 1 al echt gaan leren en toetsen? Jij hebt geen probleem hoor, heel veel scholen zijn zo. De school van TO bijvoorbeeld. Die doen schijnbaar ook hele belangwekkende dingen met de kleuters.

Wij moesten zoeken met een lantaarntje om een school te vinden waar ons kind gewoon mocht spelen.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
14-02-2020 14:17
Ik zei niet dat ze helemaal niet wil spelen, het duurt alleen nooit lang. Het is 5 a 10 min interessant en dan is ze er klaar mee, ook met nieuw speelgoed.

Ga met d’r naar buiten. Kinderen die het alfabet kennen plus klanken die hebben dus ouders dit actief zijn gaan aanbieden. In mijn ervaring zijn dit ouders die denken dat dit hun kind helpt ofzo. Onderzoek wijst uit dat kinderen in een ‘rijke’ thuisomgeving als vanzelf alles vanzelf overnemen zonder dat je ooit een getal of letter actief hoeft aan te bieden. Alles wat je eerder aanbiedt voegt nauwelijks wat toe, dat wil zeggen dat een kind dat met 5 kan lezen niet eerder een vwo advies zal krijgen dan een kind dat met 7 leert lezen.

Ik zou je eigen spel/vermaakaanbod nog eens goed onder de loep nemen voordat je je kind helemaal de cognitieve hoek in duwt omdat ze dat zogenaamd leuker zou vinden, je mist dan namelijk een hoop andere, motorische ontwikkeling die je kind dus níet meer inhaalt als het ouder is! Het schijnt dat veel 4 jarigen geen koprol meer kunnen tegenwoordig en ik zie hier in het bos de meeste meisjes met roze mailotjes aan die niet vies mogen worden.
Dan ontneem je je kinderen echt essentiële ontwikkeling, niet als ze pas met 7 ipv 5 lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven