Schoonmoeder

24-02-2020 13:33 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva forum,

Ik heb even behoefte aan een beetje feedback.
Situatie is al volgt, ik ben Nederlandse, mijn vriend komt uit het buitenland en samen wonen we in een ander buitenland.
Ik ben inmiddels 8 maanden zwanger van ons eerste kind en dit loopt allemaal zoals het zijn moet. Als het kind geboren wordt, heb ik met mijn ouders afgesproken dat ze gelijk onze kant op mogen komen om hun eerste kleinkind te zien en te leren kennen. Ze komen waarschijnlijk met de auto en kunnen dan bij ons in huis op de slaapbank blijven slapen. Waar wij nu wonen is het gewoonte om na een bevalling een paar dagen in het ziekenhuis te blijven met de baby. We zullen zien hoe het loopt. Verder wat dat betreft geen problemen.

Mijn schoonmoeder heeft aangegeven dat zij graag een paar weken later wil komen, samen met broer en zus van mijn vriend. Ze komen met het vliegtuig en mijn vriend heeft aangegeven dat zijn moeder bij ons op de slaapbank kan slapen en dat zijn broer en zus misschien ergens een hotel of airbnb kunnen zoeken omdat het anders wat veel wordt in ons huis.
Daarop heeft zijn moeder gereageerd dat zij ook wel een hotel zoekt omdat ze denkt dat het te onrustig is voor de baby als zij daar slaapt, en vanwege een akkefietje 2 jaar geleden. Hierbij sliep schoonmoeder ook bij ons en dit is mij toen vrij slecht bevallen. Ze zat de hele dag op de bank wijn te drinken, verwachte dat wij haar rond zouden leiden en zouden vermaken en voeden. Toen ze rode wijn vlekken op de meubels ging maken met haar glas ben ik uit mijn slof geschoten. Laten heb ik hier weer mijn excuses voor aangeboden.

Nu komt het werkelijke probleem, lang verhaal. Mijn vriend heeft gister aan mij aangegeven dat hij verdrietig en teleurgesteld is dat zijn moeder zich nu niet welkom voelt in ons huis. Hij vindt dat ik hier wat aan moet doen, zodat zij zich wel weer prettig en welkom voelt.
Ik zit hier nu sinds gister over na te denken. Eigenlijk vind ik het wel prettig als ze in een hotel zou gaan.
Tevens heb ik mijn excuses aangeboden. Moet ik dit nog een keer doen? En zo ja, hoe dan het beste?

Als laatste wil ik nog even meegeven dat schoonmoeder en ik eigenlijk best goed door een deur kunnen normaal gesproken. We zijn erg anders van karakter en cultuur speelt misschien ook een rol, maar het heeft behalve die ene keer nog nooit gebotst.

Ik zou graag wat feedback willen. Zeker ook omdat het kan zijn dat ik op dit moment wat hormoongestuurd denk.
Ik zou graag tot een oplossing willen komen waar iedereen gelukkig mee is uiteindelijk.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Yildizlar schreef:
24-02-2020 14:17
Geen onderscheid maken tussen jouw en zijn ouders .
Laat je vriend zorgen ipv je moeder hij is onervaren net als jij jullie moeten het samen leren .
Ik maak geen onderscheid. Ik heb ze beide aangeboden bank of hotel en beide hebben een andere beslissing gemaakt.
Wijffie55 schreef:
24-02-2020 14:31
Ga niet met twee maten meten, wat jou ouders voor jou zijn, zijn je vriend ze ouders voor hem. Hij heeft net zoveel rechten. Laat de ouders allebei helpen, ik snap dat jij t liefst je eigen moeder bij je hebt. Maar je vriend word ook voor t eerst papa. Geniet van je kraamtijd en accepteer hulp van beide ouders incl. De logeerpartij. Ze blijven niet eeuwig . Daarna zullen jullie t weer een tijd zonder ze moeten stellen.
Ik meet niet met twee maten. Beide zijn hier uitgenodigd en beide hebben een andere beslissing gemaakt.
En ik ben me er terdege van bewust dat mijn ouders juist zijn vriend zijn schoonouders zijn, en andersom.
Hexx schreef:
24-02-2020 14:19
Even serieus: ik zou iedereen in een hotel zetten.

Toen ik bevallen was duurde het weken voordat de baby door sliep.
Nachtenlang heb ik rondjes gelopen met een krijsende baby.
Ik moet er niet aan denken dat daarbij ook nog logées aanwezig waren waar ik rekening mee moest houden of die zich er mee zouden gaan bemoeien.

