Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
02-03-2020 11:46
Ik raak er een beetje filosofisch van: zou het beter zijn om streng te zijn in dit topic op misstappen of om te reageren met compassie? Ik kan me voorstellen dat mensen juist afhaken als je te streng doet en je dan overblijft met mensen zoals ik die er eigenlijk helemaal niet zoveel moeite mee hebben. Als ik deze challenge haal met nul misstappen is dat lang niet zo knap als dat iemand anders het haalt met drie misstappen.
Zelf ben ik meer van de compassie. Als de toon van dit topic gaat verharden en een misser verbaal wordt afgestraft, is mijn motivatie om mee te schrijven weg. Iedereen zijn eigen regels en het streven is no buy maar zelf heb ik ook de regel e50 max per maand. Dat is voor mij al een hele kluif.
Graag blijf ik elkaar motiveren en uitdagen en ook ik ben al heel vaak geholpen door reactie van medestanders. Het juist niet elkaar de maat nemen en begrijpende, niet veroordelende reacties helpen mij om mijn gedrag positief te beïnvloeden.
En zo zal ik ook blijven reageren op jullie!
broodtrommel schreef:
02-03-2020 08:57
Herkenbaar hoor. Ik had ook van die setjes gemaakt om vervolgens niet te dragen. Maar ben zelf al wat langer bezig dus die gaan nu echt weg.

Mbt die vestjes. Neem volgend jaar gewoon 1 of 2 van die dingen mee de winkels in en kijk wat er echt bij staat.

Vaak valt een kraag net iets anders en denk je iets perfects te hebben gevonden en staat dat uiteindelijk toch niet bij elkaar. De kleur is het net niet of de vorm verdwijnt onder zo'n vestje of je lijkt juist wat voller. Zeker met open vallende vestjes zonder knopen maakt het nogal wat er onder zit. Hoef je ook niet te retourneren en het voorkomt miskopen.

Als je besluit kleding weg te doen na dit jaar kan je ook even kijken naar een kledingruil. Is dat je ding niet denk dan eens aan kleding wegbrengen naar een 2e hands zaak. Appel en Ei is bijvoorbeeld een keten die steeds verder op rukt in het land en ook gewone merken in neemt (mits ze er goed uit zien etc). Met de opbrengsten zou je dan weer kunnen investeren in de stukken die dan nog ontbreken.

Dank voor de tips. Inderdaad een goed idee om een vestje mee te nemen. Het allermooiste vind ik een strak aansluitende zwarte top eronder staan, maar gezien mijn cup 75E durf ik dat niet goed meer. Eerst maar eens een paar kilo kwijt misschien passen mijn 75D's dan weer..... :biggrin:
Eigenlijk weet ik precies wat ik wel en niet mooi vind, maar het figuur werkt niet altijd mee met mijn smaak.
Lady_Day schreef:
02-03-2020 11:54
Dankzij dit topic en de challenge heb ik al meerdere malen mijn mandje toch weer leeg gegooid ipv af te rekenen. Dat is heel mooi. Wel weer triest dat ik überhaupt dingen in dat mandje gooi. Ja, verslaving, gewoonte, noem maar op.

Ik ben er echt wel bewust mee bezig en weet ook wat mijn triggers zijn. Waar ik dan voorheen mijn vinger snel op de 'betaalknop' drukte, doe ik dat nu niet meer. Dat is al vooruitgang voor mij.

Maar goed... een no buy challenge is natuurlijk heel duidelijk. Je koopt dan helemaal niets. Een low buy is een veel grijzer gebied. Wat voor mij low buy is kan voor een ander compleet los gaan betekenen.

Ik vind het wèl gezelliger als je mee blijft schrijven. Dat strenge hoeft voor mij ook niet hoor. Hoe je ermee omgaat vind ik ook leuk om te lezen.
herfstappeltaart schreef:
02-03-2020 12:35
Ik vind het wèl gezelliger als je mee blijft schrijven. Dat strenge hoeft voor mij ook niet hoor. Hoe je ermee omgaat vind ik ook leuk om te lezen.
Hier nog een!
Hellup...
Geen kleding gekocht voor mezelf vanaf half januari.
(Althans 1x gekocht maar weer netjes terug gebracht :facepalm: )
Mijn gestelde doel was tot 1 mei.
Maar ik heb het opeens zwaaaaar.
Heb wat extra budget deze maand en aangezien ik genoeg spaardoelen heb merk ik dat de laatste producten uit de sale nog wel lonken.
Ik scroll al dagen tussen leuke Veterboots.
Maar nee! Ik ga het niet doen!
Ga nu mijn schoenpoets maar pakken en de schoenen die ik al heb maar eens oppoetsen. Dan zijn ze weer net als nieuw, toch?!
Én ik ga het extra budget op mijn rekening overboeken naar mijn spaar.
Weet iemand of Rabobank ook potjes kan vastzetten voor bijvoorbeeld een jaar?
Ik heb ECHT niks nodig tot 1 mei.
En vanaf 1 mei ga ik mijn voorjaar/zomer garderobe van zolder halen en hoop dat ik niet veel nieuws hoef te kopen.
Het is best moeilijk en merk dat ik ook weer teveel uitgeef aan onzin dingen buiten kleding.
Help!!!!!!
Eviva1983 schreef:
02-03-2020 12:52
Hellup...
Geen kleding gekocht voor mezelf vanaf half januari.
(Althans 1x gekocht maar weer netjes terug gebracht :facepalm: )
Mijn gestelde doel was tot 1 mei.
Maar ik heb het opeens zwaaaaar.
Heb wat extra budget deze maand en aangezien ik genoeg spaardoelen heb merk ik dat de laatste producten uit de sale nog wel lonken.
Ik scroll al dagen tussen leuke Veterboots.
Maar nee! Ik ga het niet doen!
Ga nu mijn schoenpoets maar pakken en de schoenen die ik al heb maar eens oppoetsen. Dan zijn ze weer net als nieuw, toch?!
Én ik ga het extra budget op mijn rekening overboeken naar mijn spaar.
Weet iemand of Rabobank ook potjes kan vastzetten voor bijvoorbeeld een jaar?
Ik heb ECHT niks nodig tot 1 mei.
En vanaf 1 mei ga ik mijn voorjaar/zomer garderobe van zolder halen en hoop dat ik niet veel nieuws hoef te kopen.
Het is best moeilijk en merk dat ik ook weer teveel uitgeef aan onzin dingen buiten kleding.
Help!!!!!!
Goed bezig, Eviva! Kleding of schoenen opnieuw ordenen en poetsen kan absoluut dat 'wow-het-is-nieuw' gevoel geven. Verder neem je prima maatregelen om te voorkomen dat je in de verleiding komt. Nee, hoogstwaarschijnlijk heb je geen veterboots nodig. Sterker nog, als je ze tóch koopt, baal je misschien wel van jezelf en kun je er toch niet echt van genieten. Je bent zo goed op weg, ga door!
Jufjoke schreef:
02-03-2020 13:10
Goed bezig, Eviva! Kleding of schoenen opnieuw ordenen en poetsen kan absoluut dat 'wow-het-is-nieuw' gevoel geven. Verder neem je prima maatregelen om te voorkomen dat je in de verleiding komt. Nee, hoogstwaarschijnlijk heb je geen veterboots nodig. Sterker nog, als je ze tóch koopt, baal je misschien wel van jezelf en kun je er toch niet echt van genieten. Je bent zo goed op weg, ga door!

Je kleding weer eens goed aandacht geven helpt absoluut. Poetsen van schoenen, inspuiten en borstelen van suède, het gebruik van de pluizen-tondeuse om een trui/vest op te knappen geeft allemaal een goed gevoel.

Ik heb nog 2 zwarte treggings liggen van een mooie stof die erg leuk staan met een knielang vest er op. Die dingen hebben alleen geen lusjes voor een riem en zakken steeds af. Ik heb al een paar maanden breed elastiek liggen om door de taille-zoom te halen.
Ik ga dat deze week nog doen!. Ik zal ze dan waarschijnlijk met veel plezier dragen.
Lady Day ik hoop dat je mee blijft schrijven. Ik zou als ik jou was nu eerst eens fijn het huis inrichten en alles uit de berging bekijken en mooi ophangen. Evt direct een nieuwe capsule maken met dingen die je al lang niet meer hebt gedragen. En dan zie je vanzelf wat je nog graag wilt.

Mbt jasjes, ik bekeek ze ook zo afgelopen week. Ik heb er 1 weggedaan en de rest nog laten hangen. Ik draag ze in de winter niet. Als ik straks weer zomerjurken draag ga ik kijken welke jasjes daar bij passen. Misschien die omgekeerde hangertruc ook toepassen. Wat aan het einde van het jaar nog niet gedragen is gaat weg.
herfstappeltaart schreef:
02-03-2020 13:17
Je kleding weer eens goed aandacht geven helpt absoluut. Poetsen van schoenen, inspuiten en borstelen van suède, het gebruik van de pluizen-tondeuse om een trui/vest op te knappen geeft allemaal een goed gevoel.

Ik heb nog 2 zwarte treggings liggen van een mooie stof die erg leuk staan met een knielang vest er op. Die dingen hebben alleen geen lusjes voor een riem en zakken steeds af. Ik heb al een paar maanden breed elastiek liggen om door de taille-zoom te halen.
Ik ga dat deze week nog doen!. Ik zal ze dan waarschijnlijk met veel plezier dragen.
Wat goed! Zo hoeft je niets te kopen en ben je toch weer blij!
En wat dacht je van nieuwe combinaties bij elkaar scharrelen? Daar word ik zelf blij van, een nieuwe gouden combi vinden waar ik me helemaal fijn in voel.
Ik heb veel schoenen en laarzen. Wel in járen bij elkaar verzameld, maar ik vind het moeilijk om weg te doen. Uiteindelijk grijp je toch vaak naar dezelfde, pak hem beet, vijf paren. Maar die doodenkele keer dat ik graag paarse laarzen met hoge hakken aan wil...dan heb ik ze toch. Eigenlijk zou ik er heel kritisch doorheen moeten ruimen, maar ik ben bang dat ik er spijt van ga krijgen. Gek hè, dat heb ik bij kleding veel minder. Daar ben ik in december echt flink doorheen geragd.
Ik heb net al mijn schoenen bekeken en gepast. 4 paar kunnen zonder meer weg. 2 paar schoenen liep ik vroeger veel op. Ga zo een stuk wandelen en doe een van die 2 aan. Morgen het andere paar. Als ze beiden nog goed lopen ga ik de bestelde Skechers terugsturen.
Ik blijf meelezen en schrijven hoor. En inderdaad, even wat aandacht aan je spullen geven kan een groot verschil maken. Schoenen poetsen of nieuwe zolen er onder laten zetten, een knoop er weer even aannaaien, een los naadje weer vastzetten.

Jufjoke, ik heb hetzelfde met schoenen. Kleding kan ik makkelijker afstand van doen maar ik heb een heel aantal schoenen en laarzen met hakken die ik prachtig vind maar gewoon bijna niet draag want ik loop er niet prettig op. En toch kan ik ze niet weg doen. Sommigen heb ik al meer dan 10 jaar.
Gezellig LadyDay! :)
Reigie3 schreef:
02-03-2020 13:29
Ik heb net al mijn schoenen bekeken en gepast. 4 paar kunnen zonder meer weg. 2 paar schoenen liep ik vroeger veel op. Ga zo een stuk wandelen en doe een van die 2 aan. Morgen het andere paar. Als ze beiden nog goed lopen ga ik de bestelde Skechers terugsturen.
Welke keuze je ook uiteindelijk maakt in deze kwestie; je maakt hem heel bewust en dat is heel goed.
oranjetulpen schreef:
02-03-2020 15:33
Welke keuze je ook uiteindelijk maakt in deze kwestie; je maakt hem heel bewust en dat is heel goed.
Ja, klopt! Dat ik er nu zo mee bezig ben is voor mij al heel bijzonder.
Goed zeg Reigie!
Ik ben ook Lady fan maar ik lees gelukkig dat je mee blijft schrijven !
Mijn handen jeuken, vandaag voor het laatst de dekbedovertrekken in de aanbieding, mijn zwakte.
Ik heb er momenteel 4 dus ik doe het niet maar lastig vind ik het wel.
Ze hebben zelfs 2 kleuren die ik graag wil. o_o
Gekopbloemen, wat mij vaak helpt om goede dealtjes te weerstaan is mijzelf af te vragen of ik het artikel ook had gekocht als het niet in de opruiming was geweest. Heel vaak is het antwoord dan 'nee'. En door niet te kopen bespaar je namelijk nog meer: wel 100% :)
Ja daar heb je gelijk in.
Ik heb ze ook nooit gekocht omdat ik twijfel over de kwaliteit.
Buiten dat ik er al voldoende heb eigenlijk.
Je hebt gelijk, waarom nu dan wel kopen voor die schamele zes euro korting.
Gekopbloemen schreef:
02-03-2020 20:15
Ja daar heb je gelijk in.
Ik heb ze ook nooit gekocht omdat ik twijfel over de kwaliteit.
Buiten dat ik er al voldoende heb eigenlijk.
Je hebt gelijk, waarom nu dan wel kopen voor die schamele zes euro korting.
Zes euro??? Nee hoor, dat is niet goed genoeg. Gewoon de dekbedovertrekken die je hebt gebruiken en als ze beginnen te slijten dan koop je de allerbeste set die je je kan veroorloven. Daar word je dan echt veel blijer van hoor.
Vorige week drie nieuwe dikke panty's gekocht. Mijn oude panty's waren echt te oud geworden en ik moest een dikke zwarte hebben voor een bepaalde dag. Helaas dus niet maar 1 paar gekocht maar 2 en de derde was gratis. Maar toch. Verder gaat het goed!
Mijn oude (hele oude) laarzen toch nog maar weer eens een keertje opgepoetst en och ze kunnen best nog even. Ik vind het wel een beetje saai om steeds dezelfde kleding aan te doen. Het is gewoon nog te koud voor de dunnere kleding en iedereen kan me inmiddels uittekenen in mijn kleding.
Maar ik houd vol!
Sinds 1 september geen kleding meer gekocht. Dat is gewoon al 6 maanden! (behalve dus die panty's en hier en daar wat compensatie spulletjes: kussentje voor de bank, cremetje voor de huid, plantje voor de woonkamer enzo). Dus nog niet volledig tevreden maar in ieder geval geen kleding.

Hoe gaat het met jullie?
Lady_Day schreef:
02-03-2020 20:16
Zes euro??? Nee hoor, dat is niet goed genoeg. Gewoon de dekbedovertrekken die je hebt gebruiken en als ze beginnen te slijten dan koop je de allerbeste set die je je kan veroorloven. Daar word je dan echt veel blijer van hoor.
Ja , klopt. En ik heb er twee pas vorig jaar gekocht en de andere twee 1 of 2 jaar daarvoor.
Alles is nog als nieuw.
Bedankt voor je support !
enthousiasteling schreef:
02-03-2020 20:20
Vorige week drie nieuwe dikke panty's gekocht. Mijn oude panty's waren echt te oud geworden en ik moest een dikke zwarte hebben voor een bepaalde dag. Helaas dus niet maar 1 paar gekocht maar 2 en de derde was gratis. Maar toch. Verder gaat het goed!
Mijn oude (hele oude) laarzen toch nog maar weer eens een keertje opgepoetst en och ze kunnen best nog even. Ik vind het wel een beetje saai om steeds dezelfde kleding aan te doen. Het is gewoon nog te koud voor de dunnere kleding en iedereen kan me inmiddels uittekenen in mijn kleding.
Maar ik houd vol!
Sinds 1 september geen kleding meer gekocht. Dat is gewoon al 6 maanden! (behalve dus die panty's en hier en daar wat compensatie spulletjes: kussentje voor de bank, cremetje voor de huid, plantje voor de woonkamer enzo). Dus nog niet volledig tevreden maar in ieder geval geen kleding.

Hoe gaat het met jullie?
Goed gedaan hoor ! Al een half jaar geen kleding.
Die panty’s zou ik denk ik ook voor gezwicht zijn.
Nu kun je er toch lekker mee vooruit ?
Maar ik houd vol!

Hoe gaat het met jullie?
Goed hoor. Maar ik herken niet het steeds in hetzelfde lopen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik best veel kleding heb. Maar ik ben ook creatief in combinaties verzinnen en ik heb beslist niet het gevoel dat ik er steeds hetzelfde bij loop. Dat maakt ook juist dat ik bevestigd word ik het gevoel van 'zie je wel, ik heb echt genoeg'.
(Niet dat dat meteen alle koopdrang wegneemt....)
Vooral met make up heb ik nog steeds een vrij sterke koopdrang. Maar ik blijf gewoon mijn best doen.
Maar ik houd vol!

Hoe gaat het met jullie?
En knap trouwens, al een half jaar goed bezig! Panty's vallen bij mij niet onder de no buy, al hoeft ik ze toch niet bij te kopen in 2020, want ik heb er genoeg.
Huidverzorging ook geen no buy, maar wel een hamster verbod. Dat betekent: kopen als ik iets opmaak wat ik echt essentieel blijk te vinden. Ik hoop te ontdekken dat er best een paar dingetjes zijn die ik best kan missen. Dus: dagcrème met spf op? Bij kopen. Serumpje op? Eerst kijken of ik het wel echt ga missen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven