Kraamverzorgsters pikken het niet meer!

08-02-2020 22:28 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.

Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.

Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
nessemeisje schreef:
15-02-2020 11:31
Ja hoor, met griep naar een baby. Als je echt griep hebt kun je amper je bed uitkomen. Alleen verwarren veel mensen een koutje/snot/hoofdpijn met griep/
Wie heeft het over griep?

En ik zit hier geen grapje te maken. Ziekmelden is echt bij een organisatie een dikke vette NO-GO.
Mondkapje, paracetamol en gaan! Punt.
Belladonna- schreef:
15-02-2020 11:41

En ik zit hier geen grapje te maken. Ziekmelden is echt bij een organisatie een dikke vette NO-GO.
Jij hebt het over griep: " Je afmelden met de griep is ondenkbaar."
En je begint ongeloofwaardig te worden. Met (echte, dus niet een verkoudheidje) griep kan niemand werken.
Belladonna- schreef:
15-02-2020 11:41

Maar jij werkt toch niet voor een organisatie??

En ik heb echt nog nooit een KV met mondkapje gezien.. het lijkt mij dat de meeste gezinnen liever helemaal 'geen' kraamzorg krijgen, dan dat ze een zieke KV met mondkapje op hebben rondlopen..
Merys schreef:
15-02-2020 11:39
Ik vraag me ook af wáár je precies je lijf mee vernaggeld trouwens? Niets zwaarder als een gewoon huishouden lijkt mij?
Ja ik snap als je ons vak zo ziet dat je dat niet begrijpt.
Want huishouden is maar een onderdeel. Wat we vooral veel doen is begeleiding op bed. Tillen, verzorgen op bed, borstvoedingsbegeleiding op bed. En reken er maar niet op dat die bedden op arbo technisch verantwoorde hoogte staan want klossen zijn er met al die boxsprings niet meer bij tegenwoordig en bovendien kraam ik in werkelijk elke omstandigheid en is er vaak gewoonweg geen geld voor een bed en dus spring ik bij ze op het matras op de grond.
De partus begeleiding waar ik als doula fungeer bij vroegtijdige inzet kan tot wel 10 uur oplopen en dan wordt er aan alle kanten aan je getrokken en gedaan. Een mevrouw na een sectio moet je wassen op bed, tegenwoordig komen ze al na 2 dagen thuis. Ook heel zware vrouwen moet je draaien en verschonen. En baby'tjes moet je wassen en verschonen en vaak zijn er geen commodes en zit je op bed. Dit zijn belastende bewegingen als je die de hele dag maakt, dag in dag uit. Los nog van het huishouden (ik zuig thuis niet 2 x per dag, maak het grote bed niet in mijn eentje op elke dag etc etc)
Op mijn werk komt alles op mijn schouders en als je baddert (onder je macht) en verzorgt (onder je macht) en wassen ophangt (boven je macht) en dat hele dagen door, dan voel je dat op den duur echt wel. Vooral borstvoedingsbegeleiding is berucht. Je staat uren voorovergebogen bij zo'n vrouw en daar gaan je rug en schouders van aan gort.
Er zijn helaas geen arbo regels hieromtrent. Dus we raken echt veel sneller versleten dan in een ziekenhuis.
Pindakaasjes schreef:
15-02-2020 11:47
Maar jij werkt toch niet voor een organisatie??

En ik heb echt nog nooit een KV met mondkapje gezien.. het lijkt mij dat de meeste gezinnen liever helemaal 'geen' kraamzorg krijgen, dan dat ze een zieke KV met mondkapje op hebben rondlopen..
Precies. Die stuur je dus weg, net als het verkouden bezoek.
nessemeisje schreef:
15-02-2020 11:46
Jij hebt het over griep: " Je afmelden met de griep is ondenkbaar."
En je begint ongeloofwaardig te worden. Met (echte, dus niet een verkoudheidje) griep kan niemand werken.
Maar wat is je punt nou precies? Wil je me op inconsistenties pakken, mij ongeloofwaardig of als leugenaar wegzetten? Met welk doel dan precies? Wat heb jij er mee te winnen? Je hoeft hier niet te lezen of te posten he?

Prima dat je met een echte influenza niet kan werken, snap ik ook wel, maar wij worden wel degelijk gewoon gedwongen, en als je echt twee poten breekt word je tot in den treure door sommige regio coaches gebeld of je toch heel misschien dat ene gezinnetje daar en daar over kan nemen want...blablabla.
Echt hoor, de uitval in kraamland is niet voor niets zo hoog. Er zijn intense tekorten en wij werken ons letterlijk kapot soms.
Maar je hoeft me niet te geloven hoor.
Met koortslippen moeten we ook werken. Ook met mondkapje. Er wordt wel degelijk met mondkapjes gewerkt.
Dat jullie het niet gezien hebben zegt niks over of het niet gebeurd natuurlijk.

Ik ben inderdaad zelfstandige en god verhoede het maar als ik eens echt ziek ben, dan moet ik zelf, zoals ik al eerder typte in dit topic, een vervangster regelen via de zzp-pool waar ik in zit. Maar aangezien bij iedereen hier het water aan de lippen staat heb je vaak niet veel te willen. Dan moet je soms tegen hoge kosten een bureau bellen. Want nee ik ga met een heftige infectie ziekte natuurlijk niet naar een gezin.

Even afkloppen nu want mij is het goddank nog nooit overkomen.
Houwen zo dus!
Belladonna- schreef:
15-02-2020 11:51
Maar wat is je punt nou precies? Wil je me op inconsistenties pakken, mij ongeloofwaardig of als leugenaar wegzetten? Met welk doel dan precies? Wat heb jij er mee te winnen? Je hoeft hier niet te lezen of te posten he?

Prima dat je met een echte influenza niet kan werken, snap ik ook wel, maar wij worden wel degelijk gewoon gedwongen, en als je echt twee poten breekt word je tot in den treure door sommige regio coaches gebeld of je toch heel misschien dat ene gezinnetje daar en daar over kan nemen want...blablabla.
Echt hoor, de uitval in kraamland is niet voor niets zo hoog. Er zijn intense tekorten en wij werken ons letterlijk kapot soms.
Maar je hoeft me niet te geloven hoor.
Dat treft. Ik geloof je ook niet. Je bent op zijn minst ontzettend aan het overdrijven. En wat ik er mee te winnen heb? Dat is een malle vraag. Ik ben forummer hier en als ik bullshit zie, reageer ik daar op. Bij deze dus.
Kom op Bella, de partus begeleiding is aan de verloskundige, niet aan de kraamverzorgster. Er 10 uur bij gaan zitten is dan jouw afspraak met je klant, maar verre van noodzakelijk.
Sorry, maar ik ben zelf 3x thuis bevallen en heb daarnaast ook iets te veel familieleden en bekenden in deze tak werken om jouw verhalen als dagelijkse realiteit aan te nemen.
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 12:04
0.28% gewijzigd
pop1980 schreef:
15-02-2020 09:22
Bella Donna, ik vind dat er nogal negatief gereageerd wordt op jouw uitleg. Je probeert begrip te kweken door uit te leggen, maar stuit op ‘nu weten we het wel’.

Ik vind het mooi om te lezen hoeveel liefde je hebt voor je vak. En ik hoop dat er nog genoeg mensen die komen die ook deze liefde voor de kraamzorg voelen!

Maar een roeping moeten we het niet noemen. Het is werk, waar je je geld mee verdient. Met roeping krijg je de bijklank dat iemand voor dit werk leeft, dat alleen de werkzaamheden genoeg voldoening geven en dat je er zo van houdt dat je niet mag klagen over alle lastige randvoorwaarden, want het is je ROEPING!
Het is geen roeping, het is werk. Maar je kiest ervoor om bij de mensen thuis voor moeders en baby’s te gaan zorgen, het is zo’n specifiek beroep. Anders kun je vast wel ergens een baan als secretaresse of iets dergelijks vinden.

Dus ja, het zal soms vast zwaar zijn, maar dat betekent nog niet dat mensen die een appende kv de hele dag op hun bank hebben zitten dan maar prettig moeten vinden. Omdat er schijnbaar zoveel achter de schermen gaande is. Mensen ergeren zich ook aan horecapersoneel dat lekker zit te kletsen of winkelmedewerkers die op hun telefoon zitten. In bepaalde beroepen moet je nou eenmaal een actieve houding hebben. Niet bij de een thuis gaan zitten uitrusten van de ander.

Maar ja, misschien houden sommigen er gewoon niet van een vreemde in huis te hebben, zoals mijn moeder die het 4x afschuwelijk vond en er achteraf helemaal geen kv had moeten nemen, maar dacht dat dat moest. Daar kan zo’n kv dan inderdaad weinig aan doen. En dan helpt het niet als je hebt geleerd beleg altijd na 2 dagen weg te gooien en dus de hele tijd ongevraagd allerlei etenswaren in de vuilnisbak flikkert, haha! Dat verhaal begint ze nu 40 jaar later nog steeds over!
Pindakaasjes schreef:
15-02-2020 12:03
Kom op Bella, de partus begeleiding is aan de verloskundige, niet aan de kraamverzorgster. Er 10 uur bij gaan zitten is dan jouw afspraak met je klant, maar verre van noodzakelijk.
Sorry, maar ik ben zelf 3x thuis bevallen en heb daarnaast ook iets te veel familieleden en bekenden in deze tak werken om jouw verhalen als dagelijkse realiteit aan te nemen.
Ja toch is jouw ervaring niet perse representatief en bevallingen laten zich niet plannen. Ik werk met verloskundige die in sommige gevallen aan vroegtijdige partus ondersteuning doen en dan ben je er al met een cm of 4. Dat kan lang duren hoor dan!
Ik zeg niet dat dit dagelijkse realiteit is maar wel dat dit gebeurt. En na de partus gaat de verloskundige naar huis maar doe ik de opstart na het 'gouden uur'
Ik ben maar zo nog 2-3 uur na de partus nog aanwezig EN vervolgens 's morgens weer.
Dat is wel hoe het gaat, ook al was jouw ervaring anders.
Iedereen heeft altijd andere ervaringen maar het is mijn werk dus ik mag onderhand wel zeggen dat ik echt weet hoe het er aan toe gaat.
Bovenstaande antwoord is ook hoe het in mijn omgeving aan toe gaat. Kraam wel erbij maar niet vroeten.
Ja, maar als jouw aanpak een uitzondering is en in dit topic bespreken mensen hun ervaringen met reguliere kraamzorg, dan is het wel raar dat je zo uit je pan gaat.

Mensen praten hier over hun ervaringen. Daar is ook geen woord Chinees aan.
Sophiever schreef:
15-02-2020 12:21
Bovenstaande antwoord is ook hoe het in mijn omgeving aan toe gaat. Kraam wel erbij maar niet vroeten.

Wat is vroeten ??
Wat ons vak ook 'zwaar' maakt is dat wij altijd alleen werken. We hebben dan wel de verloskundige om te kunnen overleggen maar in de praktijk wil die echt niet gebeld worden tenzij echt niet anders kan. Dus dan sta je daar in een gezin waar werkelijk alles mis is en je na 3 dagen leeggezogen bent en dan moet je er nog 5 of 8 als je pech hebt. En dan heb je niemand om even aan te kunnen klagen. Niemand die het even van je overneemt of met je wil sparren. Dat maakt het best wel eenzaam soms.
En je bent kwetsbaar. Je werkt soms in behoorlijk onveilige en erbarmelijke omstandigheden. Dan moet je behoorlijk sterk in je schoenen staan. Plus dat wij ook werken met de meld code. En dat gesprek dus aan moeten gaan met de ouders. Vaak alleen. Dat kan behoorlijk heftig er aan toe gaan.
En dan zijn we wellicht maar 'niveau 3 '(ikzelf ben niveau 5 maar werk wel op niveau 3) we hebben wel een heel omvangrijk takenpakket wat echt niet enkel bestaat uit billen vegen. Al lijkt het voor sommigen nu wel zo. Ik vind het toch echt noodzakelijk gezien zoveel onwetendheid om dit hier even te benadrukken. Want het maakt de waardering in mijn vak er vaak niet beter op. En ik zit daar echt mee.
rumforviva schreef:
15-02-2020 12:23
Ja, maar als jouw aanpak een uitzondering is en in dit topic bespreken mensen hun ervaringen met reguliere kraamzorg, dan is het wel raar dat je zo uit je pan gaat.

Sowieso op deze manier een topic overnemen is raar.
Maar goed, back on topic, nee, ik heb de KV geen extra klusjes gevraagd.
Belladonna- schreef:
15-02-2020 12:40
Wat ons vak ook 'zwaar' maakt is dat wij altijd alleen werken. We hebben dan wel de verloskundige om te kunnen overleggen maar in de praktijk wil die echt niet gebeld worden tenzij echt niet anders kan. Dus dan sta je daar in een gezin waar werkelijk alles mis is en je na 3 dagen leeggezogen bent en dan moet je er nog 5 of 8 als je pech hebt. En dan heb je niemand om even aan te kunnen klagen. Niemand die het even van je overneemt of met je wil sparren. Dat maakt het best wel eenzaam soms.
En je bent kwetsbaar. Je werkt soms in behoorlijk onveilige en erbarmelijke omstandigheden. Dan moet je behoorlijk sterk in je schoenen staan. Plus dat wij ook werken met de meld code. En dat gesprek dus aan moeten gaan met de ouders. Vaak alleen. Dat kan behoorlijk heftig er aan toe gaan.
En dan zijn we wellicht maar 'niveau 3 '(ikzelf ben niveau 5 maar werk wel op niveau 3) we hebben wel een heel omvangrijk takenpakket wat echt niet enkel bestaat uit billen vegen. Al lijkt het voor sommigen nu wel zo. Ik vind het toch echt noodzakelijk gezien zoveel onwetendheid om dit hier even te benadrukken. Want het maakt de waardering in mijn vak er vaak niet beter op. En ik zit daar echt mee.

Je valt ontzettend in herhaling. We weten het nu wel hoe zwaar jij het ervaart.
Pindakaasjes schreef:
15-02-2020 12:24
Wat is vroeten ??
Hetzelfde als vrede en wrede.
rumforviva schreef:
15-02-2020 12:23

Dit zijn een handvol verhalen in een land vol gezinnen die kraamzorg krijgen.
Ik denk eerder dat dit soort verhalen op het internet niet representatief zijn dan mijn verhalen uit eerste hand.
Ik ben geen gezin met zo'n ervaring ik BEN de ervaring (als je begrijpt wat ik bedoel)
We hebben totaal andere belangen.

Ik weet wat er heerst en gezegd wordt op internet en ik wil dus een beetje die andere kant belichten.
Het leven is niet zwart wit
Er zullen negatieve ervaringen zijn en niet elke KV is perse goed in haar vak, het blijft mensenwerk en soms mis je ook niet die klik met iemand maar oha mogen mensen best iets meer respect hebben voor die mevrouw die in het weekend, met sinterklaas, de paasdagen, oud en nieuw, haar eigen verjaardag, haar kinds verjaardag and so on, er wel maar gewoon altijd is. En dan ligt die was er nog een dagje langer. So what. Het merendeel van de tijd werken de meeste kraamverzorgster zich een slag in de rondte. Dat is namelijk de waarheid. Op die paar uitzonderingen na dan. Maar laten we elkaar niet gek maken met al die indianenverhalen. Kraamzorg is een prachtig en ook heel belangrijk vak. Wees iets meer blij en dankbaar dat het in een land als de onze bestaat want het redt letterlijk levens in sommige gevallen.
Onze hele geboortezorg is uniek te noemen en dat mag gewoon ook wel eens gezegd worden.
anoniem_394873 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 12:47
0.06% gewijzigd
Belladonna- schreef:
15-02-2020 12:40
Hoho, je verdraait mijn woorden. Ik heb nergens gezegd “maar” niveau 3, wel dat die schaal daarbij passend is.
Ongelofelijk doordrammen zorgt er alleen maar voor dat niemand meer luistert.
Belladonna- schreef:
15-02-2020 12:45
Dit zijn een handvol verhalen in een land vol gezinnen die kraamzorg krijgen.
Ik denk eerder dat dit soort verhalen op het internet niet representatief zijn dan mijn verhalen uit eerste hand.
Ik ben geen gezin met zo'n ervaring ik BEN de ervaring (als je begrijpt wat ik bedoel)
We hebben totaal andere belangen.

Ik weet wat er heerst en gezegd wordt op internet en ik wil dus een beetje die andere kant belichten.
Het leven is niet zwart wit
Er zullen negatieve ervaringen zijn en niet elke KV is perse goed in haar vak, het blijft mensenwerk en soms mis je ook niet die klik met iemand maar oha mogen mensen best iets meer respect hebben voor die mevrouw die in het weekend, met sinterklaas, de paasdagen, oud en nieuw, haar eigen verjaardag, haar kinds verjaardag and so on, er wel maar gewoon altijd is. En dan ligt die was er nog een dagje langer. So what. Het merendeel van de tijd werken de meeste kraamverzorgster zich een slag in de rondte. Dat is namelijk de waarheid. Op die paar uitzonderingen na dan. Maar laten we elkaar niet gek maken met al die indianenverhalen. Kraamzorg is een prachtig en ook heel belangrijk vak. Wees iets meer blij en dankbaar dat het in een land als de onze bestaat want het redt letterlijk levens in sommige gevallen.
Onze hele geboortezorg is uniek te noemen en dat mag gewoon ook wel eens gezegd worden.
Op het internet, maar onder vriendinnen hoor ik ook genoeg verhalen hoor. Dat is geen wetenschappelijke steekproef nee, maar omdat het mensenwerk is, is de kans dat je iemand treft waar je het niet mee kunt vinden wel groot. En dat is dan wel vervelend in je huis als je vers bevallen bent.

Nogmaals mensen delen hier ervaringen, ze maken geen beroepsgroep zwart, ze vertellen gewoon hun eigen ervaring. Of die nu terecht is of niet. En daar mag je ook “respect” voor hebben. Nederlandse kraamzorg is echt niet het beste op aarde hoor, in andere landen redden mensen zich ook prima.
Daar is geen kraamzorg.

Maar goed, ik laat het hier nu bij.

Fijn weekend. Ik sta op wacht dus wellicht er vandaag nog op uit <3
rumforviva schreef:
15-02-2020 12:45
Hetzelfde als vrede en wrede.

Snap ik :-D
Maar ik vind dat 'vroeten' en 'vroedvrouw' echt vreselijke benamingen!
Klinkt toch als 'wroeten'..
Pindakaasjes schreef:
15-02-2020 12:24
Wat is vroeten ??
Vroedten met auto correct. :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven