Evil stepmother van een puber

donderdag 20 februari 2020 om 11:12
Weer een puber topic.
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
zaterdag 22 februari 2020 om 11:37
Nee, Nutmeg wil alleen dat het kind dat ene weekend in twee weken heel leuk tegen háár doet.
Zij is tenslotte het nieuwe vriendinnetje van papa, superbelangrijk dus.
zaterdag 22 februari 2020 om 12:33
Dat arme kind! Ze zendt zoveel signalen uit: het gaat niet goed met me, help me! En daar wordt niets mee gedaan.
Als jullie het te lastig vinden, is het dan een idee om contact op te nemen met een ouder/kind adviseur of zoiets? Nu kun je nog veel bereiken, over een jaartje komt zij er niet meer zo makkelijk uit.
Zoek hulp voor haar en jullie!
Als jullie het te lastig vinden, is het dan een idee om contact op te nemen met een ouder/kind adviseur of zoiets? Nu kun je nog veel bereiken, over een jaartje komt zij er niet meer zo makkelijk uit.
Zoek hulp voor haar en jullie!
zaterdag 22 februari 2020 om 14:58
Het is zo moeilijk om grenzen aan te geven als je bang bent je kind kwijt te raken, je wil zeker als gescheiden deeltijdvader dat je kind je leuk vind. Heel begrijpelijk. Maar dit meisje zoekt naar de grens, vraagt letterlijk naar een grens en klaagt dat er geen grens is. Hoewel zij dat nog niet goed kan verwoorden is het niet krijgen van een grens een onveilig gevoel voor een kind, ze zoekt houvast, voorspelbaarheid. Dat moet haar vader haar geven!
En wat er denk ik ook meespeelt, is dat hij zich er blijkbaar bij voorbaat bij neerlegt dat zijn ex geen extra tijd met haar zal toestaan, dus hij probeert het geeneens. Laat dat ook even binnenkomen, je vader probeert het geeneens, hij geeft haar bij voorbaat op. Ik zeg niet dat het zo is, maar zij kan dat heel goed zo zien.
Voor zover ik het kan zien, ligt er een flinke berg werk voor haar vader.
En wat er denk ik ook meespeelt, is dat hij zich er blijkbaar bij voorbaat bij neerlegt dat zijn ex geen extra tijd met haar zal toestaan, dus hij probeert het geeneens. Laat dat ook even binnenkomen, je vader probeert het geeneens, hij geeft haar bij voorbaat op. Ik zeg niet dat het zo is, maar zij kan dat heel goed zo zien.
Voor zover ik het kan zien, ligt er een flinke berg werk voor haar vader.

zaterdag 22 februari 2020 om 18:19
Eens.consuelabananahammok schreef: ↑20-02-2020 11:50Ik zou zeker hele duidelijke grenzen stellen.
Een 11 jarige snotaap die zo brutaal is kan maar beter nu flink teruggefloten worden, want over een paar jaar zit zij op de tafel en jullie eronder.
Ik vind dit overigens niet perse pubergedrag.
Puberteit staat niet gelijk aan mensen schofferen en rotopmerkingen naar mensen slingeren.
In mijn eerste reactie ging ik uit van pubergedrag, maar als ik dan verder lees dan zie ik dat het gewoon hondsbrutaal gedrag is van een meisje dat de boel te ver probeert op te rekken, een meisje dat misbruik maakt van de situatie en de softheid van haar vader. Vader hoeft zich niet schuldig te voelen als hij hier zijn grenzen stelt. Ik denk dat dat juist precies is wat dit meisje nodig heeft.
zondag 23 februari 2020 om 06:38
permis schreef: ↑21-02-2020 09:14Boehoe, arme jij.
Ben je zelf soms elf?
Je wilt kennelijk meedoen als een soort ouder.
Dat gaat nooit gebeuren, kind zal eeuwig haar eigen ouders prefereren en jij houdt duidelijk niet oprecht van haar. Want dan kunnen dit soort dingen je niks schelen. Dan bekijk je een meisje van elf met oprechte liefde en ontroering.
Overigens eigen kinderen bedanken mij nooit voor een uitje, die weten niet wie wat betaalt, hoe afstandelijk wil je het hebben?
Jij wilt erkenning en vrolijke liefde van haar, als stiefmoeder, anders is het piepen.
Maar bij het minste of geringste val je haar als een baksteen af op een forum, en klaag je over hoe kut het voor jou is- werkelijk het tegenovergestelde van een liefhebbende stiefmoeder.
Dat kind is niet gek hoor. Die heeft jou al lang door.

zondag 23 februari 2020 om 07:37
+1
zondag 23 februari 2020 om 07:46
Geen ervaring als stiefmoeder. Maar wat ik wel vind is dat de papa meer actie zou moeten ondernemen. Jammer dat de moeder van het meisje nog steeds niet wil samenwerken. Hier zou vader meer op zijn strepen moeten gaan staan.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je er misschien niet op zit te wachten dat ze meer bij jullie komt wonen. Door haar gedrag. Al zou het wellicht wel wat oplossen voor stiefdochter.
Veel sterkte en wijze besluiten
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je er misschien niet op zit te wachten dat ze meer bij jullie komt wonen. Door haar gedrag. Al zou het wellicht wel wat oplossen voor stiefdochter.
Veel sterkte en wijze besluiten

zondag 23 februari 2020 om 08:33
Maar dat gedrag heeft een oorzaak, en die oorzaak moet worden aangepakt. Een kind wordt niet zomaar ineens hondsbrutaal en onhandelbaar. Als je alleen het gedrag met strenge regels wilt inperken en niet het probleem erachter ziet, breng je het kind alleen maar verder in de vernieling.MevrKakel schreef: ↑22-02-2020 18:19Eens.
In mijn eerste reactie ging ik uit van pubergedrag, maar als ik dan verder lees dan zie ik dat het gewoon hondsbrutaal gedrag is van een meisje dat de boel te ver probeert op te rekken, een meisje dat misbruik maakt van de situatie en de softheid van haar vader. Vader hoeft zich niet schuldig te voelen als hij hier zijn grenzen stelt. Ik denk dat dat juist precies is wat dit meisje nodig heeft.
Grenzen heeft ze uiteraard nodig, maar die moeten vanuit liefde gesteld worden.

maandag 24 februari 2020 om 10:37
We hebben er dit weekend veel over gepraat, mijn vriend en ik. Ik heb hem verteld dat er actie ondernomen moet worden omdat ik o.a. naar aanleiding van dit topic inmiddels wel inzie dat het niet alleen pubergedrag is maar ook afzetten tegen de situatie thuis. Heb vriend verteld dat hij ook meer ruggegraat moet gaan tonen naar de moeder toe, maar ook dat we duidelijke regels en grenzen thuis gaan opstellen waar iedereen (ook hij en ik) zich aan heeft te houden. Het meisje heeft tenslotte geen enkel goed voorbeeld in haar omgeving en ik neem het haar niet kwalijk dat ze niet word opgevoed. Mijn voorstel om een professional in te schakelen werd meteen van tafel gewezen, maar ga misschien wel zelf iemand inschakelen waar ik zelf mee kan praten. Alleen idd, waar vind je een goed en betrouwbaar iemand waar je ook echt iets aan hebt?
Komend weekend gaan we met haar om de tafel. Ik heb alleen wel tegen mijn vriend gezegd dat alles ook afhangt van zijn houding naar haar, naar mij en naar haar moeder. En dat we allemaal water bij de wijn zullen moeten doen om het leven leuk te houden voor haar, maar ook voor de rest.
Komend weekend gaan we met haar om de tafel. Ik heb alleen wel tegen mijn vriend gezegd dat alles ook afhangt van zijn houding naar haar, naar mij en naar haar moeder. En dat we allemaal water bij de wijn zullen moeten doen om het leven leuk te houden voor haar, maar ook voor de rest.

maandag 24 februari 2020 om 10:44
Nee als dit nog erger wordt dan trek ik het inderdaad niet, daarom trek ik nu aan de bel. Er is een reden dat ik geen eigen kinderen heb en ik heb eerlijk gezegd ook erg getwijfeld of samenwonen wel zou gaan werken tussen mijn vriend en mij. Maar zoals gezegd, toen ik haar leerde kennen ging alles supergoed tussen ons en was er daarom geen reden tot twijfel. Nu vraag ik me vaak af wat ik me op de hals heb gehaald.
En als we er niet uit komen en het blijft elk weekend strijd dan heb ik al tegen mijn vriend gezegd dat het beter is als zij ergens anders gaan wonen. Dat was natuurlijk niet wat hij wilde horen en maar ik hoopte dat dit hem wakker zou schudden.
maandag 24 februari 2020 om 10:51
Dit....Astromeria schreef: ↑23-02-2020 08:33Maar dat gedrag heeft een oorzaak, en die oorzaak moet worden aangepakt. Een kind wordt niet zomaar ineens hondsbrutaal en onhandelbaar. Als je alleen het gedrag met strenge regels wilt inperken en niet het probleem erachter ziet, breng je het kind alleen maar verder in de vernieling.
Grenzen heeft ze uiteraard nodig, maar die moeten vanuit liefde gesteld worden.
Ze is nog maar een kind hè....
Vergeet dat alsjeblieft niet.
Betrek haar op een serieuze manier in dat gesprek.
Misschien komt er dan wel veel meer los, (kan ook nog een tijdje duren)
want dan voelt ze zich serieus genomen.
Succes.

maandag 24 februari 2020 om 10:54
Dit soort reacties kan ik ook echt wat meepermis schreef: ↑21-02-2020 09:14Boehoe, arme jij.
Ben je zelf soms elf?
Je wilt kennelijk meedoen als een soort ouder.
Dat gaat nooit gebeuren, kind zal eeuwig haar eigen ouders prefereren en jij houdt duidelijk niet oprecht van haar. Want dan kunnen dit soort dingen je niks schelen. Dan bekijk je een meisje van elf met oprechte liefde en ontroering.
Overigens eigen kinderen bedanken mij nooit voor een uitje, die weten niet wie wat betaalt, hoe afstandelijk wil je het hebben?
Jij wilt erkenning en vrolijke liefde van haar, als stiefmoeder, anders is het piepen.
Maar bij het minste of geringste val je haar als een baksteen af op een forum, en klaag je over hoe kut het voor jou is- werkelijk het tegenovergestelde van een liefhebbende stiefmoeder.
Dat kind is niet gek hoor. Die heeft jou al lang door.

Ik wil helemaal geen erkenning en liefde van haar, ze houdt niet van mij (haar woorden).
Jij vindt het blijkbaar normaal als een kind van 11 de gvd's en k.u.t.'s uit tegen een bejaarde vrouw, maar ik vind zulk gedrag onacceptabel. Daarnaast word ik er toch ook op aangekeken als zij zich zo gedraagt waar anderen bij zijn en eerlijk gezegd schaam ik me dood als er weer zoiets voorvalt (bv op een feestje oid).
En liefhebbende stiefmoeder ben ik zeker niet, ik ben zowiezo niemands moeder. Het kind heeft al een moeder en daar heeft ze het al moeilijk genoeg mee.

maandag 24 februari 2020 om 11:04
Vader wordt soms wel boos als hij het ziet maar ze doet het ook vaak waar hij niet bij is. En dan zeg ik er ook meteen wat van, maar meestal krijg ik dan de reactie: "ik hoef niet naar jou te luisteren" . Vader was altijd van mening dat dit normaal pubergedrag is.justagirly schreef: ↑24-02-2020 10:56Met zulk gedrag stuur je haar toch direct de kamer uit en even hartig woordje spreken op de gang.... of vader zou dat moeten doen , is hij er niet dan ben jij toch degene die die grenzen moet stellen
anoniem_6390b2a6a4d34 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 11:04
Reden: spelfoutje
Reden: spelfoutje
0.28% gewijzigd

maandag 24 februari 2020 om 11:12
Op zich is dat ook normaal pubergedrag. Ze zal de eerste puber niet zijn die dat zegt.
Ik zou haar eerder niet meer meenemen naar feestjes voorlopig, blijft ze maar lekker met vader thuis.
Ook denk ik dat het plan wat er nu ligt niet gaat beklijven. Heb je werkelijk de illusie dat je in 4 dagen per maand iets kunt veranderen?

maandag 24 februari 2020 om 11:24
Nee, dat is dus ook de mening van mijn vriend. Maar daarom hoef ik nog niet te accepteren dat wij om het weekend met een rotsfeer in huis zitten als zij even haar zin niet krijgt.Merys schreef: ↑24-02-2020 11:12Op zich is dat ook normaal pubergedrag. Ze zal de eerste puber niet zijn die dat zegt.
Ik zou haar eerder niet meer meenemen naar feestjes voorlopig, blijft ze maar lekker met vader thuis.
Ook denk ik dat het plan wat er nu ligt niet gaat beklijven. Heb je werkelijk de illusie dat je in 4 dagen per maand iets kunt veranderen?

maandag 24 februari 2020 om 11:29
Ik denk dat je haar met die houding alleen nog maar verder van je vervreemd. Er is meer aan de hand dan alleen pubergedrag denk ik en dat ga je op deze manier niet oplossen.
maandag 24 februari 2020 om 11:39
Dan laat je het wat meer los, gaat ze maar op eigen kamer zitten als ze te ver gaat en verder moet jij je er minder van aantrekken.
En consequenties geven aan haar gedrag, grote mond of hondsbrutaal = niet meer mee naar een feestje bijv.

maandag 24 februari 2020 om 12:39
Ik ben ook stiefmoeder geweest 15 jaar lang. Een hele tijd geleden. Gelukkig was dat een heel lief kind (goede opvoeding van de moeder want mijn ex, de vader, bakte er ook niks van) en dan is het al moeilijk genoeg om een kind van een ander in huis te hebben. Ik zou het nooit getrokken hebben als ik om het weekend weer met spanning en bibbers had moeten afwachten hoe ongezellig het nu weer zou worden.
Je kan wel zeggen het zijn maar 4 dagen in een maand maar als je ergens tegenop ziet, dan lijkt het of het iedere dag het weekend weer is wanneer kind komt. Je zit er altijd maar tegenaan te hikken, zeg maar, dus doordeweeks heb je er ook last van.
Van vader hoef je echt niks te verwachten. Die gaat niet ineens zijn grenzen stellen.
Ik geloof dat ik een gesprek zou eisen de andere opvoeders op erachter te komen wat er speelt. Ze zal thuis toch niet ineens het lieverdje zijn?
Als ze dat niet willen zou ik dreigen met een instantie in te schakelen zodat zij kunnen uitzoeken wat er aan de hand is met dat meisje. Misschien schrikken ze daarvan.
Je gaat dit niet nog jaren trekken dus er moet iets gebeuren. Mocht niemand zin hebben om daar in mee te gaan, zou ik lekker gaan latten. Kies voor jezelf.
Je kan wel zeggen het zijn maar 4 dagen in een maand maar als je ergens tegenop ziet, dan lijkt het of het iedere dag het weekend weer is wanneer kind komt. Je zit er altijd maar tegenaan te hikken, zeg maar, dus doordeweeks heb je er ook last van.
Van vader hoef je echt niks te verwachten. Die gaat niet ineens zijn grenzen stellen.
Ik geloof dat ik een gesprek zou eisen de andere opvoeders op erachter te komen wat er speelt. Ze zal thuis toch niet ineens het lieverdje zijn?
Als ze dat niet willen zou ik dreigen met een instantie in te schakelen zodat zij kunnen uitzoeken wat er aan de hand is met dat meisje. Misschien schrikken ze daarvan.
Je gaat dit niet nog jaren trekken dus er moet iets gebeuren. Mocht niemand zin hebben om daar in mee te gaan, zou ik lekker gaan latten. Kies voor jezelf.
maandag 24 februari 2020 om 12:46
Het lijkt me vrij duidelijk wat er speelt.salinarosseno schreef: ↑24-02-2020 12:39
Ik geloof dat ik een gesprek zou eisen de andere opvoeders op erachter te komen wat er speelt.
Thuis bij moeders is er een man met een rits kinderen waar ze niet om gevraagd heeft en bij vader zit een stiefmoeder die haar niet trekt.
Wat zal het meisje zich ongelukkig en ongewenst voelen zeg.
maandag 24 februari 2020 om 12:53
Dat is natuurlijk niet waar. Er zijn heel veel redenen waarom een gekwetste 11-jarige dit zou zeggen tegen de vriendin van haar vader.
Je bent al in haar leven sinds ze 6 is, hebt heel lang een goede band gehad en ze zegt op andere momenten dat ze je mist als je er niet bij bent. Dat is jullie basis.
Dat jij haar nu uitkotst voelt ze maar al te goed en 1 van de manieren hoe een kind daarmee omgaat is jou pijn doen, voordat je haar pijn doet.
Ik vind je niet als de volwassene reageren in deze situatie. Een volwassene zou deze uitspraak niet zo persoonlijk hebben genomen, maar de pijn eronder hebben gezien. 'Ik word heel verdrietig als je dat zegt, want ik hou wel van jou', zou bijvoorbeeld een reactie kunnen zijn waar ze wat aan heeft.
Je vraagt waar je goede hulp vindt: begin bij de huisarts. Vertel haar wat er speelt en zij heeft goed zicht op de hulpverlening in jouw regio.
dropdrop wijzigde dit bericht op 24-02-2020 13:10
12.21% gewijzigd