Evil stepmother van een puber

donderdag 20 februari 2020 om 11:12
Weer een puber topic.
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
donderdag 20 februari 2020 om 17:44
Dit ja. Bedankte jij je ouders voor vakanties, nutmeg?Yasmin1974 schreef: ↑20-02-2020 17:26Persoonlijk vind ik het volkomen logisch dat ouders of in dit geval ouders en/of stiefouders de uitjes betalen Ik denk niet dat ik ooit tegen mijn ouders dank je wel hebt gezegd over een uitje. Ik denk dat ze het ook heel raar zullen vinden als ik ze had bedankt voor iets wat eigenlijk gewoon vanzelfsprekend is.
Ik snap dat je niet haar ouder bent, maar helaas is dat het stiefouderschap, dat je qua dat soort dingen wél gelijk gesteld wordt door kinderen. En qua inspraak in de opvoeding niet.

donderdag 20 februari 2020 om 18:48
Juist.Yasmin1974 schreef: ↑20-02-2020 17:26Persoonlijk vind ik het volkomen logisch dat ouders of in dit geval ouders en/of stiefouders de uitjes betalen Ik denk niet dat ik ooit tegen mijn ouders dank je wel hebt gezegd over een uitje. Ik denk dat ze het ook heel raar zullen vinden als ik ze had bedankt voor iets wat eigenlijk gewoon vanzelfsprekend is. Kinderen horen helemaal niet op de hoogte te zijn van de fianciele situatie van ouders of stiefouders. Ik neem mijn nichtjes ook wel eens mee en nu ze ouder zijn bedanken ze me soms als ik het eten betaal als we uit eten zijn geweest, maar vroeger toen ze jonger waren eigenlijk nooit en ik heb daar nog nooit een punt van gemaakt. Ik heb die dankbaarheid niet nodig om te weten dat ze de genomen moeite waarderen, want dat ze dat doen merk ik aan andere dingen. Die dankbaarheid voor het financieel bijspringen mag je vooral van je vriend verwachten , die het niet kan betalen en niet van een 11 jarig kind.
En dat hij dik kinderalimentatie betaalt is ook logisch, hij heeft geen zorg en veramtwoordelijkheid. Als je de zorg uitbesteed, dan moet je daarvoor betalen.

donderdag 20 februari 2020 om 21:48
Ik verwacht niet dat ze voor elk wissewasje dankjewel zegt. Maar laatst gaven mijn oom en tante een (klein) geldbedrag aan de neefjes en nichtjes voor hun rapporten dus ook aan haar. Ze zei geen dankjewel en toen mijn tante vroeg waarom was haar antwoord: ik had er toch niet om gevraagd? Terwijl de kids van mijn broer en zussen wel netjes dankjewel zeiden uit zichzelf.

donderdag 20 februari 2020 om 21:54
Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 21:48Ik verwacht niet dat ze voor elk wissewasje dankjewel zegt. Maar laatst gaven mijn oom en tante een (klein) geldbedrag aan de neefjes en nichtjes voor hun rapporten dus ook aan haar. Ze zei geen dankjewel en toen mijn tante vroeg waarom was haar antwoord: ik had er toch niet om gevraagd? Terwijl de kids van mijn broer en zussen wel netjes dankjewel zeiden uit zichzelf.
Dit kind is duidelijk ergens heel boos over. Wat ga je daaraan doen?

donderdag 20 februari 2020 om 22:06
Blijkbaar zijn je neefje en nichtjes wel goed opgevoed en moeten de schellen eindelijk eens van de ogen van je vriend vallen over zijn opvoeding.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 21:48Ik verwacht niet dat ze voor elk wissewasje dankjewel zegt. Maar laatst gaven mijn oom en tante een (klein) geldbedrag aan de neefjes en nichtjes voor hun rapporten dus ook aan haar. Ze zei geen dankjewel en toen mijn tante vroeg waarom was haar antwoord: ik had er toch niet om gevraagd? Terwijl de kids van mijn broer en zussen wel netjes dankjewel zeiden uit zichzelf.
Maar hoe meer je over haar schrijft, hoe meer ik denk 'neem alsjeblieft nu echt kordaat actie!'. Dit meisje is pas 11! Mijn zoon is 9, ok, dat scheelt twee jaar, maar deels doet hij wel de dingen die jij mist (dankjewel zeggen uit zichzelf) maar deels is hij ook gewoon een kind dat hele rare dingen kan zeggen of doen.
Als hij zich zo zou gaan gedragen als jouw stiefdochter en ik zou niet heel hard in de actie springen, hoop ik echt dat iemand me ernstig tot de orde roept dat er echt, echt, echt iets moet gebeuren/veranderen.

donderdag 20 februari 2020 om 22:29
Lieve Nutmeg,
Jij zit in een lastige positie. Je mag je niet met het opvoeden bemoeien, maar ziet dat dit ook de verkeerde kant op gaat!
Als ik dit zo lees, zie ik een meisje dat niet weet wat zij met zich zelf moet en in de knoop zit. Ik herken het wel uit ervaring. Kind heeft bij haar moeder geen echte eigen plek door ineens (stief) broertjes en zusjes, maar bij jullie heeft zij ook geen plek doordat zij zo weinig bij jullie is. Dat zal dan nooit echt als een eigen plek voelen. Zij heeft 2 huizen maar eigenlijk ook niet...
Ze dwaalt overal een beetje tussen in. En waarschijnlijk zijn er ook geen duidelijke regels voor haar. Iets dat een kind wel nodig heeft... stabiliteit.
Praat met je vriend over dat er regels komen, thuis maar ook over de co ouderschap. Dat laatste in samenwerking met een mediator.
Stel de regels thuis eerst samen op en dan samen doornemen met zijn dochter. Niks dwingend of met heisa. Vraag ook naar hoe zij dingen ziet. Dit geeft haar ook ruimte om zich te laten horen en zich begrepen te voelen. Dus overleggen maar dan zonder over je eigen grenzen heen te gaan.
Bijv. Prima als jij de halve dag in je pyjama wilt zitten. Maar zullen we afspreken dat we als er bezoek is, dan wel aankleden?
Lekker een dagje niksen, dat is goed. Maar van de 2 dagen dat je hier bent, gaan we wel 1 x eruit.
Grote mond... vraag is of zij het fijn zou vinden als andere het bij haar doen. Of dat andere dat nu al bij haar doen? Respect krijg je door andere ook met respect te behandelen.
Maar vraag aan haar waar zij behoefte aan heeft. Of nee, je vriend moet dat vragen!!!
Jij zit in een lastige positie. Je mag je niet met het opvoeden bemoeien, maar ziet dat dit ook de verkeerde kant op gaat!
Als ik dit zo lees, zie ik een meisje dat niet weet wat zij met zich zelf moet en in de knoop zit. Ik herken het wel uit ervaring. Kind heeft bij haar moeder geen echte eigen plek door ineens (stief) broertjes en zusjes, maar bij jullie heeft zij ook geen plek doordat zij zo weinig bij jullie is. Dat zal dan nooit echt als een eigen plek voelen. Zij heeft 2 huizen maar eigenlijk ook niet...
Ze dwaalt overal een beetje tussen in. En waarschijnlijk zijn er ook geen duidelijke regels voor haar. Iets dat een kind wel nodig heeft... stabiliteit.
Praat met je vriend over dat er regels komen, thuis maar ook over de co ouderschap. Dat laatste in samenwerking met een mediator.
Stel de regels thuis eerst samen op en dan samen doornemen met zijn dochter. Niks dwingend of met heisa. Vraag ook naar hoe zij dingen ziet. Dit geeft haar ook ruimte om zich te laten horen en zich begrepen te voelen. Dus overleggen maar dan zonder over je eigen grenzen heen te gaan.
Bijv. Prima als jij de halve dag in je pyjama wilt zitten. Maar zullen we afspreken dat we als er bezoek is, dan wel aankleden?
Lekker een dagje niksen, dat is goed. Maar van de 2 dagen dat je hier bent, gaan we wel 1 x eruit.
Grote mond... vraag is of zij het fijn zou vinden als andere het bij haar doen. Of dat andere dat nu al bij haar doen? Respect krijg je door andere ook met respect te behandelen.
Maar vraag aan haar waar zij behoefte aan heeft. Of nee, je vriend moet dat vragen!!!

vrijdag 21 februari 2020 om 07:41
Dit is toch een hele andere situatie? En je verwacht het niet , maar komt met de tweede situatie waarin je wel wat had verwacht en beide situaties hoe daar mee om te gaan is onderdeel van de opvoeding en een taak van de ouders. En je schreef datze thuis aandacht te kort komt dat is een vorm van verwaarlozing en ook hier is een taak weggelegd voor de vader. En vier daagjes in de maand bij pappa en de rest van de maand bij de moeder waar ze aandacht te kort komt gaat niet werken. Misschien je vriend dit topic een laten lezen zodat hij wakker wordt en als hij niet wil optreden omdat ze er maar vier dagen is dan zullen er andere afspraken mbt. de omgangsregelening moeten worden gemaakt.
vrijdag 21 februari 2020 om 08:02
Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 16:52Ik ben tijdens de laatste vakantie eerder naar huis gegaan om vader en dochter tijd samen te geven. Mijn vriend houdt niet veel over na de alimentatie en vaste lasten dus ik ben vaak degene die uitjes voorstelt (en betaalt), maar denk je dat daar ooit spontaan het woord dankjewel bij valt?
Ze was ook mijn verjaardag “vergeten” terwijl ze haar vader wel belde op die dag. Zelfs toen haar vader haar er aan herinnerde kwam er nog geen gefeliciteerd uit haar mond.
Ze is 11 hè.
Later is nu
vrijdag 21 februari 2020 om 08:07
Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 21:48Ik verwacht niet dat ze voor elk wissewasje dankjewel zegt. Maar laatst gaven mijn oom en tante een (klein) geldbedrag aan de neefjes en nichtjes voor hun rapporten dus ook aan haar. Ze zei geen dankjewel en toen mijn tante vroeg waarom was haar antwoord: ik had er toch niet om gevraagd? Terwijl de kids van mijn broer en zussen wel netjes dankjewel zeiden uit zichzelf.
Je zit nu steeds meer op dit meisje af te geven en ik krijg steeds meer, zoals anderen hier ook, medelijden met dit meisje.
Ze voelt zich bij haar moeder mogelijk ineens niet meer thuis en bij jullie is ze ook maar 'op visite' of 'te logeren'.
Niets mis mee dat je dit eens bij haar vader benoemt. En opvoeding net zo. Dankejewel zeggen is ópvoeding, niet iets dat zomaar komt.
Dat ze ongewassen en met ongekamd haar wel bij jou en je vrienden gaat zitten, vind ik dan (in tegenstelling tot anderen kennelijk) wel een positief punt. Ze wil er nog wel bijhoren (of ze is bang dat je nare dingen over haar zegt tegen je vrienden)
Later is nu

vrijdag 21 februari 2020 om 08:17
Mee eens! Dat kind heeft nergens een thuis meer. Misschien zou ze zelfs liever bij haar vader mogen komen wonen. Hebben jullie haar dat al 'ns aangeboden TO?Dreamer schreef: ↑21-02-2020 08:07Je zit nu steeds meer op dit meisje af te geven en ik krijg steeds meer, zoals anderen hier ook, medelijden met dit meisje.
Ze voelt zich bij haar moeder mogelijk ineens niet meer thuis en bij jullie is ze ook maar 'op visite' of 'te logeren'.
Niets mis mee dat je dit eens bij haar vader benoemt. En opvoeding net zo. Dankejewel zeggen is ópvoeding, niet iets dat zomaar komt.
Dat ze ongewassen en met ongekamd haar wel bij jou en je vrienden gaat zitten, vind ik dan (in tegenstelling tot anderen kennelijk) wel een positief punt. Ze wil er nog wel bijhoren (of ze is bang dat je nare dingen over haar zegt tegen je vrienden)

vrijdag 21 februari 2020 om 08:32
ook mee eens.Dreamer schreef: ↑21-02-2020 08:07Je zit nu steeds meer op dit meisje af te geven en ik krijg steeds meer, zoals anderen hier ook, medelijden met dit meisje.

vrijdag 21 februari 2020 om 08:52
Ik lees dan weer niet (perse) "geen opvoeding", maar meer dat ze zich erg afzet. Waarschijnlijk weet ze best hoe het hoort, maar provoceert ze. Waarschijnlijk voelt ze zich door de nieuwe relatie van haar moeder aan de kant gezet, en wil ze testen of jullie nog wel van haar houden. Hoe meer ik lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat dit niet met een setje nieuwe regels is op te lossen.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 21:48Ik verwacht niet dat ze voor elk wissewasje dankjewel zegt. Maar laatst gaven mijn oom en tante een (klein) geldbedrag aan de neefjes en nichtjes voor hun rapporten dus ook aan haar. Ze zei geen dankjewel en toen mijn tante vroeg waarom was haar antwoord: ik had er toch niet om gevraagd? Terwijl de kids van mijn broer en zussen wel netjes dankjewel zeiden uit zichzelf.
TO ik snap dat dit voor jou een moeilijke situatie is. Je hoeft haar niet op te voeden, maar je kunt wel een rol hebben als "vertrouwde buitenstaander". Probeer er geen machtsstrijd van te maken, maar laat blijken dat je er oog voor hebt dat ze het niet makkelijk heeft. En als je het gesprek met haar aangaat, doe dat dan met de intentie om naar haar te luisteren, niet met de intentie om haar te vertellen wat ze allemaal fout doet. Ga er van te voren maar vanuit dat je meerdere pogingen nodig zult hebben voordat ze zich bloot durft te geven. Ik wens je veel wijsheid.
vrijdag 21 februari 2020 om 09:04
Lusten zat met de man van haar leven op al die andere dagen, wat doet ze daar anders?Luci_Morgenster schreef: ↑20-02-2020 11:36Maar TO heeft geen lusten. Die heeft elke 2e weekend ineens een boos en lelijk meisje van 11 in huis.
Waarom zou ze daar helemaal niets van mogen zeggen?
En die leukste man op aarde, die heeft een dochter met een ander. Accepteren dus wat daar bij komt kijken en dat is natuurlijk niet alleen maar lachen. Nog lief van dat meisje dat het tot op heden goed ging.
En als het niet bevalt misschien weg zijn, maar niet dat kind willen veranderen, als buitenstaander.
1 op 2 weekenden en dan nóg denken 'hoe fix ik dit voor mezelf wat prettiger'
Arm kind
Overigens, elf jaar en heel plotselinge gedragsverandering is meestal niet (alleen maar) puberteit.
Hoop dat de ouders daar serieus mee omgaan,wat zit daar achter.
vrijdag 21 februari 2020 om 09:14
Boehoe, arme jij.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 16:52Ik ben tijdens de laatste vakantie eerder naar huis gegaan om vader en dochter tijd samen te geven. Mijn vriend houdt niet veel over na de alimentatie en vaste lasten dus ik ben vaak degene die uitjes voorstelt (en betaalt), maar denk je dat daar ooit spontaan het woord dankjewel bij valt?
Ze was ook mijn verjaardag “vergeten” terwijl ze haar vader wel belde op die dag. Zelfs toen haar vader haar er aan herinnerde kwam er nog geen gefeliciteerd uit haar mond.
Ben je zelf soms elf?
Je wilt kennelijk meedoen als een soort ouder.
Dat gaat nooit gebeuren, kind zal eeuwig haar eigen ouders prefereren en jij houdt duidelijk niet oprecht van haar. Want dan kunnen dit soort dingen je niks schelen. Dan bekijk je een meisje van elf met oprechte liefde en ontroering.
Overigens eigen kinderen bedanken mij nooit voor een uitje, die weten niet wie wat betaalt, hoe afstandelijk wil je het hebben?
Jij wilt erkenning en vrolijke liefde van haar, als stiefmoeder, anders is het piepen.
Maar bij het minste of geringste val je haar als een baksteen af op een forum, en klaag je over hoe kut het voor jou is- werkelijk het tegenovergestelde van een liefhebbende stiefmoeder.
Dat kind is niet gek hoor. Die heeft jou al lang door.

vrijdag 21 februari 2020 om 10:33
Is het zo raar om te verwachten dat een kind dankjewel kan zeggen als ze iets krijgt van een ander? Misschien niet tegen je eigen ouders voor elk uitje of snoepje maar ik vind dat toch een gebrek in je opvoeding als je iemand niet bedankt als je een cadeautje krijgt. Net als dat je iedereen feliciteert als je op een verjaardag bent? Dan zal ik wel heel ouderwets zijn opgevoed maar ik ben altijd van mening geweest dat als jij goed doet naar de mensen dat je dat dan ook terug mag verwachten.
Maar goed, wat ik al eerder heb gezegd, ik ben geen moeder en ik heb geen kinderen van mezelf dus ik geef ook eerlijk toe dat ik niet weet hoe ik moet omgaan met deze situatie, maar ik wil er wel heel graag het beste van maken voor iedereen en de weekenden die ze bij ons is ook leuker maken voor haar en voor haar vader (en ja uiteindelijk ook voor mezelf zodat het weer wat gezelliger wordt in huis).
We hebben afgesproken met haar te gaan praten, volgende keer dat ze bij ons is.
Bij ons wonen zal moeder nooit toestaan! Een extra dagje in de vakantie is al een heel gevecht en in de zomer vakantie mocht ze na veel strijd uiteindelijk 1 week extra bij ons komen en zijn we die week ook weggeweest op vakantie. Toen ben ik eerder weggegaan zodat vader en dochter ook wat tijd samen hadden. Feestdagen is ze ook nooit bij ons, haar moeder heeft altijd een excuus waarom dat niet kan (vaak onder het motto van: kind is zelf liever bij haar en haar familie) en vriend komt daar niet tegen in opstand. Er is in het verleden ook al gesproken met een mediator maar daar is moeder kwaad bij weggelopen. Dat was nog voordat ik in beeld kwam.
Maar goed, wat ik al eerder heb gezegd, ik ben geen moeder en ik heb geen kinderen van mezelf dus ik geef ook eerlijk toe dat ik niet weet hoe ik moet omgaan met deze situatie, maar ik wil er wel heel graag het beste van maken voor iedereen en de weekenden die ze bij ons is ook leuker maken voor haar en voor haar vader (en ja uiteindelijk ook voor mezelf zodat het weer wat gezelliger wordt in huis).
We hebben afgesproken met haar te gaan praten, volgende keer dat ze bij ons is.
Bij ons wonen zal moeder nooit toestaan! Een extra dagje in de vakantie is al een heel gevecht en in de zomer vakantie mocht ze na veel strijd uiteindelijk 1 week extra bij ons komen en zijn we die week ook weggeweest op vakantie. Toen ben ik eerder weggegaan zodat vader en dochter ook wat tijd samen hadden. Feestdagen is ze ook nooit bij ons, haar moeder heeft altijd een excuus waarom dat niet kan (vaak onder het motto van: kind is zelf liever bij haar en haar familie) en vriend komt daar niet tegen in opstand. Er is in het verleden ook al gesproken met een mediator maar daar is moeder kwaad bij weggelopen. Dat was nog voordat ik in beeld kwam.
vrijdag 21 februari 2020 om 10:37
Nutmeg schreef: ↑21-02-2020 10:33Is het zo raar om te verwachten dat een kind dankjewel kan zeggen als ze iets krijgt van een ander? Misschien niet tegen je eigen ouders voor elk uitje of snoepje maar ik vind dat toch een gebrek in je opvoeding als je iemand niet bedankt als je een cadeautje krijgt. Net als dat je iedereen feliciteert als je op een verjaardag bent? Dan zal ik wel heel ouderwets zijn opgevoed maar ik ben altijd van mening geweest dat als jij goed doet naar de mensen dat je dat dan ook terug mag verwachten.
Ja, maar dan is het dus opvoeding en geen pubergedrag. En dan laten die ouders (niet jij, ouders) dus kennelijk ergens een steekje vallen.
Overigens, als kind zich niet prettig voelt bij de ouder waar ze woont, kun je dit 'afzetten' door zich onopgevoed te gedragen deels als pubergedrag zien, maar ook als een roep om aandacht, welke dan ook. Dat heeft niets met 'ik zal wel ouderwets opgevoed zijn' te maken. Dat geven meer mensen hier al aan.
En tijd voor je man dan, om wél te vechten voor z'n meisje. Als ze 12 is, mag ze hier zelf ook wat over zeggen, maar voor haar zal het moeilijk zijn haar moeder af te vallen.
Je lijkt maar naar dat meisje blijven wijzen, ipv te zoeken naar de oorzaak, zo lijkt het.
Later is nu

vrijdag 21 februari 2020 om 10:44
Toch zou ik als ik jou vriend was dingen op papier willen hebben ipv alleen mogen betalen en geen goede regelingen! Dus nogmaals goedschiks naar een mediator of via de rechtbank.
Dit geeft ook duidelijkheid naar het kind en geen getouwtrek tussen de ouders meer!
Ze is bijna 12, dat betekent dat zij ook haar stem mag laten horen bij de rechter.
Misschien wil zij wel vaker bij jullie zijn?
Laat je vriend dit topic lezen, zeg m dat je hem steunt maar dat het wel tijd is voor actie nu om het welzijn van zijn dochter!
Dit geeft ook duidelijkheid naar het kind en geen getouwtrek tussen de ouders meer!
Ze is bijna 12, dat betekent dat zij ook haar stem mag laten horen bij de rechter.
Misschien wil zij wel vaker bij jullie zijn?
Laat je vriend dit topic lezen, zeg m dat je hem steunt maar dat het wel tijd is voor actie nu om het welzijn van zijn dochter!

vrijdag 21 februari 2020 om 10:45
vrijdag 21 februari 2020 om 11:03
Ze heeft zichzelf toch ook niet opgevoed of wel?Nutmeg schreef: ↑21-02-2020 10:33Is het zo raar om te verwachten dat een kind dankjewel kan zeggen als ze iets krijgt van een ander? Misschien niet tegen je eigen ouders voor elk uitje of snoepje maar ik vind dat toch een gebrek in je opvoeding als je iemand niet bedankt als je een cadeautje krijgt. Net als dat je iedereen feliciteert als je op een verjaardag bent? Dan zal ik wel heel ouderwets zijn opgevoed maar ik ben altijd van mening geweest dat als jij goed doet naar de mensen dat je dat dan ook terug mag verwachten.
Dat kind zegt zelf nota bene dat ze alles kan maken omdat haar vader toch nooit ingrijpt, hoe dik ligt het er dan wel niet bovenop? Ik snap niet dat je haar alles verwijt en bij hem zoiets hebt van 'ach, hij is nou eenmaal zo, hij is zo'n lieve goeiigerd'. Als zij niet goed opgevoed is, is dat hem (samen met zijn ex) aan te rekenen en niet haar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

vrijdag 21 februari 2020 om 12:42
Ik krijg ook steeds meer de indruk dat het kind hier nog het minste probleem is. Ze reageert weliswaar op een negatieve manier op alle problemen, maar dat kun je haar niet kwalijk nemen. Mijn advies is om (snel!) hulp voor haar te zoeken, een professional die haar kan helpen, en die hopelijk de ogen van haar ouders kan openen.
vrijdag 21 februari 2020 om 13:05
Als mijn kind geen dankjewel zou zeggen en een brutale opmerking maakt, mag ze het geld teruggeven.
Grenzen stellen.
Hou je je niet aan fatsoensnormen en ga je opmerkingen maken tegen familie of visite dan is daar de trap en ga maar op je kamer zitten totdat je weer normaal kan doen, ik ga dat echt niet accepteren, ik ga niet boos worden maar dit zijn gewoon normen en waarden van ons huis.
Ga erover in gesprek; wat zou zij graag willen bij jullie in huis? Welke normen en waarden vindt zij belangrijk, luister naar haar.
Verder snap ik dat vaders bang is dat zijn dochter nog minder komt; wat zou zijn dochter willen?
Daarnaast moeten jullie een plan maken hoe jullie je leven willen inrichten en hoe jullie hiermee omgaan ook naar haar moeder toe.
Zomervakantie is 6 weken, 3 weken bij jullie is de norm, niet vragen gewoon zeggen!
Kerst, eerste kerstdag 2020 is ze bij ons dit jaar. etc
Wees duidelijk naar iedereen.
Grenzen stellen.
Hou je je niet aan fatsoensnormen en ga je opmerkingen maken tegen familie of visite dan is daar de trap en ga maar op je kamer zitten totdat je weer normaal kan doen, ik ga dat echt niet accepteren, ik ga niet boos worden maar dit zijn gewoon normen en waarden van ons huis.
Ga erover in gesprek; wat zou zij graag willen bij jullie in huis? Welke normen en waarden vindt zij belangrijk, luister naar haar.
Verder snap ik dat vaders bang is dat zijn dochter nog minder komt; wat zou zijn dochter willen?
Daarnaast moeten jullie een plan maken hoe jullie je leven willen inrichten en hoe jullie hiermee omgaan ook naar haar moeder toe.
Zomervakantie is 6 weken, 3 weken bij jullie is de norm, niet vragen gewoon zeggen!
Kerst, eerste kerstdag 2020 is ze bij ons dit jaar. etc
Wees duidelijk naar iedereen.
zaterdag 22 februari 2020 om 00:55
Dit kind voelt zich zo door de twee belangrijkste personen in haar leven in de steek gelaten, dat ze iedereen van betekenis op de proef stelt in hoeverre zij het verdient dat ze toch wel van haar blijven houden. Dat is de reden dat ze geen dankjewel zegt maar dat ze er niet om heeft gevraagd. Onbewust denkt ze namelijk dat zij het niet verdiend want ze is geen echt nichtje. Ga er maar aanstaan, dankjewel kunnen zeggen op je elfde over iets wat je niet verdient.
Want zeg nou zelf, wat is ze eigenlijk van haar eigen vader en moeder? Die hebben het drukker met hun partners en hun eigen leven dan hun bloedeigen kind een veilig thuis bieden.
Ik geef dit kind groot gelijk met haar opstandige gedrag tegen volwassen mensen die maar wat aanrommelen.
En dan wordt haar hier deskundige hulp aanbevolen. Zodat ze leert om te gaan met verwaarlozing?
Ze heeft ouders nodig die haar op de eerste plaats zetten. Begin daar eens het gesprek mee als not evil stepmother.
Want zeg nou zelf, wat is ze eigenlijk van haar eigen vader en moeder? Die hebben het drukker met hun partners en hun eigen leven dan hun bloedeigen kind een veilig thuis bieden.
Ik geef dit kind groot gelijk met haar opstandige gedrag tegen volwassen mensen die maar wat aanrommelen.
En dan wordt haar hier deskundige hulp aanbevolen. Zodat ze leert om te gaan met verwaarlozing?
Ze heeft ouders nodig die haar op de eerste plaats zetten. Begin daar eens het gesprek mee als not evil stepmother.

zaterdag 22 februari 2020 om 08:19
Nee, zodat ze iemand heeft die naar haar luistert zonder haar te veroordelen, en die bovendien haar ouders met hun neus op de feiten kan drukken.Deepfreeze schreef: ↑22-02-2020 00:55Dit kind voelt zich zo door de twee belangrijkste personen in haar leven in de steek gelaten, dat ze iedereen van betekenis op de proef stelt in hoeverre zij het verdient dat ze toch wel van haar blijven houden. Dat is de reden dat ze geen dankjewel zegt maar dat ze er niet om heeft gevraagd. Onbewust denkt ze namelijk dat zij het niet verdiend want ze is geen echt nichtje. Ga er maar aanstaan, dankjewel kunnen zeggen op je elfde over iets wat je niet verdient.