Gun jezelf de rust en privacy die je nodig hebt zo net na de bevalling.
Even voor het verwachtingsmanagement, TO: met een baby die na weken doorslaapt, heb je mazzel. Dat kan ook prima maanden tot zelfs jaren duren.
PikkuMyy schreef:
24-02-2020 14:08
Voor haar man zijn het zijn eigen ouders. :lightbulb:
Nogmaals, ik snap prima wat je bedoelt, maar haar man is niet degene die bevalt en moet herstellen. Als je dan al hulp wil dan verkies je toch vaak je eigen ouders (mits je er een goede band mee hebt). Dat kan dan wel als oneerlijk gezien worden naar schoonouders, maar dat is toch wel te begrijpen?
Hoe lang blijft iedereen eigenlijk?

En ziet je vriend het zitten om jouw ouders een paar dagen op de bank te hebben terwijl jij er nog niet bent?
Gebruna schreef:
24-02-2020 14:31
Misschien is het akkefietje en de rol die dat nog speelt, veel minder groot dan jij nu denkt.
Schoonmoeder kan ook gedacht hebben dat als zij toch met broer en zus reist (die ook elders gaan slapen), dat zij dan net zo goed ook in dat hotel/B&B kan gaan slapen in plaats van op de slaapbank. Meer van 'samen uit, samen thuis'.

En heeft zij dat argument van het oude akkefietje er alleen maar terloops bij genoemd, als in: "dan ben ik verder zelf ook vrij om te doen en laten wat ik wil" of leek het echt bedoeld als 'oud verwijt dat nog niet helemaal de wereld uit is' ?
Ik weet het uiteraard niet zeker, maar ik herinner me dat ze me met kerst 1 jaar geleden een set onderzetters heeft gegeven omdat ik deze nodig had zodat mensen geen vlekken meer op het meubilair kunnen maken.
Dat geeft mij het gevoel alsof er nog wel wat zit aan oud zeer.
Quincy2 schreef:
24-02-2020 14:40
Hoe lang blijft iedereen eigenlijk?

En ziet je vriend het zitten om jouw ouders een paar dagen op de bank te hebben terwijl jij er nog niet bent?
Het gaat om een paar dagen.

Ja, voor mijn vriend is het geen probleem.
De band die wij, hij en ik, met mijn ouders hebben is heel hecht en prettig. Terwijl de band met zijn moeder en broers en zussen eentje is die veel oppervlakkiger is. Maakt in principe niet uit, maar het is wel een groot verschil en maakt het daarom lastig met elkaar te vergelijken.
Eze schreef:
24-02-2020 14:37
Even voor het verwachtingsmanagement, TO: met een baby die na weken doorslaapt, heb je mazzel. Dat kan ook prima maanden tot zelfs jaren duren.
Haha oh oh O_O
Gelukkig stond dat inderdaad al een beetje in het verwachtingspatroon
Suzan_1991 schreef:
24-02-2020 14:39
Nogmaals, ik snap prima wat je bedoelt, maar haar man is niet degene die bevalt en moet herstellen. Als je dan al hulp wil dan verkies je toch vaak je eigen ouders (mits je er een goede band mee hebt). Dat kan dan wel als oneerlijk gezien worden naar schoonouders, maar dat is toch wel te begrijpen?
Aan wat voor hulp denk je dan? TO heeft het vooral over hulp bij het zorgen voor de baby. Als het daar om gaat, zijn allebei de sets grootouders gewoon gelijkwaardig.
Enige uitzondering is eventueel hulp bij borstvoeding, maar dat zou ik zelf niet zo snel bij mijn eigen moeder gevraagd hebben omdat alle inzichten daarover heel erg veranderd zijn sinds zij kinderen kreeg.
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 14:43
Het gaat om een paar dagen.

Gaat dat niet allemaal op aan wachten tot jij uit het ziekenhuis komt?
Stel ze komen meteen na de geboorte, als ze dan alleen maar op de bezoekuren mogen komen dan hebben ze de rest van de tijd weinig te doen. Echt veel kun je ook niet tijdens zo'n bezoekuur....of überhaupt in een ziekenhuis.
Ik zou denk ik dan pas gaan als je thuis was. Niet dat ik vind dat ze dat moeten, vroeg me gewoon af wat je dan in vredesnaam doet al die tijd.
Suzan_1991 schreef:
24-02-2020 14:39
Nee. Vind ik niet. De bevalling had meer impact op mijn man dan op mij. Schoonmoeder heeft ook kinderen opgevoed en kan net zo goed helpen als de moeder.

Dit is echter allemaal niet aan de orde want van TS mag iedereen op de bank slapen ;-)
Quincy2 schreef:
24-02-2020 14:52
Gaat dat niet allemaal op aan wachten tot jij uit het ziekenhuis komt?
Stel ze komen meteen na de geboorte, als ze dan alleen maar op de bezoekuren mogen komen dan hebben ze de rest van de tijd weinig te doen. Echt veel kun je ook niet tijdens zo'n bezoekuur....of überhaupt in een ziekenhuis.
Ik zou denk ik dan pas gaan als je thuis was. Niet dat ik vind dat ze dat moeten, vroeg me gewoon af wat je dan in vredesnaam doet al die tijd.
Ik hoop dat ik zo snel mogelijk weer naar huis kan eigenlijk.
Voor de rest kunnen mijn ouders zich prima vermaken. Ze hebben bekende hier, we wonen in een interessante stad waar ze graag naar musea gaan en ze willen graag voor onze twee hondjes zorgen als wij nog in het ziekenhuis zijn.
Wat dat betreft maak ik me daar geen zorgen over.
PikkuMyy schreef:
24-02-2020 14:59
Nee. Vind ik niet. De bevalling had meer impact op mijn man dan op mij. Schoonmoeder heeft ook kinderen opgevoed en kan net zo goed helpen als de moeder.

Dit is echter allemaal niet aan de orde want van TS mag iedereen op de bank slapen ;-)
Persoonlijk denk ik gaat het misschien meer om advies dan om echte hulp hoor.
Maar zoals gezegd weet ik niet zo goed wat er op je af komt zo na een bevalling
Eze schreef:
24-02-2020 14:51
Aan wat voor hulp denk je dan? TO heeft het vooral over hulp bij het zorgen voor de baby. Als het daar om gaat, zijn allebei de sets grootouders gewoon gelijkwaardig.
Enige uitzondering is eventueel hulp bij borstvoeding, maar dat zou ik zelf niet zo snel bij mijn eigen moeder gevraagd hebben omdat alle inzichten daarover heel erg veranderd zijn sinds zij kinderen kreeg.
Ik heb ook niet gezegd dat ze niet gelijkwaardig zijn. Ik zeg dat je als kraamvrouw toch vaak liever je eigen ouders om je heen hebt dan je schoonouders. Als ik na de bevalling hulp nodig zou hebben gehad, zou ik ook mijn eigen moeder vragen en toch echt niet mijn schoonouders, ondanks dat ik goed met mijn schoonouders overweg kan. Ik heb inmiddels geen contact meer met mijn eigen moeder, maar als er nog een baby zou komen, zou ik nog steeds m'n schoonouders niet over de vloer willen voor hulp. En dat is natuurlijk iets heel persoonlijks van mij, maar ik begrijp wel waarom er onderscheid gemaakt zou worden. Ik vind het gewoon niet fijn om andere mensen dan mijn moeder de hele tijd om me heen te hebben terwijl ik eruit zie alsof ik door 5 vrachtwagen ben overreden, ik wil gewoon niet dat anderen me zo zien.
Weet je nu al hoe je het gaat aanpakken?
Blijenvrij schreef:
24-02-2020 17:44
Weet je nu al hoe je het gaat aanpakken?
Ik wil sowieso even een gesprekje aangaan over wat er twee jaar geleden voorgevallen is. Het zou gewoon zonde zijn als zoiets elke keer weer terug komt.

Ik ga er ook even overna denken hoe ik het met mijn eigen ouders ga regelen.
Goeie genade. Ben ik de enige die vindt dat wijnvlekken op het meubilair maken niet echt aardig is?? Wij hebben een prima bank die best wat heeft gekost (ik vind 3000 euro best wel veel). Als iemand het nodig vindt om daar een glas of kop op te zetten word ik daar niet heel blij van en van meerdere wijnvlekken zou ik ronduit pissig worden.
Eigenlijk zou ik het logischer vinden als schoonmoeder haar excuses aanbiedt in plaats van andersom.

Ik zou schoonmoeder bellen, vriendelijk zeggen dat een hotel inderdaad veel beter is, ze heeft gelijk, een baby is vermoeiend zat zonder 24/7 bezoek en dat je dat zo´n goed idee vindt dat je je eigen ouders ook gaat vragen om een hotel te regelen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
24-02-2020 18:18
Goeie genade. Ben ik de enige die vindt dat wijnvlekken op het meubilair maken niet echt aardig is?? Wij hebben een prima bank die best wat heeft gekost (ik vind 3000 euro best wel veel). Als iemand het nodig vindt om daar een glas of kop op te zetten word ik daar niet heel blij van en van meerdere wijnvlekken zou ik ronduit pissig worden.
Eigenlijk zou ik het logischer vinden als schoonmoeder haar excuses aanbiedt in plaats van andersom.

Ik zou schoonmoeder bellen, vriendelijk zeggen dat een hotel inderdaad veel beter is, ze heeft gelijk, een baby is vermoeiend zat zonder 24/7 bezoek en dat je dat zo´n goed idee vindt dat je je eigen ouders ook gaat vragen om een hotel te regelen.

Nee, hoor. Ik kan hier ook bijzonder slecht tegen en als mijn bank of ander meubilair verpest is verwacht dat ze de schade herstellen of hun aansprakelijkheidsverzekering aanspreken.
Ceylon schreef:
24-02-2020 18:18

Nouja goed, ik vond het toen ook niet leuk en daarom ben ik uit mijn slof geschoten. Met het schuren en opnieuw olieen is het redelijk goed gekomen met het meubilair.

Maar dit is gebeurt, ik ben verder niet iemand die lang boos blijft, dus ik zou het graag achter me laten. En al ik dan nog een keer er over moet praten, of mijn excuses moet aanbieden voor het uit mijn slof schieten dan is dat zo.
nerdopviva schreef:
24-02-2020 13:54
Een kraamhulp blijft ook niet slapen, dus dat kan met je moeder ook. En misschien moet je er ook op letten dat je moeder niet alles overneemt waardoor je vriend onervaren blijft. Juist goed als je moeder niet overal bij is zodat jullie zelf ook kunnen ontdekken hoe het gaat met jullie baby.

Dit!!
Ik snap ook niet dat je eigen ouders niet zelf bedenken om in een airbnb te gaan zitten. Snappen ze zelf niet dat ze zich nogal opdringen aan een kersvers gezin? Dat jullie eerst samen tijd nodig hebben met de baby?
Boarn schreef:
24-02-2020 19:09
Ik snap ook niet dat je eigen ouders niet zelf bedenken om in een airbnb te gaan zitten. Snappen ze zelf niet dat ze zich nogal opdringen aan een kersvers gezin? Dat jullie eerst samen tijd nodig hebben met de baby?
Ze hebben dat ook gewoon aangeboden als ik het goed heb gelezen.
Eze schreef:
24-02-2020 14:37
Dat is het punt niet.
Hexx schreef:
26-02-2020 10:01
Dat is het punt niet.
‘Even voor het verwachtingsmanagement’ leek mee genoeg indicatie dat er een terzijde volgt.
TO, ik heb ervaring, woon in het buitenland, heb hier een baby gekregen, geen kraamhulp, 3 dagen in het ziekenhuis/kraamhotel blijven - ik herken je situatie heel erg.
Bij de oudste zijn zowel mijn eigen ouders als mijn schoonouders komen logeren bij ons thuis, en ik heb dat allebei als heel zwaar ervaren. Zowel mijn schoonmoeder als mijn eigen vader voelen zich heel erg te gast en willen vermaakt en gevoed worden. Terwijl ik in die periode juist de behoefte had om verzorgd te worden want net bevallen - borstvoeding opstarten - zeer weinig slaap.
Natuurlijk was mijn man ook net vader geworden, maar hij hoefde niet te bevallen, hij hoefde geen borstvoeding te geven en zijn hormonen zaten niet (zo erg als de mijne) in een rollercoaster. De last van het OOK moeten zorgen voor je gasten, en dan 's nachts ook nog rekening houden met je gasten, dat vond ik echt niet tof.
Nu 8 maanden zwanger van de tweede, en dit keer gaat IEDEREEN in een hotel. Ze mogen overdag langskomen, mijn moeder iets meer dan de rest - want tja, MIJN moeder - maar ze weten dat ze zichzelf moeten verzorgen alsof ze thuis zijn, en na het avondeten (wat of door hen gekookt wordt of thuisbezorgd) krassen ze weer op. Zodat ik 's nachts niet hoef te stressen over hoeveel lawaai baby/ik maak en of (schoon)ma daar wakker van zou kunnen worden. Zodat manlief niet gezellig nog een drankje blijft doen met de visite - en daardoor veel te laat naar bed gaat ipv zoveel mogelijk uren slaap pakken zodat hij mij kan ontlasten.

MIjn advies is dus ook: IEDEREEN in een hotel, je moeder kan altijd nog een nachtje op de slaapbank komen liggen en als dat dan niet bevalt, alsnog weer terug naar dat hotel. Als je geen hotel boekt van te voren, dan stuur je ze niet meer weg en zit je er maar mee.
bjorg wijzigde dit bericht op 26-02-2020 10:32
5.26% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven