Evil stepmother van een puber

donderdag 20 februari 2020 om 11:12
Weer een puber topic.
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
De dochter van mijn vriend is 11, we zijn 5 jaar samen.
Sinds haar 11de verjaardag is ze veranderd in een opstandige tiener. Daarvoor was het een superlief kind, deden we veel leuke dingen samen en nam ze mij vaak in vertrouwen als haar ouders weer eens mot hadden. Ik heb zelf geen kinderen, dus ik vind het heel moeilijk om te gaan met haar opstandige gedrag. Ondertussen haalt ze het bloed onder onze nagels vandaan en is ze constant bezig met grenzen opzoeken om dan daar vervolgens overheen te gaan.
Ze is maar om het weekend bij ons thuis, maar dan weet ze altijd de sfeer te verzieken. Het is gelukkig niet persoonlijk op mij gericht en ik hoor dat ze bij haar moeder thuis hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe is mijn tactiek om het maar zoveel mogelijk te negeren, ik ben tenslotte niet haar moeder. Haar ouders hebben verschillende gesprekken met haar gehad maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe ga je om met opstandige pubers zonder meteen over te komen als de evil stepmother?
maandag 24 februari 2020 om 12:57
Nou, dat vind ik een beetje te algemeen. Ik heb zoveel gezinnen gezien in het verleden waar een hele rits kinderen bijkwam.
Was daar altijd een groot feest met kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd. Er moet toch wel wat meer aan de hand zijn dan dat alleen.

maandag 24 februari 2020 om 13:39
Precies dit! Helemaal mee eenssalinarosseno schreef: ↑24-02-2020 12:39Je kan wel zeggen het zijn maar 4 dagen in een maand maar als je ergens tegenop ziet, dan lijkt het of het iedere dag het weekend weer is wanneer kind komt.
Van vader hoef je echt niks te verwachten. Die gaat niet ineens zijn grenzen stellen.
Je gaat dit niet nog jaren trekken dus er moet iets gebeuren. Mocht niemand zin hebben om daar in mee te gaan, zou ik lekker gaan latten. Kies voor jezelf.
maandag 24 februari 2020 om 13:52
Ja joh nog een volwassene die een basisrol in haar leven speelt en haar als een baksteen laat vallen op het moment dat ze het moeilijk heeft en geen schattige 6-jarige meer is.salinarosseno schreef: ↑24-02-2020 12:39
Je gaat dit niet nog jaren trekken dus er moet iets gebeuren. Mocht niemand zin hebben om daar in mee te gaan, zou ik lekker gaan latten. Kies voor jezelf.

maandag 24 februari 2020 om 14:08
Jammer dat alle volwassenen om dat meisje heen zich niet bekommeren om wat dit gedrag veroorzaakt.
Recept voor een getroubleerde volwassene straks.
maandag 24 februari 2020 om 15:58
Zich niet bekommeren? Ik vind dat TO onderhand genoeg doet om dit probleem aan te pakken.
Gesprekken, wellicht iemand inschakelen voor haarzelf omdat familie van kind dit niet wil hebben, topic openen om maar zoveel mogelijk tips te krijgen (wat helemaal geen zin heeft want de zuurpruimen komen weer tevoorschijn zonder advies maar met commentaar) dus ik vind dat ze genoeg doet. Nu de rest nog.
maandag 24 februari 2020 om 15:58
Zich niet bekommeren? Ik vind dat TO onderhand genoeg doet om dit probleem aan te pakken.
Gesprekken, wellicht iemand inschakelen voor haarzelf omdat familie van kind dit niet wil hebben, topic openen om maar zoveel mogelijk tips te krijgen (wat helemaal geen zin heeft want de zuurpruimen komen weer tevoorschijn zonder advies maar met commentaar) dus ik vind dat ze genoeg doet. Nu de rest nog.
maandag 24 februari 2020 om 16:05
5 jaar geleden heeft ze het besluit genomen om onderdeel te worden van het leven van een klein meisje. Een band met haar op te bouwen, haar vertrouwen en liefde te winnen.salinarosseno schreef: ↑24-02-2020 15:58Zich niet bekommeren? Ik vind dat TO onderhand genoeg doet om dit probleem aan te pakken.
Daar komt verantwoordelijkheid bij kijken of je dat nou wil of niet. Ik geloof dat het dit meisje verder zal beschadigen als TO zegt: 'ik wil alleen nog je vader en jou niet meer, bok maar op met zijn tweetjes naar een ander huis'

maandag 24 februari 2020 om 16:10
Zelfs als het normaal pubergedrag zou zijn (wat ik net als veel anderen hier betwijfel), beseft je vriend wel dat ook 'normaal pubergedrag' een reden heeft? Volgens mij is dit soort recalcitrant en dwars gedrag namelijk 'uitgevonden' om als puber te leren wat normaal sociaal gedrag is. Wat je wel en niet kunt maken. Wat je gedrag voor een effect heeft, en welke effecten je graag wilt laten groeien en welke je zo snel mogelijk wilt uitbannen.
En dat moet je dus leren van de mensen om je heen, met name je ouders. Linksom of rechtsom moet je vriend dus aan de bak. En ik geloof niet dat je in 4 dagen per maand niks kunt bereiken. Je kunt in ieder geval bereiken dat het bij jullie thuis behapbaarder wordt, of beter te hanteren.
Wat heeft je vriend trouwens tegen hulp aan een derde vragen? Ondanks dat je nu met hem gepraat hebt en hij wel wil meebuigen met jou, vraag ik me af of hij echt de ernst van de situatie en noodzaak van een gezamenlijke aanpak (met jou, maar lieft ook met zijn ex) echt inziet.

maandag 24 februari 2020 om 16:24
salinarosseno schreef: ↑24-02-2020 15:58Zich niet bekommeren? Ik vind dat TO onderhand genoeg doet om dit probleem aan te pakken.
Kan. Ik vind dat ze niet genoeg doet.

maandag 24 februari 2020 om 16:30
Dropdrop schreef: ↑24-02-2020 16:055 jaar geleden heeft ze het besluit genomen om onderdeel te worden van het leven van een klein meisje. Een band met haar op te bouwen, haar vertrouwen en liefde te winnen.
Daar komt verantwoordelijkheid bij kijken of je dat nou wil of niet. Ik geloof dat het dit meisje verder zal beschadigen als TO zegt: 'ik wil alleen nog je vader en jou niet meer, bok maar op met zijn tweetjes naar een ander huis'
Dat hoeft ook niet perse. Eerst maar even uitzoeken of er iets anders aan de hand is (dan alleen 'normaal' pubergedrag) en misschien wil dat meisje wel gewoon alleen met haar vader wonen. Dat weten ze nu (nog) niet omdat er niemand iets wil uitzoeken.
maandag 24 februari 2020 om 16:41
Ik had als tip gegeven:salinarosseno schreef: ↑24-02-2020 16:27Misschien dan nog wat tips wat ze nog meer zou kunnen doen? Familie van meisje wil geen hulp inschakelen.
Zelf naar de huisarts gaan en het verhaal vertellen. Huisarts kan TO doorverwijzen naar iemand die haar kan steunen/helpen in deze kwestie.
En bij ernstige zorgen mag een huisarts ook stappen ondernemen om te zorgen dat een minderjarige de hulp krijgt die ze nodig heeft.
maandag 24 februari 2020 om 17:18
Dropdrop schreef: ↑24-02-2020 16:41Ik had als tip gegeven:
Zelf naar de huisarts gaan en het verhaal vertellen. Huisarts kan TO doorverwijzen naar iemand die haar kan steunen/helpen in deze kwestie.
En bij ernstige zorgen mag een huisarts ook stappen ondernemen om te zorgen dat een minderjarige de hulp krijgt die ze nodig heeft.
Volgens mij is TO dit nu idd aan het overwegen

dinsdag 25 februari 2020 om 11:56
Dit gaat mogelijkerwijs een ontzettend stomme vraag zijn, maar heeft iemand haar dat wel eens gevraagd? Niet in een Heel Belangrijk Gesprek, maar gewoon 'Goh, da's natuurlijk wel heel anders dan vroeger, is het heel erg wennen?' of zoiets.Nutmeg schreef: ↑20-02-2020 12:10Ik weet het niet zeker maar sinds haar moeder een nieuwe vriend heeft is er ook een en ander veranderd in haar gedrag. Deze man heeft een hele slinger kids van zichzelf en die is een stuk strenger dus ik denk dat ze stiekem daar van baalt en dat bij ons thuis afreageert.
Ik heb het topic meerdere keren doorgelezen (maar ik ben ook snipverkouden dus grote kans dat ik over dingen lees), ik zie alleen nergens dat er aan het meisje wordt gevraagd hoe ze zich bij bepaalde dingen voelt, hoe het met haar gaat, enzovoorts. Dat school niets bijzonders vermeldt op de ouderavonden, wil natuurlijk niet zeggen dat het sociaal helemaal lekker gaat. Ook niet dat het een drama is trouwens, maar wat zegt zij zelf?
Ik ben zelf een puber met een depressie geweest. Hoewel een totaal andere achtergrond, herken ik wel een aantal gedragingen en in die tijd had ik, achteraf gezien, wel graag gehad dat iemand vroeg hoe het ging. Ik voelde me in die tijd ontzettend verloren en wat ik zo lees, heb ik het idee dat dit meisje zich ook geen raad meer weet met zichzelf.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je alles maar moet laten gaan, juist regels geven enige veiligheid.
Succes. Dit is voor jou niet gemakkelijk en voor haar al zeker niet.

dinsdag 25 februari 2020 om 18:26
En wat zeg jij dan terug ?
Je hebt wel naar mij te luisteren, ik voed jou ook op?
Van wie hoeft ze niet naar jou te luisteren?
zaterdag 29 februari 2020 om 22:32
Moeder heeft meer interesse voor zichzelf en nu haar nieuwe vriend dan eigen dochter.
Vader heeft meer interesse voor zichzelf en zijn vriendin dan eigen dochter.
Vriendin heeft meer interesse voor leuke kinderen om zich heen dan stiefdochter.
Zolang aan bovenstaande niks verandert loopt ze op 14 jarige leeftijd of weg of gaat ze de straat op want daar hoopt ze wel te vinden wat ze niet heeft.
Wees er maar trots op.
Vader heeft meer interesse voor zichzelf en zijn vriendin dan eigen dochter.
Vriendin heeft meer interesse voor leuke kinderen om zich heen dan stiefdochter.
Zolang aan bovenstaande niks verandert loopt ze op 14 jarige leeftijd of weg of gaat ze de straat op want daar hoopt ze wel te vinden wat ze niet heeft.
Wees er maar trots op.
zondag 1 maart 2020 om 06:49
Hoi nutmeg,
Kort maar krachtig: dit lijkt me geen normaal pubergedrag. Van de ene op de andere dag zo'n extreme gedragsverandering richting alles en iedereen, is reden voor neurologisch (ik bedoel dus niet psychologisch maar echt neurologisch) onderzoek. Mocht dat (hopelijk) geen aandoening in de hersenen aan het licht brengen, dan zal er z.s.m. naar haar situatie bij haar moeder en diens nieuwe vriend gekeken moeten worden.
Aan deze plotselinge en extreme gedragsverandering richting alles en iedereen, kan niet alleen haar puberleeftijd ten grondslag liggen. Dan zouden er namelijk ook momenten moeten zijn waarop ze zich nog wel zoals voorheen gedraagt.
Sterkte en wijsheid gewenst.
Kort maar krachtig: dit lijkt me geen normaal pubergedrag. Van de ene op de andere dag zo'n extreme gedragsverandering richting alles en iedereen, is reden voor neurologisch (ik bedoel dus niet psychologisch maar echt neurologisch) onderzoek. Mocht dat (hopelijk) geen aandoening in de hersenen aan het licht brengen, dan zal er z.s.m. naar haar situatie bij haar moeder en diens nieuwe vriend gekeken moeten worden.
Aan deze plotselinge en extreme gedragsverandering richting alles en iedereen, kan niet alleen haar puberleeftijd ten grondslag liggen. Dan zouden er namelijk ook momenten moeten zijn waarop ze zich nog wel zoals voorheen gedraagt.
Sterkte en wijsheid gewenst.